اقتصاد و اقلیم آمریکا در معرض خساراتی چند صد میلیارد دلاری است

سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
در گزارش اقلیمی دولت فدرال آمریکا اقرار شده است که واقعیات تلخ تغییرات اقلیمی اکنون گریبان‌‌گیر اقتصاد و محیط‌‌زیست این کشور شده‌اند.
تبلیغات

۱۳ نهاد فدرال ایالات‌‌متحده در روز جمعه، گزارش علمی مهمی را منتشر کردند که حاوی هشدارهای شدیدی درباره‌‌ی عواقب تغییرات اقلیمی در ایالات‌متحده بود. این گزارش پیش‌بینی کرده است که چنانچه گام‌های مهمی برای مهار گرمایش جهانی برداشته نشوند، میزان خسارات وارده تا پایان قرن جاری، به میزان ۱۰ درصد از کل اقتصاد آمریکا خواهد رسید.

این گزارش که پس از تایید کنگره، از طریق کاخ سفید به اطلاع عموم رسید، نه‌‌تنها به‌‌خاطر دقت محاسبات و صراحت آن، موردتوجه قرار گرفته؛ بلکه یافته‌های آن به‌‌طور واضحی در تضاد با دستور کار ریاست‌جمهوری این کشور در لغو مقررات زیست‌‌محیطی است؛ اقداماتی که در چند سال اخیر باهدف شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی، موردحمایت ترامپ قرار داشت.

میزان خسارات وارده به آمریکا تا سال ۲۱۰۰، برابر با ۱۰ درصد از کل اقتصاد این کشور خواهد بود

ترامپ دست به اقداماتی جسورانه زد که درنتیجه‌‌ی آن، امکان افزایش سطح آلاینده‌‌های ناشی از وسایل نقلیه و نیز نیروگاه‌‌های برق فراهم شد. او همچنین قول داده است که ایالات‌متحده را از قرارداد پاریس خارج کند؛ قراردادی که طبق مفاد آن، تقریباً همه‌‌ی کشورهای جهان متعهد به کاهش انتشار کربن شده‌‌اند. در همین هفته‌‌ی گذشته، او علم تغییرات اقلیمی را به خاطر ورود موج شدید سرما در شمال‌‌شرقی کشور به سخره گرفت و در توئیتی گفت: «چه بلایی بر سر گرمایش جهانی آمده است؟»

این ارزیابی ۱۶۵۶ صفحه‌ای به زبانی مستقیم، اثرات مخرب تغییرات آب‌‌وهوایی را بر اقتصاد، بهداشت و محیط‌زیست آمریکا شامل وقایعی نظیر آتش‌سوزی در کالیفرنیا، ضایعات محصولات زراعی در غرب میانه و تخریب‌ زیرساخت‌‌ها در جنوب کشور تشریح می‌‌کند. همچنین در ادامه‌ی این گزارش آمده است که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی امکان دارد صادرات و زنجیره‌ی تأمین آمریکا دچار اختلال شود، میزان تولید محصولات کشاورزی تا نیمه‌‌ی قرن جاری تا سطح تولید دهه‌‌ی ۸۰ میلادی تنزل یابد و دامنه‌ی آتش‌‌سوزی‌‌ها به جنوب‌‌شرقی کشور نیز سرایت کند.

اقلیمی آمریکا / usa climate

آتش‌سوزی سال ۲۰۱۸ در ایالت کالیفرنیا

فیلیپ ب.دافی، رئیس مرکز پژوهش‌‌های Woods Hole می‌‌گوید:

تناقضی عجیب بین محتویات گزارش ارائه‌‌شده و سیاست‌‌های اجرایی این نهاد دولتی دیده می‌‌شود.

بنابر این گزارش، تغییرات اقلیمی تا سال ۲۱۰۰ می‌تواند تولید ناخالص داخلی کشور را تا یک‌‌دهم کاهش دهد؛ این به‌‌معنای دو برابر میزان خسارتی است که بحران بزرگ اقتصادی در دهه‌‌ی گذشته پدید آورد.

دانشمندانی که روی این گزارش کار می‌‌کردند، اظهار کردند به نظر نمی‌رسد که مقامات دولتی تلاشی برای تغییر یا تلطیف یافته‌‌های این گزارش کرده باشند. با این حال، برخی اشاره کردند که موکول کردن زمان انتشار این گزارش به روز پس از عید شکرگزاری، باهدف به حداقل رساندن واکنش افکار عمومی بوده است.

کارشناسان می‌گویند که با این وجود، گزارش فعلی می‌تواند یک ابزار قانونی قدرتمند در دست مخالفان ترامپ باشد تا مانع از پیاده‌‌سازی سیاست‌‌های ضداقلیمی وی شوند.

مایکل اوپنهایمر، استاد علوم زمین‌شناسی و امور بین‌الملل در دانشگاه پرینستون می‌‌گوید:

این گزارش قدرت قانونی دولت ترامپ را در لغو مقررات تغییرات اقلیمی تضعیف کرده و باعث تقویت موضع مخالفان دولت در محاکم قانونی خواهد شد.

این گزارش، نسخه‌‌ی دوم از ارزیابی اقلیمی ملی است که طبق قانون، دولت فدرال باید هر چهار سال یک‌‌بار، آن را تهیه و ارائه کند. نسخه‌‌ی اولیه‌ی این گزارش توسط کاخ سفید در سال گذشته منتشر شد.

گزارش پیشین که در ماه مه سال ۲۰۱۴ منتشر شد، با قطعیت علمی زیادی تدوین شده بود؛ اما دقت آن در برآورد هزینه‌های اقتصادی ناشی از اثرات ملموس تغییرات اقلیمی (که خسارات آن به‌‌تازگی بر اقتصاد کشور نمایان شده بود) چندان زیاد نبود. این گزارش به تشدید کمبود آب در مناطق خشک، افزایش باران‌های سیل‌آسا در مناطق مرطوب و شدت گرفتن امواج گرما و آتش‌سوزی اشاره کرده بود.

نتایج گزارش سال ۲۰۱۴ همراه با مجموعه‌‌ای از اهم مقررات اقلیمی، به اطلاع دولت اوباما رسید. سال بعد، آژانس حفاظت از محیط‌‌زیست ایالات‌‌متحده، سیاست‌‌های اقلیمی مصوب در دولت اوباما را نهایی‌سازی کرد؛ طرحی که به‌‌عنوان طرح انرژی پاک شناخته می‌شود و هدف آن، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در نیروگاه‌ها با سوخت زغال‌سنگ بود. همچنین در پایان سال ۲۰۱۵،  اوباما در انعقاد توافق‌‌نامه‌‌ی پاریس نیز نقش برجسته‌ای ایفا کرد.

اما در سال ۲۰۱۶، اغلب جمهوری‌‌خواهان (مخصوصاً ترامپ) مبارزه‌‌ی خود را علیه این مقررات آغاز کردند. در وعده‌‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در حمایت از معدنچیان زغال‌سنگ، ترامپ قول داد که به آنچه که او «جنگ زغال‌سنگ» می‌‌نامید، پایان دهد و از توافق پاریس خارج شود. دولت او از زمان پیروزی در انتخابات، قاطعانه مصمم بوده است که از مقررات زیست‌محیطی وضع‌‌شده عقب‌‌نشینی کند.

اقلیمی آمریکا / usa climate

پالایشگاه نفت در بندر آرتور تگزاس، ریاست‌جمهوری آمریکا برای لغو مقررات مربوط به انتشار کربن فشار آورده‌است

اما گزارش اخیر با دقت زیادی، هزینه‌های تحمیل‌‌شده از سوی تغییرات اقلیمی بر اقتصاد ایالات‌متحده را تا پایان سده‌‌ی جاری برآورد کرده است:

  • ۱۴۱ میلیارد دلار از محل تلفات ناشی از گرما
  • ۱۱۸ میلیارد دلار از محل خسارات ناشی از بالا آمدن سطح دریا
  • ۳۲ میلیارد دلار از محل خسارات وارده بر زیرساخت‌‌ها
  • این یافته‌ها در حالی منتشر می‌‌شود که تنها یک ماه از نشست مجمع بین‌‌المللی تغییرات اقلیمی در سازمان ملل متحد می‌‌گذرد؛ اجلاس که طی آن، هشدارآمیزترین و بی‌‌سابقه‌‌ترین گزارش تاریخ این سازمان درمورد تبعات بحران‌‌های اقتصادی و انسانی مورد انتظار تا سال ۲۰۴۰ منتشر شد.

    اما گزارش جدید همچنین تاکید می‌کند که مواجهه با این عواقب به این بستگی دارد که ایالات‌متحده و سایر کشورها تا چه اندازه‌‌ای در مواجهه با گرمایش جهانی سریع و قاطعانه اقدام کنند. نویسندگان سه راهکار اصلی را مطرح کرده‌اند:

    ۱- تعیین هزینه‌‌ی انتشار گازهای گلخانه‌ای که معمولاً به‌‌معنای اعمال مالیات و جرائم برای شرکت‌‌هایی است که اقدام به انتشار دی‌‌اکسید کربن می‌‌کنند.

    ۲- ایجاد مقررات دولتی درمورد تعیین سقف انتشار گازهای گلخانه‌ای

    ۳- اختصاص درآمدهای عمومی به پژوهش‌‌های حوزه‌‌ی انرژی پاک

    در بیانیه‌‌ی کاخ سفید آمده است که این گزارش که سابقه‌‌ی تنظیم آن به زمان تصدی مسئولیت توسط دولت اوباما برمی‌‌گردد، براساس بدبینانه‌ترین سناریوی گرمایش زمین نگاشته شده‌ است و ارزیابی‌‌های بعدی، فرصتی برای تعدیل بهتر واقعیات فراهم خواهد کرد.

    این گزارش که تمامی مناطق ایالات‌متحده را پوشش داده است، ادعا می‌کند که وقایع آب‌‌وهوایی اخیر، همگی نشانه‌هایی از حوادثی بزرگ در آینده هستند. هیچ نقطه‌‌ای از کشور، از تبعات این معضل در امان نخواهد بود. از منطقه‌ی جنوب غربی گرفته که خشک‌سالی، تولید انرژی برق‌‌آبی را در آن به چالش کشیده و وضع مالیات نیز دسترسی به منابع آب را محدود کرده است تا منطقه‌‌ی آلاسکا؛ جایی که از دست رفتن یخ‌‌های دریا موجب بروز سیلاب‌‌های ساحلی، فرسایش و مهاجرت مردم بومی به مناطقی نظیر پورتوریکو و جزایر ویرجین شده است.

    دانشمندان می‌گویند تعداد افرادی که بر اثر تشدید امواج گرما، جان خود را از دست می‌‌دهند، رو به افزایش خواهد گذاشت؛ ضمن اینکه آب‌‌و‌‌هوای گرم‌‌تر، زمینه را برای شیوع بیماری‌‌های بیشتری هموار خواهد کرد.

    در این گزارش به‌صورت ویژه، به اثرات وارده بر دو حوزه‌‌ی خاص تاکید شده است: تجارت و کشاورزی.

    مشکلات تجاری

    ترامپ، مسائل تجاری را در رأس دستور کار اقتصادی خود مطرح کرده است و در این راستا، تعرفه‌های جدیدی برای واردات وضع کرده و توافق‌‌های تجاری نظیر توافق‌‌نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی را مورد بازنگری قرار داده است؛ اما این گزارش می‌گوید تغییرات اقلیمی احتمالاً در قالب یک نیروی مخرب در امر تجارت و تولید نیز وارد عمل خواهد شد.

    این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که رویدادهای شدید جوی ناشی از گرمایش جهانی عملاً به‌‌شکل فزاینده‌‌ای بر تجارت جهانی و اقتصاد ایالات‌‌متحده تأثیر می‌گذارد. این اثرات شامل تغییر در قیمت‌های واردات و صادرات، تجارت‌‌های برون‌مرزی و زنجیره‌های تأمین خواهد شد.

    طی سیلاب سال ۲۰۱۱ در تایلند، تنها شرکت وسترن‌دیجیتال ۱۹۹ میلیون دلار خسارت دید

    دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که چنین بحران‌‌هایی موجب تعطیلی موقت کارخانه‌‌هایی در داخل و خارج از آمریکا خواهد شد و به‌‌تبع آن، شاهد جهش‌‌هایی در قیمت محصولات، از سیب درختی گرفته تا قطعات خودرو خواهیم بود. بنابر این گزارش، بخش عمده‌‌ی زنجیره‌‌ی تأمین شرکت‌های آمریکایی در خارج از کشور استقرار یافته است؛ از این رو، تقریباً هیچ صنعتی از اثرات تغییرات اقلیمی در داخل یا خارج کشور مصون نخواهد بود.

    این گزارش برای مثال، به وقوع سیل‌ شدید در سال ۲۰۱۱، در تایلند اشاره می‌کند. شرکت وسترن‌دیجیتال که حدود ۶۰ درصد از هارد‌‌درایوهای خود را در این کشور تولید می‌‌کرد، متحمل ۱۹۹ میلیون دلار خسارت شد و فروش هارددرایوهای این شرکت در سه‌‌ماهه‌‌ی آخر سال ۲۰۱۱ به نصف رسید. کمبود موقت منجر به دوبرابر شدن قیمت هارددرایوها شد و این افزایش قیمت، بر تولید شرکت‌‌های آمریکایی دیگر نظیر اپل، HP و Dell نیز سایه افکند.

    اقلیمی آمریکا / usa climate

    کارگران در حال پاک‌‌سازی کارخانه‌‌ی وسترن­‌دیجیتال در تایلند، پس از فروکش کردن سیلاب

    این گزارش می‌گوید شرکت‌های آمریکایی باید آمادگی مواجهه با حجم بیشتری از این دست معضلات را داشته باشند. دایانا لیورمن، استاد دانشگاه آریزونا و نویسنده‌‌ی همکار در این گزارش می‌‌گوید:

    تغییرات اقلیمی خطر دیگری برای تقویت جایگاه تجاری آمریکا و توانایی صادرات این کشور خواهد بود. این مورد می‌تواند بر تولیدات کشور تأثیر بگذارد و همزمان با گسترش فقر در خارج از کشور، آمریکا نیز مشتریان زیادی را از دست خواهد داد.

    خطرات کشاورزی

    کمربند کشاورزی کشور احتمالاً در معرض سخت‌‌ترین ضربه‌‌ها قرار خواهد گرفت و کشاورزان به‌‌طور خاص، منافع خود را در معرض خطر جدی خواهند دید.

    در این گزارش آمده است:

    افزایش دما، گرمای شدید، خشک‌سالی، آتش‌سوزی در مراتع و بارش‌‌های سنگین منجر به اخلال در بهره‌وری کشاورزی آمریکا خواهد شد. انتظار می‌‌رود با چالش‌هایی درزمینه‌‌ی سلامت دام‌، کاهش کمیت و کیفیت محصولات و نیز افزایش حوادث پیش‌‌بینی‌‌نشده در داخل و خارج از کشور مواجه شویم.

    طبق پیش‌بینی دانشمندان، تغییرات بارندگی و دماهای بالاتر تا سال ۲۰۵۰، بهره‌وری کشاورزی  را در غرب میانه به سطح تولید دهه‌‌ی ۸۰ میلادی تنزل خواهد داد.

    این گزارش اشاره کرده است که میزان این ریسک‌ها وابسته به قابلیت سازگاری‌‌ تولیدکنندگان همزمان با بروز تغییرات خواهد بود.

    رابرت بانی، از کارشناسان دانشگاه دوک که در دوران مدیریت اوباما، در بخش کشاورزی فعالیت می‌‌کرده است، می‌‌گوید:

    طی خشک‌سالی‌های رخ‌‌داده در غرب میانه در سال ۲۰۱۲، کشاورزانی که با روش‌‌های حفظ و نگهداری آشنایی داشتند، آسیب کمتری دیدند.

    اما اکنون برنامه‌های دولتی که باهدف کمک به کشاورزان درجهت سازگاری با تغییرات اقلیمی تدوین شده بودند، متوقف شده‌‌اند؛ چرا که پاییز امسال، مهلت اجرای لایحه‌‌ی قانونی کشاورزی به پایان رسید.

    اقلیمی آمریکا / usa climate

    جاری شدن سیل، فعالیت نیروگاه هسته‌ای Fort Calhoun  را در نزدیکی اوماها متوقف کرد

    این گزارش می‌گوید در صورت وقوع بارندگی، غرب میانه و همچنین شمال شرقی کشور، سیلاب‌‌های بیشتری را تجربه خواهند کرد؛ مانند سیلاب رودخانه‌‌ی میسوری که یک نیروگاه هسته‌ای را در نزدیکی اوماها به زیر آب فرو برد و آن را به مدت چند سال به تعطیلی کشاند.

    خشک‌سالی‌های پیش رو، به آتش‌سوزی‌های گسترده‌تری نظیر آنچه در کالیفرنیا رخ داد، دامن خواهد زد

    بخش‌های دیگر این کشور (از جمله بخش اعظمی از ناحیه‌‌ی جنوب غربی)، تشدید خشک‌سالی را تجربه خواهند کرد؛ این در حالی است که وضع مالیات‌‌های سنگین‌‌تر نیز دسترسی به منابع آب زیرزمینی را محدود کرده است. این خشک‌سالی می‌تواند منجر به گسترش آتش‌سوزی شود؛ پدیده‌‌ای که وقوع آن در کالیفرنیا (در قالب مخرب‌‌ترین آتش‌‌سوزی تاریخ این ایالت)، ده‌‌ها نفر از مردم این منطقه را به کام مرگ کشاند.

    این گزارش پیش‌بینی می‌کند دامنه‌‌ی این آتش‌سوزی‌های مکرر که مانند طاعون ایالات غربی آمریکا را در نوردیده است، به مناطق دیگر مانند جنوب شرقی کشور نیز سرایت خواهد کرد. آتش‌‌سوزی‌‌های رخ‌‌داده در کوهستان‌‌های Great Smoky طی سال ۲۰۱۶ که منجر به کشته شدن ۱۴ نفر و سوختن بیش از ۱۷ هزار هکتار از جنگل‌‌های ایالت تنسی شد، ممکن است تنها نقطه‌‌ی آغازی بر این فجایع باشد. اما بر خلاف منطقه‌‌ی غربی، در جنوب شرقی کشور هیچ‌‌گونه تجربه‌ای در مواجهه با این‌گونه آتش‌‌سوزی‌‌های خطرناک وجود ندارد؛ یا حداقل درصورت وجود، این تجربه بسیار اندک است.

    گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که وقوع تغییرات اقلیمی، ایالات‌متحده را به‌‌سوی وضعیت نامعلومی پیش می‌‌برد. همچنین گزارش می‌گوید این فرض که شرایط آب‌‌و‌‌هوایی فعلی و آینده‌‌ نیز مشابه شرایط رخ‌داده در گذشته خواهد بود، دیگر اعتباری ندارد.

    همیشه تردیدهایی در پیش‌بینی‌های اقلیمی وجود دارد؛ اما تاکنون بخش بزرگی از برآوردهای دانشمندان درباره‌ی اثرات گرمایش جهانی تحقق یافته است. این گزارش می‌گوید تنها متغیر موجود در این معادلات، میزان انتشار کربن از سوی بشر است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات