چالش های مغزی در دوران بارداری: پدیده‌ای ثابت شده از لحاظ علمی

پنج‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران به‌تازگی دریافته‌اند که عملکرد شناختی و حافظه در دوران بارداری کاهش پیدا می‌کنند.
تبلیغات

یک بررسی جدید نشان داد موردی که زنان همیشه به آن مشکوک بوده‌اند، یعنی اختلال در عملکرد شناختی در هنگام بارداری واقعا رخ می‌دهد. بنا بر فراپژوهشی که به‌تازگی توسط پژوهشگران دانشگاه دیکن انجام شده است، فراموشی و اختلالات شناختی در طول دوران بارداری قابل اندازه گیری هستند؛ اما تنها زنان باردار و نزدیکان آن‌ها می‌توانند متوجه این اثر بشوند.

فراموشی و اختلالات شناختی دیگر در طول دوران بارداری قابل اندازه گیری هستند

چالش مغزی بارداری یا مامنسیا اغلب اوقات خود را به‌صورت نوعی تشدید حواس‌پرتی‌های روزانه نشان می‌دهد؛ فرد فراموش می‌کند که یک جسم را در چه مکانی قرار داده بود یا در وسط انجام دادن کاری به‌ناگهان تمرکز خود را از دست می‌دهد.

زنان همچنین مشکلات دیگری را نیز گزارش کرده‌اند؛ از جمله: از دست دادن تمرکز در میان مکالمه، نیاز شدید پیدا کردن نسبت به یادداشت برداری برای منظم ماندن برنامه‌هایشان، مشکل در درک مطلب و این مشکلات حتی به حدی می‌رسند که نیاز می‌شود در بازگشت به کار تاخیر بیاندازند. به گفته‌ی پژوهشگران، این بررسی و بررسی‌های دیگر در این مورد به نتایج متناقض و تغییرات اندکی دست یافته‌اند؛ حتی فراپژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۷ پس از ۱۰ سال به این نتیجه رسید که اثر یاد شده در نواحی مختلف مغز متفاوت و ناهماهنگ است.

Brain Hacks to Cope With Anxiety

فراپژوهش جدید متشکل از ۲۰ بررسی مختلف است و نتایج پژوهش قبلی را با در نظر گرفتن این پدیده با استفاده از بررسی‌های انجام شده تا سال ۲۰۰۷ به‌روز می‌کند؛ همچنین اثرات شناختی روی نواحی دیگر غیر از مغز را نیز بررسی می‌کند.

بررسی‌های تحلیل‌شده شامل ۱۲۳۰ زن می‌شد که ۷۰۹ نفر از آن‌ها باردار و ۵۲۱ نفر دیگر باردار نبودند و در گروه کنترل قرار داشتند. آن‌ها همچنین شامل حداقل یک معیار عینی استاندارد از عملکرد شناختی بودند. پژوهشگران در مجموع دریافتند که عملکرد شناختی در زنان باردار نسبت به زنانی که باردار نبودند، به‌وضوح پایین‌تر بود. نویسندگان پژوهش در مقاله خود نوشته‌اند که:

عملکرد شناختی عمومی، حافظه و عملکرد اجرایی در سه ماهه‌ی سوم بارداری (در مقایسه با زنان در گروه کنترل) کاهش قابل توجهی داشته است؛ اما در طول دو دوره‌ی سه ماهه‌ی اول، این کاهش را تجربه نکرده است. بررسی‌های طولی نشان‌دهنده‌ی کاهشی بین دوره‌های اول و دوم در عملکرد شناختی عمومی و حافظه نبوده‌اند اما بین دوره‌های دوم و سوم کاهش داشته‌اند.

کاهش‌ها در عملکرد شناختی در طول سه ماهه اول بارداری افزایش پیدا می‌کنند

به‌طور کلی، کاهش‌ها در عملکرد شناختی در طول سه ماهه‌ی اول بارداری افزایش پیدا می‌کنند؛ این یافته‌ها با پژوهش اخیر سازگار هستند که کاهشی را در قشر خاکستری در دوران بارداری تشخیص داده است. لیندا بایرن یکی از پژوهشگران در این بررسی است؛ او به ABC گفت:

به‌نظر می‌رسد دلیل کاهش سطح قشر خاکستری در زنان باردار، به‌کار گرفتن جدی‌تر این نواحی نسبت به نواحی مرتبط با امور مربوط به پرورش فرزند یعنی مواردی مانند پیوند و شناخت اجتماعی باشد.

برای فهمیدن اثر این مسئله روی کیفیت زندگی زنان باردار نیاز به انجام پژوهش‌های بیشتری است؛ با این‌حال پژوهشگران می‌گویند:

عملکرد حافظه و شناختی این زنان، حتی با کاهشی قابل اندازه گیری نیز همچنان در یک محدوده طبیعی و کاربردی باقی می‌ماند.
baby

به‌وجود آمدن برخی اثرات جدی‌تر می‌تواند به ایجاد روش‌هایی برای کمک به اقلیت کوچکی از زنان تحت تاثیر آن‌ها کمک کند. ملیسا هایدن، پژوهشگر ارشد این پژوهش می‌گوید:

به‌وجود آمدن کاهش‌های کوچک در عملکرد در بارداری زنان تحت پژوهش برای خود این زنان و شاید نزدیکان آن‌ها محسوس باشد و عمدتا خود را به شکل افت جزئی حافظه (مانند فراموش کردن یا عدم رزرو جلسات پزشکی) نشان می‌دهد؛اما احتمال عواقب قابل توجه مانند کاهش عملکرد کاری یا ناتوانی در انجام وظایف پیچیده کمتر است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات