برند خانوادگی تولید پوشاک سازگار با محیط زیست، درآمد ۱۵ میلیون دلاری دارد

شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
خانواده‌ای در آمریکا، پس از ۴ سال توانسته‌اند استارتاپ خود را که از مواد بازیافتی و سازگار با محیط‌ زیست برای تولید پوشاک استفاده می‌کند، به سودآوری قابل‌ توجهی برسانند.
تبلیغات

در نگاه اول، فاهرتی (Faherty) برندی مشتری‌پسند است که لباس‌های ساحلی تولید می‌کند و فروشگاه‌هایش در سواحل پرجمعیت شرق و غرب آمریکا واقع‌ شده‌اند. اما اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم این برند علاوه بر اینکه محصولات خود را از پارچه‌هایی تولید می‌کند که از پلاستیک‌های بازیافتی تهیه‌شده‌اند، به روش‌های مختلف دیگر نیز پایبندی خود را به ارزش‌های اخلاقی و حقوق بشر ثابت کرده است.

فاهرتی توسط یک خانواده تأسیس‌ شده است و اداره می‌شود: الکس و مایک فاهرتی برادرهای دوقلو، مادرشان نینی نوریس و همسر الکس، کری فاهرتی، مؤسسان اصلی این برند هستند. استارتاپ پوشاک آن‌ها تلاش می‌کند بدون هیاهو، روند پایداری را در تولید پوشاک توسعه دهد.

کری می‌گوید:

اغلب مشتریان ما به این دلیل که لباس‌ها از پلاستیک‌های بازیافتی تولید می‌شوند، آن‌ها را خریداری نمی‌کنند؛ بلکه آن‌ها به طراحی لباس‌ها علاقه‌مندند. به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم با حفظ هدف اصلی‌مان، کیفیت محصولات و طراحی آن‌ها را هم در سطح بالایی نگه‌داریم؛ زیرا این چیزی است که مصرف‌کنندگان را جذب می‌کند.
Faherty brand

کری در رشته‌ی حقوق درس‌ خوانده و مدارک تحصیلات عالی خود را از دانشگاه‌های ییل و پپرداین دریافت کرده است. او که در ۲۰ سفر خود به مناطقی نظیر ارمنستان، آذربایجان، اوگاندا، برمه، رواندا و نیجریه در مورد نقض حقوق بشر و مشکلات اجتماعی تحقیقات زیادی انجام داده، اولویت‌های خود را به‌وضوح و روشنی بیان می‌کند:

ما تنها با کارخانه‌هایی کار می‌کنیم که به اصولی اخلاقی وفادارند. این موضوع اولین و مهم‌ترین اولویت برند ما است.

به همین دلیل مایک که پیش‌ازاین برای رالف لورن کار می‌کرد، حالا زمان زیادی را (درمجموع ۲ ماه در سال) در جاده‌ها می‌گذراند تا از کارخانه‌های مختلف بازدید کند و به طراحان، خیاط‌ها و کارگران سر بزند. برند فاهرتی از رؤیای دیرینه‌ی مایک برای راه‌اندازی یک استارتاپ خرده‌فروشی ظهور کرده است. مایک حتی در زمان کالج، یک مقاله‌ی ۲۰۰۰ کلمه‌ای در مورد اداره‌ی یک شرکت تولیدی پوشاک نوشته بود. در سال ۲۰۱۳، پس از ساعت‌ها کار کردن در نمایندگی‌های رالف لورن، او و الکس با الهام از آموزش‌هایی که در نیوجرسی دیده بودند بالاخره تصمیم گرفتند استارتاپ فاهرتی را راه‌اندازی کنند. مایک یک سال تمام را صرف تحقیقات برای یافتن بهترین گزینه‌های تولیدی کرد.

البته محصولات آن‌ها ارزان‌قیمت نیستند و خود آن‌ها هم به این موضوع واقف‌اند. کری می‌گوید: «متوسط سن مشتریان ما ۳۰ سال به بالا است. اما موضوع فقط سن مشتریان نیست، بلکه این است که آن‌ها به کیفیت لباس‌ها اهمیت می‌دهند.»

این برند در تولید پارچه‌ها علاوه بر پلاستیک‌های بازیافتی، از رنگ‌های طبیعی و پنبه‌ی ارگانیک هم استفاده می‌کند. الکس می‌گوید:

ما تا آنجا که بتوانیم از موادی استفاده می‌کنیم که با محیط‌ زیست سازگارند. پنبه‌ی ارگانیک در ۷۵ درصد از موارد به طراحی‌ها جواب می‌دهد. ما حداکثر تلاشمان را می‌کنیم تا گزینه‌هایی انتخاب کنیم که برای مردم و سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، بهترین گزینه‌ها باشند. درحالی‌که طرفداران برندهایی مثل پاتاگونیا، ریفورمیشن و مایت، صنعت پوشاک را به چالش کشیده‌اند؛ برای ما مهم این است که برندمان، هدفی بالاتر از سودآوری داشته باشد.ما می‌خواهیم قدم مثبتی برای زندگی مردم برداریم. هدفمان فقط خریدوفروش سریع نیست. قصد داریم کاری کنیم که دنیا را به شیوه‌ای مثبت تحت تأثیر قرار دهد.

آن‌ها کاملاً آگاه‌اند که برای رسیدن به هدفشان، باید صبر داشته باشند و روی بلندمدت حساب کنند. الکس که سوابق شغلی خوبی در بخش خصوصی دارد، امور مالی شرکت را اداره می‌کند. فاهرتی از بوت استرپینگ استفاده کرده و موردحمایت مالی دوستان و فامیل است و البته چندین سرمایه‌گذار فرشته هم از آن پشتیبانی می‌کنند.

Faherty brand

اخیراً فاهرتی یک سیاست بزرگ مالی را تصویب کرد و به اجرا رساند. این شرکت در طول یک ماه مبلغ ۵۰ هزار دلار به یک پروژه‌ی مدرسه‌سازی در هائیتی اهدا کرد؛ شهری که قرار است کاتالوگ پاییز آن‌ها را پوشش دهد.

ما همیشه در پی تصمیمات مالی پرمنفعت نیستیم. دقیقاً ۵ درصد از کل فروشمان را تا به امروز به این پروژه اختصاص داده‌ایم. بله، ما هم یک شرکت هستیم و دوست نداریم به سقوط و شکست فکر کنیم. اما واقعاً حس می‌کردیم این پروژه ارزشش را دارد.

امسال، این استارتاپ ۴ ساله به سودآوری بهتری رسیده است. طبق گفته‌ی الکس آن‌ها در چند سال گذشته بیشتر درآمد خود را به کسب‌وکارشان بازگردانده‌اند؛ اما در سال جاری توانسته‌اند بیشتر مشکلات پیشین را پشت سر بگذارند. گزارش‌های مالی او نشان می‌دهد که درآمد سال جاری آن‌ها ۱۵ میلیون دلار بوده؛ یعنی از نخستین سال تأسیس استارتاپ، درآمدشان هرسال دو برابر شده است. فروش آن‌ها از روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد: تجارت الکترونیک، ۶ فروشگاه خرده‌فروشی و عمده‌فروشی، کانال‌های فروش آن‌ها هستند. گرچه آن‌ها تمایز خود را با دیگران به اثبات رسانده‌اند، اما می‌دانند که هنوز بازیکنان کوچکی در بازار بزرگ رقابتی پوشاک ساحلی هستند. 

Faherty brand

درواقع ، باوجود همه‌ی تلاششان برای شکل‌دهی یک برند پایدار، الکس از محدودیت‌های این صنعت به‌خوبی اطلاع دارد:

۹۹ درصد از صنعت پوشاک هیچ اهمیتی به محیط‌زیست نمی‌دهد و بازاریابی در این زمینه نتیجه‌ی زیادی نخواهد داشت. ما یک استارتاپ کوچک هستیم و خیلی سخت است که بخواهیم رویه‌ی یک صنعت را تغییر دهیم. ولی مشتریان به‌تدریج آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند و همین به ما انگیزه می‌دهد کارمان را ادامه دهیم.

همچنان که شرکت رشد بیشتری پیدا می‌کند، الکس متوجه شده است که آن‌ها چطور می‌توانند از قدرت خرید خود برای تأثیر و نفوذ در صنایع کشاورزی (مثلاً پنبه‌ی ارگانیک) استفاده کنند و شرایط کارخانه را بهبود دهند. کری که به‌تازگی مادر شده است می‌گوید:

اکثر مردم نمی‌دانند که ما هنوز یک تیم کوچک هستیم. ما خیلی کار می‌کنیم، ۶ فروشگاه داریم؛ عمده‌فروشی و تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی. استارتاپ ما هنوز نوپا است. وقتی‌که امکانات و منابع بیشتری به دست آوریم، اهداف خود را گسترش می‌دهیم و با جدیت بیشتری مسائل محیط‌زیست را پیگیری می‌کنیم.

این شرکت خانوادگی در قدم بعدی خود باید روی محتوایی که ارائه می‌دهد متمرکز شود؛ چراکه آن‌ها قصد دارند پاییز امسال مجله‌ای منتشر کنند که سفرها، شخصیت‌های جالب و متفاوت و سبک زندگی عالی را به تصویر خواهد کشید.

الکس در پایان مصاحبه می‌گوید: «هدف نهایی ما این نیست که فقط لباس تولید کنیم؛ بلکه می‌خواهیم تجربیاتی برای مشتریان خلق کنیم که به آن‌ها احساس سرزندگی بیشتر، ذهنی باز و روابطی قوی‌تر هدیه می‌کند.»

آنچه دیدیم نمونه‌ای از نسل جدید برندهای خرده‌فروشی است؛ آن‌ها فقط به خریدوفروش کالا فکر نمی‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات