اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، از دلایل شکست استارتاپ‌ها می‌گوید

یک‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴
مطالعه 3 دقیقه
اریک اشمیت در سخنرانی در رویداد کارآفرینی لندن، عوامل اصلی شکست‌های استارتاپی را بیان کرد که باعث کاهش سرعت رشد اکوسیستم کارآفرینی می‌شوند.
تبلیغات

مدیرعامل سابق گوگل، اریک اشمیت، عوامل اصلی شکست استارتاپ را در یکی از سخنرانی‌هایش برشمرد. او این عوامل را عواملی جهانی دانست که در سرتاسر اکوسیستم کارآفرینی درحال‌وقوع هستند.

رویداد Center for Entrepreneurs با تمرکز بر اکوسیستم کارآفرینی در لندن برگزار شد و اریک اشمیت یکی از سخنرانان آن بود. وبسایت Business Insider خلاصه‌ای از سخنرانی و جلسات پرسش‌وپاسخ بعدی او را در قالب مقاله‌ای منتشر کرد. درادامه، سه دلیل اصلی را بررسی می‌کنیم که از نگاه اشمیت عوامل شکست استارتاپ‌ها محسوب می‌شوند.

team

۱. افراد فقط با آشنایان خود همکاری می‌کنند

اشمیت در خلاصه‌ی سخنرانی‌اش درباره‌ی این موضوع گفته بود:

اغلب با افرادی کار می‌کنیم که بیشتر می‌شناسیم. این افراد در زمینه‌ها و شاخه‌های محدودی فعالیت می‌کنند. 

مدیرعامل سابق گوگل در صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که نیاز به تنوع و دخیل‌کردن افراد متنوع، در شرکت‌ها و گروه‌ها حس می‌شود. او اعتقاد دارد شرکت‌ها باید از افراد با پیش‌زمینه‌های متنوع و حتی کشورها و زبان‌های گوناگون در مجموعه‌شان استفاده کنند.

اشمیت معتقد است اگر گروه‌ها فقط به مؤسسه‌های آموزشی محدود و جنسیت‌ها و نژادهای خاص برای استخدام اکتفا کنند، کارآفرینی آن‌ها شکوفا نخواهد شد. او در جلسه‌ی پرسش‌وپاسخ به‌صورت ویژه به نابرابری جنسی در فضای فناوری اشاره کرد. البته، او به آینده‌ی این صنعت و ازبین‌رفتن این نابرابری در نسل‌های آینده ابراز امیدواری کرد.

۲. تمرکز بیش‌ازحد بر محصول به‌جای پلتفرم

نکته‌ی بعدی درخورتوجه این است که به‌دلیل دشواری در کسب درآمد از پلتفرم‌های تکنولوژیکی برای حل مشکلات اجتماعی،‌ گروه‌ها عموما به ساخت محصول محدود می‌شوند. به‌عنوان مثال، اشمیت به تعداد زیاد اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک اشاره می‌کند. این درحالی‌ است که پلتفرم‌های امن برای مقاصدی همچون اطلاع‌رسانی درباره‌ی بی‌خانمان‌ها یا آوارگان یا تغییرات آب‌وهوایی به‌ندرت یافت می‌شوند.

startup

اشمیت درادامه به ظرفیت فراوان پلتفرم‌های شبکه‌ای اشاره کرد. از دیدگاه او، این بازار رقبای کمی دارد و استارتاپ‌ها با اطمینان‌خاطر بیشتری می‌توانند به آن وارد شوند.

۳. تعلل در شراکت

در دنیای پیشرفته و پر از ارتباطات‌واتصالات آسان، همکاری‌نکردن شرکت‌ها با یکدیگر مشکل بزرگی محسوب می‌شود. اشمیت این نکته را با جدیت در سخنرانی‌اش مطرح و به این نکته اشاره کرد که با محدودکردن فعالیت و همکاری‌نکردن با گروه‌های مشابه، فعالیت استارتاپ‌ها محدود خواهد بود.

این مدیراجرایی باسابقه در صنعت فناوری درادامه‌ی صحبت‌هایش در این بخش، مثالی از گروه‌های توسعه‌ی ربات‌های خانه‌دار بیان کرد. از دیدگاه اشمیت، این بازار آینده‌ای بسیار روشن دارد؛ اما قطعا موفقیت در آن نیازمند همکاری زودهنگام گروه‌ها خواهد بود. به‌بیان‌دیگر، ساختن چنین محصولاتی به گروه‌های متعدد نیاز دارد و نمی‌توان با امید به گروهی کوچک، استارتاپی موفق دراین‌زمینه داشت.

اریک اشمیت در پایان صحبت‌هایش به‌عنوان راهکاری برای بهبود وضعیت کنونی فضای استارتاپی، دوران رنسانس را در اروپا مثال زد. به اعتقاد او، ورود مردم و متخصصان آن زمان به همه‌ی زمینه‌ها از علم تا هنر و کسب‌وکار و یادگیری این علوم و فعالیت در این زمینه‌ها، موفقیت آن دوران را زمینه‌ساز شد. به‌عبارت‌دیگر، اشمیت الزام تنوع در استارتاپ‌ها و زمینه‌های فعالیت آن‌ها را عامل موفقیت این اکوسیستم می‌داند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات