آمازون سرویس نرم‌افزاری برای داده‌کاوی مدارک پزشکی توسعه می‌دهد

پنج‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
آمازون درتلاش است تا سرویس نرم‌افزاری برای مستندسازی و داده‌کاوی از اطلاعات پزشکی معرفی کند. ابزار جدید منجر به کاهش هزینه‌های مراکز درمانی می‌شود.
تبلیغات

براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، آمازون در حال توسعه‌ی سرویس نرم‌افزاری جدیدی است که وظیفه‌ی آن داده‌کاوی اطلاعات از پرونده‌های پزشکی بیماران مختلف است.

این سرویس نرم‌افزاری، پرونده‌های دیجیتالی بیمار را بررسی کرده و اطلاعات مورد نظر را از مدارک پزشکی با توجه به نیاز مراکز درمانی استخراج می‌کند. متخصصان و مراکز درمانی از اطلاعات استخراج‌شده توسط این سرویس در جهت درمان بیماری فرد استفاده می‌کنند. سرویس نرم‌‌افزاری و جدید آمازون در کاهش هزینه‌های درمان و سلامت نقش به‌سزایی ایفا خواهد کرد. مت وود، مدیریت بخش هوش مصنوعی سرویس‌های مبتنی بر وب آمازون موسوم به AWS در گفتگویی با وال‌استریت ژورنال اعلام کرد:

با کمک این نرم‌افزار می‌توانیم به‌صورت کامل، دقیق و کاملا اتوماتیک، جزئیات وضعیت بیمار را با دقت، بررسی کرده و اطلاعات را به زبان پزشکی در اختیار داشته باشیم.
آمازون

آمازون برای آموزش دادن نرم‌‌افزار خود از یادگیری عمیق استفاد کرده است تا بتواند پرونده‌های پزشکی را تجزیه‌وتحلیل کند. طاها کاس-هات، مدیریت اسبق بخش اطلاعات سلامت سازمان غذا و دارو (FDA)، که در اوایل سال جاری به استخدام آمازون درآمد، معتقد است که این نرم‌افزار به همان خوبی یا حتی بهتر از برنامه‌های مشابه موجود بازار است. این ابزار می‌تواند داده‌ها را براساس بیماری فرد، نسخه‌ها، آزمایشگاه‌ها و فرآیندهای طی‌شده برای درمان در اختیار پزشکان قرار دهد و هر گزارشی را به‌صورت جداگانه در فرمت مناسب و ساماندهی‌شده‌ای ارائه دهد.

مرکز تحقیقات سرطان Fred Hutchinson سیاتل، نقش به‌سزایی در تست نرم‌افزار جدید داشته و به آمازون کمک کرده است تا بتواند سرویس جدید خود را تست کند. مرکز تحقیقات سرطان، از سرویس در حال توسعه‌ی آمازون برای تحقیقات دارویی روی بیمارانی که در مطالعات تست دارو وارد همکاری می‌شوند، استفاده می‌کند. در حال حاضر، حدود ۶۰ نفر در این مرکز، مسئولیت جمع‌آوری داده‌های مربوط به سوابق تقریبا ۵۰۰ هزار بیمار را برعهده دارند. سرویس جدید آمازون، آخرین تلاش این شرکت در بخش بهداشت و درمان است. سال گذشته گزارش شده بود که آمازون با کمک تیم‌های تخصصی وارد پروژه‌های مرتبط با سلامت و بهداشت شده است. ورود آمازون به حوزه‌ی کسب‌وکار سلامت در خبرهای بعدی تایید شد. پیشتر گفته شده بود که آمازون، برکشایر هاثاوی و جی پی مورگان کمپانی بهداشتی و درمانی تاسیس می‌کند. در تیرماه ۱۳۹۷ نیز آمازون با خرید یک میلیارد دلاری PillPack، وارد حوزه داروخانه آنلاین شد

آمازون

در ماه آوریل، CNBC گزارش کرد که فیسبوک وراد پروژه‌ی تحقیقاتی شده است که در آن از اطلاعات پزشکی و داده‌های کاربران فیسبوک استفاده می‌کند تا ببیند آیا داده‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به مراقبت از بیمار و پیشرفت درمان وی کمک کند یا خیر. با این وجود، این پروژه همزمان با مطرح‌شدن موضوع کمبری آنالتیکا،‌ متوقف شد.

با توجه به گزارش‌های مختلفی که در مورد نقض حریم خصوصی افراد شنیده‌ می‌شود و از آنجایی که سرویس آمازون به کلیه اطلاعات پرونده‌ی پزشکی بیمار دسترسی دارد، ممکن است همین موضوع باعث نگرانی بسیاری در مورد استفاده از چنین سرویس‌های شود. کاس-هات در گفتگو با وال‌استریت‌ژورنال گفت:

سرویس‌های مبتنی بر وب آمازون موسوم به AWS، دسترسی به داده‌های پردازش‌شده توسط نرم‌افزار ندارند. زمانی که کاربران سوابق بیماری خود را به سرویس مبتنی بر فضای ابری آمازون آپلود می‌کنند، این اطلاعات رمزگذاری می‌شوند و تنها در دسترس خود کاربران و افرادی که به تایید کاربران برسد، خواهند بود. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات