پیش‌بینی ۷ اتفاق هیجان‌انگیز صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۸

شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
پیشرفت خودروها و حوزه‌های مرتبط با آن به‌قدری سریع است که تقریباً هرسال، شاهد تحولی مهم در وسایل نقلیه هستیم. در این مطلب ۷ اتفاق جذاب صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۸ را پیش‌بینی می‌کنیم.
تبلیغات

سال ۲۰۱۷ با تمام اتفاقات خوب و بد حدود یک ماه است که تمام شده و سال ۲۰۱۸ با فرصت‌های تازه شروع شده است. در این مطلب قصد داریم هفت اتفاق یا فناوری جذاب در سال جدید میلادی را پیش‌بینی کنیم.

شاسی‌بلند و کراس‌اورهای بیشتر

suv comparison

سال گذشته مدل‌های جدید زیادی در این کلاس معرفی شد که این مورد برای علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان دنیای خودرو چندان عجیب نیست. در سال ۲۰۱۴، خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اور با کنار زدن سدان‌ها، پرفروش‌ترین خودروهای بازار آمریکا بودند. این روند صعودی همچنان ادامه دارد؛ به‌طوری‌که در بیشتر کشورهای جهان، این کلاس از خودروها محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. با توجه به آمار کلی فروش منتشرشده، شاسی‌بلند و کراس‌اورها، سدان‌ها و وانت پیکاپ‌ها در مجموع با افزایش فروش روبرو شده‌اند.

لامبورگینی اوروس / Lamborghini Urus

اما دلیل افزایش فروش و محبوبیت فراوان شاسی‌بلندها چیست؟ دلایل زیادی در این اتفاق دخیل هستند؛ به‌طور کلی امروزه مردم به خودروهای همه‌کاره علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند. خودرویی که قابلیت‌هایی چون رانندگی راحت در بزرگراه، فضای کافی برای وسائل تفریح آخر هفته یا رانندگی آف‌رود داشته باشد، بیشتر نزد خریداران محبوب خواهد بود. با وجود گزینه‌ی پیشرانه‌ی دیزل که در مقایسه با بنزین قیمت کمتری دارد، خودروهای شاسی‌بلند/کراس‌اور گزینه‌ی مناسبی خواهند بود.

برخی شرکت‌های خودروسازی هنوز به میدان تولید شاسی‌بلندها وارد نشده‌اند. از طرفی شرکت‌های معروفی مانند لامبورگینی هم وجود دارند که با درک شرایط موجود، پس از سه دهه دومین شاسی‌بلند خود را عرضه می‌کنند. اگر تقاضای بالای این کلاس از خودروها در چند سال آینده ادامه داشته باشد، احتمالاً برندهایی که اصلاً فکر نمی‌کردیم هم به این میدان وارد خواهند شد. یعنی باید منتظر شاسی‌بلند فراری هم باشیم.

عصر جدید ابرخودروها

Mercedes-Benz AMG Project ONE

زمانی بود که در کلاس خودروهای سوپراسپرت، فقط چند مدل انگشت‌شمار حضور داشتند. اما در چند سال اخیر خودروهای پرقدرت کلاس ابرخودروها را ایجاد کرده‌اند. سال ۲۰۱۷ با معرفی سوپراسپرت و ابرخودروهایی چون مک‌لارن سنا، مرسدس AMG پروژه یک، استون مارتین والکری و هنسی ونوم F5 همراه بود. از این گذشته، روز به روز به شرکت‌های کوچکی که سوپراسپرت‌های پرقدرت تولید می‌کنند اضافه می‌شود. آیا واقعا این کلاس از خودروها بیش از حد شلوغ شده است؟

جواب دادن به این سؤال مشکل است. چیزی که از آن در سال ۲۰۱۸ مطمئن هستیم، بیشتر شدن سوپراسپرت‌ها و ثروت بیشتر خریداران ثروتمند آن‌ها است. سوپراسپرت‌ها و ابرخودروها که به‌عنوان اسبا‌ب‌بازی‌های ثروتمندان به شمار می‌آیند، در سال جدید همچنان به جنگ بر سر زمان کمتر در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ادامه خواهند داد.

پیشرفت بیشتر خودروهای برقی و تکنولوژی باتری

تسلا رودستر tesla roadster 2020

اگر بخواهیم در مورد تکنولوژی و صنعت خودروسازی صحبت کنیم، بدون شک یکی از محورهای اصلی، خودروی برقی و فناوری پک‌های باتری آن‌ها خواهد بود. حتی دونالد ترامپ و کابینه‌ی او نیز با قوانین محافظت از محیط زیست و حمایت از خودروهای کم‌مصرف همسو شده‌اند. در کشورهای اروپایی و حتی آسیا نیز این گرایش بیشتر از همیشه شده است. به‌ نظر می‌رسد دنیا منتظر خودروهای برقی پرقدرت با شعاع حرکتی بالا است. شاید نسل جدید تسلا رودستر پاسخ مناسبی به این تقاضا باشد.

پیشرفت و گسترش فناوری خودران

ماشین خودران

سال ۲۰۱۷ با پیشرفت‌های مهمی در فناوری خودران مانند سیستم‌های ایمنی جدید و بهتر، آزمایش‌ در جاده‌های عمومی و سرمایه‌گذاری‌های کلان همراه بود. خودروهای خودران بخش مهمی از آینده‌ی صنعت خودروسازی را تشکیل می‌دهند که به همین دلیل، شرکت‌های بزرگ به‌ دنبال عرضه‌ی این فناوری در محصولات خود هستند. این فناوری هنوز به مرحله‌ی کاربردی نرسیده است ولی حتماً سال جدید پیشرفت‌های مهمی در آن ایجاد خواهد شد. با ورود شرکت‌های بزرگ که در حوزه‌های غیر از خودروسازی فعال هستند (گوگل، اینتل، اپل و ...) آینده‌ی خودروهای خودران هیجان‌انگیز به‌ نظر می‌رسد.

اتصالات بهتر و تعامل بیشتر با خودرو

رنو سیمبیوز 2017/renault symbioz

در کنار فناوری خودران، پیشرفت سیستم اتصال و تعامل بین خودرو، راننده و تجهیزات دیجیتال نیز جالب توجه است. یکی از بهترین نمونه‌های سال ۲۰۱۷، خودروی مفهومی رنو سیمبیوز (Symbioz) بود که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش گذاشته شد. محصول رنو اتصال بین خودرو و محیط را به سطح جدیدی رساند؛ سطحی که خودرو بخشی از خانه‌ی هر فرد خواهد شد.

بدیهی است که ایده‌ی رنو سیمبیوز در سال ۲۰۱۸ عملی نمی‎شود؛ ولی حداقل مصداق روشنی از آینده‌ی دور خودروها خواهد بود. تصور کنید که چراغ‌ها، سیستم تهویه و سیستم صوتی یا تلویزیون منزل را قبل از رسیدن به خانه و در هنگام نشستن در خودرو کنترل کنید. آینده‌ی خودروها بدون شک دیجیتال خواهد بود؛ حتی در خودروهای فعلی هم بخش کمی به‌صورت آنالوگ مانده است.

شیوه‌های نوین نمایش، خرید و تست خودرو

واقعیت مجازی خودرو

با پیشرفت تکنولوژی، فقط نحوه‌ی رانندگی خودرو تغییر نمی‌کند؛ بلکه پایه و اساس خرید آن هم دگرگون خواهد شد. درحالی‌که شرکت‌های چون لیفت (Lyft) و اوبر (Uber) در حوزه‌ی تاکسیرانی حمکفرمانی می‌کنند، شرکت‌های بزرگ خودروسازی چون پورشه و ولوو به‌ دنبال ایجاد خدمات اشتراکی مالکیت خودرو هستند.

مورد دیگر تست رانندگی خودرو قبل از خرید است. با وجود فناوری واقعیت مجازی و پیشرفت آن در آینده، خریداران می‌توانند خودرو را در داخل ساختمان تست کنند. حتی می‌توان کابین سفارشی به همراه انواع آپشن را شبیه‌سازی و در محیط مجازی تجربه کرد. نمایندگی‌های بریتانیای شرکت ژاپنی مزدا در حال حاضر چنین خدماتی ارائه می‌دهند.

نمایشگاه خودرو دیترویت

اما شاید مورد دیگر انواع نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی باشد. معمولاً در یک تالار بزرگ غرفه‌های مختلف برای شرکت‌های خودروسازی ارائه می‌شود تا محصولات جدید به نمایش عموم گذاشته شود. با اینکه حضور در نمایشگاه و از نزدیک دیدن خودروها تجربه‌ای قدیمی و لذت‌بخش است، شاید هزینه‌های هنگفت برگزاری و البته پیشرفت تکنولوژی، قالب جدیدی از نمایشگاه‌های خودرو را ایجاد کند.

ورود شرکت‌های خودروسازی چینی به بازار آمریکا

جیلی / Geely

بسیاری از محصولات چینی از خوراکی تا لوازم خانگی در بازار آمریکا به فروش می‌رود؛ ولی هنوز خودروهای ساخت چین به‌طور رسمی به دست مردمان آمریکا نرسیده‌اند. با این‌حال چینی‌ها قصد دارند هرچه زودتر به بازار آمریکا خودرو صادر کنند. به‌عنوان مثال جیلی درحال حاضر مالک ولوو شده است و سدان‌های جدید را در کارخانه‌های واقع در چین، برای بازار آمریکا می‌سازد. از طرفی شرکت‌های آمریکایی جنرال موتورز و فورد نیز مدل‌هایی چون کادیلاک CT6 پلاگین هیبرید، بیوک انویژن و فورد فوکوس را برای چینی‌ها می‌سازند. البته اخیراً مقامات GAC از ورود رسمی در سال ۲۰۱۹ به بازار آمریکا خبر داده بودند؛ این خبر تحت تأثیر مخالفت احتمالی دونالد ترامپ ،رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفت تا ورود خودروهای چینی به بازار آمریکا، در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات