حذف کمک‌ هزینه پلاگین هیبرید در بریتانیا و نگرانی خودروسازان

شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
حذف کامل یارانه‌ی خودروهای پلاگین هیبرید و کاهش این مبلغ برای مدل‌های تمام برقی در بریتانیا، نارضایتی تولیدکنندگان را در‌پی داشته است.
تبلیغات

تصمیم جدید دولت بریتانیامبنی بر کاهش یارانه‌ی خودروهای هیبرید و برقی، واکنش‌های مخالف داشته است. از سال ۲۰۱۱، یارانه‌ی مشخصی برای خرید خودروهای پاک در بریتانیا منظور شد، اما تا کمتر از یک ماه دیگر، شرایط تغییر خواهد کرد.

بر اساس قانون گذشته، دولت بریتانیا خودروهای پاک را در چند دسته‌ی مختلف طبقه‌بندی کرده بود؛ به‌خریداران خودروهای تمام برقی با ظرفیت پیمایش ۷۰ مایل ( حدود ۱۱۳ کیلومتر)، ۴ هزار و ۵۰۰ پوند (کمتر از ۶ هزار دلار) و خودروهای هیبرید و پلاگین هیبریدبا آلایندگی کمتر از ۵۰ گرم CO2 در هر کیلومتر، ۲ هزار و ۵۰۰ پوند (حدود ۳ هزار و ۸۰۰ دلار) یارانه تعلق می‌گرفت. این امتیاز برای تشویق مردم بریتانیا به‌خرید خودروهای با آلایندگی کمتر، جلوگیری از افزایش آلودگی شهرها و مصرف سوخت کمتر ایجاد شده بود.

outlander PHEV

بر اساس قوانین جدید که از ۱۶ آبان ماه اجرایی می‌شود، یارانه‌ی مربوط به خودروهای پلاگین هیبرید کاملاً حذف شده است؛ در مقابل مبلغ سوبسید خودروهای تمام برقی هم به ۳ هزار و ۵۰۰ پوند (حدود ۴ هزار و ۶۰۰ دلار) کاهش پیدا می‌کند. دولت بریتانیا دلیل تغییرات جدید را کاهش قیمت قابل توجه و گسترش بازار خودروهای برقی و پلاگین هیبرید اعلام کرده است. علاوه بر این، بر اساس اطلاعیه‌ی وزارت ترابری بریتانیا، مدت زمان پرداخت یارانه‌ی خودروهای تمام برقی به‌صورت دقیق مشخص نیست بلکه تنها تخصیص به ۳۵ هزار دستگاه فروشی آینده ذکر شده است.

BMW i3 / بی ام و

دولت بریتانیا رسماً اعلام کرده که یارانه‌ی پرداختی، کمک بزرگی به گسترش بازار خودروهای پلاگین هیبرید کرده است؛ بنابراین در قدم بعدی، تمرکز اصلی بر خودروهای تمام برقی و هیدروژنی خواهد بود. دولت این کشور مدعی است که از سال ۲۰۱۱ تا امروز، بیش از ۱۶۰ هزار مالک خودرو از یارانه‌ی این بخش، استفاده کرده‌اند. در این بیانیه آمده است:

با وجود محبوبیت مدل‌های پلاگین هیبرید مانند میتسوبیشی اوتلندر، تمرکز دولت به خودروهای پاک همچون نیسان لیف و بی‌ام‌و i3 معطوف می‌شود.
Mitsubishi Outlander PHEV

کراس‌اور خوش‌ساخت میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید، یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های این کلاس است؛ مقامات میتسوبیشی تصمیم دولت بریتانیا را تعجب‌آور و ناامیدکننده توصیف کرده‌اند. آن‌ها معتقد هستند که در شرایط فعلی، باید یارانه‌ی بیشتری به خودروهای پلاگین هیبرید اختصاص یابد، چرا که باتوجه به نبود زیرساخت و شبکه‌ی کامل ایستگاه‌های شارژ، فناوری این مدل‎ها پل ارتباطی مناسبی برای عبور از خودروهای بنزینی و دیزل به تمام برقی است. بر اساس گفته‌های مقامات این شرکت ژاپنی، در قوانین آلایندگی و مصرف سوخت جدید WLTP اروپا، تنها خودروهای پلاگین هیبرید و هیبرید کارایی واقعی و ظرفیت مسافتی تمام برقی کاربردی را در اختیار دارند.

نیسان لیف / Nissan Leaf 2018

راب لیندلی مدیرارشد میتسوبیشی در بریتانیا گفت:

توقف حمایت (دولت) از بخش مهم پاک‌ترین خودروهای بازار، بسیار ناامیدکننده است؛ ولی ما به‌عنوان پرچمدار این کلاس از خودروها در چهار سال گذشته، هنوز هم امیدوار هستیم. بازهم برای افراد مختلف مزیت‌های داشتن یک شاسی‌بلند دودیفرانسیل ۲۲۰ اسب بخاری که به‌دلیل کارآمدی بالا مالیات کم به آن تعلق می‌گیرد و مصرف سوخت آن در مقایسه با مدل‌های بنزینی و دیزل بسیار پایین‌تر است، روشن خواهد بود.

خودروهای پلاگین، حدود ۲ درصد از سهم بازار بریتانیا را تشکیل می‌دهند و ۳۵ هزار دستگاه میتسوبیشی اوتلندر PHEV در جاده‌های این کشور تردد می‌کنند؛ بسیاری از کارشناسان قانون جدید دولت بریتانیا را به‌ضرر مصرف‌کنندگان می‌دانند و به یارانه‌های بالای نروژ برای خرید خودروهای برقی اشاره دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات