ثبت پتنت ابزار پوشیدنی مایکروسافت با امکان کمک به مبتلایان پارکینسون

یک‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
یکی از پتنت‌های متعلق به مایکروسافت که اخیرا تصاویرش به بیرون درز کرده، به ابزاری اشاره می‌کند که می‌تواند به مبتلایان پارکینسون کمک کند.
تبلیغات

از زمان معرفی مایکروسافت بند 2 در سال ۲۰۱۵، اهالی ردموند از گردونه‌ی رقابت در حوزه‌ی ابزارهای پوشیدنی دور بوده‌اند. بااین‌حال، مایکروسافت بند ۲ نیز برخی فناوری‌های درخورتوجه و جاه‌طلبانه را با خود به‌همراه آورده بود؛ مثلا قابلیتی برای بررسی مصرف حداکثر میزان اکسیژن. انجام کارهای آزمایشی در زمینه‌ی ابزارهای پوشیدنی کار جدیدی برای Microsoft نیست و یکی از پتنت‌های تازه‌منتشرشده‌ی آن‌ها هم از فعالیت‌های احتمالی مهندسان حاضر در ردموند در حوزه‌ی ابزارهای پوشیدنی خبر می‌دهد.

اخیرا سندی به‌دست آمده که در قسمت عنوانش صرفا عبارت «ابزار پوشیدنی»‌ ذکر شده و تاریخ آن نیز به ژوئیه‌ی‌۲۰۱۷ بازمی‌گردد؛ هرچند که به‌تازگی دفتر ثبت اختراعات و مالکیت معنوی ایالات‌ متحده‌ی آمریکا منتشرش کرده است. مانند هر پتنت دیگری، بیشتر بخش‌های این سند نیز طولانی و مبهم و خسته‌کننده هستند؛ اما خلاصه‌ی اطلاعات موجود در آن بسیار جذاب است.

پتنت دستگاه پوشیدنی مایکروسافت / Microsoft's Wearable Device Patent

این پتنت به دستگاهی اشاره می‌کند که قطعات متحرک دارد و این قطعات متحرک به‌گونه‌ای روی دستگاه نصب می‌شوند که امکان تنظیم مکان آن‌ها فراهم می‌شود. این قطعات متحرک با حسگرهای خاصی هماهنگ می‌شوند و حرکات ناخواسته را در یکی از اندام‌ها یا مفاصل بدن کاربر محدود می‌کنند. هدف از این کار ایجاد ثبات در آن اندام یا کاهش حرکات غیرارادی است.

درصورت استفاده‌ی صحیح از این ایده، می‌توان از آن برای بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به بیماری پارکینسون (Parkinson's Disease) یا دیگر بیماری‌های مشابه استفاده کرد؛ چراکه بیماران پارکینسونی به مشکلاتی همچون لرزش‌های ناخواسته در برخی از بخش‌های بدن و همچین کُندی در حرکات و نداشتن انعطاف در ماهیچه‌ها دچارند.

در ادامه‌ی این سند، از اهداف بلندپروازانه‌تری نیز صحبت شده است. برای مثال، می‌توان به بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌منظور رساندن مدت‌ زمان شارژدهی دستگاه به یک روز کامل اشاره کرد. همچنین، در بخش‌های مختلف به پروتکل‌های ارتباطی نظیر وای‌فای و بلوتوث اشاره شده است. علاوه‌براین، در بخش‌هایی از این پتنت درباره‌ی اپلیکیشنی همراه برای این ابزار نیز مطالبی ذکر شده‌اند.

واضح است که دستگاه ذکرشده امکان پشتیبانی از برخی ویژگی‌های کلی سلامتی، نظیر دنبال‌کردن و گزارش فعالیت‌های بدنی را خواهد داشت. امیدواریم در آینده این ایده به محصول نهایی تبدیل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات