با حافظه‌ی تحت شبکه کیونپ TS-431P2 آشنا شوید

شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
با توجه به گسترش کاربرد شبکه‌های اینترنتی در کشور، حافظه‌های تحت شبکه (NAS) در آینده نزدیک نقش پررنگ‌تری را ایفا خواهند کرد.
تبلیغات

حافظه‌های متصل به شبکه (Network-attached storage) یکی از مهم‌ترین بخش‌های شبکه‌های کامپیوتری به شمار می‌روند. این اجزا که از یک یا چندین فضای ذخیره‌سازی (هارد‌دیسک یا نمونه‌‌های جدیدتری مثل SSDها) در کنار پردازنده، حافظه‌ی رم و سایر بخش‌های سخت‌افزاری لازم (مانند مینی‌کامپیوترها) تشکیل شده‌اند، با اتصال به شبکه امکان دسترسی تمامی کلاینت‌ها را به این فضا می‌دهند. این دستگاه‌ها از سفارشی‌سازی‌های گسترده‌ای اعم از نحوه‌ی ذخیره‌ی داده‌ها (تنظیمات مختلف RAID) و چگونگی دسترسی اعضای حاضر در شبکه به هر یک از بخش‌ها، پشتیبانی می‌کنند.

با توجه به گسترش شبکه‌های کامپیوتری، استفاده از NASها با افزایش قابل توجهی رو‌به‌رو شده است. این دستگاه‌ها که پیش‌تر برای شبکه‌های بزرگ کامپیوتری در محیط‌های تجاری به کار گرفته می‌شدند، اکنون در انواع رده‌پایین و ارزان‌قیمت برای کاربرد‌های خانگی و اشتراک محتوا بین اعضای خانواده، نیز تولید می‌شوند. تنوع گسترده‌ی حافظه‌های تحت شبکه باعث شده است تا بررسی نیاز‌ها و مدل‌های موجود در بازار، پیش از اقدام به خرید ضروری باشد. در ادامه به معرفی یکی از تازه‌واردان بازار شبکه در کشور می‌پردازیم.

کیونپ Qnap TS-431P1

کیونپ (QNAP) یکی از شرکت‌های مطرح تولید‌کننده‌ی راه‌حل‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر شبکه است. این شرکت تایوانی محصولات گسترده‌ای برای کاربرد‌های مختلفی از استفاده‌های خانوادگی و ضبط محتوای دوربین‌های مداربسته گرفته تا استفاده‌های تجاری سازمان‌های بزرگ، تولید و به بازار عرضه می‌کند؛ از نمونه‌های مجهز به پردازنده‌های توانمند زئون اینتل با پشتیبانی از ۲۴ اسلات حافظه تا نمونه‌های کوچک خانگی با یک درگاه اتصال حافظه‌ی ذخیره‌سازی، سبد محصولات QNAP را تشکیل می‌دهند.

یکی از محصولات رده‌پایین و اقتصادی کیونپ، فضای‌ ذخیره‌سازی متصل به شبکه‌‌ای با نام TS-431P2 است که گزینه‌ای مناسب برای استفاده‌ی خانگی و شبکه‌های اداری کوچک به شمار می‌رود. کیونپ TS-431P2 تمام موارد مورد نیاز شبکه‌های کوچک را به همراه دارد و به‌لطف پردازنده‌ی توانمند و امکانات نرم‌افزار مناسب خود، سرعت بسیار خوب انتقال فایل‌ها را در کنار قابلیت‌های متعددی مثل دسترسی بی‌سیم از طریق فضای ابری ایمن و اختصاصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

مشخصات فنی QNAP TS-431P2 پردازنده پردازنده‌های چهار هسته‌ای Annapurna Labs AL-314 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز سیستم‌عامل لینوکس حافظه ۴ گیگابایت از نوع DDR3 ( قابلیت افزایش تا ۸ گیگابایت) حافظه‌ی فلش ۵۱۲ مگابایت فضای ذخیره‌سازی چهار حافظه‌ ذخیره‌سازی ۳.۵ یا ۲.۵ اینچی SATA II / III حالات RAID تک دیسک، JBODRAID 0, 1, 5, 6, 10 فایل سیستم داخلی EXT4 فایل سیستم خارجی EXT4, EXT3, NTFS, HFS+, FAT32 شبکه دو درگاه RJ45 اتصالات سه پورت USB نسل سوم ابعاد ۱۶۹ در ۱۶۰ در ۲۱۹ میلی‌متر وزن ۳ کیلوگرم مصرف انرژی در حالت آماده به کار: ۱۰.۶ واتدر حالت عملیاتی: ۲۳.۷ وات قیمت ۳۹۹ دلار

طراحی و کیفیت ساخت

در بخش طراحی، کیونپ TS-431P2 را نمی‌توان جز نمونه‌های زیبای بازار دانست. بسیاری از دیگر محصولات سبد خانواده‌ی کیونپ از ظاهر بسیار مدرن و زیباتری برخوردارند. با این حال با توجه به کارایی این دستگاه، نمی‌توان ایراد چندانی به طراحی آن داشت. کیونپ از رنگ‌های سفید و نقره‌ای برای رنگ‌آمیزی بدنه استفاده کرده است؛ در حالی که نمونه‌های رده‌بالا و گران‌تر این شرکت به رنگ مشکی مزین شده‌اند تا به بخشی زیبا و جذاب از تجهیزات شبکه‌ی کاربران تبدیل شوند. 

کیونپ Qnap TS-431P1

کیفیت ساخت دستگاه نیز شرایط مشابهی با طراحی را دارد. کیونپ جهت کاهش قیمت نهایی دستگاه، در کنار حذف نمایشگر دیجیتالی موجود در برادران گران‌تر آن، از پلاستیک برای ساخت بدنه استفاده کرده است. محفظه و کشوهای قرارگیری هارددیسک نیز از پلاستیک ساخته شده‌اند. البته با توجه به برچسب قیمتی TS-431P2، نمی‌توان ایراد چندانی از کیونپ گرفت. 

در بخش جلویی دستگاه در کنار کلید‌های روشن و خاموش، کپی محتوا و درگاه USB، چراغ‌های وضعیت دستگاه، ارتباط USB و شبکه و وضعیت هر یک از هارددیسک‌ها قرار دارد. در پنل پشتی نیز دو پورت USB و دو درگاه شبکه‌ی RJ45 در کنار فن ۱۲ سانتی‌متر دستگاه قرار گرفته است. با این که جای خالی پشتیبانی از تاندربولت ۳ (برای انتقال سریع اطلاعات با نرخ حداکثر ۴۰ گیگابیت بر ثانیه) و HDMI (به‌خصوص برای ایجاد مدیاسنتر) احساس می‌شود، اما باز هم با توجه به برچسب قیمتی TS-431P2، نمی‌توان انتظار قابلیت‌هایی بیش از این داشت.

کیونپ Qnap TS-431P1

کیونپ در طراحی TS-431P2 تمام سعی خود را بر سادگی هرچه بیشتر دستگاه به کار گرفته است. استفاده از پلاستیک نیز جهت بهبود قیمت و ارزش خرید دستگاه انجام شده است. البته این موضوع به معنای دستگاهی بی‌کیفیت نیست؛ اما در طرف مقابل نباید توقع کیفیتی مشابه با نمونه‌های بالارده و حرفه‌ای را داشت.

سخت‌افزار و عملکرد

حافظه‌ی TS-431P2 به پردازنده‌ای چهارهسته‌ای برای تأمین توان پردازشی مورد نیاز خود مجهز شده است تا کاربری‌های خانگی و ادارات کوچک را به خوبی پاسخ دهد. در NASها، توان پردازشی بالا به تنهایی کاربرد چندانی ندارد و به‌دلیل فعالیت مداوم و ۲۴ ساعته، استفاده از سخت‌افزار‌های کم‌مصرف نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در همین راستا QNAP از پردازنده‌ای با تولید حرارت اندک و توان مصرفی مناسبی بهره گرفته است تا تعادل خوبی بین توان پردازشی مورد نیاز و مصرف انرژی ایجاد کند. چهار گیگابایت حافظه‌ی رم (قابلیت ارتقاء به ۸ گیگابایت) نیز برای اجرای سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌ها در دسترس است. 

در کیونپ TS-431P2 می‌توان از حداکثر چهار هارد‌دیسک بهره برد. درگاه نسل سوم USB برای انتقال سریع اطلاعات در دسترس است. برای اتصال دستگاه به شبکه نیز مهندسان کیونپ از دو پورت شبکه بهره‌ برده‌اند تا افزایش نرخ انتقال اطلاعات به ارمغان بیاید. در صورتی که قصد ذخیره‌ی محتوای دوربین‌های مداربسته را داشته باشید، TS-431P2 توانایی پشتیبانی از حداکثر ۲۵ دوربین را دارد تا به‌عنوان قلب سیستم نظارتی، توانایی مشاهده‌ی محتوا و کنترل دوربین‌ها را داشته باشید.

کیونپ Qnap TS-431P1

به‌لطف پردازنده‌ی چهار‌هسته‌ای، کیونپ TS-431P2 توانایی نرخ خواندن ۲۲۱ مگابایت بر ثانیه و نوشتن ۱۹۵ مگابایت بر ثانیه را دارد. قابلیت رمز‌نگاری استاندارد پیشرفته (AES 256-bit) نیز برای افزایش امنیت داده‌ها در دسترس است. امکان اتصال این حافظه‌ی NAS به روتر‌های بی‌سیم جهت ایجاد مدیا‌سنتری ایده‌آل و سریع برای نمایش محتوای 4K یا حتی رزولوشن‌های بیشتر نیز فراهم است. همچنین باید به پشتیبانی از پروتکل‌های SMB ،NFS و AFP اشاره کرد که امکان اشتراک‌گذاری این فضای ذخیره‌سازی را در اختیار انواع مختلفی از دستگاه‌های ویندوزی، مک و لینکوس/یونیکس قرار می‌دهد. به محض آپلود فایل خاصی به TS-431P2، تمامی کاربران به آن دسترسی خواهند داشت. البته در صورت دسترسی و استفاده‌ی همزمان چندین کاربر، با افت سرعت و پهنای باند مواجه خواهید شد.

یکی از نکات قابل‌توجه NAS اقتصادی کیونپ، پشتیبانی آن از حافظه‌ی کش SSD‌ است. در این صورت با ترکیب SSD و HDD، به‌لطف سرعت بسیار بالاتر حافظه‌های حالت جامد، کاربران بهبود قابل توجهی در نرخ IOPS (تعداد عملیات ورودی و خروجی در ثانیه) و اجرای سریع‌تر اپلیکیشن‌ها را تجربه خواهند کرد. در طرف دیگر نیز HDDها تنها وظیفه‌ی ذخیره‌سازی داده‌ها را برعهده خواهند داشت.

امنیت داده‌ها در شبکه‌های کامپیوتری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و حافظه‌های NAS‌ نیز تدابیر مختلفی جهت افزایش امنیت آن‌ها تدارک دیده‌اند. کیونپ در همین راستا و در صورت بروز هرگونه مشکل در دستگاه یا حمله‌ی باج‌افزار‌ها، از پشتیبان‌گیری بر پایه‌ی بلوک‌ها (همانند عموم NASها) بهره می‌برد. در این حالت شرایط فایل‌های سیستمی و متادیتا آن‌ها در بازه‌های زمان از پیش تعیین شده، ذخیره می‌شود تا در صورت بروز هرگونه مشکلی در دستگاه، امکان بازگشت به شرایط ذخیره شده باشد. کیونپ TS-431P2 از ۶۴ اسنپ‌شاپ (ذخیره‌ی حالت بلوک‌ها) برای هر یک از دیسک‌های ذخیره‌سازی (در مجموع ۲۵۶ اسنپ‌شات) بهره می‌برد تا خیال کاربران از بابت حفظ داده‌های خود راحت باشد.

نرم‌افزار

سخت‌افزاری توانمند و ایده‌آل، تنها شروع توسعه‌ی یک حافظه‌ی متصل به شبکه است. ساخت سیستم‌‌عامل و مجموعه‌ی نرم‌افزار‌های کاربردی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و کیونپ نیز در این بخش تمام تلاش خود را به کار برده است تا کاربران هیچ کمبودی را حس نکنند. سیستم‌عامل QTS که بر پایه‌ی لینوکس توسعه یافته است، به اعتقاد مدیران کیونپ بهترین نمونه‌ی موجود در دنیای حافظه‌های متصل به شبکه است که مدیریت عالی را در کنار سادگی و رابط کاربری زیبا را به ارمغان آورده است. بررسی لحظه‌ای ترافیک، دسترسی سریع به تنظیمات و قابلیت‌های اصلی و مهم، چندوظیفگی توانمند، مرکز اپلیکیشن‌های زیبا و کاربردی، امکان نصب سریع اپلیکیشن‌های مورد نظر و راهنمای قدم به قدم هر یک از بخش‌ها، تنها بخشی از قابلیت‌های نرم‌افزاری و رابط کاربری کیونپ TS-431P2 است. در ادامه به معرفی تعدادی از مهم‌ترین قابلیت‌های نرم‌افزاری سیستم‌عامل QTS می‌پردازیم:

مرتب‌سازی خودکار فایل‌ها با Qfiling

نرم افزار کیونپ qnap

مرتب‌سازی حجم زیادی از فایل‌ها در کامپیوترهای شخصی، امری پیچیده و دشوار است؛ حال کافی است این معضل را در ابعاد بزرگ‌تر و محیط کاری یک شبکه‌ی کامپیوتری بررسی کنید تا وجود نرم‌افزار توانمند مدیریت فایل را بیش از پیش احساس کنید. در کنار امکان دسترسی به فایل‌ها از طریق فایل اکسپلورر ویندوز، کیونپ به کاربران امکان ایجاد تغییرات از طریق اپلیکیشن File Station خود را نیز می‌‌دهد. اما اپلیکیشن Qfiling پا را فراتر از این می‌گذارد و با قابلیت مرتب‌سازی خودکار فایل‌ها، بسیاری از مشکلات کاربران را حل می‌کند.

جستجوی پیشرفته Qsirch

نرم افزار کیونپ qnap

پس از افزایش حجم و تعداد داده‌های موجود، دسترسی سریع به نمونه‌ی مورد نظر امری پیچیده و بسیار دشوار است. کیونپ در همین راستا به توسعه‌ی اپلیکیشن کیوسرچ (Qsirch) پرداخته است که پیش‌‌نمایشی از داده‌های جستجو شده، ذخیره‌ی تاریخچه‌ی جستجوهای پیشین و جستجوی پیشرفته با استفاده از فیلتر و برچسب‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا در کم‌ترین زمان ممکن به فایل مورد نظر خود دسترسی یابند.

مدیرت ایمیل و مخاطبین یکپارچه

مدیریت ایمیل و اطلاعات پراکنده‌ی مخاطبین در کامپیوتر‌های مختلف، بسیار دشوار است. اپلیکیشن‌های QmailAgent و Qcontactz کیونپ، امکان ذخیره‌سازی مرکزی و مدیریت ایمیل و اطلاعات مخاطبین را فراهم می‌کند تا تمام کاربران در شبکه به‌صورت هم‌زمان به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

یادداشت‌برداری و اشتراک‌گذاری یکپارچه

نرم افزار کیونپ qnap

به‌لطف اپلیکیشن Notes Station کیونپ، امکان مرتب‌سازی تصاویر، یادداشت‌ها و اسناد اداری خود را خواهید داشت. در این اپلیکیشن امکان ویرایش سریع تصاویر، افزودن محتوا به یادداشت‌ها، اشتراک‌گذاری آن‌ها و محافظت از طریق ایجاد کلمه‌ی عبور و رمزنگاری فایل‌ها، در دسترس کاربران خواهد بود. همچنین امکان انجام کار گروهی روی یادداشت‌ها نیز فراهم است.

خودکارسازی فرآیندها با IFTTT

نرم افزار کیونپ qnap

IFTTT یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های اتوماسیون بسیاری از امور اینترنتی است که کاربران زیادی در جهان دارد. خوشبختانه این سرویس در کیونپ نیز در دسترس است تا کاربران با تعریف قواعدی خاص از امکانات خودکار این سرویس بهره ببرند. به‌عنوان مثال می‌توان شرایطی را ایجاد کرد تا تصاویر جدید ثبت شده با دوربین تلفن همراه به‌صورت خودکار در فضای ذخیره‌سازی TS-431P2 ذخیره شوند.

پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌ها

نرم افزار کیونپ qnap

پیش از این نیز گفته شد که کیونپ TS-431P2 با ذخیره‌ی حالت داده‌ها، شرایط را برای بازیابی آن‌ها فراهم می‌کند. اما این شرکت نام‌آشنای دنیای حافظه‌های متصل به شبکه، از راه‌کار‌های دیگری نیز برای افزایش امنیت داده‌ها بهره می‌برد. به‌لطف اپلیکیشن Hybrid Backup Sync امکان پشتیبان‌گیری از داده‌های موجود در فضایی دیگر در شبکه یا در فضای ابری در دسترس است. در صورت بروز هرگونه مشکل در شبکه یا حملات سایبری، امکان بازیابی سریع اطلاعات از مکان‌های تعیین شده وجود دارد. این اپلیکیشن همچنین توانایی همگام‌سازی تمام داده‌های ذخیره‌ شده را با فضای ابری از طریق پروتکل‌های RTRR ،Rsync و SMB را دارد.

امنیت بالای اطلاعات

در شبکه‌های باز، ریسک زیادی برای انجام حملات و از بین رفتن داده‌ها وجود دارد. کیونپ در همین راستا قابلیت‌های امنیتی زیادی اعم از آنتی‌ویروس‌، دسترسی رمزگذاری شده، بلاک کردن IPهای خاص و صحت‌سنجی دو مرحله‌ای را در محصولات خود تعبیه کرده است. مدیران شبکه همچنین قادر به تعیین دسترسی هر یک از کاربران به بخش‌های مختلف حافظه را خواهند داشت. پشتیبانی از رمزگذاری ۲۵۶ بیتی AES نیز خبر از امنیت بالای داده‌ها برای مراکز تجاری و اداری می‌دهد تا حتی با وجود سرقت حافظه‌های ذخیره‌سازی، باز هم دسترسی به محتوای آن‌ها ممکن نباشد. 

کنترل ۲۴ ساعته دوربین‌های مدار بسته

نرم افزار کیونپ qnap

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های حافظه‌های NAS، ضبط محتوای دوربین‌های مداربسته است. اما به‌لطف اپلیکیشن Surveillance Solution با پشتیبانی از ۳۰۰۰ دوربین مختلف در جهان، کاربران به‌راحتی قادر به بررسی و تماشای محتوای دوربین‌های مدار بسته خواهند داشت. همچنین قابلیت نصب اپلیکیشن Vmobile برای بررسی محتوا و دوربین‌ها از طریق گوشی‌های هوشمند در دسترس است. علاوه‌بر این به‌لطف اپلیکیشن Vcam، کاربران قادر به تبدیل گوشی هوشمند خود به دوربین مدار بسته و ضبط محتوای آن به‌صورت آنی در فضای ذخیره‌سازی را خواهند داشت. 

ایجاد مدیاسنتر ایده‌آل

نرم افزار کیونپ qnap

کیونپ TS-431P2 توانایی ایجاد سیستم چندرسانه‌ای پیشرفته و چند ناحیه‌ای را دارد تا با توجه به سطح دسترسی‌ها، هر یک از اعضای خانواده به محتوای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و از آن بهره ببرند. به‌لطف پهنای باند بالا، کاربران حتی در صورت اشغال فضای زیادی از پهنای باند مانند تماشای محتوای 4K، هیچ گونه مشکلی بابت کندی و لگ اطلاعات را نخواهند داشت.

جمع‌بندی

کیونپ TS-431P2، فضای ذخیره‌سازی تحت شبکه‌ی بسیار توانمندی است در صورتی که بودجه‌ی شما محدود باشد. پردازنده‌ی به کار رفته در این دستگاه توانایی مناسبی را برای ارسال و دریافت اطلاعات در نرخ بالا را دارد. این پردازنده همچنین قابلیت اجرای تمام اپلیکیشن‌های مورد نیاز کاربران را بدون هرگونه لگ و مشکلی به همراه دارد. البته در صورت اتصال هم‌زمان چندین کاربر و تحت فشار کاری شدید، پردازنده‌ توانایی خوبی در سطح نمونه‌های اینتل (سلرون و پنتیوم) به کار رفته در نمونه‌های گران‌تر نخواهد داشت. در صورتی که از چندوظیفگی زیادی بهره خواهید برد، پیشنهاد می‌کنیم نسخه‌ی مجهز به ۸ گیگابایت فضای رم را خریداری کنید زیرا برخی از اپلیکیشن‌ها به تنهایی نزدیک به دو گیگابایت حافظه‌ی رم را اشغال خواهند کرد. با این حال اگر از این دستگاه تنها به‌عنوان فضای ذخیره‌سازی شبکه‌ی خود استفاده خواهید کرد، نسخه‌ی ۴ گیگ رم نیز پاسخ‌گوی نیاز‌های شما خواهد بود. البته امکان ارتقای رم توسط خود کاربران نیز در دسترس است.

کیونپ Qnap TS-431P1

سه پورت USB 3.0 در کنار دو درگاه‌ها RJ45 به خوبی نیاز‌های کاربران معمولی را برطرف خواهد کرد. رابط کاربری بسیار خوب و اپلیکیشن‌های کافی، از بزرگ‌ترین نقاط قوت کیونپ TS-431P2 به شمار می‌روند که بسیاری از نیاز‌های کاربران را بدون نیاز به دانش بالای شبکه و استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر، برطرف می‌کند. دسترسی سریع به فضاهای ذخیره‌سازی نیز یکی دیگر از قابلیت‌های این دستگاه است که آن را به محصولی مناسب برای کاربری‌های نیمه‌حرفه‌ای و مراکز اداری و تجاری کوچک در کنار کاربری‌های خانگی تبدیل می‌کند. اگر به حافظه‌ی تحت شبکه‌ی سریع با چهار فضای موجود برای اتصال هارددیسک نیاز دارید، کیونپ TS-431P2 با توجه به قیمت مقرون‌به‌صرفه و عملکرد خوب خود، یکی از بهترین گزینه‌های بازار به شمار می‌آید.

کیونپ TS-431P2 را می‌توانید از فروشگاه تجهیزات شبکه رسیس و با گارانتی پانا (نماینده رسمی محصولات کیونپ در ایران) خریداری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات