چگونه از بیست سالگی برای بازنشستگی برنامه ریزی کنیم

یک‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
برنامه‌ریزی مالی از دوران جوانی می‌تواند کمک می‌کند یک بازنشستگی پر از شادی و بی‌دغدغه تجربه کنید و از طرفی مسیر نیل به اهدافتان را روشن‌تر می‌سازد.
تبلیغات

اگر شما در سن ۲۰ سالگی باشید احتمالاً برنامه‌ای برای بازنشستگی ندارید و شاید موارد زیادی مثل: ساخت یک ماشین چمن‌زنی یا کشف یک سیاره و ... در لیست اولویت‌های کاری شما وجود داشته باشد. بااین‌حال، از بسیاری از افراد ۵۰ یا ۶۰ ساله می‌شنوید که می‌گویند:

ای‌کاش زمان جوانی بهتر برای بازنشستگی برنامه‌ریزی می‌کردم.
برنامه ریزی مالی

اینجا فقط درباره امور مالی صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه درباره زمانی صحبت می‌کنیم که راه رفتن و حفظ تعادل برای افراد سخت می‌شود و نباید دغدغه‌ی مادی و روانی (اضطراب بازنشستگی) داشته باشند. اگر مواردی که اینجا ذکر می‌کنیم در ۲۰ سالگی جزو اولویت‌های شما قرار بگیرند، در زمان بازنشستگی هم در شرایط جسمی و مالی بهتری خواهید بود.

برنامه‌ریزی مالی

بهترین کاری که در ۲۰ سالگی دراین‌باره می‌توانید انجام دهید، ارتباط برقرار کردن با یک برنامه‌ریز مالی بااستعداد، قابل‌اعتماد، دوست‌داشتنی و حرفه‌ای است. شاید الان پول کافی برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز نداشته باشید؛ اما زمانی که این پول در اختیار شما باشد نیاز به کمک برای اخذ یک تصمیم درست از میان صدها انتخاب سخت و پیچیده پیش رو دارید.

بسیاری از جوانان از والدین، خویشاوندان ثروتمند، همکار موفق یا دیگر دوستان خود مشاوره مالی می‌گیرند؛ اما این‌ یک اشتباه خطرناک است. این افراد همه خیرخواه شما هستند؛ اما شاید روشی که برای آن‌ها نتیجه مطلوب دارد برای شما نداشته باشد. اینجا باید موارد زیادی ازجمله میزان تحمل ریسک، بار مالیاتی و بسیاری موارد دیگر را مدنظر قرار دهید. یک فرد حرفه‌ای می‌داند که چگونه با تجزیه‌وتحلیل متغیرها، یک برنامه مالی کوتاه یا بلندمدت، مناسب برای شما تنظیم کند.

یک فرد حرفه‌ای پیدا کنید و در رد صلاحیت کاندیداهای رقیب دقت کنید. زمانی که با تعداد کمی از افراد به نظر کاردان، قابل‌اعتماد و دوست‌داشتنی آشنا شدید، اجازه بدهید تا درباره‌ی جزئیات کارهای مالی و انتظارات شما از چند سال آینده مطلع بشوند. بعد یک سؤال ساده بپرسید «اگر به‌جای من بودید چه‌کاری انجام می‌دادید؟». بهترین پاسخی که دریافت می‌کنید از طرف شخصی است که بهترین مشاور برای شما خواهد بود.

برنامه‌ریزی املاک و مستغلات

برنامه‌ریزی دارایی‌ها نیاز به برنامه‌ریزی مالی مداوم دارد. برنامه‌ریزی املاک و مستغلات در مورد این است که چگونه از دارایی‌های خود محافظت کنیم و همچنین اینکه چگونه باید ثروتمان بعد از مرگ انتقال پیدا کند.همان‌طور که اعضای خانواده شما تغییر می‌کنند، طرح برنامه‌ریزی دارایی‌ها به‌طور پیوسته در طی سال‌ها تغییر می‌کند. اما اگر شما در ۲۰ سالگی دارای همسر و فرزند هستید بازهم ارتباط برقرار کردن با یک برنامه‌ریز حرفه‌ای املاک بسیار مفید خواهد بود.

در برنامه‌ریزی برای دارایی‌ها، احتمالاً در حال حاضر هم مانند آینده مسئله‌هایی وجود دارند. برای مثال:

  • آیا می‌توانم به برنامه بازنشستگی خود کمک کنم؟ اگر امکان دارد، تا چه حد؟ احتمالاً از این‌که سرمایه‌گذاری‌های کوچک در زمان حال با چه سرعتی می‌توانند طی چند دهه رشد کنند، متعجب می‌شوید.
  • آیا من به اراده نیاز دارم؟
  • آیا من نیاز به بیمه عمر دارم؟ و اگر دارم چه کسانی باید از آن نفع ببرند؟
  • آیا خودرو بخرم یا اجاره کنم؟
  • آیا خانه بخرم یا اجاره کنم؟
  • بهترین روش برای یک بیمه خدمات درمانی کدام است؟

و سؤال‌هایی از این قبیل که در طول سال‌ها شکل می‌گیرند. اگر از طریق این سؤالات تصمیمات خود را بهبود ببخشید، دارایی‌های شما در طول زمان به‌سرعت رشد می‌کنند.

شیوه زندگی و مسائل حرفه‌ای

زندگی جاودانه

البته پول فقط بخشی از یک بازنشستگی خوب است، درواقع همه‌چیز بستگی به این دارد که بتوانید از داشته‌های خودتان لذت ببرید. به نظر می‌رسد جوانان ۲۰ ‌ساله عصر حاضر درک بهتری در مورد اینکه باید یک تعادل بین تفریح و کار وجود داشته باشد، نسبت به کهن‌سالان دارند.

امروزه فقط تعادل بین کار وزندگی مهم نیست. تصمیماتی که امروز برای کار و زندگی می‌گیریم نتایجی را به دنبال دارد که شاید آثار آن تا زمان بازنشستگی پدیدار نشود. بنابراین در اینجا چند مسئله را در نظر می‌گیریم:

برای ریشه دواندن، کجا می‌خواهم زندگی کنم؟

حرفه‌ی من، خانواده من، شیوه زندگی من و هزینه‌های زندگی من چگونه خواهد شد؟ هیچ اشکالی ندارد که تا وقتی فرصت دارید، محل زندگی خود را تغییر دهید. اما زمانی که در یک مکان سرمایه‌گذاری و همسایه‌های خوبی پیدا کردید، نقل مکان بسیار سخت‌تر می‌شود.

 آیا شغل من پایدار است؟

یکی از چالش‌های اقتصادهای بزرگ، تمایل مردم به فعالیت کوتاه‌مدت در یک حرفه یا شغل است. این‌چنین سؤالاتی اشتباه هستند: آیا کاری که در حال حاضر انجام می‌دهم همان کاری است که در ۱۰ یا ۲۰ سال دیگر می‌خواهم انجام دهم؟ آیا این شغل افزایش درآمدی به همراه دارد که نیازهای من را در ۱۰ یا ۲۰ سال دیگر برطرف کند؟ باگذشت سال‌ها عوض کردن شغل برای شما بسیار سخت می‌شود و آخرین چیزی که می‌خواهید، قرار گرفتن در یک شغل بی‌پایان است؛ چون دیگر انرژی انعطاف‌پذیری مالی و قابلیت فروش برای ایجاد یک تغییر را ندارید.

آیا توان روحی و روانی من حفظ می‌شود؟

ورزش

حفظ شادابی روحیه به‌اندازه روی فرم نگه‌داشتن بدن مثمر ثمر خواهد بود. گاهی اوقات ۲۰ سالگی دشوار است. به این دلیل که کار و خانواده وقت و انرژی زیادی از شما می‌گیرند. با این اوصاف داشتن یک روحیه و روان سالم، هم حالا و هم بعداً نیاز به هزینه خواهد داشت. مطالعه، آموزش‌های بیشتر، سفر، مدیتیشن و عبادت همه راه‌هایی هستند که مردم را شاداب، مثبت اندیش و قادر به انجام هر کاری می‌کنند. بسیاری از ورزش‌های جسمی هم این کار را انجام می‌دهند. بنابراین دست به اقدام بزنید و شیاطین خشم، اضطراب و عصبانیت را از خودتان دور کنید.

 چه بخواهید و چه نخواهید، همه‌ی این مسائل و مشکلات وجود دارند؛ اما حالا آن‌ها را از میان‌ برمی‌دارید و به‌احتمال زیاد زمانی که مجبور به تصمیم‌گیری می‌شوید این مشکلات را درهم می‌شکنید. برداشتن گام‌های آهسته و مداوم در جهت برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی، کمک می‌کند اهداف راحت‌تر و آسان‌تر محقق شوند و  امروز هم آرامش بیشتری تجربه می‌کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات