بررسی اکسپریا ایکس ای وان اولترا سونی

سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 22 دقیقه
با بررسی میان‌رده‌ی ۶ اینچی اکسپریا ایکس ای وان اولترا بزرگ‌ترین گوشی سری XA1 سونی در سال ۲۰۱۷ همراه باشید.
تبلیغات

سونی در جریان نمایشگاه MWC سال ۲۰۱۷ گوشی‌های هوشمند میان‌رده‌ی اکسپریا ایکس ای وان و ایکس ای وان اولترا را رونمایی کرد. این شرکت که روزگاری از بزرگان دنیای گوشی‌ هوشمند به شمار می‌رفت، این روزها دچار مشکلات جدی در بخش نوآوری است.

در بازاری که چینی‌ها روز‌به‌روز در حال صعود هستند، حتی خروج از ضرردهی برای سونی کافی نخواهد بود. سونی تمرکز خود را روی عرضه‌ی گوشی‌های میان‌رده و بالارده گذاشته است و شاهد گوشی‌های پایین‌رده از این غول ژاپنی نیستیم.

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

علاوه بر دو گوشی میان‌رده‌ی اکسپریا ایکس ای وان و ایکس ای وان اولترا که در اوایل سال ۲۰۱۷ رونمایی شدند، این شرکت میان‌رده‌ای دیگر نیز با نام ایکس ای وان پلاس در ایفا ۲۰۱۷ معرفی کرد؛ این میان‌رده‌ی ۵.۵ اینچی برای پر کردن جای خالی بین دو گوشی ۵ و ۶ اینچی این سری وارد بازار شد. این سه گوشی در کنار شباهت‌های فراوان در بحث طراحی و سخت‌افزار، تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند؛ حسگر اثر انگشت، باتری، دوربین سلفی، ابعاد و حافظه‌ی داخلی، تنها برخی از تفاوت‌های این سه گوشی با یکدیگر هستند.

مشخصات فنی اکسپریا ایکس ای وان اولترا

نمایشگر

6.0 اینچی، فول اچ‌دی

IPS LCD

پردازنده

مدیاتک MTK

MT6757 Helio P20

، هشت هسته‌ای

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتزی + ۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۳۲ گیگابایت با قابلیت ارتقاء از طریق درگاه MicroSD

حافظه‌ی رم

۴ گیگابایت

سیستم‌عامل

اندروید ۷.۰ نوقا

دوربین اصلی

۲۳ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.0، فوکوس خودکار تشخیص فاز، ۲۴ میلی‌متری

دوربین سلفی

۱۶ مگاپیکسل، f/2.0

سیم‌کارت

نانوسیم

باتری

۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت

ابعاد

۸.۸.۱×۷۹×۱۶۵ میلی‌‌متر

وزن

۱۸۸ گرم

حسگر

حسگر اثر انگشت، قطب‌نما، ژیروسکوپ، شتاب‌سنج، حسگر نور محیط، حسگر مجاورت

گوشی هوشمند Xperia XA1 Ultra توسط دفتر سونی در ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است. با بررسی زومیت از این میان‌رده‌ همراه باشید.

طراحی

طراحی در سال‌های اخیر به پاشنه‌ی آشیل گوشی‌های سونی مبدل شده است. سال‌ها از تغییر بنیادین در زبان طراحی سونی می‌گذرد و همگان منتظر این اتفاق در آینده‌ی نزدیک هستند. اکسپریا ایکس ای وان اولترا گوشی زیبایی نیست و در دست گرفتن آن حس یک گوشی نوآورانه و جدید را نمی‌دهد. هر اندازه‌ که سونی در کم کردن حاشیه‌های کناری نمایشگر موفق بوده، در حاشیه‌های بالا و پایین ضعیف عمل کرده است؛ اکسپریا ایکس ای وان اولترا با طول ۱۶۵ میلی‌متری، یکی از بزرگ‌ترین گوشی‌های ۶ اینچی بازار به شمار می‌رود. ضخامت ۸.۱ میلی‌متری گوشی نیز قطعا در بین بهترین‌های این رده قرار نمی‌گیرد.

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

زبان طراحی همیشگی سونی با بدنه‌ای پلاستیکی

کمتر شرکت شناخته‌شده‌ای را در دنیای گوشی‌ هوشمند می‌توان یافت که حداقل یک گوشی با نمایشگر ۱۸ به ۹ عرضه نکرده باشند. سونی مسافر جامانده‌ی این مسیر محبوب است و امیدواریم این شرکت نیز نمایشگرهای ۲ به ۱ را به کار بگیرد. نزدیک به ۷۶ درصد از سطح جلوی گوشی را نمایشگر ۱۶ به ۹ آن پوشانده است که  حتی در سال ۲۰۱۷، رقمی قابل قبول به شمار می‌رود. سونی نمایشگر گوشی را با شیشه‌ی گوریلا گلس ۴ محافظت کرده است. XA1 Ultra با وجود بزرگ‌تر بودن ابعاد نسبت به XA1 Plus، سبک‌تر از آن است و وزن ۱۸۸ گرمی آن برای یک گوشی با این ابعاد رضایت‌بخش است. متأسفانه خبری از مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار در گوشی‌های سری XA1 نیست.

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

استفاده از پلاستیک در ساخت قاب پشتی و لبه‌های بالایی و پایینی گوشی را نقص مهمی در طراحی این گوشی می‌دانیم؛ این مسئله علاوه بر این‌که حس کالای باکیفیت را از ایکس ای وان اولترا گرفته است؛ یکپارچگی آن را نیز زیر سؤال می‌برد. سونی تنها لبه‌های دوطرف گوشی را از آلومینیم ساخته است. ایکس ای وان اولترا خوشبختانه به اندازه‌ی برادر ۵ اینچی خود لغزنده نیست و به‌خوبی در دست قرار می‌گیرد.

لبه‌ی سمت راست اکسپریا ایکس‌ ای‌وان اولترا همانند دیگر گوشی‌های سونی میزبان سه کلید پاور، تغییر حجم صدا و شاتر دوربین است. متأسفانه خبری از حسگر اثر انگشت در این گوشی عرضه‌شده در سال ۲۰۱۷ نیست. فقدان حسگر اثر انگشت در یک میان‌رده‌ به هیچ وجه قابل قبول نیست؛ البته سونی این مشکل را در نسخه‌ی پلاس جبران کرده و کلید پاور و حسگر اثر انگشت را در لبه‌ی سمت راست گوشی قرار داده است. کلید پاور به‌صورت دایره‌ای طراحی شده و متأسفانه ابعاد کوچکی دارد.

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra
سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra
سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra
سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

شیار سیم‌کارت و حافظه‌ی میکرو اس‌دی در لبه‌ی سمت چپ قرار گرفته است و برای باز کردن آن نیازی به پین نخواهید داشت؛ خوشبختانه سونی برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی خارجی شیار جداگانه‌ای در نظر گرفته است. جک ۳.۵ میلی‌متری صدا همانند دو گوشی دیگر در لبه‌ی بالایی قرار دارد. لبه‌ی پایینی گوشی میزبان اسپیکر و درگاه USB نوع C است و از این نظر تفاوتی با دو گوشی دیگر این سری وجود ندارد.

نمایشگر

سه عضو خانواده‌ی ایکس ای وان به نمایشگرهایی ۵، ۵.۵ و ۶ اینچی مجهز شده‌اند و سونی همانند روند سال‌های گذشته نسخه‌ی بزرگ‌تر و ۶ اینچی را با پسوند اولترا روانه‌ی بازار کرده است. تقریبا تمام میان‌رده‌های بازار به دلیل قیمت بالاتر پنل‌های اولد از پنل IPS LCD بهره می‌برند؛ ایکس‌ ای‌وان اولترا همانند بسیاری از رقبا به پنل ال‌سی‌دی مجهز شده است. رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰، تراکم ۳۶۷ پیکسل در اینچ برای نمایشگر این گوشی به ارمغان آورده است؛ این تراکم پیکسل در استفاده‌ی روزمره مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ با این حال تراکم پیکسل بالای ۴۰۰ انتظار زیادی از یک گوشی میان‌رده‌ نیست.

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

نمایشگر فول اچ‌دی با روشنایی بالا

خبری ازقابلیت‌های ویژه و موتور بهبود تصاویر در ایکس ای وان اولترا نیست و سونی به قابلیت «Image enhancement» اکتفا کرده است. به کمک این قابلیت می‌توان رنگ‌های چشم‌نوازتر و زنده‌تری در هنگام نمایش محتوای ویدئویی و تصویر مشاهده کرد. حالت «Super-vivid mode» رنگ‌هایی اشباع و اغراق‌شده به نمایش می‌گذارد. رنگ‌ها آن طراوت لازم برای رقابت با نمونه‌های برتر این رده را ندارند؛ اما چندان هم بد به نظر نمی‌رسند. اگر به دنبال رنگ‌های طبیعی‌تر هستید، ایکس ای‌وان اولترا شما را ناامید نخواهد کرد. متأسفانه رنگ قرمز به اندازه‌ی دو رنگ اصلی دیگر یعنی آبی و سبز، شاداب و زیبا نمایش داده نمی‌شود.

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

همانند دیگر گوشی‌های مورد بررسی، ایکس ای وان اولترا را برای بررسی میزان روشنایی نمایشگر در آزمایشگاه زومیت مورد بررسی قرار دادیم. حداکثر روشنایی نمایشگر ایکس ای وان اولترا در تست‌های ما ۴۷۰ نیت به دست آمد؛ این میزان روشنایی برای یک گوشی میان‌رده با پنل ال‌سی‌دی نکته‌ی مثبتی به شمار می‌رود. عمیق‌ترین مشکی در نمایشگرهای ال‌سی‌دی را پیش از این در پرچم‌داران سونی مشاهده کرده‌ بودیم؛ اما عملکرد XA1 Ultra در حد قابل قبول و خوب باقی می‌ماند. نسبت کنتراست Native برای نمایشگر این گوشی برابر با ۱۱۸ بدست آمد.

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Xperia XA1 Ultra

23.3

3.95

470

3.96

470

118

Galaxy A8+ 2018

2.53

0

568

0

795

Galaxy A8 2018

2.60

0

570

0

763

Honor 9

2.48

3.87

479

3.87

480

124

Mate 10 lite

2.42

1.92

279

1.92

283

147

Xperia XA1 Plus

32

3.52

432

3.61

443

122

Neffos X1 lite

5.76

4.18

283

4.23

292

67.7

Nova 2 Plus

2.30

3.96

483

4

486

121

Nokia 5

1.9

6.12

565

5.2

567

91.1

خوشبختانه ایکس ای‌وان اولترا عملکرد بسیار خوبی در زیر نور مستقیم خورشید دارد؛ به‌طوری که عملکرد آن در محیط‌های پرنور در بین میان‌رده‌ها در زمره‌ی بهترین‌ها قرار می‌گیرد. متأسفانه همانند ایکس زد وان، شاهد قابلیتی برای فیلتر کردن نور آبی نمایشگر در این گوشی نیستیم. با توجه به حداقل روشنایی ناامیدکننده‌ی نمایشگر ایکس ای وان پلاس، وجود چنین قابلیتی در آن ضروری به نظر می‌رسد. در استفاده از ایکس ای‌وان اولترا حس خواهید کرد که نمایشگر به سطح گوشی نزدیک است. زاویه دید این محصول میان‌رده نیز رضایت‌بخش است.

اسپیکر و قابلیت‌های صوتی

اگر از کاربران گوشی‌های پرچم‌دار سونی بوده باشید، شاید در اولین نگاه به ایکس ای‌وان اولترا گمان کنید که این گوشی به اسپیکرهای استریو مجهز شده است. اما در واقع سونی مانند XA1 و XA1 Plus از یک اسپیکر مونو در لبه‌ی پایینی گوشی و در کنار درگاه USB استفاده کرده است.

ارائه‌ی صدایی رسا با وجود استفاده از اسپیکر مونو

اسپیکر مونو استفاده‌شده در این گوشی از نظر بلندی صدا کاملا شما را راضی خواهد کرد. تمام گوشی‌های سری ایکس ای از نظر بلندی صدا یک سر و گردن از رقبا بالاتر هستند. کیفیت صدای خروجی از این اسپیکر نیز در حد قابل‌ قبولی است؛ اما قطعا نمونه‌های بهتری در بازار وجود دارد. اگر دیستورشن (اعوجاج) در هنگام پخش صدا در برخی سناریوها وجود نمی‌داشت، ایکس ای‌وان اولترا از نظر اسپیکر در بین بهترین‌های بازار میان‌رده‌ها قرار می‌گرفت.

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

سونی برای ارائه‌ی بهترین میدان صوتی برای یک موسیقی خاص، از قابلیتی با نام «+ClearAudio» استفاده کرده است. همچنین ویژگی «SmartAmp» برای ایجاد صدایی بلندتر و شفاف‌تر به کار گرفته شده است. فعال‌سازی قابلیت «+ClearAudio» و بهینه‌سازی تنظیمات صوتی از طریق بخش «Audio settings» در تنظیمات صدا در دسترس است. در صورت فعال بودن این قابلیت، استفاده از اکولایزر و برخی تنظیمات مربوط به صدای فراگیر امکان‌پذیر نخواهد بود. علاقه‌مندان به صدای بیس می‌توانند با کمک ویژگی «Clear Bass» در بخش اکوالایزر میزان بیس را تغییر دهند. اکولایزری که سونی به‌صورت پیش‌فرض در این گوشی تعبیه کرده است متأسفانه از نظر تعداد اسلایدرهای فرکانس با نمونه‌های دیگر بازار قابل مقایسه نیست.

رابط کاربری

رابط کاربری XA1 Ultra مبتنی بر اندروید ۷ نوقا است؛ اما تفاوت چندانی با نسخه‌ی مبتنی بر اوریو ندارد. آیکون‌ها، صفحه‌ی هوم، امکانات نرم‌افزاری و اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده تقریبا مشابه چیزی است که پیش از این در گوشی‌های سری X شاهد آن بوده‌ایم.

رابط کاربری آشنا با طعم اندروید نوقا

بخش اعلان‌ها تفاوت چندانی با اندروید خالص ندارد و در حالت پیش‌فرض تنها یک صفحه از میانبرها را میزبانی می‌کند. یکی از بخش‌های مهم رابط کاربری سونی امکان شخصی‌سازی ظاهر رابط کاربری و دریافت پوسته‌ها و آیکون‌ها است که همراه با قابلیت تغییر افکت‌های جابه‌جایی بین صفحات، رابط کاربری را از یکنواختی بیش از حد دور کرده است. سونی برای دسترسی سریع‌تر به اپلیکیشن‌های پراستفاده و جستجوی سریع در بین اپ‌ها، قابلیتی شبیه به اسپات‌لایت در رابط کاربری گوشی‌های خود گنجانده است؛ برای دسترسی به این بخش کافی است در صفحه‌ی خانه یا صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها، صفحه را به سمت پایین سوایپ کنید.

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

بخش «Backup & reset» امکان تهیه پشتیبان از داده‌ها، اپلیکیشن‌ها، پیامک‌ها و لیست مخاطبان را به کاربر می‌دهد. پشتیبان تهیه‌شده را می‌توان روی حافظه‌ی گوشی یا در فضای ابری متعلق به‌ حساب کاربری خود ذخیره کنید. در بخش پشتیبان‌گیری خودکار می‌توان بازه‌ی زمانی این عملیات و همچنین اطلاعات مورد نظر برای بک‌آپ گرفتن را مشخص کرد. در این بخش امکان ویرایش بک‌آپ‌ها و انجام دستی آن نیز وجود دارد. قابلیت «Smart Lock» با ۵ نوع شرط امنیتی مانند مکان، چهره و صوت، برای باز کردن قفل گوشی استفاده می‌شود.

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

اپلیکیشن Movie Creators برای تولید و ویرایش‌ کلیپ‌های کوتاه در نظر گرفته شده است. در این اپلیکیشن می‌توان با انتخاب عکس‌ها و ویدئوها به آن‌ها افکت‌ و موسیقی اضافه کرد. قابلیت Smart Cleaner برای بهینه‌سازی خودکار حافظه‌ی رم و فضای ذخیره‌سازی گوشی در رابط کاربری گنجانده شده است؛ این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض فعال است. مانند دیگر گوشی‌های بهره‌مند از اندروید نوقا، اکسپریا ایکس ای وان اولترا نیز قابلیت اسپلیت اسکرین را به همراه دارد؛ اما تا زمان انتخاب اپلیکیشن در حال اجرا نمی‌توان از پشتیبانی شدن آن توسط این قابلیت اطمینان پیدا کرد.

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

با توجه به بزرگ بودن ابعاد گوشی سونی قابلیتی برای استفاده‌ی راحت‌تر از یک دست برای کار با گوشی تعبیه کرده است. برای فعال کردن «One-handed operations» کافی است از دو گوشه‌ی‌ پایین نمایشگر به‌صورت قطری به سمت مرکز نمایشگر سوایپ کرد. پس از فعال شدن این حالت، کاربر قادر به تغییر ابعاد پنجره و محل آن خواهد بود. همچنین برای دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر به بخش اعلان‌ها می‌توان از دو بار لمس سریع کلید هوم استفاده کرد.

دوربین

دوربین اصلی هر سه مدل گوشی عرضه‌شده از سری XA1 یکسان است. سونی از سنسور ۲۳ مگاپیکسلی IMX300 Exmor RS در این میان‌رده‌ها استفاده کرده است؛ این سنسور در پرچم‌دارانی همچون اکسپریا زد ۵ نیز استفاده شده بود. متأسفانه سونی هنوز به استفاده از دوربین دوگانه اعتقادی ندارد و در این مدل نیز فقدان آن حس می‌شود؛ لنز ۲۴ میلی‌متری با گشودگی f/2.0 استفاده‌شده در دوربین اصلی اکسپریا ایکس‌ای‌وان اولترا مشابه نمونه‌های دیگر این سری است. برخلاف پرچم‌داران سونی خبری از سنسور RGBC-IR و فوکوس خودکار لیزری در ایکس ای وان اولترا نیست و تنها شاهد فوکوس خودکار تشخیص فازی هستیم.

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

سنسوری قوی و عملکردی متناسب با قیمت

سنسور دوربین‌های موبایل به‌صورت پایه با نسبت ۴ به ۳ تولید می‌شوند؛ از این‌رو استفاده از آن‌ها برای ثبت تصاویر عریض‌تر ۱۶ به ۹، بخشی از پیکسل‌های قابل ثبت توسط دوربین را نادیده خواهد گرفت. در اکسپریا ایکس ای وان پلاس در حالت نسبت تصویر ۴ به ۳ شاهد ثبت حداکثر ۲۲.۸۵ مگاپیکسل (۲۳ مگاپیکسل) هستیم. از طرفی در حالت ۱۶ به ۹ با وجود افزایش عرض تصویر، ۲۰.۱۴ مگاپیکسل (۲۰ مگاپیکسل)‌ ثبت می‌شود.

اصلی‌ترین تفاوت اکسپریا ایکس‌ای‌وان با برادران کوچک و بزرگش، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی آن است؛ این دوربین علاوه بر پشتیبانی از فوکوس خودکار و لرزش‌گیر اپتیکال (OIS)، برای ثبت بهتر تصویر در نور کم به فلاش مجهز شده است. سونی از لنزی با گشودگی f/2.0 و سنسور 1/2.6 اینچی در این دوربین استفاده کرده است.

نرم‌افزار دوربین همان‌ چیزی است که پیش از این در دو گوشی دیگر این سری شاهد آن بودیم. اپلیکیشن دوربین ساده و قابل فهم طراحی شده است و با یک دست و به‌راحتی می‌توان بین حالت‌های مختلف و دوربین‌های جلو و عقب تغییر وضعیت داد؛ سوایپ به سمت راست و چپ حالت‌های مختلف مانند عکاسی دستی، Superior Auto (عکاسی در حالت اتوماتیک)، فیلم‌برداری و حالت‌هایی مانند پانوراما، عکاسی همراه با افت‌های واقعیت افزوده و افکت‌های خلاقانه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. سوایپ به سمت پایین برای انتخاب دوربین سلفی و اصلی دستگاه به کار می‌رود. عکاسی HDR تنها در حالت تنظیمات دستی در دسترس است؛ اما دوربین در صورت نیاز از قابلیت HDR در حالت خودکار نیز استفاده خواهد کرد. در عکاسی سلفی قابلیت «Soft skin effect» تنها در حالت تنظیمات دستی فعال است که در پاره‌ای از اوقات مشکل‌ساز می‌شود. امکان فوکوس دستی در حالت سلفی وجود ندارد و فوکوس خودکار نیز چندان قابل اطمینان عمل نمی‌کند.

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

سونی از قابلیتی با نام «Clear Image Zoom» در دوربین برخی گوشی‌های خود از جمله XA1 Plus استفاده می‌کند؛ امکان دستیابی به زوم بدون افت کیفیت در گوشی‌های فاقد دوربین دوگانه وجود ندارد؛ اما سونی تلاش کرده است با یک الگوریتم نرم‌افزاری میزان افت کیفیت در زوم دیجیتال را تا حد ممکن کاهش دهد. نتیجه‌ی کار نه‌تنها قابل مقایسه با زوم اپتیکال نیست، بلکه تنها در برخی شرایط خاص بهبود در ثبت جزئیات مشاهده می‌شود.

تصاویر گرفته‌شده با XA1 Ultra با وجود یکسان بودن دوربین‌ها، از دو گوشی دیگر این سری بهتر به نظر می‌رسد. خوشبختانه در شرایط نوری مناسب، نویز تصاویر اندک است. رنج دینامیکی نیز در اکثر سناریوها قابل قبول است. متأسفانه فوکوس خودکار در اکسپریا ایکس‌ای‌وان عملکرد بی‌نقصی نشان نمی‌دهد. جزئیات بالای تصاویر ثبت‌شده در شرایط نوری مناسب برای یک گوشی با این برچسب قیمتی یک نکته‌ی مثبت به شمار می‌رود. عکس‌های گرفته‌شده توسط دوربین این گوشی شارپ هستند؛ اما به نظر می‌رسد نرم‌افزار دوربین گاهی باعث افزایش بیش از اندازه شارپنس در تصاویر می‌شود. عکاسی در شب نیز همانطور که انتظار داشتیم با نویز همراه است؛ اما این نویز چندان زیاد نیست. 

دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی گوشی در شرایط نوری مناسب عکس‌های خوبی می‌گیرد. عکس‌ها در شب نیز رضایت‌بخش هستند و با در نظر گرفتن قیمت گوشی می‌توان از نویز موجود در آن‌ها چشم پوشی کرد. اگر فوکوس به‌درستی صورت بگیرد و شرایط نوری مساعد باشد، XA1 Ultra عکس‌هایی با جزئیات بالا و کاملا رضایت‌بخش ثبت خواهد کرد. شاید اگر سونی از پردازنده‌های شرکت کوالکام در ایکس ای وان اولترا استفاده می‌کرد، شاهد فقدان فیلم‌برداری 4K در این گوشی نمی‌بودیم. این گوشی قادر به فیلم‌برداری فول اچ‌دی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است.

گالری نمونه‌ تصاویر ایکس ای وان پلاس

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

بازده و عملکرد

هر سه مدل عرضه‌شده از سری ایکس ای در سال ۲۰۱۷ به تراشه‌ی هلیو پی ۲۰ مدیاتک مجهز شده‌اند. مدیاتک این تراشه را در جریان نمایشگاه MWC سال ۲۰۱۶ در بارسلون با فناوری ساخت ۱۶ نانومتری رونمایی کرد. تراشه‌ی ۶۴ بیتی MT6757 برای انجام پردازش‌ها از ۸ هسته‌ی Cortex-A53 بهره می‌برد؛ چهار هسته با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و باقی هسته‌ها در فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز عمل می‌کنند. مدیاتک از تراشه‌ی ال‌تی‌ای Cat.6 برای دستیابی به سرعت دانلود و آپلود ۳۰۰ و ۵۰ مگابیت بر ثانیه استفاده کرده است. این تراشه از کنترلر حافظه‌ی ۶۴ بیتی LPDDR3 و حافظه‌های فلش eMMC 5.1 پشتیبانی می‌کند.

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

عملکردی مشابه دیگر گوشی‌های سری XA1

گوشی‌های مجهز به این تراشه قادر به پردازش تصاویر حاصل از سنسور یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی یا دو سنسور ۱۳ مگاپیکسلی خواهند بود. مدیاتک از واحد گرافیکی Mali-T880MP2 در تراشه‌ی میان‌رده‌ی خود بهره گرفته که فرکانس کاری حداکثر آن، ۹۰۰ مگاهرتز است. سونی اکسپریا ایکس‌ای‌وان اولترا را با ۴ گیگابایت رم و ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی وارد بازار کرده است؛ کاربر قادر به افزایش این حافظه‌ از طریق درگاه میکرو اس‌دی و تا سقف ۲۵۶ گیگابایت خواهد بود. عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی اکسپریا ایکس ای وان اولترا رضایت‌بخش است و در جایگاهی تقریبا مشابه رقبای گران‌قیمت‌تر خود از نظر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات قرار می‌گیرد. برای مقایسه‌ی سرعت خواندن و نوشتن در حالت ترتیبی و تصادفی از جدول زیر استفاده کنید:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

نرخ خواندن تصادفی

نرخ نوشتن تصادفی

اکسپریا ایکس‌ ای وان اولترا

۲۶۲.۸۴ مگابایت‌ بر ثانیه

۸۵.۳۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۴۲.۳۷ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲.۱۹ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی ای ۸ پلاس

۲۹۲.۲۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۹.۱۳ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۳۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۹.۳۱ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی ای ۸

۲۹۹.۲۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۸۶.۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۸.۲۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۰.۱۳ مگابایت‌ بر ثانیه

آنر ۹

۲۸۱.۷۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۷.۷۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۸.۳۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۳.۸۵ مگابایت‌ بر ثانیه

زومیت برای ارزیابی عملکرد سخت‌افزار گوشی‌، در کنار اجرای بازی‌های گرافیکی و تحت‌ فشار قراردادن آن، بنچمارک‌های مختلفی روی گوشی اجرا می‌کند. بنچمارک انتوتو تمام جنبه‌های گوشی، مانند GPU ،CPU، حافظه‌ی رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU در دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارد. بنچمارک PCMark، عملکرد دستگاه را به‌جای الگوریتم‌های انتزاعی و غیر قابل لمس، بر اساس تسک‌های روزمره می‌آزماید. بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند. در بنچمارک Vellamo که توسط شرکت کوالکام توسعه داده شده است، آزمون‌های Browser و Metal روی گوشی اجرا می‌شوند که به‌ ترتیب، عملکرد مرورگر وب و CPU را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. در نهایت بنچمارک CF-Bench را داریم که عمدتا عملکرد پردازنده‌ی مرکزی و حافظه را مورد آزمایش قرار می‌دهد. جدول زیر نتایج دقیق بنچمارک‌ها برای گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده را نشان می‌دهد:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark Work2.0

Overall/Web Browsing 

GeekBench4

Single/Multi

GFXBench

Manhattan 3.1/OffScreen 

GFXBench

CarChase/OffScreen

GFXBench

T-Rex/OffScreen

Vellamo

Browser/Metal

CFBench v1.3

Xperia XA1 Ultra

63855

12790

4018

4246

868

3722

6.7FPS

6.2FPS

4.0FPS

3.7FPS

22FPS

22FPS

3068

1372

66285

Mate 10 Lite

61997

10062

4930

5243

870

3267

4.8FPS

4.8FPS

2.9FPS

2.9FPS

17FPS

17FPS

3735

1797

57099

+Galaxy A8

76982

14091

4859

4808

1500

4213

9.6FPS

9.9FPS

5.8FPS

6.0FPS

31FPS

33FPS

Failed

49076

Galaxy A8

76543

14261

4972

5055

1501

4175

9.5FPS

9.9FPS

5.8FPS

6.0FPS

31FPS

33FPS

Failed

48473

Xperia XA1 Plus

64648

12618

3869

4089

834

3742

6.6FPS

6.2FPS

3.9FPS

3.7FPS

21FPS

21FPS

3408

1374

61718

Neffos X1 Lite

40905

7178

3291

3858

604

2517

8.0FPS

3.5FPS

3.9FPS

1.9FPS

21FPS

13FPS

2403

989

35628

Huawei Nova 2 Plus

62048

Failed

4816

908

3534

5.1FPS

4.8FPS

3.1FPS

2.9FPS

19FPS

19FPS

3829FPS

1527FPS

56237

Nokia 5

45372

9507

3630

4028

671

2868

10.0FPS

4.6FPS

5.2FPS

2.5FPS

20FPS

16FPS

2385

1184

34130

Nokia 6

44833

9444

3671

4026

647

2791

2.5FPS

2.5FPS

4.5FPS

4.6FPS

15FPS

16FPS

1218

1182

-

Honor 6X

56691

11619

4323

4792

787

3198

4.6FPS

4.8FPS

3.0FPS

2.8FPS

19FPS

19FPS

2671

1511

64693

Galaxy A8 2016

85890

17658

4456

4578

1419

4152

6.0FPS

11.4FPS

6.3FPS

6.3FPS

33FPS

39FPS

3926

1546

74689

Galaxy A7 2017

60506

13070

3969

4225

765

3939

9.0FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

33FPS

34FPS

3290

1292

59689

Galaxy A5 2017

59949

13406

3783

766

3947

4.9FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

27FPS

34FPS

3310

1266

58284

Redmi 4 Prime

63458

15687

4246

4189

835

3125

3.6FPS

6.1FPS

2.3FPS

2.4FPS

8.9FPS

16.3FPS

4352

3425

66349

Galaxy J7 Prime

40153

5047

3124

3038

654

2319

2.3FPS

4.9FPS

1.8FPS

1.8FPS

7.2FPS

12FPS

2578

1145

31379

Galaxy J5 Prime

33353

4821

3267

590

1662

1.7FPS

3.8FPS

NOT

Supported

6.7FPS

11FPS

2472

1089

25,394

Huawei Honor 8

88739

17939

-

-

-

-

-

4916

2952

75250

Huawei Nova Plus

62508

14024

-

-

-

-

-

3206

1434

93404

Xperia XA Ultra

49096

11124

-

-

-

-

-

3324

1179

59163

Huawei P9 Lite

53041

11808

-

-

-

-

-

3368

1436

62710

Galaxy C5

48102

11345

-

-

-

-

-

3258

1269

28969

Neffos C5 Max

36595

6772

-

-

-

-

-

2642

1068

43324

Moto G4 Plus

47286

11589

-

-

-

-

-

3325

1265

29689

Galaxy A9 2016

63589

17235

-

-

-

-

-

3045

1758

42589

اکسپریا ایکس‌ای‌وان اولترا عملکردی تقریبا مشابه برادران بزرگ‌تر و کوچک‌تر خود دارد. عملکرد گوشی در سناریو‌های مختلف مانند اجرای اپلکیشن‌های روزمره و بازی‌های نیمه سنگین قابل قبول است؛ ولی نمونه‌های بهتری نیز در این بازه‌ی قیمتی وجود دارد. عملکرد بخش‌های مختلف رابط‌کاربری نرم و روان است و به جز لگ‌هایی که بدون الگوی خاصی و در پاره‌ای از اوقات شاهد آن بودیم،‌ نکته‌ی منفی در استفاده از آن مشاهده نکردیم.

باتری

سونی برای XA1 Ultra، باتری ۲۷۰۰ میلی‌‌آمپر ساعتی در نظر گرفته است که با توجه به ابعاد گوشی ظرفیت معقولی به شمار نمی‌رود؛ در  XA1 Plus با وجود ابعاد و نمایشگر کوچک‌تر، از باتری ۳۴۳۰ میلی‌ آمپر ساعت استفاده شده است. با توجه به استفاده از پردازنده‌ی هلیو پی ۲۰، قابلیت شارژ سریع این شرکت موسوم به «Pump Express+ 2.0» نیز در ایکس ای وان پلاس ارائه می‌شود. همچنین شارژ تطبیقی Qnovo با تحت‌ نظر گرفتن و تنظیم شدت جریان، به عمر بیشتر باتری کمک می‌کند؛ به ادعای سونی این قابلیت باعث دو برابر شدن عمر باتری‌ گوشی می‌شود. 

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

عملکردی معمولی اما ضعیف‌تر از نسخه‌ی پلاس

یکی از بخش‌های کلیدی رابط کاربری گوشی‌های سونی، بخش مربوط به باتری در تنظیمات گوشی است. در این بخش دو حالت «STAMINA mode» و «Ultra STAMINA mode» برای کاهش مصرف شارژ گوشی در نظر گرفته است؛ حالت اول با غیر فعال کردن برخی قابلیت‌های پرمصرف به ماندگاری شارژ گوشی کمک می‌کند. در این بخش می‌توان سطح محدودسازی فعالیت‌ها و همچنین شرایط فعال شدن STAMINA mode را به دلخواه تغییر داد. حالت دوم بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها را به‌صورت کامل غیر فعال می‌کند و تنها بخشی از قابلیت‌های ضروری را فعال نگاه می‌دارد. همچنین سونی قابلیتی با نام «Battery Care» را برای شارژ شدن بهینه برای افزایش طول عمر باتری گوشی در نظر گرفته است.

نام گوشی هوشمند

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدیو

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

وب‌گردی

(h)

PCMark

(h)

Sony Xperia XA1 Ultra

1080p/"6.0

2700

11:07

349.3min

409.0Frame

10:15

Failed

Huawei Mate 10 Lite

1080p/"5.9

3340

9:05

306.8min

252.0Frame

8:50

5:38

+Samsung Galaxy A8

1080p/"6.0

3500

16:35

514.6min

254.0Frame

TBA

9:52

Samsung Galaxy A8

1080p/"5.6

3000

14:10

386.5min

245.2Frame

TBA

7:32

Sony Xperia XA1 Plus

1080p/"5.5

3430

12:40

477.5min

406.6Frame

15:25

Failed

Neffos X1 Lite

720p/"5.0

2550

10:00

294.8min

495.0Frame

TBA

TBA

Huawei Nova 2 Plus

1080p/"5.5

3340

11:40

288.2min

314.1Frame

-

-

Nokia 5

720p/"5.2

3000

15:40

-

9:20

Nokia 6

1080p/"5.5

3340

12

11:20

9:15

Huawei Honor 6X

1080p/"5.5

3340

11:00

10:30

10:19

(Samsung Galaxy A8 (2016

1080p/"5.7

3300

12:10

12:30

-

(Samsung Galaxy A7 (2017

1080p/"5.7

3600

19:10

16:30

12:52

(Samsung Galaxy A5 (2017

1080p/"5.2

3000

12:40

14:20

6:55

Xioami Redmi 4 Prime

5.0"/1080p

4100

10:10

16:15

8:34

Samsung Galaxy J7 Prime

5.5"/1080p

3300

14:10

-

9:07

Samsung Galaxy J5 Prime

720p/"5.0

2400

16:30

-

9:14

Huawei Honor 8

5.2"/1080p

3000

9:00

10:40

-

Huawei Nova Plus

5.5"/1080p

3340

11:00

10:50

-

Xiaomi Mi 5s

5.15"/1080p

3200

13:00

12:10

-

Apple iPhone 7

4.7"/750p

1960

9:20

10:00

-

Sony Xperia XZ

5.2"/1080p

2900

9:00

9:20

-

Sony Xperia XA Ultra

6.0"/1080p

2700

8:50

8:00

-

Huawei P9 Lite

5.2"/1080p

3000

11:00

11:30

-

Samsung Galaxy C5

5.2"/1080p

2600

8:20

9:00

-

متأسفانه خبری از عملکرد فراتر از انتظار باتری اکسپریا ایکس‌ای‌وان پلاس در این گوشی نیست. تقریبا تمام گوشی‌های رقیب که ابعادی بالای ۵.۷ اینچ دارند به باتری‌های بزرگ‌تری مجهز شده‌اند؛ به لطف پردازنده‌ی کم‌مصرف هلیو پی ۲۰، ایکس‌ای‌وان اولترا با باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی خود عملکرد رضایت‌بخشی دارد. این گوشی در تست باتری بنچمارک جی‌اف‌ایکس بنچ عملکردی رضایت‌بخش داشت و ارقام ۳۵۰ دقیقه در بخش «Battery LifeTime» و ۴۰۹ فریم را در «LongTime Performance» ثبت کرد. به‌طور کلی در کاربری‌ عمومی و روزمره که سناریوهایی نظیر استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، استریم موسیقی و وب‌گردی را در بر می‌گیرد، می‌توان انتظار شارژدهی یک و نیم روزه ایکس‌ای‌وان اولترا داشت.

جمع‌بندی

اکسپریا ایکس ای وان اولترا میان‌رده‌ای است و در بازه‌ی قیمتی خود، در هیچ بخشی بهترین نیست؛ البته تناسب عملکرد و قیمت در بخش‌های مختلف گوشی به چشم می‌خورد. هنوز دلیل وابستگی سونی به زبان طراحی تکراری این روزهای گوشی‌هایش را نمی‌دانیم؛ اما واضح است که این شرکت مدت‌ها پیش می‌بایست تغییری اساسی در این بخش ایجاد می‌کرد. نمایشگر گوشی هم با وجود رزولوشن نه‌چندان بالا روشنایی خوبی دارد و به‌راحتی زیر نور مستقیم خورشید قابل استفاده است. 

سونی اکسپریا ایکس ای وان اولترا / Sony Xperia XA1 Ultra

اسپیکرهای گوشی‌های سری ایکس‌ای عموما عملکرد قابل‌ قبولی دارند؛ خوشبختانه XA1 Ultra نیز جزو بهترین‌های این سری از نظر بلندی صدا است. دوربین اصلی دستگاه همان چیزی است که در XA1 و XA1 Plus شاهد آن بودیم؛ عکس‌های گرفته‌شده توسط این دوربین در حالت کلی خوب هستند و جزئیات و شارپ بودن آن‌ها رضایت‌بخش است؛ البته مشکلاتی در بخش فوکوس و شارپنس بیش از اندازه برخی از عکس‌ها به چشم می‌خورد. سونی بر خلاف دو گوشی دیگر این سری، از دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال در این میان‌رده استفاده کرده است که در عمل نیز یک پله بالاتر از دو گوشی دیگر قرار می‌گیرد. 

رابط کاربری گوشی عملکرد روانی دارد و همانند دیگر گوشی‌های نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۷، شاهد استفاده از اندروید نوقا در آن هستیم. هلیو پی ۲۰ و ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم شما را در کارهای روزمره ناامید نخواهد کرد؛ ولی انتظار اجرای بدون مشکل بازی‌های گرافیکی از این گوشی دور از واقعیت است. شارژدهی اکسپریا ایکس‌ای‌وان اولترا اصلا با نسخه‌ی پلاس قابل مقایسه نیست؛ اما چندان پایین‌تر از میانگین بازار میان‌رده‌ها نیست. در پایان باید گفت XA1 Ultra برگ برنده‌ی بزرگی برای تشویق کردن علاقه‌مندان به خرید ندارد؛ اما ویژگی‌‌ها و عملکرد آن نیز به گونه‌ای نیست که به‌راحتی از گزینه‌های مورد بررسی کاربر برای خرید حذف شود. 

نکات مثبت

  • روشنایی بالای نمایشگر
  • عملکرد روان
  • حجم صدا و کیفیت مناسب اسپیکرها
  • عملکرد خوب دوربین

نکات منفی

  • مقاوم نبودن در برابر نفوذ آب و گردوغبار
  • یکپارچه نبودن بدنه و زبان طراحی قدیمی
  • حداقل روشنایی ناامیدکننده
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات