انقلاب سونی در عکاسی دیجیتال با بهبود دوربین‌های بدون آینه

جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
سونی یکی از نام‌دارترین برند‌های حوزه‌ی دوربین‌های بدون آینه است؛ حالا پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از تولید اولین دوربین‌های بدون آینه، این صنعت با سرعت زیاد در حال توسعه است.
تبلیغات

موفقیت دوربین‌های بدون آینه‌ی سونی بسیار شبیه به موفقیت شرکت اپل (Apple) در اواخر دهه‌ی ۹۰ است. اپل با تمرکز بر حرفه‌ای‌‌ها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کارآمدی را برای حرفه‌ای‌ترین افراد در جهان می‌ساخت. آن‌ها بهترین کامپیوترها و قدرتمندترین نرم‌افزارها را ساختند؛ استراتژی‌ای که به شدت جواب داد، حال آنکه این استراتژی بصورت مقعطی جواب داد. در سال ۱۹۹۷، تنها کاربران محدودی محصولات اپل را خریداری می‌کردند و این شرکت در حال زیان‌دهی بودند.در همین حال، مایکروسافت با تولید محصولاتی برای توده‌ی مردم موفقیت پیشگامانه‌‌ای را برای خود ایجاد کرده بود. اپل ده‌ها هزار محصول می‌فروخت‌؛ اما مایکروسافت میلیون‌ها محصول.

sony

اپل شرایط را تغییر داد

سال ۱۹۹۷، شرایط تغییر کرد. اپل اولین کامپیوتر مصرفی خود را عرضه کرد و اولین گام را برای ورود به عرصه‌ی دنیای کاربران عادی برداشت. اپل به این نتیجه رسیده بود در حالی که می‌توان میلیون‌ها کامپیوتر نسبتا قدرتمند و با قیمت مناسب‌تر را به فروش رساند لزومی ندارد تنها صد هزار کامپیوتر بسیار قدرتمند و حرفه‌ای، اما بسیار گران را که هر کسی مشتری آن نخواهد بود، بفروشد. کامپیوترهای جدید اپل همه‌ی آن چیزی که حرفه‌ای‌ها به آن نیاز داشتند درون خود جای داده بودند؛ فقط اینکه برای کاربران عادی بسته‌بندی شده بودند و این استراتژی‌ای بود که بازی را به نفع اپل عوض کرد.

سال ۲۰۰۱، اپل صنعت دیگری را به جهان تحمیل کرد. دیگر خبری در مورد دستگاه پخش موسیقی و دستگاه‌های چند رسانه‌ای نمی‌شنیدیم و همه‌ی توجه‌ها به آیپاد اپل معطوف شده بود. اپل این صنعت را تحت سیطره‌ی خود درآورده بود و سونی واکمن در حال پیوستن به تاریخ بود. ۶ سال پس از این اتفاقات اپل ضربه‌ی نهایی را با معرفی اولین گوشی هوشمند خود یعنی iPhone به این صنعت وارد کرد.

آیفون ایکس

پیش از آیفون گوشی‌های هوشمند وجود داشتند؛ اما تنها برای مقاصد خاصی از آن‌ها استفاده می‌شد و بیشتر در دسترس صاحبان کسب‌و‌کار بودند. اپل با معرفی آیفون صنعت گوشی هوشمند را به سرعت عمومی کرد و در دسترس انواع کاربران قرار داد. بعدها پس از معرفی محصولات جدیدتر اپل نظیر آیپد و اپل کار بیش از پیش برای دیگر شرکت‌ها مشکل‌تر شد. اپل روند جدیدی را در صنعت فناوری آغاز کرد و به این نکته واقف شده بود که مصرف‌کننده عادی پادشاه بازار است و روی این موضوع سرمایه‌گذاری کردند.

آپدیت تقریبا سالانه‌ی هر محصول این فرصت را برای اپل فراهم کرده بود تا رشد درآمدی چشم‌گیری را تجربه کند؛ این درآمد در تحقیق و توسعه و از همه مهم‌تر ارتقاء و انتشار ویژگی‌های جدید در محصولات به‌کار گرفته می‌شد. این استراتژی آن‌ها را به بالا برد.

اهمیت طراحی ظاهری

هر محصولی که اپل تولید می‌کرد جالب و باریک به‌نظر می‌رسید. محصولات اپل در حدی عالی بودند که حتی کاربران به عکس گرفتن از محصولات خود وسواس پیدا کرده بودند. اپل شایعات و داستان‌هایی درباره‌ی اینکه محصولات بعدی چگونه خواهد بود می‌ساخت و خوب می‌دانست که از ابزاری به‌عنوان رسانه‌های اجتماعی چگونه در جهت منافع بازاریابی خود استفاده کند. اپل محصولاتی را به بازار عرضه می‌کرد که در نوع خود اولین نبودند، اما می‌توان گفت جزء بهترین‌ها بودند. آن‌ها با کنار زدن محدودیت‌ها در محصولات خود از فناوری‌هایی استفاده ‌کردند که تا آن زمان عرضه نشده بود و به نوعی فناوری‌های نسل بعدی به حساب می‌آمدند. البته در این راه اشتباهاتی نیز داشته‌اند.

به‌واسطه‌ی همه‌ی این اتفاقات حالا اپل سودآور‌ترین شرکت در تاریخ آمریکا به حساب می‌آید و حالا ارزشی معادل یک ترلیون دلار دارد.

حالا نوبت سونی است؛ آن‌ها دوربین‌های بدون آینه را انتخاب کردند

سونی در طول پنج سال گذشته به یک صنعت جدید روی آورد که همان دنیای دوربین‌های بدون آینه یا mirroless بود و تمرکز اصلی خود را بر مصرف‌کننده قرار داد و موفق شد تا موفقیت‌های چشم‌گیری از این طریق بد‌ست آورد.

سونی نیز همانند اپل در بین کاربران دوربین‌های بدون آینه شهرتی کسب کرد. کمپانی ژاپنی محصولات خود را سالانه عرضه می‌کرد و در بازاریابی طوفانی به پا کرد. محصولات این شرکت به شکل باور‌نکردنی عالی بودند.

سونی جامعه‌ای از افرادی را به‌ وجود آورد که به خاطر داشتن دوربین‌های سونی بدون آینه به دیگران فخر فروشی می‌کردند. این شرکت توانست با تمرکز بر دنیای جدید، محصولاتی ماندنی عرضه کند. اگر دوربین سونی a 7S را در اینستاگرام جست‌و‌جو کنید، با صد‌ها عکس از خود این دوربین روبه‌رو می‌شوید. این نشان‌دهنده‌ی بازاریابی کامل سونی است.

شرکت‌هایی نظیر نیکون و کانن در زمینه‌ی طراحی‌های چشم‌گیر محصولات خود سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. آخرین باری که یک عکس خوب از بدنه‌ی یک دوربین نیکون دیده‌اید، چه زمانی بوده است؟ بعید است چنین عکسی دیده شده باشد؛ اما در آن طرف دوربین‌های سونی دارای لبه‌های زیبا و براقی هستند. این لبه‌ها بسیار زاویه‌دار، جذاب و قوی هستند.

اگر دوربین نیکون D850 را جست‌و‌جو کنید، فقط عکس‌های گرفته شده‌ با این دوربین را خواهید دید، نه عکسی از خود دوربین. ممکن است با خود فکر کنید که این‌ها فقط دوربین هستند و کیفیت تصویر مطرح است، اما این اشتباه است. نیکون یک شرکت است و میزان فروش حرف اول را می‌زند. اپل را در سال ۱۹۹۷ به یاد بیاورید. می‌توان ۱۰ هزار دوربین حرفه‌ای را به برترین‌های دنیای عکاسی به فروش رساند، یا می‌توان میلیون‌ها دوربین ارزان‌قیمت‌تر را به میلیون‌ها مشتری نه چندان حرفه‌ای عرضه کرد. اگر پولی کسب نشود، بودجه‌ی لازم برای تحقیق و توسعه‌ی صنعت مورد‌نظر وجود نخواهد داشت و به دنبال آن کسب‌و‌کار با شکست مواجه خواهد شد.

در گذشته شرکت‌ها بودند که مشخص می‌کردند مصرف‌کنندگان چه می‌خواهند. اما سونی متفاوت بود. مصرف‌کنندگان از سونی کیفیت فوکس بیشتری ‌خواستند، سونی نیز خواسته‌ی آن‌ها را عملی کرد. کیفیت باتری‌ها بهتر شد. ثبات سنسور ۵ محور بهتر شد. در واقع آن‌ها به مصرف‌کنندگان گوش می‌دهند و سعی بر آن دارند که محصولی متناسب با خواسته‌های مشتریان خود به بازارعرضه کنند.

sony alpha series

اینکه شرکت‌ها ادعا کنند در طول صد سال فعالیت خود چه کرده‌اند به‌اندازه‌ی کافی مفید نیست. ما به‌عنوان مصرف‌کننده به این موضوع که آن‌ها به‌عنوان شرکت‌های فناوری چه کرده‌اند، خیلی اهمیت نمی‌دهیم؛ برای ما این مهم است که در حال حاضر روی چه چیزی تمرکز دارند و قرار است چه خدماتی را برای کاربران عرضه کنند. شرکت‌ها ممکن است بهترین دوربین‌های DSLR جهان را بسازند؛ اما فناوری بدون آینه چیزی است که کاربران در حال حاضر به‌دنبال آن هستند. این بیشتر شبیه این است که دوباره سونی واکمن با بالاترین فناوری‌ها ساخته شود، درست زمانی که همه در حال صحبت و استفاده از آیپاد اپل هستند. اغلب شرکت‌های مهم ساخت دوربین‌های دیجیتال به سمت ساخت دوربین‌های بدون آینه روی آورده‌اند و این همان چیزی است که از سونی به ارمغان رسیده است.

آینده‌ی دوربین‌های بدون آینه

اپل لزوما بهترین گوشی‌های هوشمند در جهان را نمی‌سازد؛ اما آن‌ها شرکتی هستند که با خلاقیت و نوآوری این صنعت را به جلو بردند. حالا شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، گوگل، هواوی و بسیاری شرکت‌های دیگر هستند که برای در صدر قرار گرفتن در حال نبرد با یکدیگر هستند. اینکه چه شرکتی در صدر قرار دارد برای کاربر اهمیت ندارد؛ اما همین درخواست‌های کاربران باعث شده تا اغلب شرکت‌ها گوشی‌های هوشمندی بسازند که به مراتب از ۱۰ سال پیش کارآمدتر هستند، بنابراین برنده‌ی واقعی این نبرد مصرف‌کنندگان هستند.

آینده در دست دوربین‌های بدون آینه

رقابت بیشتر، نوآوری‌های بیشتر و کنار زدن محدودیت‌های فناوری حرکت‌های بعدی برای تولید دوربین‌های بدون آینه‌ی کارآمدتر است. بازیگران بیشتر در این بازی سبب سریع‌تر شدن روند نوآوری خواهد شد. باید به‌خاطر سریع‌ترین پیشرفت‌ نوآورانه‌ در عکاسی دیجیتال که تاکنون دیده‌ایم سونی را مورد تمجید قرار داد. با عرضه‌ی دوربین‌های بدون آینه‌ی بیشتر توسط شرکت‌های دیگر شاهد ویژگی‌هایی خواهیم بود که هرگز خواب آن‌ها را هم ندیده‌ایم، بنابراین همه به سونی به‌دلیل عرضه‌ی دوربین‌های بدون آینه مدیون هستند. همچنین از همه‌ی شرکت‌هایی که سونی را به چالش می‌کشند باید به‌دلیل داغ کردن این بازار رقابت قدردانی کرد.

اینکه چه شرکتی در نهایت در صدر خواهد بود اهمیتی ندارد. مهم این است که شرکت‌ها با رقابت در میان خود برای تأمین رضایت کاربران هر روز فناوری‌های تازه‌ای را ارائه خواهند کرد و این نبرد در نهایت به نفع تمامی کاربران از برندهای گوناگون تمام خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات