کمک ۳۳ میلیون دلاری جف بزوس برای تحصیل مهاجران

یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
جف بزوس برای گرامیداشت یاد پدر مهاجر خود، برای ادامه‌ی تحصیل مهاجران، ۳۳ میلیون دلار به بنیاد Dreamers اهدا کرد.
تبلیغات

اعضای کنگره‌ی آمریکا در حال بحث در خصوص آینده‌ی برنامه‌ای هستند که به‌صورت موقت از دیپورت‌ شدن ۸۰۰ هزار مهاجری که در دوران کودکی وارد خاک این کشور شده‌اند، جلوگیری کند؛ اما در همین حین به‌ نظر می‌رسد که ثروتمندترین فرد دنیا، پیغامی برای دولتمردان آمریکایی دارد.

جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل آمازون به‌همراه همسرش، مکنزی بزوس، مبلغ ۳۳ میلیون دلار به TheDreamers.us اهدا کردند؛ این بنیاد به مهاجران یادشده که از آن‌ها با عنوان رؤیاپردازان (Dreamers) یاد می‌شود، کمک می‌کند تا هزینه‌ی تحصیل خود را بپردازند.

مبلغ اهداشده توسط خانواده‌ی بزوس، صرف تحصیل ۱۰۰۰ مهاجری می‌شود که به‌تازگی از مقطع دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اند و بخشی از برنامه‌ی DACA یا «Deferred Action for Childhood Arrivals» هستند. این برنامه در دوره‌ی ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز و مجوز فعالیت قانونی آن در خاک آمریکا صادر شد. اما از آنجایی که این دسته از مهاجران کماکان در یک منطقه‌ی به‌خصوص و قانونی زندگی می‌کنند؛ برخی از حالت‌های پرداخت هزینه‌ی تحصیل نظیر کمک‌هزینه‌ی دولتی و وام‌های دانشجویی، اغلب برای آن‌ها در دسترس نیست.

بزوس اعلام کرد که مبلغ ۳۳ میلیون دلار را برای گرامیداشت یاد پدر خود، میگل بزوس اهدا می‌کند؛ وی در سن ۱۵ سالگی به‌تنهایی از کوبا به خاک آمریکا گریخت. پدر بزوس بعدها در دانشگاه البوکرکی به تحصیل پرداخت و سپس به‌عنوان مهندس نفت در شرکت Exxon به‌کار مشغول شد. او در نهایت با جکی گیز، دختر یکی از مقام‌های بالارده‌ی کمیسیون انرژی اتمی ازدواج کرد.

جف بزوس در بیانیه‌ی مربوط به اهدای کمک‌هزینه‌ی تحصیلی، در این خصوص چنین می‌گوید:

پدر من در سن ۱۶ سالگی در قالب عملیات Pedro Dan وارد آمریکا شد. او در شرایطی روی خاک این کشور فرود آمد که قادر به صحبت‌ کردن به زبان انگلیسی نبود. او با تلاش و پشتکار فراوان و کمک برخی از سازمان‌‌های ایالت دلاوِر، به شهروند فوق‌العاده‌ای بدل شد و به خدمت‌رسانی به جامعه‌ای پرداخت که نسبت به آن احساس دین می‌کرد. مکنزی و من افتخار می‌کنیم که قادر به کمک‌کردن به رؤیاپردازان امروز هستیم.

باید خاطرنشان کنیم که والدین جف بزوس، بنیاد خانواده‌ی بزوس را تأسیس کردند که هدف اصلی آن کمک به تحصیل افراد نیازمند است. 

دولت آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در حال کنار گذاشتن برنامه‌ی DACA است؛ اما اعضای کنگره‌ی آمریکا در حال بررسی عواقب کنار گذاشتن این برنامه و وضعیت این دسته از مهاجران پس از حذف قانون جلوگیری از دیپورت‌ شدن آن‌ها هستند.

جمهوری‌خواهان آمریکا بر این موضوع تأکید دارند که تدوین قانون DACA باید تخصیص بودجه‌ی مازاد برای امنیت مرزهای آمریکا و تأمین هزینه‌ برای ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک را نیز شامل می‌شد؛ اما دموکرات‌ها مخالف ساخت دیوار هستند و اجرای این طرح را مستلزم صرف میلیاردها دلار از محل مالیات پرداخت‌شده توسط شهروندان آمریکایی می‌دانند.

بزوس که سال گذشته با پیشی گرفتن از بیل گیتس، عنوان ثروتمندترین فرد دنیا را به خود اختصاص داد، به‌صورت پیوسته و صراحتا، دولت را به اجرای مجدد طرح DACA تشویق می‌کند. بزوس یکی از ۴۰۰ مدیر اجرایی بالارده‌ای است که در ماه سپتامبر سال گذشته‌،  نامه‌ای سرگشاده‌ خطاب به دونالد ترامپ امضا کرده‌اند. او همچنین اخیرا به‌ همراه ۱۰۰ مدیر اجرایی دیگر، نامه‌‌‌ای خطاب به کنگره امضا کرده است تا آن را نسبت به وضع قانونی برای محافظت از رؤیاپردازان تشویق کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات