اقتصاد دیجیتال جنوب شرقی آسیا تا سال ۲۰۲۵ سه برابر خواهد شد

سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق پیش‌بینی گوگل اقتصاد دیجیتال جنوب شرقی آسیا تا سال ۲۰۲۵ سه برابر خواهد شد و ارزش آن به ۲۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
تبلیغات

اگرچه بخش عمده‌ی این پیشرفت به کشورهایی مانند چین و هند وابسته است اما پتانسیل رشد تکنولوژی در جنوب شرقی آسیا بسیار بالا است. جنوب آسیا بیش از ۶۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد و طبق پیش‌بینی گوگل اقتصاد دیجیتال منطقه تا هفت سال آینده حدود ۳ برابر رشد داشته و به ارزش ۲۴۰ میلیارد دلاری خواهد رسید.

نتیجه‌ی تحقیقات سالانه‌ی گوگل و یک شرکت سنگاپوری به نام Temasek که یکی از جامع‌ترین برنامه‌های تحقیقاتی در مورد تکنولوژی جنوب شرقی آسیا است، نشان داده اقتصاد دیجیتال این منطقه تا سال ۲۰۲۵ رشد بسیار خوبی خواهد داشت. جنوب شرقی آسیا در بیش از ۶ کشور بزرگ، ۳۵۰ میلیون کاربر اینترنت دارد که از جمیعت کل کشورهایی مانند آمریکا بیشتر است. پیش‌بینی شده است اقتصاد اینترنت در سال جاری به ۷۲ میلیارد دلار خواهد رسید، این رقم در سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۹.۱ میلیارد دلار بوده است.

chart

در گزارش منتشر شده، خدمات آنلاین مسافرتی با بیش از ۳۰ میلیارد درآمد در صدر پردرآمدترین کسب‌وکارها در لیست هستند. بعد از آن کسب‌وکارهایی با موضوع تجارت الکترونیک با درآمد ۲۳ میلیارد دلار، رسانه‌های آنلاین با درآمد ۱۱ میلیارد دلار و خدمات حمل‌ونقل آنلاین با درآمد هشت میلیارد دلار قرار دارند.

اندونزی چهارمین بزرگ‌ترین کشور دنیا از نظر جمعیت است و پیش‌بینی شده اقتصاد دیجیتال آن تا سال ۲۰۲۵ از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کند. بعد از اندونزی اقتصاد دیجیتال کشورهایی مانند تایلند ۴۳ میلیارد دلار و ویتنام ۳۳ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. جالب است بدانید اندوزی و ویتنام در مجموع از سال ۲۰۱۵ تا به حال، اقتصاد دیجیتال خود را بیش از سه برابر رشد داده‌اند.

chart

گزارش سال جاری Google-Temasek جزئیات بیشتری در مورد کسب‌وکارهای مرتبط با حمل‌ونقل آنلاین که استقبال خوبی در جنوب شرقی آسیا از آن‌ها شده ارائه داده است. Grab یکی از شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات راید هیلنگ یا همان حمل‌ونقل آنلاین است که کسب‌وکار محلی اوبر در جنوب شرقی آسیا را خرید. این شرکت به همراه یکی از نزدیک‌ترین رقبای خود یعنی Go-Jek رشد خیلی خوبی داشته‌اند.

تعداد کاربران روزانه‌ی حمل‌ونقل آنلاین از ۱.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به هشت میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است. همچنین تعداد کاربران ماهانه‌ی آن‌ها در همین بازه‌ی زمانی از هشت میلیون نفر به ۳۵ میلیون نفر رسیده است.

تحویل غذا یکی دیگر از صنایعی است که نسبت به سایر خدمات حمل‌ونقل رشد درآمدی بیشتری داشته است. البته این موضوع برای شرکت‌هایی مانند Grab و Go-Jek که در حال گسترش خدمات خود هستند خبر خوبی است. سنگاپور که یکی از کوچک‌ترین کشورها در میان ۶ کشور بزرگ این منطقه است با جمعیت ۵.۵ میلیون نفری سهم خوبی در رونق بازار حمل‌ونقل آنلاین منطقه داشته و رشد آن تا سال ۲۰۲۵ صعودی پیش‌بینی شده است.

chart

این گزارش همچنین نشان داده است بزرگ‌ترین شرکت‌های منطقه‌ی جنوب شرقی آسیا سهم بزرگی در رونق اقتصاد دیجیتال داشته‌اند. ۱۶ میلیارد دلار از ۲۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این منطقه مطلق به شرکت‌های جنوبی شرقی آسیا است. به عنوان مثال شرکت Grap به تنهایی ۶ میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است.

هر بخش از گزارش منتشر شده، روی این موضوع تأکید کرده است که پیشرفت این منطقه به سرمایه‌گذاری در آن و اهمیت دادن به اکوسیستم استارتاپی جنوب شرقی آسیا وابسته است. بنابراین این واقعیت که بخش اعظم سرمایه‌گذاری روی چند شرکت بزرگ و شناخته شده انجام می‌شود کمی نگران کننده است. با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های غیر یونیکورن در سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.  

chart

بیش از ۲۰۰۰ شرکت اینترنتی در منطقه‌ی جنوب شرقی آسیا سرمایه‌گذاری کرده‌ و شرکت‌هایی با ارزش کمتر از یک میلیارد دلار توانسته‌اند در کل حدود هفت میلیارد دلار سرمایه در سه سال گذشته جذب کنند. در این میان شرکت‌هایی با ارزش ۱۰ میلیون دلار و ۱۰۰ میلیون دلار شانس بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته‌اند. شرکت‌های پیشروی اینترنتی تنها در نیمه‌ی ابتدایی سال جاری ۱.۴ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند در حالی ارزش سرمایه‌ی جذب شده توسط آن‌ها در سال ۲۰۱۷ یک میلیارد دلار گزارش شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات