اپل و آمازون با افت قابل‌توجه سهام خود، دیگر شرکت‌هایی تریلیون دلاری نیستند

جمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
در پی تب و تاب اخیر سهام دنیای فناوری، اپل با افت سهام شدیدی رو‌به‌رو شده است؛ این یعنی سازنده‌ی آیفون دیگر یک شرکت تریلیون دلاری به حساب نمی‌آید.
تبلیغات

ارزش سهام اپل طی چند هفته‌ی اخیر با کاهشی کم سابقه به‌میزان ۲۲۰ میلیارد دلار مواجه شده است. گرچه برخی از دلایل وقوع این اتفاق به خود اپل مربوط می‌شوند، اما نباید فراموش کرد که سهام دیگر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری شامل فیس‌بوک، آمازون، نت‌فلیکس و گوگل نیز اخیرا افت داشته است.

در هر صورت، نخستین شرکت آمریکاییِ دارای سهام عمومی که توانست ارزش یک تریلیون دلاری پیدا کند، طی روزهای اخیر سهامش با افت مواجه شده است؛ در حقیقت، ارزش Apple هم‌اکنون به ۸۳۹ میلیارد دلار رسیده است.

روز دوم آگوست ۲۰۱۸ (۱۱ مرداد ۱۳۹۷) بود که اپل به ارزش ۲۰۷.۰۵ دلار به ازای هر سهم رسید و توانست به‌صورت رسمی تبدیل شدن خودش را به یک شرکتِ تریلیون دلاری، جشن بگیرد. ارزش هر سهم از سهام اپل اخیرا در بالاترین حد خود به ۲۳۳.۴۷ دلار رسید که در نوع خود بسیار قابل‌توجه است. امروز اما این رقم تا ۱۷۷ دلار کاهش یافت و خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد. در پی کاهشی ۲۰ درصدی، هم‌اکنون این سهام وارد قلمروی بازار خرسی (Bear Market) شده است.

اپل

ارزش کلی اپل با افتی ۲۲۰ میلیارد دلاری مواجه شده است

با این‌حال ذکر این نکته ضروری است که افت شدید سهام اپل، جدیدترین گزارش‌های مالی این شرکت را که در آن‌ها شاهد عملکرد مثبت کوپرتینویی‌ها بودیم، منعکس نمی‌کند. با این‌وجود، موارد مهمی هستند که باعث بروز چنین اتفاقی شده‌اند.

دلیل اول این است که اپل به‌تازگی تایید کرد دیگر نمی‌خواهد رقم فروش محصولات بزرگش را (که اخیرا با کاهش مواجه شده است) به‌صورت عمومی منتشر کند. اپل مدعی شد که اخیرا به‌لطف بالا بردن قیمت‌ها و فروش سرویس‌ها، توانسته درآمد بیشتری کسب کند و دیگران باید این شرکت را بر اساس همین موضوع، قضاوت کنند. با این‌حال، اتخاذ این تصمیم از سوی اپل، سرمایه‌گذاران را نگران کرده است.

دلیل دوم این است که تعدادی از تامین‌کنندگان اپل، پیش‌بینی‌های خود را از میان فروش محصولات این شرکت کاهش دادند و در پی این موضوع، وال‌استریت ژورنال مدعی شد که این شرکت اخیرا تعداد سفارشات خود را برای تولید تمامی آیفون‌های ۲۰۱۸ از سوی تامین‌کنندگان، کاهش داده است (همین موضوع باعث شد اپل مجددا به تولید آیفون X روی بیاورد).

سومین دلیل برای کاهش سهام اپل، به سیاست‌های اخیر دونالد ترامپ برای جنگ تجاری با چین مربوط می‌شود. موضوعی که بی‌شک می‌تواند شرکت‌های بزرگی مثل اپل را تحت‌تاثیر قرار دهد.

تیم کوک

دلیل چهام، ربطی به خود اپل ندارد؛ در واقع ذکر این نکته ضروری است که طی چند وقت اخیر، کل بازار سهام با افت مواجه شده و همین‌ موضوع گریبان اپل را نیز گرفته است. پس از ۱۰ سال رشد پی‌در‌پی، بازار سهام هم‌اکنون وارد دوره‌ی جدیدی شده است. به‌هنگام آغاز رشد سریع بازار سهام، شرکت‌های حوزه‌ی فناوری پیشگام بودند، بنابراین طبیعی است که سهام چنین شرکت‌هایی به‌هنگام افت کلی سهام بازار، قبل از سهام دیگر شرکت‌ها با کاهش مواجه شود. 

نمی‌توان با اطمینان در مورد تغییرات بخش‌های حیاتی بازار سهام حرف زد، اما به‌وضوح می‌توان متحول شدن رویکرد بازار را به چشم دید. در ابتدا سهام فناوری در حال تجربه‌ی رشد قابل‌توجهی بود، بنابراین تقریبا همه باور کرده بودند که این روند فعلا قرار است ادامه‌دار باشد. حال پس از گذر مدتی، این سهام با افت مواجه شده است و مطمئنا خیلی‌ها هم‌عقیده هستند که این روند قرار نیست به‌این‌زودی‌ها متوقف شود. 

شاید گفتن این موضوع از دید برخی افراد، غیرمنطقی به‌نظر برسد؛ اما جالب است بدانید که سهام شرکت‌های حوزه‌ی فناوری در مجموع با افتی به ارزش بیش از یک تریلیون دلار مواجه شده‌ است، رقمی بسیار تامل‌برانگیز.

افت سهام اپل / Apple

افت سهام، گریبان‌گیر بسیاری از شرکت‌های حوزه‌ی فناوری شده است

البته تا این‌جای کار، افت به‌نسبت شدید سهام اپل برای آن‌هایی که در این شرکت سهام طولانی‌مدت دارند، آن‌چنان که خیلی‌ها فکرش را می‌کنند‌ وحشتناک نبوده است. ارزش فعلی هر سهم از سهام اپل به ۱۷۶.۷۸ دلار رسیده که این رقم هنوز بیشتر ۱۷۵ دلارِ آغاز سال است؛ در ضمن طی ۵۲ هفته‌ی اخیر، کمترین رقم ثبت‌شده برای هر سهم، ۱۵۰ دلار بوده است. گفتنی است که ۵ سال پیش هر سهم قیمتی نصف مقدار فعلی را داشت، ۱۰ سال پیش، هر سهم تنها ۵ دلار ارزش‌گذاری شده بود.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، افت سهام شرکت‌های حوزه‌ی فناوری، گریبان‌گیر بزرگان دیگری نیز شده است. ارزش هر سهم از سهام آمازون اخیرا به حداکثر ۲۰۵۰.۵۰ دلار رسیده بود، اما این رقم هم‌اکنون به ۱۵۱۶ دلار کاهش یافته و ارزش کلی این شرکت را به ۷۴۲ میلیارد دلار رسانده است. آمازون پیشتر توانسته بود به اپل به‌عنوان دومین شرکت تریلیون دلاری، ملحق شود.

سهام گوگل (آلفابت) در بهترین حالت خود به ۱۲۷۳.۸۹ دلار رسیده بود که این رقم هم‌اکنون به ۱۰۳۸ دلار کاهش یافته و ارزش کلی این شرکت را به ۷۲۴ میلیارد دلار رسانده است. در کنار این موارد، سهام فیسبوک، نت‌فلیکس، مایکروسافت و آی‌بی‌ام نیز اخیرا با کاهش رو‌به‌رو شده و ارزش کلی این شرکت‌ها را به‌ترتیب به ۳۸۷، ۱۱۴، ۷۹۱ و ۱۰۸ میلیارد دلار رسانده است.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات