برترین کارآفرینان اجتماعی سال ۲۰۱۸

سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
کارآفرینی اجتماعی در تمام دنیا پیشرفت و محبوبیت زیادی داشته است. این کارآفرینان سعی می‌کنند کسب‌و‌کارهایی با هدف رفع معضلات اجتماعی راه‌اندازی کنند.
تبلیغات

تعلیم و تربیت و آموزش دختران، خشونت‌های جنسی، بهبود شرایط زندان‌ها، مشارکت‌های مالی و امدادرسانی در حوادث از جمله موضوع‌ها و مواردی است که توسط مدیران بنیاد کارآفرینی اجتماعی شواب (Schwab) به عنوان موارد فعالیت کارآفرینان اجتماعی سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است.

در میان برترین کارآفرین‌ها می‌توان از زنی مسلمان از منطقه مارسابیت کنیا نام برد که با گرفتن مدرک کارشناسی خود می‌کوشد تا در میان جوامع قحطی‌زده و پر از خشونت صلح و انعطاف‌پذیری و آرامش را رواج دهد. مثالی دیگر، یک شرکت هلندی است که سعی می‌کند روش ساخت تلفن‌های همراه را تغییر دهد. همین‌طور یک مرد برزیلی که موفق شده است با ایجاد یک‌ طرح باز‌پروی زندانیان، روند باز‌گشت به جرم را از ۸۵ درصد به ۳۰ درصد کاهش دهد، نام برد.

هیلده آشوب رئیس و بنیان‌گذار مؤسسه کارآفرینی اجتماعی شواب می‌گوید:

کارآفرینان اجتماعی از توانایی‌های خود در زمینه‌های اقتصادی و اصول کسب‌و‌کار جهت برطرف کردن مشکلات اجتماعی افراد فقیر و نیازمند استفاده می‌کنند. آن‌ها این کار را درمناطقی انجام می‌دهند که دولت و بخش خصوصی قادر به فعالیت چشم‌گیری نیستند. فعالیت آن‌ها با تدبیر و خلاقیت فروانی همراه است.

در ادامه با ۱۲ کارآفرین اجتماعی برتر سال ۲۰۱۸ آشنا می‌شویم:

کارآفرن اجتماعی(Social Entrepreneurs)

اوروشی ساحنی (Urvashi Sahni)، بنیاد آموزشی استادی هال، (Study Hall Education Foundation) هند:

این مؤسسه مجموعه‌ای متشکل از ۹ مدرسه و مرکز تهیه غذا برای دختران، کودکان معلول، جوانان روستایی و کودکانی است که امکان رفتن به مدارس دولتی ندارند. این بنیاد با بیش از ۹۰۰ مدرسه دولتی در حال همکاری بوده و تاکنون موفق به آموزش حدود ۵ هزار معلم و ۵۰۰ هزار کودک شده است.

کارآفرن اجتماعی(Social Entrepreneurs)

فاطما عبدالکبیر عدن (Fatuma Abdulkadir Adan) شاخه ای از برنامه توسعه آفریقا (HODI) کنیا:

هدف HODI ایجاد صلح و آرامش و جوامعی آرام در مناطق قحطی زده و فقیر آفریقای شمالی از طریق آموزش تحصیلی، دفاعی، حل منازعات قومی و قبیله‌ای و ارتقای سطح معیشت افراد است. آن‌ها این برنامه‌ها را در بین حدود ۳۰۰ روستا، ۱۰ هزار جوان، ۱۳ مدرسه شامل ۱۵۰۰ دختر و ۱۴۷۰۰ خانوار اجرا می‌کنند. برنامه دیگر مؤسسه HODI به نام سکوت را بشکن (Breaking the Silence) به منظور پایان دادن به شرم و رنج و سکوت متدوال در میان قربانیان خشونت جنسی با ایجاد محیطی در مدارس است که دختران جوان می‌توانند برای کمک به دیگران یا دریافت کمک به این مدارس مراجعه کنند.

کارآفرن اجتماعی(Social Entrepreneurs)

والدسی فریرا (Valdeci Ferreira) بنیاد برزیلی کمک به محکومین (FBAC) برزیل، آمرکای لاتین:

(FBAC) روشی را برای بازپروی زندانی‌ها براساس ۱۲ اصل مانند مشارکت اجتماعی، کار، شایستگی و خانواده تدوین کرده است. این بنیاد در ۵ ایالت برزیل فعالیت می‌کند و اجرای روش‌های خود را در ۱۳ کشور جهان تسهیل کرده است.

آمار بازگشت به جرم محکومین برزیلی که دوران بازپروری خود را در مراکز FBAC می‌گذرانند حدود ۳۰ درصد است. این عدد در زندان‌های دولتی حدود ۸۵ درصد است.

کارآفرن اجتماعی(Social Entrepreneurs)

باس ون آبل (Bas van Abel) فیرفون (Fairphone) هلند:

فیرفون یک شرکت هلندی است که گوشی‌های هوشمند ماژولار و سازگار با محیط زیست تولید می‌کند. این شرکت برای ساخت محصولات خود از مواد طبیعی گران‌قیمت مانند طلا، قلع و... استفاده نمی‌کند. گوشی‌های فیرفون پس از دورانداخته شدن کمترین تأثیر را بر محیط زیست خواهند داشت. فیرفون با رعایت این موارد و فراهم کردن بهترین شرایط برای کارکنان خود، به سمت اقتصاد دایره‌ای پیش می‌رود. تا به امروز فیرفون موفق به فروش حدود ۱۶۰ هزار گوشی هوشمند شده است.

کارآفرن اجتماعی(Social Entrepreneurs)

بوراکتاویت تیگابا (Bruktawit Tigabu) کارگاه ویز کیدز (Whiz Kids)، اتیوپی

ویزکیدز از رسانه‌هایی مانند تلویزیون، رادیو و نشریات جهت انتشارپیام‌های آموزشی به ۷ زبان محلی با تأکید بر اهمیت آموزش در دوران کودکی، رفتار سالم، سوادآموزی و برابری جنسیتی استفاده می‌کند. برنامه مشهور و برجسته این مؤسسه به نام (Tsehai Loves Learning) حدود ۵ میلیون بیننده تلوزیونی در هفته و ۱۰ میلیون شنونده رادیویی دارد.

ساشا چانوف و امی اسلاتر(Sasha Chanoff and Amy Slaughter)، رفیوجی‌پوینت (RefugePoint)، آفریقا، خاورمیانه:

این مؤسسه راهکارهایی طولانی مدت و پایدار برای مهاجرانی ارائه می‌دهد که شانس موفقیت کمی دارند یا به خاطر مشکلات موجود از کشور خود فرار کرده‌اند.

رفیوجی‌پوینت به کمک مامورهای عالی رتبه سازمان ملل در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه به‌طور مستقیم به بیش از ۵۴ هزار پناهنده جهت دستیابی به اسکان مجدد کمک کرده و همین‌طور شرایطی دسترسی برای هزاران نفر دیگر را نیز به این کمک‌ها فراهم کرده است.

کارآفرین اجتماعی(Social Entrepreneurs)

مایک کوین (Mike Quinn)، زونا (Zoona) ، زامبیا، مالاوی

زونا یک شرکت فناوری و شبکه است که با اعطای حق نمایندگی و مجوز، خدمات مالی قابل دسترسی را فراهم می‌کند. از زمان راه‌اندازی آن در سال تاکنون این شرکت حدود ۳ هزار نمایندگی فعال در سرتاسر کشور دارد و موفق شده است به دو میلیون مشتری فعال خدمات ارائه دهد. زونا حدود دو میلیارد دلار معامله انجام داده و بیش از ۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

کارآفرین اجتماعی(Social Entrepreneurs)

زاک راسنبورگ (Zack Rosenburg)، اس‌پی‌بی (SBP)، ایالات متحده

این سازمان تلاش می‌کند تا مدت زمان بین رخ دادن یک بلای طبیعی و شروع امداد‌رسانی تا بهبود شرایط را کاهش دهد. همچنین سعی می‌کند تا امکانات و اطلاعات مورد نیاز را قبل و بعد از حادثه در اختیار مردم و گروه‌ها قرار دهد.

آن‌ها در کمتر از ۶۱ روز خانه‌ها را به قیمتی حدود ۴۰ درصد کمتر از قیمت پیمانکاران بازسازی می‌کنند؛ این شرکت و تاکنون موفق به بازسازی حدود ۱۴۲۰ خانه شده است. علاوه بر این، آن‌ها با توضیح دادن نحوه کار و فعالیت خود برای شرکت‌ها و سازمان‌ها‌ی غیر دولتی و خیریه آن‌ها را برای همکاری بیشتر تشویق می‌کنند.

کارآفرین اجتماعی(Social Entrepreneurs)

تولین آکین (Tulin Akin) تابیت (Tabit)، ترکیه

تابیت یک سیستم مبتنی بر پیام کوتاه را توسعه داده که رایگان بوده و از طریق هر نوع گوشی همراهی قابل دسترسی است. این سرویس از این طریق اطلاعات مرتبط با کشاورزی مانند پیش‌بینی آب‌و‌هوا، شیوه‌های نوین کشاورزی، قیمت‌های بازار، خدمات مالی ارائه شده و غیره را در اختیار کشاورزان روستایی قرار می‌دهد. در سال ۲۰۱۷ پنجاه درصد از ۳ میلیون کشاورز روستایی ترکیه از سیستم تبیت استفاده کرده‌اند.

دیوید یوگ(David Yeung)، دوشنبه سبز (Green Monday)، هنک کنگ

اهداف دوشنبه سبز مبارازه با تغییرات آب و هوایی، ناامنی غذایی جهانی و مسائل مربوط به بهداشت جهانی است. این شرکت هفته‌ای یک بار به مدارس، شرکت‌های تهیه غذا و رستوران‌های زنجیره‌ای غذای گیاهی ارائه می‌دهد و هدف آن تغییر عادت‌های غذایی جامعه است. ۱.۶ میلیون نفر در هنگ‌کنگ در هفته یک‌بار جهت رواج این نوع تغذیه از غذای گیاهی استفاده می‌کنند. این کار در بیش از ۳۰ کشور گسترش یافته است.

کارآفرین اجتماعی(Social Entrepreneurs)

محمد امجد ثاقب (Muhammad Amjad Saqib) اخوت(Akhuwat)، پاکستان

بنیاد اخوت حدود ۶۰۰ میلیون دلار وام به فقرا و محرومان پرداخت کرده است . ۹۸ درصد این وام‌ها برای راه‌اندازی یا گسترش کسب‌و‌کارهای کوچک استفاده شده است. اخوت مطابق با سیستم بانکداری اسلامی کار می‌کند و این وام‌ها هیچ بهره‌ای ندارند. این بنیاد در حال حاضر بزرگ‌ترین سیستم وام‌های کوچک بدون بهره جهان است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات