حضور کم‌رنگ و بی‌حاشیه‌ شارپ در بازار تولید نمایشگر OLED

یک‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
مطالعه 4 دقیقه
شارپ در نظر دارد اولین گوشی هوشمند خود با نمایشگر OLED را تا پایان سال جاری میلادی به بازار ژاپن عرضه کند. شارپ به‌نرمی و بدون حاشیه وارد بازار نمایشگر OLED شده است.
تبلیغات

در حالی که شرکت‌ بزرگی همچون سامسونگ الکترونیکس در بازار تولید نمایشگر OLED حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، شرکت ژاپنی شارپ چند روز قبل  اعلام کرد که قصد ندارد در بدو ورود به بازار تولید نمایشگر OLED به افزایش تولید بیشتر بیندیشد یا به صورت تهاجمی وارد بازار نمایشگر OLED شود. باوجودی که پیشتر گفته شده بود که شارپ تولید پنل‌های IGZO و OLED را افزایش می‌دهد

ظاهرا بعد از تلاشی طولانی‌مدت و البته با وجود نگرانی‌های بسیار در مورد سرمایه‌گذاری در صنعت تولید نمایشگر اولد، شارپ اعلام کرد که به بازار تولید نمایشگر OLED‌ وارد شده است، ولی قصد سرعت دادن به حرکت‌های خود در بازار را ندارد. با توجه به اینکه اپل به‌دنبال جایگزین کردن شرکت تامین‌کننده‌ی دیگری برای تامین نمایشگر OLED گوشی‌های آیفون است، آیا شارپ می‌تواند وارد رقابتی بزرگ با سامسونگ شود؟ 

شارپ

به‌نظر می‌رسد براساس آخرین خبرها، شارپ اولین نمایشگر OLED خود را اواخر سال جاری میلادی روی گوشی هوشمند جدیدش به بازار عرضه خواهد کرد. با وجودی که به‌نظر می‌رسد شرکت ژاپنی شارپ در مورد گسترش سریع فعالیت‌های خود در تولید و تامین نمایشگر OLED باریک‌تر و البته گران‌قیمت‌تر، هنوز دست به‌ عصا حرکت می‌کند، ولی گزارش‌ها حاکی از این است که این شرکت قصد دارد برای سایر تامین‌کنندگان بازار نیز نمایشگر OLED مورد نیازشان را تامین کند. این حرکت از دو سال پیش و از زمانی که شرکت تایوانی فاکسکان، تولیدکننده‌ی اصلی نمایشگر LCD آیفون اپل یعنی شرکت Osaka را خریداری کرد و درصدد احیاء آن برآمد، آغاز شد. 

با توجه به اینکه بازار اصلی گوشی‌های هوشمند شارپ، بازار ژاپن است، این شرکت ژاپنی درنظر دارد ابتدا گوشی‌های هوشمند خود که از نمایشگر OLED بهره می‌برند، در بازار ژاپن عرضه کند. با کاهش عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند شارپ در بازارهای خارج ژاپن، بالطبع بازار اصلی این شرکت، ژاپن است. یکی از سخنگویان شارپ در توکیو اعلام کرد که شارپ هنوز قراردادی برای فروش نمایشگر OLED با سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند تنظیم نکرده است.

شارپ برای ساخت نمایشگرهای OLED تاکنون نزدیک به ۵۷.۴ میلیارد ین برابر با ۵۰۵ میلیون دلار، در غرب ژاپن سرمایه‌گذاری کرده است. این رقم کمتر از یک‌سوم رقم ۲۰۰ میلیارد ین (۱.۸ میلیارد دلار) است که در سال ۲۰۱۶، برای سرما‌گذاری در این حوزه مطرح شده بود. پیشتر گفته شده بود که فاکسکان-شارپ ۱.۹۲ میلیارد دلار برای تولید پنل های OLED سرمایه گذاری می‌کند

فاکسکان / FOXCONN

مدیران شارپ اعلام کرده‌اند که در مورد تغییر استراتژی شرکت از نمایشگر LCD به نمایشگر OLED، شرکت فعالیت خود آهسته‌تر از آنچه پیش‌بینی کرده بود، پیش می‌برد. یکی از دلایل چنین تصمیم‌گیری، بالا بودن قیمت‌ها است. به‌همین دلیل به‌نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک نیز، شارپ به‌صورت تهاجمی وارد گسترش و توسعه‌ی تولید نمایشگر اولد شود و ظرفیت تولید را یک‌دفعه بالا ببرد. کاتسوکی نومارو، مدیر ارشد شارپ در ماه جولای به خبرنگاران گفت: 

بعید است که سرعت حرکت خودمان را در حوزه‌ی تولید نمایشگر OLED به یک‌باره بالا ببریم. حتی نسبت به یک سال قبل نیز آهسته‌تر در این مسیر گام برمی‌داریم.

تصمیم شارپ برای ورود آهسته به بازار تولید نمایشگر اولد، بی‌شک برای شرکت‌هایی همچون Japan Display که یکی دیگر از تامین‌کنندگان نمایشگر LCD آیفون است و بعد از سامسونگ دیسپلی و ال‌جی دیسپلی در زمینه‌ی تولید نمایشگر OLED حرف‌هایی برای گفتن دارد، می‌تواند مسرت‌بخش باشد. 

در این میان شرکت Japan Display، نیز اعلام کرده که قصد دارد تولید تجاری نمایشگر OLED را از سال ۲۰۱۹ آغاز کند و در تلاش است تا برای محقق ساختن برنامه‌های خود و تامین هزینه‌های مالی برای تولید انبوه، سرمایه‌گذار و شریک مالی خوبی پیدا کند. تحلیلگران معتقدند که برای راه‌اندازی خط تولید انبوه نمایشگر اولد، حداقل ۲۰۰ میلیارد ین برابر با ۱.۸ میلیارد دلار باید سرمایه‌گذاری شود. تاکانوبا اوشیما، مدیر مالی این شرکت در ماه آگوست گفت: 

با کمال تعجب، مشتریان ما از نمایشگر LCD دل نمی‌کنند. 

در همین راستا، براساس گزارش Electronic Times کره‌ی جنوبی، اپل قصد دارد سال آینده‌ی میلادی، هر سه مدل گوشی آیفون جدید خود را با نمایشگر OLED به بازار عرضه کند. در حالی که در سال جاری میلادی تنها دو گوشی آیفون اپل با نمایشگر اولد به بازار عرضه شدند. هرچند براساس اطلاعاتی که از بازار صنعت به خبرگزاری رویترز گفته شده است، نشان می‌دهد که حداقل در سال آینده‌ی میلادی، اپل قصد ندارد استفاده از نمایشگرهای ارزان‌قیمت‌تر LCD را متوقف کند. 

با این وجود، تحلیلگران معتقدند که اگر بازار تولید نمایشگر OLED شاهد رشد جدیدی شود و با حضور تولیدکنندگان کره‌ای و چینی در این بازار، هزینه‌های تولید و در نهایت قیمت نمایشگر اولد در بازار کاهش پیدا کند، بالطبع نمایشگرهای OLED بازار داغ‌تری خواهند داشت. نمایشگرهای اولد، تصاویر شفاف‌تری را نمایش می‌دهند و همچنین امکان تولید گوشی‌های انعطاف را نیز فراهم می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات