فهرست کراس‌ اورهای تمام الکتریکی سال ۲۰۱۸

دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
در سال ۲۰۱۸ و پس از آن، کراس‌اورهای الکتریکی زیادی وارد بازار خودرو خواهند شد. در این مطلب به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.
تبلیغات

به نظر می‌رسد هر روز بر تعداد علاقه‌مندان خودروهای کراس‌اور (CUV) افزوده می‌شود؛ افراد متمول، نسل جوان و بسیاری از مردم که در بازار به دنبال یک شاسی‌بلند خوش‌سایز هستند، از جمله علاقه‌مندان کراس‌اور به شمار می‌روند. منطقی است که خودروسازان بزرگ به سمت تولید کراس‌اور با فناوری‌های مدرن، نظیر پیشرانه‌ی الکتریکی باشند. وب‌سایت inside Evs فهرست نسبتا جامعی از کراس‌اورهای برقی که وارد بازار شده یا قرار است به‌زودی در سال ۲۰۱۸ وارد بازار خودرو شوند، ارائه کرده است. این مطلب، اطلاعات کاملی درباره این خودروها از جمله قیمت، ظرفیت باتری، محدوده رانندگی با یک بار شارژ، مدل و تاریخ تولید ارائه می‌دهد.

تسلا مدل X

کراس‌اور تسلا مدل X در دسته خودروهایی قرار می‌گیرد که در حال حاضر وارد بازار شده و اولین تحویل آن بیش از دو سال پیش صورت گرفته است. این خودرو با وجود سایزی نزدیک به شاسی‌بلندهای اصیل، در دسته کراس‌اور جای می‌گیرد. قیمت تسلا مدل X از ۸۹ هزار دلار آغاز می‌شود که با گزینه باتری ۷۵ کیلو وات ساعت به‌صورت آپشن و مناسب برای محدوده رانندگی تا ۳۸۱ کیلومتر با یک بار شارژ ارائه می‌شود. اگر چه فروش تسلا مدل X از مدل ‌S فراتر نرفته است؛ اما انتظار می‌رود که تیراژ تولید آن از زمان آغاز به ۳۵ هزار دستگاه برسد که رقم خوبی برای این کراس‌اور محبوب به شمار می‌رود.

جگوار I-Pace

جگوار I-Pace

در این لحظه مشخص نیست که اولین رقیب تسلا در بخش کراس‌اور از چه برندی و چه مدلی است؛ اما مطمئنا خودروی الکتریکی جگوار یکی از این محصولات خواهد بود. کراس‌اور جگوار I-Pace خودرویی است که به نظر می‌رسد برند بریتانیایی برای رقابت با تسلا در نظر گرفته و اولین بار در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ به فروش می‌رسد. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جگوار I-Pace احتمالا زودتر از این برنامه زمانی وارد بازار خواهد شد؛ چرا که یکی از تأمین‌کنندگان و کارپردازان به نام شرکت مگنا استایر گفته است تولید کراس‌اور الکتریکی جگوار در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۸ آغاز می‌شود.

هنگامی که کراس‌اور جگوار I-Pace وارد بازار شود، انتظار می‌رود که با دو موتور الکتریکی برگرفته از نسخه مفهومی جگوار که چهار چرخ را حرکت می‌دهند، بتواند ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. محدوده رانندگی نسخه مفهومی جگوار I-Pace طبق چرخه NEDC حدود ۴۹۸ کیلومتر اعلام شده است؛ بنابراین احتمالا طبق استاندارد حفاظت محیط زیست ایالات متحده (EPA) محدوده رانندگی ۴۲۶ کیلومتر دارد. در یک ایستگاه شارژ ۵۰ کیلو وات مستقیم، باتری ۹۰ کیلو وات ساعت خودرو در زمان ۹۰ دقیقه از حالت کاملا خالی تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود که به نظر می‌رسد کمی زیاد باشد. با بهره‌گیری از این باتری، زمان سرعت صفر تا صد کیلومتر بر ساعت جگوار I-Pace فقط چهار ثانیه طول می‌کشد. با قیمت پایه زیر ۱۰۰ هزار دلار، کراس‌اور الکتریکی جگوار می‌تواند یکی از رقبای بالقوه تسلا مدل X‌ باشد.

آئودی E-Tron کواترو

Audi e-tron

علاقه‌مندان خودروهای آئودی می‌توانند صبر کنند تا جدیدترین کراس‌اور الکتریکی آئودی E-Tron کواترو سال آینده وارد بازار شود. خودروی الکتریکی از باتری ۹۵ کیلووات ساعت بهره می‌برد که قادر است محدوده رانندگی ۴۴۲ کیلومتر یا بیشتر در اختیار راننده قرار دهد. اگرچه زمان صفر تا صد کیلومتر این خودرو خیلی جالب نیست؛ اما زمان ۴.۶ ثانیه نسبت به کراس‌اور جگوار خیلی هم بد نیست. سرعت شارژ که یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب خودرو است، در خودروی آئودی مورد توجه قرار گرفته و در صورتی که راننده بتواند از ایستگاه شارژ ترکیبی (CCS) با ۱۵۰ کیلو وات استفاده کند، قادر خواهد بود حتی سریع‌تر از خودروی الکتریکی تسلا باتری را شارژ کند. با در نظر گرفتن ایستگاه شارژ ترکیبی ظرف ۳۰ دقیقه باتری از حالت خالی تا ۸۰ درصد و در زمانی کمتر از یک ساعت تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود. اگر آئودی موفق به رساندن قیمت پایه خود در انگلستان به ۶۰ هزار پوند شود، می‌توان امید داشت در ایالات متحده قیمتی نزدیک به ۷۹ هزار دلار داشته باشد.

مدل تمام الکتریکی کیا نیرو

kia niro

سه خودروی ذکرشده کاملا جذاب هستند؛ اما اکثریت قریب به اتفاق مصرف‌کنندگان خودروی بسیار ارزان‌تری می‌خواهند. به نظر می‌رسد در سال آینده تنها خودروسازان کره‌ای کیا و هیوندای بتوانند کراس‌اور مقرون‌به‌صرفه‌ای روانه بازار کنند. خودروی الکتریکی کیا نیرو هم اکنون با پیشرانه مبتنی بر احتراق داخلی در بازار ایالات متحده آمریکا موجود است؛ اما هنوز جزئیات بیشتری درباره کراس‌اور تمام الکتریکی کیا نیرو در دسترس نیست. اما برخی شنیده‌ها حاکی هستند که احتمالا کیا نیرو الکتریکی با دو گزینه باتری ۳۹.۲ کیلو وات ساعت و ۶۴.۲ کیلو وات ساعت و محدوده رانندگی حدود ۲۲۵ و ۳۷۰ کیلومتر ارائه خواهد شد. 

کیا استونیک

کیا استونیک Kia Stonic 2018

کیا استونیک (Kia Stonic) دومین کراس‌اور تمام الکتریکی برند کره‌ای خواهد بود، که با پلت‌فرم خودروی الکتریکی هیوندای کنا (سومین مدل خودروی کره‌ای برای سال ۲۰۱۸) عرضه می‌شود. با توجه به این‌که هیوندا کنا الکتریکی دارای گزینه‌های باتری مشابه با کیا نیرو است، احتمالا کیا استونیک هم از چنین باتری‌هایی استفاده کند. قیمت اولیه کراس‌اور کیا استونیک هنوز مشخص نیست؛ ولی پیش‌بینی می‌شود که قیمت هر سه مدل خودروی الکتریکی تحت برند هیوندای (و کیا) قیمتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار داشته باشند. 

سایر کراس‌اورهای برقی بازار

در نهایت آن‌چه اکثر مشتریان از کراس‌اور انتظار دارند خودرویی بزرگ برای خانواده و چیزهای دیگر است که بتواند حداقل ۳۲۱ کیلومتر (۲۰۰ مایل) با یک بار شارژ طی کند، به‌سرعت شارژ شود و ظاهر خوبی نیز داشته باشد. در میان ده‌ها کراس‌اور که قرار است پس از سال ۲۰۱۸ وارد بازار خودرو شود، مدل‌هایی وجود دارند که جلب توجه می‌کنند. مطمئنا تسلا مدل Y خودروی الکتریکی است که خیلی‌ها مشتاق دیدار آن هستند و مایلند ببینند شگفتی‌های تازه فناوری که تسلا قول داده است در محصول بعدی خود ارائه دهد، چه هستند. علاوه بر این تسلا وعده داده است که شبکه سوپرشارژرهای خود را توسعه دهد تا نگرانی مشتریان را از بابت سفرهای طولانی رفع کند. کراس‌اور الکتریکی دیگری که در این لیست جایش خالی مانده، ولوو XC40 الکتریکی است که نخستین محصول تجاری تمام الکتریکی برند سوئدی برای عرضه در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. 

Tesla Model Y / تسلا

انتظار می‌رود تمایل خودروسازان به سمت مدل‌های الکتریکی و علاقه مشتریان به کراس‌اور منجر به پیشرفت کمی و کیفی این کلاس خودرو در سال‌های آینده شود؛ البته حضور برندهای مطرح دنیا در زمینه تولید شاسی‌بلندهای سایز کوچک و متوسط و الگوگیری شرکت‌های درجه دوم خواه ناخواه باعث چنین پیشرفتی خواهد شد. امیدواریم شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز با استفاده از تجارب به‌دست‌آمده از برندهای بین‌المللی بتوانند مسیر آینده صنعت خودرو را پیدا و به سمت آن حرکت کنند.

طی سال‌های اخیر واردات کراس‌اور های لوکس در بازار ایران باعث شد برخی خودروسازان داخلی به سمت مونتاژ کراس‌اورهای نه‌چندان دلچسب و ممتاز حرکت کنند؛ اما باید دانست که صنعت مونتاژی هیچ‌گاه نخواهد توانست تکامل‌گرا و آینده‌نگر عمل کند و همیشه چشم به تولید خودروهای وارداتی خواهد داشت و قوه پیشرفت و تعالی را از نسل‌ها خواهد گرفت. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات