بررسی محصولات پوشیدنی که احتمالا در سال 2018 عرضه می‌شوند

پنج‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
بر خلاف پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان مبنی بر شکست ابزارهای پوشیدنی در بازار، این محصولات در سال گذشته فروش خوبی داشتند. در این مقاله به بررسی محصولات احتمالی سال ۲۰۱۸ خواهیم پرداخت.
تبلیغات

گارتنر پیش‌بینی کرده بود که ۳۱۰.۴ میلیون ابزار پوشیدنی در سال ۲۰۱۷ در جهان به فروش خواهد رفت. این فروش نسبت به سال قبل ۱۶.۷ درصد رشد داشت و با درآمدی معادل ۳۰.۵ میلیون دلار همراه شد. برای بخشی از دنیای فناوری که افراد زیادی مدعی پایان زودهنگام آن هستند، این ارقام چندان بد به نظر نمیرسد.

جدول فروش ابزارهای پوشیدنی

جدول پیش‌بینی فروش محصولات پوشیدنی در سال ۲۰۱۷

همانطور که جدول بالا نشان میدهد، ابزارهای پوشیدنی تنها محدود به ساعت هوشمند و ابزار پایشگر سلامت نیستند و شامل هدست واقعیت مجازی، هدفون‌ بلوتوث و پوشاک هوشمند هم میشوند. با این مقدمه درباره ابزارهای پوشیدنی و بازار مالی آن‌ها در سال گذشته، اکنون نگاهی خواهیم داشت به محصولاتی که در سال جدید در این بخش راهی بازار خواهند شد.

فیت بیت

Ionic Adidas Edition

اواخر سال گذشته فیت بیت بالاخره ساعت هوشمند Ionic را که مدتها انتظارش میرفت عرضه کرد. اگرچه اخیرا با عرضه اپلیکیشنها و بهروزرسانیهای نرم‌افزاری شاهد بهبود عملکرد این ساعت بودهایم؛ اما همه اینها تضمینی برای تأمین نظر مشتریهای احتمالی این ساعت هوشمند نخواهد بود. به‌زودی شاهد عرضه Fitbit Ionic Adidas Edition خواهیم بود. این اقدام تا حدودی شباهت به سیاستهای برندینگ اپل دارد که ساعت هوشمند Nike Edition را عرضه کرد. بندهای این ساعت طراحی متناسب با فعالیتهای ورزشی دارند و این محصول شامل برنامههای تمرینی و ورزشی شرکت آدیداس خواهد بود.

Ionic Adidas Edition فیت بیت

Charge 3

Fitbit Charge 2 در سپتامبر سال ۲۰۱۶ و با قابلیت پایش ضربان قلب عرضه و خیلی زود به پرفروشترین پایشگر سلامت این شرکت تبدیل شد. اما این مدل بدون حسگر GPS و قابلیت مقاومت در برابر آب عرضه شد که نقطه‌ضعف بزرگی برای آن محسوب میشد. این دستگاه برای موقعیت‌یابی کاملا به GPS گوشی هوشمند کاربر وابسته بود.

 اما  مدل جدید هر دو نقطه‌ضعف را که پیش‌تر به آنها اشاره شد، برطرف کرده است و به نظر میرسد در سال جاری به بازار عرضه شود. از آن‌جا که Charge 2 طراحی خوب و قابل توجهی ارائه داده بود، به نظر نمیرسد که در بخش طراحی به‌جز اصلاحات جزئی و بهبود عملکرد و پاسخگویی صفحه نمایش، تغییرات مهمی در Charge 3 شاهد باشیم.

Blaze و Alta

شایعاتی به گوش میرسد که احتمال به‌‌روزرسانی مدل Blaze وجود دارد؛ اما با توجه به اینکه عملکرد Blaze و مدل Ionic در مواردی همپوشانی دارد، عجیب نیست که فیت بیت برای تمرکز بیشتر بر Ionic، تولید Blaze را در سال جدید متوقف کند.

با عرضه مدل Alta HR در ماه مارس گذشته کمی پس از مدل Alta، به نظر میرسد در سال جاری برنامهای برای بهبود یا به‌روزرسانی Alta وجود نداشته باشد. تنها پیشبینی محتمل، حذف مدل Alta معمولی از خط تولید، به نفع Alta HR است.

گارمین

Forerunner 645 Music

همانطور که انتظار میرفت، گارمین در نمایشگاه CES 2018 از Forerunner 645  رونمایی کرد. گارمین در این ساعت هوشمند تنها با افزودن قابلیتی جزئی به محصولات پیشین خود، درصدد جلب توجه بخش دیگری از بازار برآمده است. این ساعت هوشمند با دارا بودن حافظه داخلی، امکان پخش موسیقی برای کاربران فراهم میکند. از دیگر امکانات این محصول میتوان به قابلیتهای پایش سلامتی و  سیستم پرداخت جدید Garmin Pay اشاره کرد.

گارمین Forerunner 645 Music

Fenix 6

گارمین خانواده Fenix 5 را که شامل مدلهای 5، 5S و 5X میشد، در نمایشگاه CES 2017 معرفی کرد. به نظر نمیرسد تغییر عمدهای در این محصولات ایجاد شود؛ اما احتمال میرود امکانات جدیدی که در محصولات گارمین وجود دارند مانند پخش موسیقی، با یک بهروزرسانی نرمافزاری برای خانواده Fenix 5 نیز در نظر گرفته شوند. قابل ذکر است که سیستم پرداخت Garmin Pay مبتنی بر سختافزار است و در این ساعتها موجود نخواهد بود.

اپل

سری چهارم اپل واچ

 با اطمینان بالایی میتوان گفت که در ماه سپتامبر آینده شاهد عرضه سری چهارم ساعت هوشمند اپل در کنار آیفونهای جدید خواهیم بود. با توجه به قدرت اپل در حوزه ساخت سیستم روی چیپ، احتمالا شاهد عرضه پردازنده Apple S4 برای سری چهارم ساعتهای اپل خواهیم بود. اپل با ارائه نرم‌افزار جدید در حوزه سلامت و تندرستی همچنان مسیر خود را ادامه می‌دهد. برخی از این نرم‌افزارها به همراه WatchOS 5 احتمالا در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان اپل اواسط سال جاری رونمایی خواهند شد. از دیگر امکاناتی که بر اساس شایعات به ساعت اپل اضافه خواهد شد، بند هوشمند ساعت است؛ البته افزودن این قابلیت به زمان بیشتر و تأییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا نیاز خواهد داشت. اپل پتنتهایی در قسمت بند ساعت و نقاط اطراف آن به ثبت رسانده که مرتبط با پارچه هوشمند و سنسورهای سلامت است. بندهای هوشمند و حسگرهای آن، فرایند تعبیه سخت‌افزار دیگری نظیر دوربین برای فیستایم را تسهیل میکنند.  

فروش ابزارهای پوشیدنی در سال ۲۰۱۷ درآمدی معادل ۳۰.۵ میلیون دلار به همراه داشته است

اپل همچنین در حال توسعه مدار مجتمع مدیریت نیرو (PMIC) برای آیفونهای آینده است. منطق اینگونه حکم میکند که با بهکارگیری این فناوری در سری چهارم اپل واچ، اپل قصد ارائه عملکرد بهتری در بخش ماندگاری شارژ باتری دارد. این امکان هم وجود دارد که اپل با بهرهگیری از سرمایهگذاریهایی که در تولید Micro LED کرده است عمر باتری ساعتهای هوشمند خود را افزایش بدهد.

در مورد طراحی ساعتهای اپل و تغییر یا بهبود آن تاکنون مطالب زیادی نوشته شده است. به نظر نمیرسد امسال در این بخش شاهد تغییری باشیم. بسیاری در مورد تغییر طراحی ساعت به شکل دایره صحبت میکنند؛ اما فرایند باز طراحی WatchOS برای پشتیبانی از صفحه دایرهای و همچنین تلاش توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری برای هماهنگی با صفحه جدید به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد که به نظر نمیرسد در سال جاری شاهد آن باشیم. اگرچه همچنان طراحی به فرم دایره در مدلهای آینده ساعت اپل محتمل خواهد بود.

ایرپاد 2

در بخش دیگر ابزارهای پوشیدنی، اپل موفق نشد تقاضای بازار برای ایرپاد را تأمین کند. امسال اپل، کیس ایرپاد مجهز به شارژ بیسیم به همراه پد شارژ بیسیم گوشی آیفون را عرضه خواهد کرد. همچنین پیشبینی میشود که اپل فروش خوبی در بخش ایرپاد به همراه کیس شارژر تجربه کند. احتمال بهروزرسانی و بهبود قطعات داخلی برای ایرپاد اپل وجود دارد؛ اما هیچ گونه جزئیاتی در این زمینه در دسترس نیست. احتمالا اپل در پی آن است که تغییراتی در طراحی ایرپاد ایجاد کند تا به کیفیت صدایی بهتر و قابلیت حذف صداهای زائد دست یابد. همچنین با توجه به پتنتهایی که اخیرا ثبت شده است، به نظر میرسد احتمال بهکارگیری سنسورهای سلامتی در ایرپاد اپل وجود دارد؛ اما نمیتوان به‌طور قطع گفت که امسال شاهد چنین تغییری خواهیم بود یا خیر.

ابزار پوشیدنی اپل

عینک واقعیت افزوده اپل

به احتمال زیاد در سال پیش رو شاهد چنین محصولی از اپل نخواهیم بود؛ اما برای اشاره کامل به محصولات احتمالی اپل در آینده میتوان به گفتههای سی سی لونگ، مدیر عامل شرکت کوانتا کامپیوتر که از شرکای اپل است اشاره کرد. لونگ اظهار داشته که شرکت کوانتا کامپیوتر در دو سال گذشته مشغول کار و مطالعه روی پروژه واقعیت افزوده و فناوریهای نوری و بصری مورد نیاز در ابزارهای واقعیت افزوده بوده است. اگرچه لونگ مستقیما به اپل اشارهای نکرد؛ اما صحبتهای تیم کوک درباره باور این شرکت به آینده واقعیت افزوده، احتمال ارائه محصولاتی از این دست را افزایش میدهد.

سامسونگ

سال گذشته بیشتر افراد انتظار معرفی ساعت هوشمند Gear S4 را داشتند؛ اما سامسونگ محصولاتی نظیر Gear Sport، دستبند تندرستی Gear Fit2 Pro و ایرفون بیسیم Gear IconX را به بازار عرضه کرد. با توجه به این موضوع انتظار می‌رود Gear S4 در نیمه دوم سال جاری عرضه شود. در کنار بهره بردن از برخی امکاناتی که در Gear Sport ارائه شده است، انتظار میرود برای اولین بار در یک ابزار پوشیدنی شاهد به‌کار‌گیری دستیار صوتی بیکسبی به جای دستیار صوتی نه‌چندان خوش‌نام S-Voice باشیم.

سامسونگ اخیرا پتنتهایی ثبت کرده است که به وجود دوربین در ساعت هوشمند اشاره میکند. همچنین در این پتنتها نشانهای از وجود نمایشگری در قسمت بند ساعت و اطراف قاب آن به چشم میخورد. وجود چنین پتنتهایی، غافلگیری پس از عرضه محصول نهایی را محتمل میکند که برای بیشتر کاربران و طرفداران ساعتهای هوشمند سامسونگ هیجانآور است.

اما آنچه محتمل‌تر از همه به نظر میرسد، طراحی ظریف و باریک‌تر در Gear S4، سنسورهای سلامتی دقیقتر و همچنین تعداد بیشتر اپلیکیشنهای تایزن است.

بسیاری از پتنت‌های هیچگاه در محصولی استفاده نمی‌شوند

 

هواوی

اخیرا نقشه راه سال ۲۰۱۸ شرکت هواوی به بیرون درز کرده است که نشان از عرضه دستبند هوشمند A2 در سه‌ماهه نخست سال جاری دارد.

عینک هوشمند Magic Leap One

Magic Leap One را میتوان یکی از عمدهترین محصولات مبتنی بر واقعیت افزوده دانست که با وعده توسعه هر چه بیشتر این فناوری و نزدیک ساختن آن به کاربر نهایی، در حال توسعه است. ظاهر این عینک فیلم «کتاب هنری» را به یاد بسیاری می‌آورد؛ ولی به‌کار‌گیری سنسورهای مختلف و قدرت پردازشی بالا در این عینک قادر است درک محیطی بالا و تجربهای واقعی از قابلیت افزوده در اختیار کاربران بگذارد.

با در دسترس قرار گرفتن کیت توسعه نرم‌افزار برای توسعه‌دهندگان، احتمالا در سال ۲۰۱۸ شاهد عرضه نسخه توسعه‌دهنده عینک Magic Leap One خواهیم بود. قیمت این محصول هنوز مشخص نیست و باید تا عرضه نسخه مخصوص کاربران منتظر ماند.

عینک هوشمند Magic Leap One

 اندروید ور

از آنجایی که گستره محصولات مبتنی بر اندروید ور نسبتا وسیع است، در اینجا تنها به نکات حائز اهمیت اشاره میکنیم. با عرضه نسخه 2.0، این سیستم عامل شاهد تغییرات زیادی از جمله اپلیکیشنهای مستقل، پلی استور، سیستم پرداخت Android Pay، بهکارگیری طراحی متریال، دستیار صوتی گوگل و بهبود معیارهای تندرستی بود. در آخرین بهروزرسانی پس از عرضه نسخه اندروید اوریو هم چندین بهبود کوچک نرم‌افزاری در اندروید ور اعمال شد.

درحالی‌که اپل در بازار فروش ساعت هوشمند دست بالا را دارد، اکوسیستم اندروید ور گوگل در رقابتی شانه به شانه با سامسونگ، در تلاش برای کسب جایگاه دوم است؛ البته ممکن است گوگل تغییری در معادله فعلی ایجاد کند. شاید پس از عرضه گوشیهای هوشمند پیکسل، عرضه ساعت هوشمندی با نام Pixel Watch بهترین راه حل برای تصاحب بخش بزرگ‌تری از بازار برای گوگل باشد.

گوگل تنها در سال گذشته اقدام به افزایش نفرات تیم مستقر در شانگهای چین از ۲۰ نفر به ۱۵۰ نفر کرده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این موضوع خبر از نزدیکی بیشتر به تأمین‌کنندههای سختافزاری دارد؛ اما ممکن است این نزدیکی ارتباطی با ساعت هوشمند گوگل نداشته باشد و تنها سیاستی جهت تأمین دیگر محصولات این شرکت نظیر ایرفون پیکسلباد یا هدست واقعیت مجازی باشد.

آخرین محصولی که گمان می‌رفت ساعت هوشمند گوگل باشد، در واقع ساعت هوشمند ال جی با مدل‌های Sport و Style بود

بخش وسیعی از محصولات مبتنی بر اندروید ور از پردازنده Snapdragon Wear 2100 کوالکوام بهره میبرند. سال گذشته کوالکوام پردازنده Snapdragon Wear 1200 را برای محصولات رده پایین عرضه کرد. این احتمال وجود دارد که در سال جدید این شرکت اقدام به ارائه پردازندهای دیگر برای جایگزینی Wear 2100 کند. البته هنوز اطلاعات موثقی در این زمینه منتشر نشده است.

با توجه به عملکرد مناسب پردازنده Atom Z34XX شرکت اینتل در محصولاتی مانند ساعت هوشمند Tag Heuer Connected و Balance RunIQ، به نظر نمیرسد که این شرکت قصد عرضه پردازنده دیگری در سال جاری داشته باشد.

حال که صحبت از ساعت هوشمند Tag Heuer شد، این نکته قابل ذکر است که این شرکت در ماه مارس گذشته دومین ساعت هوشمند خود را با نام Tag Heuer Connected Modular 45 عرضه کرد که میتوان گفت بهترین ساعت هوشمند مبتنی بر اندروید ور در بازار است. بسیاری از طرفداران ورزش و تندرستی، نبود سنسور ضربان قلب را یکی از نکات منفی این ساعت می‌دانند؛ اما بسیار عجیب به نظر میرسد که شخصی با یک ساعت هوشمند ۱۷۰۰ دلاری قصد ورزش کردن داشته باشد.

اگرچه انتظار عرضه جانشینی برای این مدل از ساعت هوشمند نمیرود؛ اما پیش‌بینی میشود مدل Modular 39 با ابعاد کوچک‌تر که بیشتر برای خانمها مناسب است به بازار عرضه شود. بسیاری نگران حذف سنسورهای GPS و NFC در این مدل در پی کاهش فضای داخلی آن هستند.

مدل کوچک‌تر ساعت هوشمند Tag Heuer Connected در کنار مدل اصلی آن عرضه خواهد شد

ساعت هوشمند مایکروسافت

مدتی است که شایعاتی در مورد عرضه یک ساعت هوشمند توسط مایکروسافت با نام احتمالی Surface Watch وجود دارد. در صورتی که مایکروسافت قصد عرضه چنین محصولی داشته باشد، نه‌تنها باید در بخش طراحی سخت‌افزاری تمام امکانات خود را به کار گیرد، بلکه باید در بخش پایش سلامت و تندرستی و اپلیکیشنهای مرتبط با آن در دو پلتفرم آی او اس و اندروید سنگ تمام بگذارد.

مواردی که انتظار می‌رود بهبود یابند

بعد از اشاره به موارد بالا بهتر است به مواردی اشاره کنیم که امیدواریم به‌طور کلی در صنعت ابزارهای پوشیدنی رخ دهند:

  • بهبود عملکرد باتری و عمر آن
  • بهبود عملکرد پایش سلامت و تندرستی و ارائه راهکارهای بهتر برای آن
  • استانداردهایی که موجب هماهنگی بیشتر در پایش سلامت بین پلتفرمی خواهند شد
  • کوچک‌تر شدن هر چه بیشتر اجزای داخلی برای کاهش اندازه محصولات یا افزایش اندازه باتری آنها
  • یکپارچگی بیشتر بین محصولات؛ برای مثال با داشتن یک ساعت هوشمند مبتنی بر اندروید ور می‌توان قفل صفحه گوشی اندروید را باز کرد؛ در صورتی که چنین قابلیتی در آی‌او‌اس وجود ندارد.

البته نام بردن از تمام محصولات پوشیدنی با توجه به گستردگی بالای آنها، در یک مقاله امکان‌پذیر نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات