آلودگی هوا منجر به مراجعه میلیون‌ها بیمار آسمی به اورژانس می‌شود

پنج‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
پژوهشگران برای اولین بار میزان ارتباط بار جهانی آسم را با آلودگی هوا اندازه‌گیری کردند.
تبلیغات

بر اساس نتایج مطالعه‌ای جدید، ۹ تا ۳۳ میلیون از موارد مربوط به مراجعه به اورژانس برای آسم در کل دنیا ممکن است در نتیجه‌ی استنشاق هوای آلوده‌ی دارای ازن یا ذرات ریز معلق‌ یعنی آلاینده‌هایی که می‌توانند وارد مجاری انتهایی ریه شوند، اتفاق بیفتد. دانشمندان مدت‌هاست می‌دانند که تنفس هوای آلوده به انتشارات اتومبیل‌ها و دیگر آلاینده‌ها می‌تواند موجب آغاز حمله‌ی آسم شود، اگرچه مطالعه‌ی جدید نخستین پژوهش در مورد تعیین کمیت اثر آلودگی هوا روی موارد آسم در کل دنیا است. سوزان آننبرگ نویسنده‌ی مقاله می‌گوید:

میلیون‌ها نفر در کل جهان هر ساله به علت تنفس هوای آلوده، باید به اورژانس مراجعه کنند. یافته‌های ما نشان می‌دهد که اتخاذ سیاست‌هایی در راستای پاک شدن هوا، می‌تواند موجب کاهش بار جهانی آسم و بهبود سلامتی دستگاه تنفسی در کل جهان شود.
موارد اورژانسی آسم در اثر آلودگی هوا

نسبت مراجعه به اورژانس ناشی از گاز ازن در مناطق مختلف جهان در مبتلایان به بیماری آسم

آسم شایع‌ترین بیماری مزمن تنفسی در کل جهان است که در حدود ۳۵۸ میلیون فرد را درگیر کرده است. یافته‌های جدید که در ژورنال Environmental Health Perspectives منتشر شده ‌است، نشان می‌دهد که دود حاصل از اتومبیل‌ها و دیگر انواع آلاینده‌ها می‌تواند منبع مهمی برای حملات جدی آسم باشد. آننبرگ و گروهش برای اولین بار مراجعه اورژانسی بیماران مبتلا به آسم را در ۴۵ کشور جهان مورد بررسی قرار دادند و این اطلاعات را با سطوح آلودگی هوا که حاصل از اطلاعات ماهواره‌ای بود، ترکیب کردند.

پژوهش جدید نشان می‌دهد که:

  • سالانه ۹ تا ۲۳ میلیون مورد از مراجعه‌ها به بخش اورژانس در جهان (۸ تا ۲۰ درصد از موارد اورژانسی مربوط به آسم) ناشی از تنفس هوای آلوده‌ی حاوی گاز ازن است؛ آلاینده‌ای که حاصل اتومبیل‌ها، نیروگاه‌ها و دیگر انتشاراتی است که دارای اثرات متقابلی با نور خورشید هستند. سالیانه ۵ تا ۱۰ میلیون از موارد اورژانسی مرتبط با آسم (۴ تا ۹ درصد کل مراجعه‌های مرتبط با آسم) با مواد معلق ریزی که می‌توانند وارد مجراهای هوایی انتهایی ریه شوند، مرتبط است.
  • در حدود نیمی از مراجعه‌های اورژانسی آسم ناشی از هوای آلوده، مربوط به کشورهای جنوب و شرق آسیا به خصوص هند و چین است.
  • اگرچه هوای آمریکا نسبت به هوای این کشورها تمیزتر است، ولی باز هم ازن و ذرات آلاینده‌ی دیگر سهم قابل توجهی در موارد اورژانسی آسم در این کشور دارند.
  • پژوهشگران برای برآورد سطوح جهانی آلودگی از اطلاعات مدل‌های اتمسفری، نمایشگرهای زمینی و ماهواره‌های مجهز به دستگاه‌های سنجش از راه دور استفاده کردند. داون هنس پژوهشگر این پروژه می‌گوید:

    ارزش استفاده از ماهواره‌ها این بود که ما توانستیم یک سنجه‌ی منسجم از غلظت آلودگی هوا در کل جهان به دست آوریم. این اطلاعات به ما این امکان را داد که بار آسم را با آلودگی هوا حتی در مناطقی از جهان که سنجه‌های کیفیت هوای محیطی در آن جا در دسترس نیست، ارتباط دهیم.

    کشورهایی نظیر هند و چین تحت فشار بیشتری از آسم قرار دارند زیرا آن‌ها دارای جمعیت زیادی بوده و دارای محدودیت‌هایی کمتری در ارتباط با فعالیت کارخانجاتی که موجب آلودگی شدید هوا می‌شوند و می‌توانند موجب مشکلات تنفسی شوند، هستند. تقریبا ۹۵ درصد جمیت جهان در مناطقی با هوای ناامن زندگی می‌کنند. پیش از این در پژوهش‌هایی در زمینه‌ی تعیین مقدار اثر آلودگی هوا روی بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان ریه انجام شده بود که نشان می‌داد در سال ۲۰۱۶، ذرات جامد معلق و ازن به ترتیب عامل ۴/۱ میلیون و ۲۳۰ هزار مورد مرگ زودهنگام در کل جهان بوده‌اند. آننبرگ گفت:

    ما می‌دانیم که آلودگی هوا عامل مهمی در زمینه‌ی سلامت در کل جهان است. نتایج ما نشان می‌دهد که دامنه‌ی تاثیر هوای آلوده روی سلامت عمومی بسیار بیشتر بوده و شامل میلیون‌ها مورد حمله آسم در هر سال می‌شود.

    آننبرگ پیشنهاد می‌کند که برای کاهش بار جهانی آسم، سیاست‌گذاران باید منابع آلودگی نظیر ازن و ذرات جامد معلق در هوا و نیتروژن‌دی‌اکسید را مورد هدف قرار دهند. سیاست‌هایی که منجر به هوای پاک‌تر شوند، نه تنها موجب کاهش بار جهانی آسم، بلکه موجب بهبود دیگر مشکلات سلامتی هم می‌شوند. یکی از راه‌های کاهش سریع آلاینده‌ها توجه به آلودگی حاصل از اتومبیل‌ها به‌ویژه در شهرهای بزرگ است. چنین سیاست‌هایی نه تنها به افراد مبتلا به آسم و دیگر مشکلات تنفسی کمک می‌کند بلکه موجب می‌شود همه‌ی مردم راحت‌تر نفس بکشند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات