کمبریج آنالیتیکا برای تحلیل گرایش‌های سیاسی از سلایق مد و برند افراد استفاده کرده است

دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
احتمالا در مورد آنالیز و تحلیل رفتار از روی محتوای منتشرشده توسط یک فرد، مطالبی را شنیده‌اید. اکنون بشنوید از تحلیل رفتار فرد با توجه به مد و برندهای مورد علاقه‌ی او!
تبلیغات

بنا به گفته‌ی کریستوفر وایل، افشاگر معروف کمبریج آنالیتیکا، تحلیل مد، نقش بسیار مهم و کلیدی در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا داشت.

Cambridge Analytica، در انتخابات دوره‌ی اخیر آمریکا، با استخراج و تحلیل اطلاعات کاربران آمریکایی فیسبوک،‌ اطلاعات ارزنده‌ای را در اختیار کمپین‌های انتخاباتی قرار داد. به گفته‌ی کریستوفر وایل در گردهمایی مد و فشن وب‌سایت Business of Fashion، یکی از کلیدی‌ترین معیارها برای سنجش و تحلیل افراد، معیار مد و فشن بوده‌ است. اطلاعات مد، کمک شایانی به ساخت الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی برای تحلیل افکار و رفتار کاربران کرده‌ است. به گفته‌ی وایل، نحوه‌ی لباس پوشیدن و علایق مربوط به موسیقی، مهم‌ترین شاخص‌ها برای سنجش گرایش‌های سیاسی افراد هستند. برندهای بزرگ آمریکایی که بر اساس اسطوره‌های غربی شکل گرفته‌اند، بیشتر مورد پسند جمهوری‌خواهان راست‌گرا هستند. کریستوفر وایل از دو شرکت Wrangler و L.L. Bean به‌طور خاص نام می‌برد و اضافه می‌کند افرادی که به این دو برند تمایل دارند، احتمالا گرایشات محافظه‌کارانه در عرصه‌ی سیاست اتخاذ می‌کنند. در مقابل، وی از شرکت Kenzo، به‌عنوان برند محبوب لیبرال‌ها نام برد. علاقه‌ی مردم به برند‌های فشن مختلف، اطلاعات مهمی را در اختیار دارندگان این کلان‌داده قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانند چگونگی افکار و احساسات را تحلیل کنند.

کمبریج انالیتیکا

دیوید استیلول، معاون مرکز روان سنجی در دانشگاه کمبریج، داده‌های به‌دست‌آمده توسط Cambridge Analytica راجع به گرایشات سیاسی با توجه به علایق مد و برند را با داده‌هایی مقایسه کرد که ارتباط میان نوع خودروی افراد و تمایلات سیاسی در انتخابات را نشان می‌داد. به گفته‌ی وی، مناطقی که در آن خودروهای هیبرید زیاد هستند به دموکرات‌ها گرایش دارند و بالعکس، مناطقی که ساکنینش کامیون وانت دارند، به جمهوری‌خواهان متمایلند! دلیل این موضوع روشن است. افرادی با علایق خاص، گرایش‌های سیاسی تقریبا مشابهی دارند.

افشاگری‌های کریستوفر وایل، نشان می‌دهد در طی مرحله ی اول انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، نامزدهای انتخاباتی، خود با استفاده از اطلاعاتی که در مورد علایق فشن افراد جمع‌آوری کرده بودند، تبلیغات را هدفمند می ساختند. خرید‌هایی که در فروشگاه‌های اینترنتی هر نامزد انجام می‌شد، مورد استفاده قرار می‌گرفت تا مشخص شود چه چیزهایی برای کدام افراد جذابیت دارد. برای مثال اگر فردی از فروشگاه اینترنتی کمپین هیلاری کلینتون، یک لباس نوزاد می‌خرید، احتمالا به ایمیل‌هایی در مورد سلامت مادران توجه نشان می‌داد.

فیسبوک - کمبریج آنالیتیکا

ارزیابی ارزش‌ها، اهداف و اولویت‌های افراد، از طریق لباس‌هایی که می‌پوشند، سال‌هاست بخشی از زندگی حرفه ای ما شده‌است. وقتی مثلا به فردی، Gucci person یا Celine person (دوست‌دار برند Gucci یا Celine) گفته می‌‌شود، نشانگر علایق و سلیقه‌های اوست. یا ترجیح برند Levi’s بر Rag & Bone اطلاعاتی در مورد وابستگی‌ها و علایق تاریخی فرد را نشان می‌دهد و به نوعی با استفاده از این اطلاعات می‌توان به تحلیل افکار و عواطف فرد پرداخت. کمبریج آنالیتیکا، با توجه به این مطلب بدیهی، اطلاعات ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک را بدون اجازه‌ی آن‌ها، مورد تحلیل قرار داد و در اختیار کمپین‌های تبلیغاتی قرار داد. نقض این حریم خصوصی کاربران، باعث شد تا فیسبوک مجبور شود به مراجع قانونی توضیحاتی را در خصوص این امر ارائه کند. این اتفاق سبب شد تا چگونگی سوءاستفاده از کلان‌داده‌ها بر همگان مشخص شود.

البته شایان ذکر است هنوز هم کاربرانی اطلاعات حساب بانکی خود را سری‌تر از افشای علایق روی اینستاگرام می‌دانند و واکنش خاصی در برابر این سوءاستفاده‌های سیاسی نشان نمی‌دهند!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات