چگونه یک متخصص کسب و کار واقعی را تشخیص دهیم

پنج‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
در هیچ برهه‌ی زمانی مانند امروز متخصص کسب‌و‌کار وجود نداشته است. درواقع هر جا که صحبت از کسب‌و‌کار به میان می‌آید، همه‌ی افراد شروع به نصیحت کردن یکدیگر می‌کنند.
تبلیغات

این روزها اینترنت تبدیل به یکی از عناصر حیاتی زندگی شده است. پادکست‌ها و سایت‌هایی مانند توییتر و مدیوم پر از کارآفرینان و مدیرعامل‌هایی است که تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و دیگران را تشویق می‌کنند که کسب‌وکار خودشان را راه‌اندازی کنند. تجمع بیش از اندازه‌ی این مطالب به‌جای مفید بودن، تأثیر منفی می‌گذارد و احساس خوبی به خواننده منتقل نمی‌کند. تصور کنید امروز مطلبی خوانده‌اید و فردا همان موارد در مطلب دیگری نقص شده‌اند. بنابراین سؤالی در ذهن مخاطب پیش می‌آید که به کدام نویسنده باید اعتماد کند؟ چه کسی درست می‌گوید و حرف‌های چه کسی را نباید گوش بدهد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت بررسی می‌کنیم که بعد از شنیدن یا خواندن نصیحت‌های یک شخص چه کاری باید انجام داد.

Business Expert

اولین کاری که بعد از شنیدن نصیحت طرف مقابل باید انجام دهید این است که ببینید آیا او خودش پیشنهادی که به شما می‌دهد، انجام داده است یا خیر. افراد زیادی وجود دارند که  به شما می‌گویند کسب‌و‌کار خود را چگونه باید پیش ببرید؛ درصورتی‌که خودشان تا به حال یک بار هم به حرف‌هایی که می‌زنند عمل نکرده‌اند. شخصی که کاری را تا به حال انجام نداده است، چگونه می‌تواند از عملکرد صد درصدی آن مطمئن باشد. در چنین شرایطی بهتر است حرف‌های او را نادیده بگیرید. حتی درصورتی‌که پاسخ مثبت باشد و فرد این کار را خودش شخصا انجام داده باشد، باز هم باید موارد دیگری را در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال ببینید این کار را چند سال پیش انجام داده است؟ آیا هنوز هم آن را انجام می‌دهد؟ فراموش نکنید هر نصیحتی یک تاریخ انقضا دارد. به‌عنوان مثال شخصی که ۱۸ سال پیش کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده است، فرد مناسبی برای نصیحت کردن نیست. بسیاری از موارد از آن زمان تغییر کرده‌اند و نمی‌توان شرایط را یکسان در نظر گرفت. شخصی که شما را نصیحت می‌کند، باید خودش کسب‌و‌کاری را با همان روش و حداکثر یک سال پیش آغاز کرده باشد. بعد از اینکه به این نتیجه رسیدید، فرد مورد نظر در حال انجام دادن همان کار است؛ ببینید چه مقدار زمان از انجام آن می‌گذرد. هرقدر مدت‌زمان انجام کار بیشتر باشد بهتر است.

Business Expert

یکی دیگر از مواردی که باید از پیش از پذیرفتن نصیحت انجام دهید، این است که انگیزه‌ی طرف مقابل را جویا شوید. آیا آن شخص قصد دارد تجربیاتش را به شما بفروشد؟ اگر چنین است از او درخواست تخفیف کنید. اگر هیچ هدف تجاری در رابطه با این موضوع وجود نداشت، روی نصیحت سرمایه‌گذاری کنید.

مورد بعدی که پیش از پذیرفتن نصیحت‌های یک فرد باید در نظر بگیرید این است که ببینید او در چه زمینه‌هایی مشاوره می‌دهد. شخصی که در رابطه با هر موضوعی کتاب منتشر کرده باشد، چندان قابل اعتماد نیست. اینکه یک شخص بتواند در یک موضوع حرفه‌ای شود بسیار سخت است؛ پس شخصی که در رابطه با هر زمینه‌ای اطلاعات داشته باشد نباید مورد اعتماد قرار بگیرد.

آخرین و مهم‌ترین موردی که در ارتباط با نصیحت‌های دیگران باید بررسی کنید، میزان ارتباط آن با کاری است که انجام می‌دهید. مردم عاشق این هستند که داستان‌های موفقیت‌آمیز تعریف کنند و به دیگران پیشنهاد دهند که همان کار را انجام دهند. اما اکثر مردم هیچ ایده‌ای ندارند که خودشان چگونه توانسته‌اند به این موفقیت دست پیدا کنند. اکثر آن‌ها به گذشته نگاه می‌کنند و کارهایی را که انجام داده‌اند تعریف می‌کنند و دیگران را تشویق می‌کنند همین کار را انجام دهند؛ اما شاید خیلی از این کارها دلیل موفقیت آن‌ها نبوده باشد.

بنابراین هر نصیحتی که می‌شنوید، قبول نکنید. سعی کنید با تحقیق و بررسی راه خودتان را برای رسیدن به موفقیت پیدا کنید. این کار را انجام دهید و اگر مشاهده کردید برای طولانی‌مدت جواب می‌دهد، آنگاه می‌توانید تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهید تا آن‌ها نیز بعد از بررسی شرایط برای عمل کردن به آن‌ها تصمیم بگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات