کیا نیرو تمام الکتریکی، در CES 2018 رونمایی شد

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
درحالی‌که نسخه‌ی تمام بنزینی و پلاگین هیبرید کیا نیرو به‌تازگی وارد بازارهای جهانی شده است، مدل برقی از این خودرو با شعاع حرکتی ۳۸۰ کیلومتر در CES معرفی شد.
تبلیغات

نمونه‌ی تمام برقی از کوچک‌ترین کراس‌اور کیا با نام کامل نیرو EV، هنوز در مرحله‌ی پیش‌تولید و یک خودروی مفهومی است؛ اما عزم جدی در برند کیا برای ساخت این محصول دیده می‌شود. با توجه به آغاز تولید نیرو پلاگین هیبرید، می‌توان اطمینان داشت که نیرو EV نیز تا یک سال دیگر به خط تولید اضافه شود. حضور خودروسازان مختلف در CES 2018، نشان می‌دهد که تمرکز آن‌ها بر فناوری ارتباط بین وسایل نقلیه، سوخت هیدروژنی و پیشرانه‌های تمام برقی است.

KIA Niro EV

از نظر پیشرانه، نکته‌ی حیرت‌آوری در نیرو EV دیده نمی‌شود و این خودرو با یک موتور برقی به قدرت ۲۰۰ اسب بخار معرفی شده است. از سویی دیگر، به لطف استفاده از باتری‌های لیتیوم پلیمر جدید به ظرفیت ۶۴ کیلووات ساعت، توانایی حرکت تا مسافت ۳۸۰ کیلومتر با یک شارژ کامل، برای کراس‌اور نیرو EV فراهم می‌شود. با این حساب کراس‌اور نیرو EV قابل مقایسه با شورولت بولت عمل می‌کند؛ درحالی‌که بدنه‌ی جادارتر و امکانات رفاهی بیشتری به همراه دارد. این مدل، همچنین فراتر از خودروی مفهومی کیا سول الکتریکی با رنج جرکتی ۱۸۰ کیلومتر خواهد بود.

از نوآوری‌ها و تفاوت‌های نیرو EV در مقایسه با نیرو استاندارد، می‌توان به جلوپنجره‌ی پویا در نمای ظاهری اشاره کرد که عبارات یا تصاویر متنوعی نمایش می‌دهد. این ابتکار در جلوپنجره، علاوه بر تغییر رنگ و علائم گرافیکی با پخش صدا از طریق اسپیکر همراه است که می‌تواند برای هشدار یا اطلاع‌رسانی به عابران مفید باشد. در فضای داخلی هم طراحی مدرن و مینیمالیستی حاکم است. خطوط پیوسته، پیرامون کابین کشیده‌ شده‌اند و اتاق با ترکیب سیاه، خاکستری روشن و نارنجی ارائه می‌شود.

KIA Niro EV

فناوری‌های متنوعی در کابین نیرو EV به کار رفته است. سیستم تشخیص اشاره و حرکات دست سرنشینان، به آن‌ها اجازه می‌دهد اعمالی نظیر کنترل سیستم صوتی، سرگرمی و تهویه مطبوع را بدون لمس کلیدها انجام دهند. دیگر فناوری جالب در نیرو مفهومی، امکان پخش موسیقی دوگانه در کابین است؛ به این صورت که سرنشینان ردیف جلو و عقب، بتوانند بدون مزاحمت یکدیگر و تداخل صدا، به‌طور همزمان از موسیقی یا سرگرمی صوتی متفاوتی استفاده کنند. این سیستم با پخش امواج و نویزهای خنثی‌کننده، تأثیر صدای موسیقی درحال پخش از سمت دیگر را خنثی می‌کنند تا ۲ ناحیه‌ی پخش صوت متفاوت، فراهم شود. کیا ادعا می‌کند با ساخت کابین نیرو EV مفهومی، اولین خودروی مجهز به اینترنت 5G برای سرنشینان را معرفی کرده است. از سویی دیگر، فناوی تشخیص چهره که امروزه برای احراز هویت کاربران گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود، در کیا نیرو مفهومی ارائه شده است و می‌تواند بسیاری از تجهیزات خودرو را صرفا برای راننده یا افراد تعریف‌شده، فعال کند.

KIA Niro EV

کیا نیرو EV، فراتر از خودروی مفهومی کیا سول EV که سال گذشته معرفی شد، به نظر می‌رسد. این خودرو، تماما در استودیوی طراحی کیاموتورز کره در پایتخت این کشور، برنامه‌ریزی و تولید شده است. کیا در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵، تعداد ۱۶ خودروی برقی مشتمل بر مدل‌های هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام الکتریکی در خط تولید داشته باشد. از سویی دیگر، برنامه‌ی تولید یک مدل جدید با پیشرانه‌ی هیدروژنی تا سال ۲۰۲۰ نیز از سوی کیا دنبال می‌شود. فناوری‌های مدرن صنعت خودرو، بخش مهمی از سرمایه‌گذاری آینده‌ی این برند برای دهه‌ی ۲۰۲۰ است و سیستم خودران سطح ۴، هماهنگ با شهرهای هوشمند، از سال ۲۰۲۱ در تولیدات منتخب کیا دیده خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات