کاخ سفید درصدد صدور فرمان اجرایی برای منع خرید محصولات هواوی و ZTE است

شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
مطالعه 5 دقیقه
دولت آمریکا در ادامه‌ی نگرانی‌ها از به‌کارگیری تجهیزات مخابراتی چینی، قصد دارد در ابتدای سال نو میلادی فرمانی را برای منع خرید تجهیزات هواوی و زدتی‌ای صادر کند.
تبلیغات

رویتزر روز پنجشنبه به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که پرزیدنت دونالد ترامپ درنظر دارد به‌منظور منع شرکت‌های آمریکایی از به‌کارگیری تجهیزات ارتباطاتی ساخت هواوی و زدتی‌ای، فرمانی اجرایی را در سال جدید میلادی صادر کند. این اقدام تازه، جدیدترین تصمیم دولت ترامپ برای قطع دست هواوی و زدتی‌ای، دو شرکت بزرگ سازنده‌ی تجهیزات ارتباطی چینی از بازار ایالات متحده محسوب می‌شود.

به‌گفته‌ی آمریکا، دو شرکت نام‌برده تحت فرمان دولت چین فعالیت می‌کنند و تجهیزات آن‌ها می‌تواند به‌منظور جاسوسی از شهروندان آمریکا به‌کار گرفته شود. با این حال، Huawei و ZTE هر دو به‌کارگیری محصولاتشان برای جاسوسی را تکذیب کرده‌اند. این دو شرکت تا به این لحظه‌ی درباره‌ی خبر اخیر اظهارنظری نکرده‌اند.

اپراتورهای نواحی روستایی در ایالات متحده که از جمله بزرگترین مشتریان هواوی و زدتی‌ای محسوب می‌شوند، نگران هستند که بدون جبران خسارت ناگزیر به از بین بردن تجهیزات فعلی ساخت چین شوند. مسئولان صنعتی بر سر این مسئله اختلاف نظر دارند که آیا دولت می‌تواند به‌صورت قانونی اپراتورها را مجبور به انجام چنین کاری کند یا خیر.

احتمال می‌رود فرمان اجرایی مورد بحث که برای بیش از هشت ماه تحت بررسی بوده است، در اوایل ژانویه صادر شود. به گفته‌ی منابع آگاه، این فرمان وزارت بازرگانی ایالات متحده را ملزم خواهد کرد تا شرکت‌های آمریکایی را از خرید تجهیزات مخابراتی از سازندگان خارجی که امنیت ملی را به‌طرز جدی به‌خطر می‌اندازند، منع کند.

هرچند بعید است که در فرمان یادشده از هواوی یا زدتی‌ای نامی برده شود؛ اما به‌گفته‌ی منبع آگاه، انتظار می‌رود که مسئولان وزارت بازرگانی این فرمان را به‌عنوان مجوزی برای محدودسازی گسترش تجهیزات ساخته‌شده به‌دست دو شرکت چینی یادشده تفسیر کنند. با این حال، ظاهرا متن فرمان هنوز نهایی نشده است.

ایالات متحده و چنین از مدت‌ها پیش درگیر جنگی تجاری شده‌اند که جریان صدها میلیارد دلار کالا را مختل کرده است. فرمان اجرایی ترامپ، «لایحه‌ی قدرت‌های بین‌المللی اقتصادی اضطراری» را فراخواهد خواند؛ قانونی که به رئیس‌جمهور اختیار می‌دهد تجارت را در واکنش به وضعیت اضطراری ملی که ایالات متحده را تهدید می‌کند، تنظیم کند.

Huawei

صدور این فرمان فوریت تازه‌ای دربردارد؛ زیرا اپراتورهای بی‌سیم آمریکایی به‌منظور آمادگی برای پذیرش نسل بعدی شبکه‌های بی‌سیم 5G به دنبال شرکت‌های همکار هستند. ترامپ در ماه اوت لایحه‌ای را امضا کرد که بر مبنای آن، دولت ایالات متحده خود از به‌کارگیری تجهیزات هواوی و زدتی‌ای منع می‌شود.

یک مقام کاخ سفید گفت ایالات متحده در کل دولت و با متحدانش و شرکای همفکرش در حال همکاری است تا ریسک راه‌اندازی 5G و دیگر زیرساخت‌های ارتباطاتی را کاهش دهد. با این حال، وی اعلام کرد که کاخ سفید در این رابطه اقدام بیشتری انجام نخواهد داد.

وال استریت ژورنال ابتدا در ماه می گزارش داد که فرمان مورد بحث تحت رسیدگی بوده؛ اما هرگز صادر نشده است. هوا چونینی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین روز پنجشنبه اعلام کرد از آنجایی که این فرمان هنوز به‌صورت رسمی تایید نشده است، نمی‌خواهد در مورد آن اظهارنظر کند. او گفت:

بهتر است وقتی صحبت از مشکلات امنیتی درمیان می‌آید، بگذاریم حقایق خودشان مسائل را بازگو کنند.برخی کشورها بدون هیچ مدرکی و با سوء استفاده از امنیت ملی، به‌طور ضمنی جرایمی را مفروض داشته‌اند و به فعالیت‌های معمول تبادل فناوری جنبه‌ی سیاسی داده و حتی برای آن‌ها محدودیت و مانع ایجاد کرده‌اند. این در واقعیت به‌جای آنکه دری به سوی آزادی، پیشرفت و عدالت باشد، بدون شک موجب انزوای آن طرف می‌شود.

دستیابی به شبکه‌های روستایی

هرچند شرکت‌های بزرگ بی‌سیم آمریکایی ارتباطات خود را به‌خصوص با هواوی قطع کرده‌اند‌؛ اما اپراتورهای کوچک روستایی به سوییچ‌های شبکه و دیگر تجهیزات ساخت هواوی و زدتی‌ای که معمولا قیمت کمتری دارند، متکی هستند. هواوی آن‌چنان توجه‌اش را به اپراتورهای کوچک معطوف کرده که ویلیام لوی، نائب‌رئیس بخش فروش فناوری هواوی به ایالات متحده، عضو هیئت مدیره‌ی انجمن بی‌سیم روستایی (RWA) است. انجمن بی‌سیم روستایی اپراتورهایی را با مشترک کمتر از صدهزار نفر نمایندگی می‌کند. برآورد می‌شود که ۲۵ درصد از اعضای این انجمن  در شبکه‌های خود از تجهیزات هواوی یا زدتی‌ای استفاده می‌کنند.

اکنون به‌گفته‌ی گرسا بنت، مشاور عمومی RWA، این انجمن نگران است که فرمان اجرایی جدید دولت احتمالا اعضایش را به حذف تجهیزات دو شرکت چینی وادار و همچنین خریدهای آتی از آن‌ها را نیز ممنوع کند. او می‌گوید جایگزینی تجهیزات هواوی و زدتی‌ای برای اعضای RWA، هزینه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار دربردارد.

کمیسیون ارتباطات فدرال به‌صورت جداگانه در ماه آوریل مجوز اولیه‌ی مقرراتی را تصویب کرد که اعطای بودجه‌ی فدرال را به‌منظور کمک به پرداخت هزینه‌ی زیرساخت‌های مخابراتی به اپراتورهای خریدار تجهیزات شرکت‌های تهدیدزا برای امنیت ملی ایالات متحده ممنوع می‌کند. به‌گفته‌ی تحلیلگران، هدف این قانون شرکت‌های چینی هواوی و زدتی‌ای است.

ZTE

FCC همچنین در فکر این است که آیا اپراتورها باید تجهیزات شرکت‌هایی را که تهدیدکننده‌ی امنیت ملی تلقی می‌شوند، حذف و آن‌ها را جایگزین کنند یا خیر. آجیت پای، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال در این‌باره گفت:

درهای پشتی مخفی برای شبکه‌هایمان در روترها، سوییچ‌ها و تقریبا هر نوع تجهیزات مخابراتی دیگر می‌تواند مسیری را برای دولت‌های متخاصم فراهم کند تا به انتشار ویروس بپردازند، حملات محروم‌سازی از سرویس را اجرا کنند و داده‌ها را به سرقت ببرند.

شرکتی مخابراتی پاین بلت کامیونیکیشنز در آلاباما آمریکا در ماه دسامبر برآورد کرد که جایگزینی تجهیزات چینی‌اش هفت تا ۱۳ میلیون دلار هزینه خواهد داشت. همچنین، به‌گفته‌ی شرکت سیج‌براش در مونتانا، این جایگزینی نیازمند صرف هزینه‌ای بالغ بر هفت میلیون دلار و دو سال زمان خواهد بود. سیج‌براش اشاره کرده است که محصولات هواوی به‌نحو قابل توجه‌ای ارزان‌تر هستند. این شرکت هنگامی که در سال ۲۰۱۰ در حال جستجو به‌منظور یافتن مزایده برای شبکه‌هایش بود، دریافت که تجهیزات اریکسون نزدیک به چهار برابر محصولات هواوی قیمت دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات