اجلاس G20 قانون‌گذاری برای ارز دیجیتال را تصویب کرد

سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
مطالعه 4 دقیقه
اجلاس G20 متشکل از بیست اقتصاد برتر دنیا در بیانه‌ی پایانی خود، تصمیم به قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال را اعلام کرد.
تبلیغات

انجمن بین‌المللی G20 متشکل از دولت‌مردان و قانون‌گذاران و مدیران بانک‌های بزرگ بیست اقتصاد برتر جهان است. این انجمن در اجلاس اخیر اعلام کرد قانون‌گذاری درزمینه‌ی ارز دیجیتال را در برنامه‌های آتی خود خواهد داشت. در بخشی از بیانیه‌ی اجلاس جی۲۰ به این نکته اشاره شد:

دارایی‌های رمزنگاری‌شده را در برنامه‌های قانون‌گذاری قرار می‌دهیم. هدف اصلی، اقدامات ضدپول‌شویی و مقابله‌با تروریسم مالی همسو با استانداردهایFATF خواهد بود. به‌علاوه، دیگر واکنش‌ها نیز به رخدادهای احتمالی این حوزه آماده می‌شود.

تأثیرات این تصمیم گروه جی۲۰ نکات مثبت و منفی متعددی برای بازار ارز دیجیتال دارد. به‌عنوان مثال، قانون‌گذاری بیش‌ازحد زمینه‌های رشد شرکت‌ها و فناوری‌ها را محدود می‌کند. درواقع، مسیرهای رشد آن‌ها کمتر خواهد شد و درنتیجه، سرعت رشد نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

در سال‌های گذشته، گروه G20 موضعی باز درقبال ارزهای رمزنگاری‌شده داشته است. یکی از دلایل اصلی این موضع، تلاش‌های ژاپن در این مسیر بود که به‌عنوان دومین بازار ارز دیجیتال در جهان شناخته می‌شود. ژاپنی‌ها همیشه تلاش کرده‌اند اکوسیستمی سالم برای رشد استارتاپ‌ها و شرکت‌های باسابقه در این بازار ایجاد کنند.

شایان ذکر است قانون‌گذاری در این حوزه به‌سود فعالان بازار نیز خواهد بود. به‌عنوان نمونه، قانون‌گذاران می‌توانند رشد شرکت‌های فعال در این بخش، خصوصا صرافی‌ها را سرعت ببخشند. آن‌ها با تصویب قوانینی برای تسهیل ارتباط این صرافی‌ها با نظام سنّتی بانک‌داری و دسترسی به خدمات و منابع آن، پیشرفت صرافی‌ها را تضمین خواهند کرد.

bitcoin law

به‌عنوان مثال، دولت کره‌جنوبی اخیرا به بانک‌ها اجازه داد با صرافی‌های ارز دیجیتال تعامل داشته باشند. به‌علاوه، این امکان به مؤسسه‌های مالی داده شد تا حساب‌های بانکی مجازی را برای پلتفرم‌های معامله‌ی دارایی‌های دیجیتال افتتاح کنند.

اکثر کشورهای حاضر در G20 تاکنون قانون‌گذاری‌های متعددی در حوزه‌ی ارز دیجیتال انجام داده‌اند.، تلاش برای قانون‌گذاری بازار بین‌المللی این دارایی‌ها کشورهایی همچون روسیه و آرژانتین و هند را به ایجاد چهارچوب‌های قانونی لازم، تشویق خواهد کرد.

قانون‌گذاری بیش‌ازحد از رشد استارتاپ‌ها در این حوزه مانع می‌شود

بیانیه‌ی اجلاس G20 درادامه اعلام کرد به بازار ارز دیجیتال کمک خواهد کرد تا سیستم مالی پایداری تشکیل دهد. از نظر این بیانیه، این سیستم برای رشد پایدار بازار ارزها نیازی حیاتی محسوب می‌شود.

همان‌طورکه گفته شد، قانون‌گذاری بیش‌ازحد برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا مضر خواهد بود. درواقع، اگر کشورهای حاضر در جی۲۰ تلاش کنند قانون‌ها مانع رشد و فعالیت شرکت‌های کوچک نشود، این بیانیه و اقدامات متعاقب آن، موانع بین بازار ارز دیجیتال و بخش سنّتی صنعت مالی و اقتصادی را ازبین خواهد برد.

درادامه‌ی این بیانیه آمده است:

ریسک‌های درحال‌رشد و آسیب‌پذیری‌های سیستم مالی را رصد می‌کنیم و درمواقع نیاز، با این تهدیدها برخوردهای لازم را نیز خواهیم کرد. به‌علاوه، با استفاده از قانون‌گذاری‌های مستمر و اقدامات نظارتی، از بروز اختلاف و تفرقه در این بخش جلوگیری می‌کنیم. به‌دنبال پیشرفت دائمی در رسیدن به سیستم ارتباطات مالی منعطف و بدون نیاز به بانک‌ها هستیم.
cryptocurrency

قانون، اجرای روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری را ممکن می‌کند

ذکر این نکته لازم می‌نماید که قانون‌گذاری و شفافیت بیشتر به شرکت‌های بزرگ سنّتی مانند مورگان استنلی و گلدمن ساکس و استیت استریت کمک می‌کند در مسیر اجرای برنامه‌های خود در حوزه‌ی ارز دیجیتال با سرعت و قدرت بیشتری عمل کنند. این شرکت‌ها هم‌اکنون منتظر قانون‌گذاران هستند تا برنامه‌های خود را در این حوزه عملی کنند.

قانون‌گذاری علاوه‌بر آنچه گفته شد، امکان ظهور سرمایه‌گذاری‌های عمومی را نیز در این بازار افزایش می‌دهد. مدیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود بازارهای بیت کوین عموما بدون قانون و دربرابر خرابکاری‌های مالی، آسیب‌پذیر هستند. او در‌این‌باره گفته بود:

سرمایه‌گذاران انتظار دارند آنچه در صندوق‌های قابل‌معامله در بورد (ETF) عرضه می‌شود، عقلانی و به‌دور از خطر خراب‌کاری باشد. این مشکل باید پیش از هرگونه اقدام نهایی درباره‌ی این بازارها حل شود.

فرایند تدریجی قانون‌گذاری بازار بین‌المللی ارز دیجیتال، صرافی‌ها را بیش‌ازپیش با قوانین محلی سازگار خواهد کرد. درنتیجه‌ی این سازگاری، امکان ورود انواع سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های معامله‌شدنی در بورس در این بازار ایجاد می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات