اپل تایید کرد؛ تراشه T2 مانع از تعمیر برخی قطعات توسط افراد متفرقه می‌شود

چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
اپل با استفاده از تراشه‌ی امنیتی T2 در مک‌بوک‌ ایر و مدل ۲۰۱۸ مک مینی، امکان تعمیر برخی از قطعات سخت‌افزاری توسط تعمیرکاران متفرقه را غیرممکن ساخته است.
تبلیغات

اپل برای افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران، در رایانه‌های جدید مک از تراشه‌ی جدیدی با نام T2 بهره برده که از درز اطلاعات کاربران به دنیای اینترنت جلوگیری می‌کند. با این حال چندی پیش گزارشی در این رابطه منتشر شد که جلوگیری این تراشه از تعمیر برخی قطعات سخت‌افزاری توسط تعمیرکاران متفرقه را خبر می‌داد.

اکنون اپل در تماسی که با وب‌سایت ورج برقرار کرده، به‌صورت رسمی این موضوع را تأیید کرده است. طبق گفته‌ی این شرکت، تنها برخی از قطعاتی که امکان دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربر را ممکن می‌کنند، توسط تعمیرکاران متفرقه غیرقابل تعمیر هستند؛ قطعاتی مانند تاچ آیدی و بورد منطقی دستگاه که داده‌های خصوصی کاربران را درون خود نگهداری می‌کنند. بنابراین اگر برای قسمت‌های فوق مشکلی پیش آمد؛ تنها راه، مراجعه به فروشگاه‌های رسمی اپل خواهد بود تا آن‌ها توسط ابزارهای عیب‌یابی اختصاصی خود، قسمت‌های یادشده را جایگزین کنند.

با این وجود، اپل تاکنون درباره‌ی محصولات و قطعاتی که این سیاست جدید روی آن‌ها اعمال شده، اطلاعات دقیقی را منتشر نکرده است.

پیش‌تر اپل در ماه اکتبر دستورالعملی را به مراکز سخت‌افزاری خود ارسال کرده بود که طبق آن، تعویض و جایگزینی برخی قطعات تنها باید توسط ابزار پیکربندی مخصوصی صورت می‌گرفت. این ابزار که Apple Service Toolkit 2 نام دارد، با تراشه‌ی T2 پیوستگی ایجاد می‌کند. بررسی سلامت بخش‌هایی چون حافظه، صفحه‌نمایش، شارژر و سیستم خنک‌کننده از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ابزار یادشده برشمرده می‌شود. با این حال، دسترسی به این ابزار تنها برای پرسنلی میسر است که عضو شبکه‌ی Global Service Exchange اپل باشند.

T2

اتخاذ چنین تصمیمی توسط رهبران اپل، تعمیر قطعات دستگاه‌های این شرکت را توسط تعمیرکنندگان متفرقه سخت و در برخی موارد ناممکن می‌کند. این موضوع برای افراد ساکن در کشورهایی مانند ایران که از پشتیبانی شرکت اپل بی‌بهره هستند، قطعاً می‌تواند دردسرساز شود.

مدیرعامل وب‌سایت iFixit که در زمینه‌ی کالبدشکافی دستگاه‌های تازه‌ عرضه‌شده فعالیت می‌کند، در این رابطه می‌گوید:

ممکن‌ترین احتمال این است که هدف‌ آن‌ها از چنین کاری افزایش کنترل خود روی تعمیرکنندگان و محدودسازی دسترسی آن‌ها به برخی از بخش‌ها بوده است. این تصمیم را می‌توان حرکتی دانست که به‌دنبال آن اپل به سهم بیشتری از بازار تعمیرکنندگان متفرقه دست پیدا کند؛ همچنین می‌توان این حرکت را به‌منزله‌ی یک تهدید [برای تعمیرکنندگان مستقل] در راستای بهبود فعالیت‌ شبکه‌ی پشتیبانی مجاز خود دانست. [پاسخ هر چه باشد]، فعلاً چیزی نمی‌دانیم.

با تمامی این اوصاف، به‌نظر می‌رسد که تعمیر و جایگزینی صفحه‌نمایش مک‌بوک‌ها نیازی به تعمیرکنندگان Apple نخواهد داشت. ماه گذشته برخی از متخصصان نمایشگر مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۱۸ را با یک مدل همسان دیگر تعویض کردند؛ اما هیچ‌گونه خللی در عملکرد دستگاه پیش نیامد.

تراشه‌ی T2 امکان فراخوانی سیری و دسترسی به میکروفون هنگام غیرفعال‌بودن دستگاه را فراهم می‌کند؛ همچنین انباشت‌ داده‌های تاچ آیدی و اطلاعات رمزنگاری همگی توسط این تراشه صورت می‌پذیرد.

تاکنون اهالی کوپرتینو از این تراشه در مک مینی ۲۰۱۸، مک بوک ایر ۲۰۱۸ و آیمک پرو استفاده کرده‌اند و انتظار می‌رود که در محصولات آتی این شرکت نیز چنین رویه‌ای ادامه داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات