کتاب حکمت یکشنبه‌ها اثر اپرا وینفری

پنج‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
گفتگوهای اپرا وینفری با مردان و زنانی که تلخ‌ترین تجربه‌ها را داشته‌اند، اما یک چیز در آن‌ها مشترک است و آن امیدواری به روزهای روشن زندگی است.
تبلیغات

اوپرا وینفری می‌گوید اگر می‌خواهید حضور عمیق‌تری در زندگی خود داشته باشید و با قلبی گشوده زندگی کنید، یکشنبه‌های فوق‌العاده جایی است که می‌توانید سفر خود را از آنجا آغاز کنید. او معتقد است یکشنبه‌های فوق‌العاده (همان شوی معروف اپرا) برنامه‌ای تلویزیونی است که او برای آن به‌دنیا آمده است. حالا برای اولین بار لحظات آگاهی‌دهنده و معنوی یکشنبه‌های اپرا که الهام‌بخش میلیون‌ها انسان بوده است، در کتابی عمیقا تأثیرگذار، قابل توجه و زیبا جمع آوری شده است. 

کتاب حکمت یکشنبه‌ها، نگرش تغییر زندگی از گفتگوهای فوق‌العاده مجموعه‌ای است از انتخابی هوشمندانه از میان مفاهیم عمیق و تأثیرگذاری که در طول مصاحبه‌ها و گفتگوهای اپرا وینفری با افراد رویاپرداز و اندیشمند توسط او نوشته و تالیف شده است.

اپرا وینفری کتاب حکمت یکشنبه ها/wisdom of sundays book

سخن اصلی کتاب

اگر بخواهم سخن اصلی این کتاب را برایتان بازگو کنم، باید درباره‌ی شوی معروف اپرا وینفری و مضمون آن صحبت کنم که ۲۵ سال تمام در روزهای یکشنبه بینندگان زیادی را در همه جای دنیا پای تلویزیون می‌نشاند. اپرا وینفری در این برنامه‌ها به مصاحبه با بیش از ۳۰۰۰ نفر از افراد تأثیرگذار و موفق دنیا پرداخت و سوالات چالش برانگیزی مطرح کرد. دلیل پایان یافتن اجرای این برنامه این بود که اپرا می‌خواست روی شبکه تلویزیونی که خودش تاسیس کرده‌ بود، تمرکز کند.

در هر یک از این مصاحبه‌ها موضوعی خاص به‌صورت پررنگ‌تر جلوه کرده که بخش‌های کتاب با کمک همین موضوعات شکل گرفته است. هر بخش با یک تجربه شخصی از تلاش‌های قلبی و معنوی اپرا وینفری آغاز می‌شود. این کتاب قسمت های انتخابی از مهم‌ترین گفتگوهای هدفمند اپرا با بعضی از رهبران و مربیان تحسین برانگیز امروز است. طی این مصاحبه‌ها رویاپردازانی چون تونی رابینز، آریانا هافینگتن و شاندا رایمز درس‌های آموخته توسط خودشان را در پیدا کردن هدف‌هایشان از طریق ذهن آگاهی و خواست قلبی با بینندگان به اشتراک می‌گذارند.

اپرا وینفری با سخنرانی تکان‌دهنده‌ی خود بعد از دریافت جایزه گلدن گلوب در سال ۲۰۱۸ اشک حاضران را درآورد. او در این سخنرانی به ارزشمندترین کار خود اشاره کرد و گفت:

آنچه همواره سعی در آن داشته‌ام، این بوده است که به نحوه‌ی رفتار مردان و زنان اشاره کنم و بگویم چطور شرم و عشق را تجربه می‌کنیم و چطور خشمگین می‌شویم. چطور عقب می‌نشینیم یا با مشکلات مبارزه می‌کنیم. من با آدم‌هایی مصاحبه کرده‌ام که در مقابل زشت‌ترین اتفاقات زندگی مقاومت کرده‌اند و همه آن‌ها حتی در تاریک‌ترین شب‌ها به صبحی روشن‌تر امید و باور داشته‌اند. پس می‌خواهم به تمام دخترانی که الان مرا نگاه می‌کنند بگویم، روزی تازه پیش روی ما است و آن روز بالاخره نمایان خواهد شد.
oprah winfrey wisdom of sundays book/اپرا وینفری حکمت یکشنبه ها

در سلسله برنامه‌های شوی اپرا معلمان و نویسندگان بلندآوازه جهان مانند اکهارت تله، تیچ نات هان، ماریان ویلیامسون و وین دایر ارتباطات پیچیده‌ی ما با ایگو را توضیح می‌دهند و از قدرت شفادهنده عشق و ارتباط صحبت می‌کنند. همینطور نویسندگان پرفروش و برنده جوایز مانند الیزابت گیلبرت، چریل استرید و الیزابت لسر از زیبایی بخشایش و معنویت می‌گویند.

در کنار تصاویر زیبایی که برنامه تلویزیونی اپرا خلق کرده، کتاب حکمت یکشنبه‌ها قولی به خوانندگانش می‌دهد. این کتاب قول می‌دهد هدیه‌ای نامحدود باشد که به خوانندگانش کمک می‌کند نسبت به امکانات و موقعیت‌های شگفت‌انگیز و جادویی زندگی خود هشیار شوند و ارتباط عمیق‌تری با دنیای واقعی و طبیعی اطراف خود به‌دست آورند.

انجام بهترین کار در لحظه‌ کنونی شما را در بهترین مکان برای لحظه بعدی قرار می‌دهد.

این کتاب یک‌سری از گفتگوهایی است که اپرا را به فکر فرو برده و برای خود او الهام‌بخش بوده است. اپرا می‌گوید همیشه اعتقاد داشته که ایده‌ها و دانسته‌هایی که هر هفته توسط افراد انگیزه‌بخش در برنامه‌های او مطرح می‌شده است، می‌تواند به یک کتاب بسیار متعالی تبدیل شود. او می گوید زمانی این موضوع تقویت شد که بیش از ۲۰۰ ساعت گفتگوهایش را با افراد تأثیرگذار مختلف در جستجوی نشانه‌های موثر درخشان از فردی که روبه‌رویش نشسته، مرور کرده است. 

بخش‌های کتاب

کتاب حکمت یکشنبه‌ها از ۱۰ بخش تشکیل شده که هر قسمت یک گام نیرومند از سفر معنوی خود اپرا است. بخش‌های این کتاب عبارتند از:

۱. هشیاری۲. خودخواستگی۳. ذهن آگاهی۴. مکان‌یاب معنوی۵. خویشتن۶. بخشایش۷. دل شکسته۸. قدرشناسی و شکرگزاری۹. انجام دادن ۰. عشق و اتصال

oprah winfrey/اپرا وینفری کتاب حکمت یکشنبه ها

سخنان اپرا وینفری درباره کتاب the wisdom of sundays

اپرا وینفری درباره‌ی این کتاب و چگونگی شکل‌گیری آن مطلبی روی سایت خود به نام اپرا منتشر کرده است. بخش‌هایی از صحبت‌های او را در اینجا با هم می‌خوانیم:

اولین کاری که بعد از بیدار شدن در صبح انجام می‌دهم، خواندن نکته‌ای الهام‌بخش است. من دوست دارم روزم را با این یادآوری آغاز کنم که من یک حضور معنوی با تجربیات انسانی هستم. آموزه‌های مورد علاقه‌ام همواره روی میزم در دسترسم هستند. بیشتر آنها حاصل گفته‌های رویاپردازان و رهبران اندیشمندی است که در برنامه یکشنبه‌های فوق‌العاده خودم با ایشان به گفتگو نشسته‌ام.اگر تنها یک چیز باشد که تپش قلبم را نمایان می‌کند و فقط یک کار باشد که باید تلاش کنم در دنیا بیافرینم، همین مصاحبه‌هایی است که سعادت تجربه کردنشان را داشته‌ام. آن‌ها برای من راه جدیدی برای فکر کردن به سوالات مهم زندگی گشودند، روشن‌گر راهی برای زندگی بودند و به من فهماندند که ما همگی متصل و یگانه هستیم.زندگی من نیز مانند همه شما، مسیری در حال پیشرفت است. تفکر درباره‌ی این آموزه‌های معنوی و عمیق در سفر معنوی که طی می‌کنم، لایه‌هایی جدید از آن‌ها را به من نشان می‌دهد. کتاب حکمت یکشنبه‌ها، نگرش تغییر زندگی از مکالمه‌های فوق‌العاده، سپاسگزاری عمیق من از این اتفاق است.این کتابی برای بیداری روح شما، زندگی کردن با خواست و میل خود، کشف قدرت بخشایش، و یافتن عشق و ارتباط است. امیدوارم این کتاب همدم و همنشینی برای شما باشد؛ که در هر مرحله و نقطه از زندگی‌تان، کتاب حکمت یکشنبه‌ها را بگشایید و حرف درست و شفافی از آن بیاموزید.چیزی که با اطمینان می‌دانم این است که روح شما مانند اثر انگشت یگانه و منحصر بفرد است. یافتن درست‌ترین تجلی از آن یک اکتشاف دایمی است. و گاهی اوقات کمک می‌کند یک دوست قابل اعتماد و هشیار در طول سفر معنوی خود همراه داشته باشیم.
کتاب اپرا وینفری/oprah winfrey book wisdom of sudany

درباره‌ی کتاب

اوپرا وینفری بعد از کتاب با اطمینان می‌دانم که، دو کتاب دیگر منتشر کرد. یکی از آن‌ها The wisdom of sundays نام دارد که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این کتاب هنوز در ایران ترجمه نشده‌ است و روی سایت آمازون در این لینک به زبان انگلیسی قابل تهیه است. 

کتاب The wisdom of sundays در ۲۳۹ صفحه در اکتبر ۲۰۱۷ منتشر و در فهرست کتاب‌های معنوی و انگیزاننده درونی دسته‌بندی شده است. این کتاب به‌صورت صوتی نیز در دسترس علاقمندان قرار گرفته‌است. کتاب صوتی این حسن را دارد که در هر قسمت مصاحبه‌ی اپرا با افراد را به‌شکل ویرایش شده می‌شنوید. هر چند در این حالت از دیدن چهره‌ی آنها و زبان بدنشان محروم هستید. بعضی از این مصاحبه‌ها در سایت یوتیوب به‌صورت ویدیویی در دسترس است.

درباره‌ی نویسنده

کمتر کسی است که اپرا وینفری را نشناسد. او یک چهره‌‌ی ‌بین‌المللی الهام‌دهنده و مشهور است. یک مجری معروف تلویزیونی، هنرپیشه، کارگردان و خیرخواهی که به‌خاطر شوی گفتگوی اپرا در سراسر جهان نامدار شد. اپرا وینفری از زندگی سخت خود در دوران کودکی و سوءاستفاده جنسی که در ۱۴ سالگی پشت سر گذاشته در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش بدون نگرانی صحبت کرده‌ است. همین جرأت و شهامت از او چهره‌ای قابل احترام و نویدبخش ساخته‌است. او به‌خصوص الگویی برای کسانی است که تصور می‌کنند قربانی گذشته خود هستند و شکست‌ها و ناکامی‌های خود را گردن سرنوشت و تقدیر می‌اندازند.

شاید زمانی که مادر اپرا از داشتن او در شکم خود احساس شرمساری و پشیمانی داشت و حاملگی خود را از همه پنهان می‌کرد، هرگز فکر نمی‌کرد دخترش روزی به یکی از مشهورترین و ثروتمندترین زنان آمریکا و از مدافعین حقوق سیاه‌پوستان تبدیل شود. تولد اپرا وینفری با غم و اندوه پدر و مادرش همراه بود. او در کنار پدربزرگ و مادربزرگ بی‌مهر خود رشد کرد و در سال‌های نوجوانی بین ۱۰ تا ۱۴ سالگی بارها مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفت. اما توانست با خواست خود از این شرایط دشوار بیرون بیاید و باور کند که عشق واقعی را خودش باید به خود هدیه دهد.

oprah winfrey/اپرا وینفری

اپرا وینفری زاده‌ی ایالت می‌سی‌سی‌پی امریکا در سال ۱۹۵۴ است. از میان تمام فعالیت‌هایی که در زمینه‌ی گویندگی و مجری‌گری در رسانه‌ها داشته، برنامه تلویزیونی اپرا از مهم‌ترین و مشهورترین کارهای او است. این برنامه به مدت ۲۵ سال ابتدا از تلویزیون آمریکا و بعدها از تلویزیون‌های سراسر دنیا پخش شد. پایان این برنامه در سال ۲۰۱۱ بود. در آخرین برنامه، سخنانی که افراد معروف جهان درباره‌ی اپرا وینفری گفته‌بودند، بیان شد و اپرا هم از سختی و تلخی دوران کودکی‌اش گفت.

او به‌قدری تأثیرگذار و محبوب است که با پشتیبانی از کتاب‌ها و افراد می‌تواند نظر جامعه‌ای را به سمت آن‌ها برگرداند. همان‌طور که در باشگاه کتاب خود با حمایت و معرفی کتاب‌هایی مانند کشتن مرغ مقلد، باعث شد به پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمان خود تبدیل شوند. همچنین در زمان نامزدی باراک اوباما که یک سیاه‌پوست دموکرات بود، با پشتیبانی و حمایت از او توانست بیش از یک میلیون رای در دور اول انتخابات برای دموکرات‌ها به ارمغان بیاورد.

از میان کتاب‌های اپرا وینفری کتاب با اطمینان می‌دانم توسط نشر ملیکان به زبان فارسی منتشر شده است. همچنین کتاب کوچک درس‌های بزرگ زندگی حقایق روزانه برای راهنمایی و الهام‌بخشی در سال ۱۳۹۰ که شامل کلمات قصار و گلچینی از سخنان اپرا وینفری بود، توسط کتابسرای تندیس در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسید. در هفته‌ی نامه شرق در سال ۱۳۸۶ گفتگوی اپرا با کورمک مک کارتی برنده‌ی جایزه پولیترز ادبی ۲۰۰۷ با عنوان تنفر را تف می‌کنم، به چاپ رسید. کتاب دیگری از او در حال حاضر به فارسی ترجمه نشده است.

oprah winfrey wisdom of sundays/اپرا وینفری کتاب

سخن پایانی

بعضی از کتاب‌ها تنها برای این نوشته می‌شوند که بازتابی از زندگی و چگونگی موفقیت نویسنده‌ی آن باشند. کتاب‌های اوپرا وینفری از این دست کتاب‌ها است. هر چه بیشتر با زندگی و شخصیت او آشنا می‌شوید، بیشتر به رمز و رازهای موفقیت و تأثیرگذاری‌اش پی می‌برید. جرأت داشتن و رفتن در دل ترس‌ها به گفته‌ی اپرا وینفری مهم‌ترین عامل پیشرفت او بوده است. ترس از دوست داشته نشدن، ترس از قضاوت دیگران و ترس از تنهایی ترس‌های بزرگ زندگی او بوده‌اند که به واسطه‌ی کودکی سختی که داشته در او شکل گرفته است. اما او خودش را قربانی این ترس‌ها ندانسته و گفته است:

ترس به تنهایی قدرتی ندارد. اما این ترس تو است که قدرت دارد. آن چیزی که ازش می‌ترسی نمی‌تواند به تو آسیبی برساند، بلکه این ترس از آن است که زندگی‌ات را از تو می‌گیرد.

اگر مترجم هستید، این کتاب می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی برای ترجمه جدید شما باشد. اگر مترجم نیستید ولی از زبان انگلیسی خوب برخوردارید و به خواندن کتاب‌های افراد موفق و تأثیرگذار علاقمندید، می‌توانید این کتاب را تهیه و به زبان اصلی بخوانید. البته مضامین این کتاب گفته‌ها و مصاحبه‌های جذاب برنامه تلویزیونی اپرا وینفری است که در سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدیو می‌توانید برخی از آنها را حتی با زیرنویس فارسی پیدا کنید.

ما را از نظرات خود بهره‌مند کنید و با زومیت در بخش معرفی کتاب‌های سودمند و مؤثر همراه باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات