مهم‌ترین روندهای فین تک در سال ۲۰۱۸

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
استقبال فوق‌العاده‌ی مردم از خدمات پرداخت آنلاین و تمایل شرکت‌ها به رویکردهای جدید مدیریت مالی، نویدبخش دوران شکوفایی و رشد صنعت فین‌تک است.
تبلیغات

رشد سریع حوزه‌ی فین‌تک، نه‌تنها بسیاری از کارآفرینان و مدیرعاملان را به هیجان آورده، بلکه مردم کوچه و خیابان را هم تحت تأثیر قرار داده است. تکنولوژی‌های جدید همان‌طور که شیوه‌ی معاملات ما را دگرگون می‌کنند، از این پتانسیل برخوردارند که افراد زیادی را در این پروسه ثروتمند کنند.

از طرف دیگر سرعت انتشار فناوری‌های متنوع و مختلف به حدی زیاد است که همگام شدن با آن، کار ساده‌ای نیست. به‌ویژه برای صنایع مالی که در آن، مردم باید در مدت زمانی کوتاه، کارهای زیادی را به پایان ببرند. به همین دلیل در ادامه‌ی مطلب، مهم‌ترین روندهای مورد انتظار فین‌تک در سال ۲۰۱۸ را بررسی می‌کنیم:

Diversification of cryptocurrencies

تنوع ارزهای رمزنگاری‌شده

پوشیده نیست که پول‌های رمزنگاری‌شده در طول ۱۲ ماه گذشته، به کسب‌وکار فوق‌العاده‌ای تبدیل‌شده‌اند. افزایش غیرقابل‌انتظار ارزش بیت کوین، شاهد خوبی برای این ماجرا است. به همین دلیل هم آیکوهای بیشتری با پیشنهاد ارزهای جدید راه‌اندازی می‌شوند، که باعث می‌شود مصرف‌کنندگان و کارشناسان مالی، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب پول‌های رمزنگاری‌شده، پیش رو داشته باشند.

البته همین پتانسیل هم باعث می‌شود شیادان و خلاف‌کاران، با راه‌اندازی آیکوهای جعلی سعی کنند سرمایه‌گذاران بی‌تجربه‌تر را فریب دهند. هرچند بازار پول‌های رمزنگاری‌شده، هنوز راه زیادی تا بلوغ کامل در پیش دارد؛ ولی نمی‌توان تأثیر این روند را نادیده گرفت.

Blockchain

بلاک چین  

وقتی از پول‌های رمزنگاری‌شده صحبت می‌کنیم، فناوری بلاک چین هم به‌عنوان حوزه‌ی بعدی و مکمل آن مطرح می‌شود. بلاک چین درواقع یک دفتر کل دیجیتال غیرمتمرکز است که بین کاربران زیادی توزیع‌شده است. بنابراین هیچ نهادی به‌تنهایی کلید داده‌ها را در اختیار ندارد و زمانی که اطلاعات ثبت شدند، نمی‌توان تغییری در آن‌ها به وجود آورد.

این فناوری کاربردهای بسیار وسیع‌تری خواهد داشت. مثلاً محققان صنعت بهداشت و درمان، پرونده‌های تحقیقاتی را روی بلاک چین ذخیره می‌کند تا همه‌ی ارائه‌دهندگان خدمات، به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. به همین ترتیب بلاک چین صنعت مالی را نیز دگرگون خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال راه‌های خریدوفروش خانه تغییر می‌کند، چراکه هر دارایی می‌تواند رکورد جداگانه‌ی خودش را روی بلاک چین داشته باشد و بانک‌ها زمان تصمیم‌گیری در مورد اعطای وام یا کمک‌هزینه‌ی خرید مسکن، این اطلاعات را موردبررسی قرار می‌دهند.

NFC

NFC

در حال حاضر NFC، در حال متحول کردن روش‌های پرداخت مردم جهان است. در بسیاری از کشورها NFC برای پرداخت‌های بدون تماس (که در آن‌ها مردم می‌توانند کارت‌بانکی خودشان را مقابل یک پایانه بگیرند) مورداستفاده قرارگرفته است. به‌علاوه گوشی‌های هوشمند مدرن این قابلیت را دارند که اطلاعات کارت‌های ارتباطی را ذخیره کرده و پرداخت هزینه‌ها را به‌شدت تسهیل کنند.

گرچه ما هنوز در ابتدای راه به‌کارگیری NFC قرار داریم، اما رشد و تکامل این فناوری (به‌ویژه با توسعه و فراگیر شدن پوشیدنی‌هایی که از NFC پشتیبانی می‌کنند)، می‌تواند راه‌های جدید و جالبی را برای انتقالات مالی خلق کند. شاید سال ۲۰۱۸، سال موفقیت عظیم پوشیدنی‌های فین‌تک باشد.

regulation

افزایش قوانین و مقررات

درحالی‌که صنعت فین‌تک در مدت‌زمانی کوتاه شاهد تحولات گسترده‌ای بوده، رگولاتورها نیز تلاش می‌کنند خودشان را با این تغییرات هماهنگ کنند. بااین‌حال فین تک هم مثل مالیات، به ناگزیر مقررات دقیق‌تری را به کار خواهد گرفت. احتمالاً در سال ۲۰۱۸، شاهد خواهیم بود که مؤسسات بزرگ‌تر و شرکت‌های دولتی، تأکید بیشتری به رعایت قوانین مالی تصویب‌شده داشته باشند. نمی‌توانیم منکر شویم که صنایع مالی، از جذابیت زیادی برخوردارند و به‌تبع، به امنیت بیشتری هم نیاز دارند.

بااین‌حال افزایش نظارت و مقررات، لزوماً یک فاکتور منفی نیست. اگر این مقررات به‌درستی اعمال شوند، صنعت را قوی‌تر و ایمن‌تر می‌کنند و سطح اعتماد مشتریان را بالا می‌برند. هر چه مشتریان به فعالین فین‌تک بیشتر اعتماد داشته باشند، نوآوری‌های جدید و جذاب بیشتری را در این صنعت شاهد خواهیم بود: تقاضا، عرضه‌ی خودش را ایجاد می‌کند.

 Fewer startups, more financial firms

استارتاپ‌های کمتر، بنگاه‌های مالی بیشتر

تاریخ بازار فین‌تک را استارتاپ‌های کوچک آغاز کردند و توانستند با نوآوری‌های مؤثرشان، از سازمان‌های بزرگ مالی جهان سبقت بگیرند. گرچه هیچ‌کس مدعی نیست که این دوران به پایان رسیده، اما همین استارتاپ‌ها امروز در حال رقابتی سخت با شرکت‌های قدرتمندی هستند که سرانجام تکنولوژی‌های جدید را پذیرفته‌اند.

هرچند این تغییرات هم لزوماً بد نیستند. سازمان‌های بزرگ‌تر متمایل‌اند منابع بیشتری در اختیار داشته باشند و متخصصین بیشتری را برای دسترسی به این منابع، به کار بگیرند. اما فعالیت استارپ‌های کوچک، غالباً در ارتباط با عموم مردم است. وجه مثبت ماجرا این است که رقابتی‌تر شدن این بازار، باعث می‌شود نوآوری‌های بیشتری در بازار فین تک پرورش یابند و همه‌ی شرکت‌ها، یا هر سایزی، تلاش کنند بهترین پتانسیل خود را به اجرا بگذارند. شاید نوآوران فین‌تک به تلاش و انرژی بیشتری نیاز داشته باشند، ولی این روند به سود کل صنعت مالی است.

جمع‌بندی

آینده‌ی فین‌تک، به‌راحتی قابل پیش‌بینی نیست، چراکه این صنعت کاملاً متمرکز بر تکنولوژی است و تکنولوژی نیز همواره در حال تغییر است. ولی با اطمینان می‌توانیم بگوییم که بازار فین‌تک، نوآوری‌ها و تحولات زیادی را پیش رو دارد. فعالینی که با ترکیبی از نوآوری و اجرا حرکت می‌کنند، شانس زیادی برای پیشرفت و سودآوری خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات