ثروتمندان جهان ۸۲ درصد از ثروت تولیدشده در سال گذشته را کسب کرده‌اند

سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آمار مؤسسات غیر انتفاعی نشان می‌دهد افراد ثروتمندی که یک درصد جمعیت جهان را تشکیل داده‌اند، بیش از ۸۰ درصد ثروت سال ۲۰۱۷ را کسب کرده‌اند.
تبلیغات

مؤسسه‌ی غیر انتفاعی آکسفام (Oxfam) که نوعی خیریه با هدف ریشه کن کردن فقر در جهان است، به‌تازگی آماری از درآمد ثروتمندان و فقرای جهان منتشر کرده است. طبق آمار منتشرشده، از هر پنج دلار ثروت تولی شده در سال ۲۰۱۷، حدود چهار دلار آن به جیب ثروتمندان رفته است. نکته‌ی مهم این است که این جمعیت ثروتمند، تنها یک درصد جمعیت جهان هستند. از طرفی، نیمه‌ی فقیر جمعیت جهانی هیچ سهمی از این ثروت تولیدشده نداشته است.

در هفته‌ی پیش رو، انجمن اقتصاد جهانی با حضور رهبران سیاسی و تجاری شرکت‌های مختلف جهان برگزار خواهد شد. آمار منتشرشده پیش از این انجمن، نگرانی‌ها در مورد سیستم اقتصادی حال حاضر جهان را افزایش داده است. این‌طور که مشخص است، سیستم کنونی تنها به ثروتمندان سود می‌دهد و فقرا را نادیده می‌گیرد.

در ادامه‌ی این گزارش آمار دقیق فقرا نشان می‌دهد که ۳.۷ میلیارد نفر از جمعیت جهان، هیچ افزایش ثروتی را در سال ۲۰۱۷ تجربه نکرده‌اند و این در حالی است که ثروتمندان یک درصدی، ۸۲ درصد ثروت تولیدی را ازآن خود کرده‌اند. وینی بیانیاما، مدیر اجرایی مؤسسه‌ی آکسفام، در این باره می‌گوید:

این گزارش نشان می‌دهد که اقتصاد جهانی، به‌جای ارزش نهادن به کار افراد سخت‌کوش، ثروتمندان را راضی می‌کند. در این سیستم، ثروتمندان هر روز متمول‌تر می‌شوند و این در حالی است که فقرا در دام حقوق و دستمزد‌های ناچیز گرفتار شده‌اند.

بیانیاما فرار مالیاتی را یکی از دلایل اصلی نابرابری ثروت در جهان می‌داند. از نظر او اگر قوانین مالیاتی به‌خوبی اجرا شوند، افراد نمی‌توانند از آن فرار کنند و ثروت‌ها برای اجرای طرح‌های آموزشی، سلامت و ایجاد شغل هزینه خواهند شد. او به‌طور ویژه دونالد ترامپ را مورد نقد قرار می‌دهد. رئیس جمهور آمریکا که در انجمن اقتصاد جهانی نیز حضور خواهد داشت، کابینه‌ای از میلیاردرها در اطراف خود جمع کرده است و قوانین مالیاتی جدید او نیز تنها به ثروتمندان کمک می‌کند. به عقیده‌ی بیانیاما، قوانین جدید هیچ سودی برای طبقه‌ی متوسط جامعه ندارد.

گزارش سالیانه‌ی آکسفام نشان داد که تعداد میلیاردرها از مارس ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ به‌صورت یک نفر در هر دو روز افزایش داشته و این در حالی است که در ایالات متحده‌ی آمریکا، سه فرد ثروتمند بالای لیست، ثروتی برابر با نیمه‌ی فقیر جامعه دارند.

در بخش دیگر گزارش، عنوان شده است که زنان هنوز دچار نابرابری در بخش نیروی انسانی هستند و علاوه بر دریافت حقوق کمتر نسبت به مردان، در شغل‌هایی با امنیت پایین به کار گرفته می‌شوند. آکسفام پیش از این عنوان کرده بود که رسیدن به برابری پرداختی میان زنان و مردان، ۲۱۷ سال به طول خواهد انجامید. طبق آمارهای مؤسسه‌ی فوربز، در سال ۲۰۱۷ نیز پنج نفر اول لیست ثروتمندان جهان، همگی مرد هستند.

آکسفان سعی دارد با انتشار گزارش‌های مشابه، نگاه‌ها را به اقتصاد جهانی تغییر دهد تا به‌مرور، حداقل حقوق کارگران در جهان افزایش یابد، فاصله میان زنان و مردان در موقعیت‌های کاری کم شود و قوانین مالیاتی نیز بهبود یابند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات