نگاهی به ۱۷ فناوری که در سال ۲۰۱۷ با آن‌ها وداع کردیم

پنج‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
چرخه عمر دنیای فناوری و ایده‌های مربوط به آن، مانند چرخه عمر موجودات زنده است که پس از مدتی و هرساله کهنه می‌شود و جای خودش را به محصولات جدید و بهتر می‌دهد.
تبلیغات

امسال ما شاهد از دست رفتن محصولاتی بودیم که زمانی برای خود رونق قابل توجهی داشتند؛ اما استفاده خود را از دست دادهاند. همچنین محصولاتی وجود دارند که شاید نباید هیچ‌گاه به وجود میآمدند. در اینجا به منسوخ شدن و کنار گذاشته شدن چندین فناوری مهم که در سال ۲۰۱۷ کنار رفتند، میپردازیم:

۱. مسنجر AOL Instant

پیامرسان AOL Instant که زمانی یکی از اجزای جداییناپذیر اتاقهای خوابگاه بود، ماه گذشته همراه با سابقه تمامی پیامهایش، لیست دوستان و صدای منحصربهفرد پیامهایش از صحنه خارج شد. مدیران و مسئولان این پیامرسان دلیل این سقوط را تغییر فرهنگی به‌سوی شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و سرویسهای پیام‌رسانی مدرن مثل واتساپ میدانند، ولی ممکن است هرکسی بگوید که این پیامرسان هم میتوانست با سایر شبکههای اجتماعی و سرویسهای پیامرسانی در این تغییرات فرهنگی همراه باشد و شانس خود را برای بقا افزایش دهد. به‌هرحال، سرنوشت ایاوال سالها است که رقم خورده و ما تنها میتوانیم بابت این سقوط ناراحت باشیم.

همچنین قابل ذکر است: در همان روزی که AIM از کار افتاد، AOL هم انجمنهای کامپوسرو را پایین آورد.

مسنجر AOL

۲. ویندوز ویستا

یکی از بدترین نسخههای ویندوز که در ۱۱ آوریل سال گذشته میلادی ده‌ساله شد، ویندوز ویستا است. این نرمافزار، کنترل حساب کاربری و چندین مکانیزم مدیریت حقوق دیجیتال جدید را که زیاد هم خوشایند نبودند و آپدیت امنیتی دریافتنمیکردند، به ما داد، بدین معنی که هرکسی که هنوز به هر نحوی با ویندوز ویستا در ارتباط باشد، بهنوعی خودش را در معرض آسیبپذیریهای ناخواستهای قرار داده است. مورد بعدی از ویندوزها که قرار است از صحنه خارج شود ویندوز ۷ است که حمایت از آن در ژانویه سال ۲۰۲۰ متوقف خواهد شد.

ویندوز ویستا

۳. ویندوز ۱۰ موبایل

پلتفرم موبایل ویندوز، وقتی جو بلفیوره، معاون سیستم‌‌عاملها به فالوورهای توییتر گفت که انتظار قابلیتهای یا سختافزار جدید نداشته باشند، با استقبال بدی روبهرو شد. ویندوز ۱۰ موبایل حتی قبل از این‌که بلفیوره اعلام کند که به دلیل نرمافزار و سختافزار برتر اندروید، به آن سیستم عامل خواهد پیوست، قادر نبود چرخهی مطلوبی از کاربران و سازندگان را به دست بیاورد. البته صحبتهایی مبنی بر اینکه مایکروسافت یک کرک جدید در موبایل از طریق برخی از نسخههای مدولار و یکپارچه از ویندوز دریافت میکند وجود دارد، ولی ویندوز ۱۰ موبایل همانطور که میدانیم از صحنه خارج شده است.

ویندوز 10 موبایل

۴. آی‌پاد نانو و شافل

شرکت اپل سه سال بعد از اینکه آیپاد کلاسیک را کنار گذاشت، در ماه جولای از بین محصولاتش، آیپاد نانو و آیپاد شافل را برگزید. ولی در حال حاضر تنها آیپادی که باقی مانده است، آیپاد تاچ است و این وسیله بسیار فراتر از یک دستگاه پخش رسانهای است و جنبههای سرگرمی بسیاری دارد. وقتی اپل از بازی خارج شد، بیزنسهای MP3 پلیرهای ارزان با برندهای ناشناخته مثل Hotechs  و WiWoo رونق گرفتند.

۵. کرش‌پلن (CrashPlan) برای مشتری‌ها

رقابت در بازار امسال برای فرآیند پشتیبانی ابری نامحدود با خروج کرشپلن از بازار مشتریان برای تمرکز بر مشتریهای بیزنس کاهش پیدا کرد. به کاربران دو ماه وقت داده شد که یا به برنامهی تجاری کوچکی ارتقا پیدا کنند (که این کار دو برابر قیمت ۱۲۰ دلار در سال است) یا اینکه به یک سرویس پشتیبانی دیگری مثل بکبلیز یا کربنایت منتقل شوند.

آمازون پس از گذشت دو سال از ارائهی برنامههای رایگان اندروید و محتوای بازی، در تابستان از برنامه Underground خود عقب‌نشینی کرد. اگرچه آمازون همچنان در فروشگاه نرمافزار اندروید خود که روی تبلتهای Fire و Fire TV موجود است، به کار خود ادامه میدهد؛ ولی به نظر می‌رسد که رفتهرفته این شرکت برای این فروشگاه بهعنوان جایگزینی برای گوگل پلی در گوشیهای اندروید اهمیتی کمتری قائل میشود. اکنون‌که جذابیتی برای بهکارگیری لوازم مجانی وجود ندارد و از طرفی هم آمازون نرمافزارهای خود را در فروشگاه گوگلپلی دارد، کاربران نیازی به یک منبع خارجی نرمافزارها ندارند و اگر نیازی هم داشته باشند، بسیار اندک است.

۷. کینکت مایکروسافت

مایکروسافت پس از ۷ سال بهطور رسمی اعلام کرد که کینکت را از جریان خارج میکند. کینکت ۷ سال پیش سروصدای زیادی در موقع عرضه اولین ایکسباکس ۳۶۰ به پا کرد. اگرچه کینکت اصلی یکی از ابزارکهایی بود که در طول تاریخ بهسرعت به فروش رفت، اما کنترلرهای صدا و حرکت آن هرگز پا را فراتر از بازی نگذاشتند و سرمایهگذاری روی باندل کردن آن با ایکس‌باکسوان، تنها نتیجه معکوس داشت. حداقل مایکروسافت موفق به نجات برخی از عناصر کینکت شد. مایکروسافت توانست با حسگر موجود در هدستهای واقعیت افزوده هولولنز و کار روی فناوریهای شبیه کینکت مثل کورتانا و ویندوز هلو، برخی از عناصر کینکت را نجات دهد.

کینکت

۸. Groove Music Pass

این محصول نیز یکی دیگر از محصولاتی بود که امسال توسط مایکروسافت بازنشسته شد. عملکرد این محصول در ۳۱ دسامبر متوقف شد. این توقف رسمی به چالش استریم کردن موسیقی مایکروسافت پایان داد. این چالش برای اولین بار توسط زونموزیکپس (Zune Music Pass) آغاز شد که بعدا به ایکس‌باکس موزیک پس تبدیل شد و در نهایت هم در سال ۲۰۱۵ سر از گرووموزیک پس درآورد. کاربران دیگر دلیلی برای استفاده از چنین سرویسهایی ندارند، چراکه جایگزینهای بسیار بهتری مثل اسپاتیفای برای آنها وجود دارد و همچنین ازآنجایی‌که مایکروسافت بیشتر روی بهرهوری تمرکز دارد تا سرگرمی، دیگر دلیل منطقی برای وجود گروو وجود ندارد. کاربران فعلی گروو هم میتوانند یک نسخهی آزمایشی ۶۰ روزه از اسپاتیفای و یک ابزار تبدیل شدن به اسپاتیفای را در عوض استفاده از آن دریافت کنند.

Groove and Spotify

۹. گوگل‌ تاک

سرویس پیامٰرسانی اصلی جیمیل که رسما گوگل تاک نامیده میشود و لقب جیچت را نیز دارد، پس از ۱۲ سال در ژوئن از کار خواهد افتاد. اگرچه گوگل سالها بود که در حال انتقال کاربران به هنگآوتسهای مدرنتر بود، ولی با این وجود کاربران هنوز میتوانستند از گوگلتاک استفاده کنند. این بسته شدن باعث شد تا برخی از برنامههایی که نیاز شدیدی به آنها حس میشد وارد صف عظیم نرمافزارهای پیامرسان گوگل شوند، اما با وجود Allo، Android Messages و Hangouts که همگی برای جلب توجه با یکدیگر رقابت میکنند، تصمیمگیری برای این غول جستوجو (گوگل) هنوز کمی پیچیده است.

گوگل تاک تعطیل می‌شود

۱۰. Jawbone

کمپانی جابن که زمانی سازنده هدستهای بلوتوثی نرم و اسپیکر بود، از بازار این ابزار پوشیدنی کنار رفت. این کمپانی سرمایه زیادی را هم به خود جذب کرده بود (بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه خطرپذیر)، ولی باید ردیابهای UP اصلی خود را احیا می‌‌کرد و سعی میکرد که یک ردیاب ضربان قلب فعال به محصولاتش اضافه کند، همان‌طور که رقیبان کمپانی این کار را کردند. کمپانی جابن که در نهایت از اپل، گارمین، فیتبیت و چند مورد از ردیابهای سلامتی ارزانقیمت شکست خورد و بعد از اینکه کمی روی فروش وسایل بهداشت بالینی تمرکز کرد، در جولای ورشکسته شد.

۱۱. سی‌سو

سیسو که یک سرویس جاری و استریم برای کمدی گیکها بود، قسمتهای برنامهنویسی انبیسی لست نایت، یک دسته از نمایشهای کمدی عجیبوغریب از کارهای هنری گذشته و مهمتر از همه یک جریان ثابت از مجموعههای اصلی و اوریجینال را ارائه میداد. اگرچه در ابتدا به نظر میرسید که سیسو یک اقدام جسورانه از سوی انبیسییونیورسال است (مخصوصا به دلیل قیمت اشتراک ماهانه ۴ دلاری بدون تبلیغات)، ولی متأسفانه فرصت زیادی برای خودنمایی پیدا نکرد. انبیسی کمتر از دو سال پس از راهاندازی، سیسو را بست و با اینکه برخی از کارهای اصلی سیسو مثل هارمونکوئست و بردار من، بردار من و من وارد سرویسهای دیگر شدند، بقیه از کار افتادند و متوقف شدند.

۱۲. دلیشز

دلیشز که یک اثر ماندگار از انفجار وب ۲.۰۰ است، به کاربران اجازه میدهد تا بوکمارکهای وب را بهصورت آنلاین  ذخیره کنند و به اشتراک بگذارند. یاهو که این سایت را در سال ۲۰۰۵ خریداری کرد، قصد داشت آن را در سال ۲۰۱۰ همراه با سایر محصولات نامناسب ببندد. در عوض مالکیت دلیشز چندین بار عوض شد و هر مالک جدیدی قصد داشت این سایت را دوباره احیا کند، اما نمیدانست که چگونه باید این کار را انجام دهد. در نهایت مالکیت دلیشز در ماه ژوئن به دست رقیب دیرینهاش، پینبورد رسید. مایچیه سگلوفسکی، مؤسس پینبورد فورا سایت دلیشز را به حالتی درآورد که تنها میتوان محتویات آن را خواند (تنها خواندنی). او کاربران را ترغیب کرد تا به اشتراک پولی پینبورد روی آورند. او در پستی در بلاگش نوشت: «سعی نکنید با پینبورد رقابت کنید

۱۳. ذخیره نامحدود آمازون

آمازون توضیح زیادی برای بستن ذخیرهی ابری نامحدود خود در امسال ارائه نکرد؛ اما آمازون مثل سایر ارائهدهندگان ذخیره ابری که طرحهای نامحدود خود را رها کردند (مایکروسافت، مازی و بیتکاسا) نمیخواست این بار اضافه ذخیره را به دوش بکشد. این کمپانی در ژوئن هزینهای ۶۰ دلاری به ازای هر ترابایت اطلاعات ارائه کرد و به کاربران ۶۰ روز فرصت داد تا یا این هزینه را بپردازند یا به فکر جای دیگری برای ذخیره اطلاعاتشان باشند. گزینههای زیادی وجود ندارد و ارائهدهندگان متوجه شدهاند به بازار عرضه کردن ذخیره نامحدود آسان است، ولی نگهداری و حفظ آن تقریبا غیرممکن است.

آمازون

۱۴. اوبونتو روی گوشی‌ها

تلاش کمپانی کانونیکال برای همگرایی تلفن همراه و کامپیوتر شخصی در آوریل به پایان راه خودش رسید. این کمپانی که کمپانی پشتیبان اوبونتو است طرح ادغام رابطها را کنار گذاشت و از اجرای این طرح که قرار بود اوبونتو طی آن روی گوشیها و کامپیوترهای لینوکس اجرا شود، سر باز زد. کنونیکال در سال آینده به گنومشلی برخواهد گشت که تا ۶ سال پیش به‌عنوان پیش‌فرض عمل میکرد. کانونیکال همچنین به سمت برنامههای ابری و اینترنت اشیا خواهد رفت؛ چراکه تمرکز این کمپانی بر چیزی فراتر از دسکتاپ است. این گام روبه عقب، گامی موقتی برای نسخه توزیعشده طولانیمدت لینوکس است، اما شاید برای کاربران مفید باشد؛ و این بدین معناست که سال ۲۰۱۸ شاید از لحاظ جنبههایی حتی کوچک، سال دسکتاپ لینوکس باشد.

۱۵. بی‌طرفی شبکه

ازآنجایی‌که آجیت پای در کمیسیون فدرال ارتباطات در ژانویه به قدرت رسید، همانگونه که انتظار میرفت، این کمیسیون در دسامبر رأی به لغو سیاستبیطرفی شبکه داد. این رأی سیاست قبلی تعیین‌شده توسط رئیس قبلی کمیسیون یعنی تام ویلر را برعکس کرد و همچنین اولین باری بود که کمیسیون فدرال ارتباطات از کنار اجرای بیطرفی شبکه عبور میکرد و آن را نادیده میگرفت. این رأی باعث شد اینترنت به مکان و قلمرویی بدون حدومرز تبدیل شود که در آن ارائهدهندگان اینترنتی در آن آزاد هستند تا برای سرویسهای اینترنتی پولدار خطوط سریع فراهم کنند، شفافیت را بکاهند و از دادههای خاص برای اولویتدادن به سرویسهای خودشان استفاده کنند.

بی طرفی شبکه / Net Neutrality

۱۶. سیستم هشدار کپی‌رایت

این سیستم که از آن با نام سیاست ششاعتصاب نیز یاد میشود، ارائهدهندگان خدمات اینترنتی را به مجریان حقوق کپیرایت برای صنعت سرگرمی تبدیل کرد. وقتی ارائهدهندگان متوجه نقض قانون کپیرایت در یک شبکه همتابههمتا میشدند، مشترک متخلف را ردیابی میکردند و برای او چندین هشدار میفرستادند که شدت این هشدارها هر بار بیشتر از قبل میشد، مثلا سرعت اینترنت آنها را کاهش میدادند، محدودیتهایی موقتی برای دسترسی آنها به سایتها ایجاد میکردند، یا آنها را مجبور میکردند که از محتویات آموزشی دیدن کنند. این سیستم هرگز قدرت کافی برای برخورد با متخلفان را نداشت، چراکه ارائهدهندگان را مجبور نمیکرد که آدرس آیپی مشتریان متخلف را به دادگاه بفرستد و پیگرد قانونی صورت گیرد. از طرفی هم این سیستم به دلیل محدودیتهایی که در میزان شفافیت داشت و اینکه نمیتوانست تضمینی برای محافظت در برابر اتهامات نادرست ارائه دهد، مورد انتقاد بود. در حال حاضر هنوز معلوم نیست که چه چیزی (اگر اصلا پای چیزی در میان باشد) جای این برنامه را خواهد گرفت.

۱۷. جوییسرو

امسال بازار بهطور قاطع مفهوم دستگاه متصل آبمیوه ۷۰۰ دلاری اختصاصی که به بستههای آبمیوه از ۷ دلار به بالا وابسته بود را رد کرد. جییسرو در ژانویه همچنان با چالشهایی روبه‌رو بود: کاهش قیمتها و جایگزین کردن مدیرعامل و بنیانگذار آن. در یک گزارش در ماه آوریل توسط بلومبرگ که احتمالا موجب بسته شدن این استارتاپ شد، نشان داده شد که چگونه فشار دادن بستههای آب‌میوه با دست برای بیرون کشیدن آب‌میوه، به اندازه استفاده از دستگاه برای بیرون کشیدن آب‌میوه مؤثر است و شما میتوانید با دست خود نیز آب‌میوه این بستهها را از آن خارج کنید و لزوما به دستگاه نیازی ندارید. جوییسرو ۶ ماه بعد از این گزارش بسته شد. حداقل آن دسته از افرادی که این دستگاه گرانقیمت را خریدهبودند توانستند پول خود را پس بگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات