افزایش ریسک حمله قلبی با افزایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی

شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
مطالعه 3 دقیقه
مطالعاتی که تنها به بررسی آلودگی هوا بدون توجه به آلودگی صوتی می‌پردازند ممکن است تأثیر آلودگی هوا در حملات قلبی را بیش از اندازه تخمین بزنند.
تبلیغات

معمولا در مکان‌هایی که آلودگی هوا بالاست، آلودگی صوتی نیز بالا است. همانطور که مطالعات قبلی نشان می‌دهد، نه‌تنها آلودگی هوا تأثیر منفی بر سلامت دارد؛ بلکه صدای خودرو، قطار و هواپیماها نیز تأثیر منفی بر سلامت دارند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را افزایش می‌دهند. مطالعه‌ی تأثیر آلودگی هوا بر سلامتی بدون در نظر گرفتن تأثیر آلودگی صوتی می‌تواند تأثیر آلودگی هوا را بیش از اندازه نشان دهد. این نتایج حاصل از یک مطالعه‌ی جامع توسط مؤسسه سوئیسی TPH است که در مجله‌ی قلب اروپا چاپ شده است.

 این مطالعه با بررسی تمام مرگ‌ومیرهایی که در سوئیس بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ رخ داده است، اثرات ترکیبی آلودگی هوا و آلودگی صوتی سیستم حمل‌ونقل را بر مرگ و میرهای ناشی از حمله‌ی قلبی بررسی کرده است. تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان می‌دهد که به ازای افزایش هر ۱۰ گرم ذرات ریز معلق در هوا در هر متر مکعب از فضا در مکان‌های بسته مانند خانه در طولانی‌مدت، خطر حمله قلبی به میزان ۵.۲ درصد افزایش می‌یابد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد میزان ریسک حمله قلبی ناشی از ذرات معلق در فضاهایی مانند جاده‌ها، خطوط راه‌آهن و محل عبور هواپیماها به میزان قابل توجهی از مطالعات قبلی کمتر است: ۱.۹ درصد به ازای افزایش هر ۱۰ گرم ذرات معلق در متر مکعب. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است تأثیر منفی آلودگی هوا در مطالعاتی که به طور هم‌زمان در معرض آلودگی صوتی قرار داشته‌اند بیش از اندازه در نظر گرفته شده باشد.

طبق گفته‌ی مارتین روسیلی، مدیر بخش سلامت و محیط زیست مؤسسه TPH، تحقیقات نشان می‌دهد که سروصدای ناشی از سیستم حمل‌ونقل باعث افزایش خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی به‌میزان ۲.۰ تا ۳.۴ درصد به ازای افزایش هر ۱۰ دسیبل در سطح متوسط فشار صدا در خانه می شود.

آلودگی صوتی و آلودگی هوا تأثیر افزایشی بر یکدیگر دارند

این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که در معرض هر دو آلودگی هوا و صوتی هستند بیشترین خطر حمله‌ی قلبی را دارند. از این رو هر کدام از این دو آلودگی تأثیر افزایشی بر دیگری دارد. بحث های عمومی اغلب بر تاثیرات منفی آلودگی هوا یا آلودگی صوتی تمرکز دارند، اما تأثیر ترکیبی آنها را در نظر نمی‌گیرند. بنابر گفته‌ی روسیلی، مدیر بخش سلامت و محیط زیست مؤسسه TPH، تأثیر هر دو عامل باید به‌طور هم‌زمان در نظر گرفته شود و یافته‌های این مطالعه باید در سیاست‌های آینده و تحقیقات دیگر در نظر گرفته شود. از این رو روسیلی و همکارانش توصیه می‌کنند که در مطالعات بعدی مربوط به آلودگی هوا تأثیر سر و صدای ناشی از سیستم حمل و نقل برای جلوگیری از تخمین بیش از اندازه تأثیر آلودگی هوا بر سلامت سیستم قلبی عروقی در نظر گرفته شود.

اطلاعات به‌دست‌آمده از سوئیس

این مطالعه به بررسی تمام ۱۹۲۶۱ مرگ گزارش شده در بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ در سوئیس پرداخته است. آلودگی هوا با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و جغرافیایی و با اندازه‌گیری آن از طریق ۹۹ سایت اندازه‌گیری در سراسر سوئیس مدلسازی و کالیبره شده است. همچنین میزان آلودگی دی‌اکسید‌ نیتروژن در بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ با استفاده از ۹۴۶۹ نمونه‌گیری در بازه‌های دو هفته‌ای از ۱۸۳۴ مکان مختلف در سوئیس اندازه‌گیری و مدلسازی شد. میزان سروصدای ناشی از سیستم حمل‌و‌نقل به‌وسیله‌ی برنامه‌های (sonRoad, sonRAIL and FLULA 2) مدلسازی می‌شوند. در نهایت اطلاعات به‌دست‌آمده از مدلسازی آلودگی هوا و آلودگی صوتی در مورد همه ۴.۴ میلیون شهروند بزرگسال (۳۰ ساله و بالاتر) سوئیس اعمال می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات