سامسونگ تراشه هایی با هسته اختصاصی برای پردازش هوش مصنوعی می‌سازد

سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت سامسونگ تصمیم دارد تراشه‌هایی تولید کند که شامل هسته‌هایی اختصاصی برای پردازش داده‌های مرتبط با هوش مصنوعی خواهند بود.
تبلیغات

سامسونگ در حال حاضر لقب بزرگ‌ترین سازنده‌ی چیپ‌ست‌ پردازشی جهان را یدک می‌کشد. حال گفته می‌شود که این کمپانی به‌دنبال ساخت چیپ‌ست‌هایی است که در آن‌ها از هسته‌های اختصاصی برای پردازش اطلاعات مرتبط با هوش مصنوعی بهره گرفته خواهد شد. اگرچه این غول فناوری کره‌ای پیش از این دستیار صوتی دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی خود موسوم به بیکسبی را در گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار امسالش، گلکسی اس ۸، اس ۸ پلاس و گلکسی نوت ۸ ارائه کرده است؛ اما تراشه‌ی اکسینوس ۸۸۹۵ این محصولات، شامل بخش اختصاصی برای پردازش داده‌های هوش مصنوعی نیست. حال سامسونگ مراحل تحقیق و توسعه‌ی چیپ‌ست‌های هوش مصنوعی مخصوص به‌خود را آغاز کرده است و قصد دارد طی چند سال آینده، این پردازنده‌ها را به مرحله‌ی تجاری‌سازی برساند.

مقاله‌های مرتبط:

    هواوی اعلام کرده است که گوشی پرچم‌دار مورد انتظار میت ۱۰ را به پردازنده‌ی جدید خود، کرین ۹۷۰ مجهز خواهد کرد؛ تراشه‌ای که شامل یک واحد پردازش عصبی است. اپل نیز با معرفی سه گوشی هوشمند جدید خود یعنی آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰، از پردازنده‌ی جدید A11 Bionic در این محصولات استفاده کرده است. چیپ A11 Bionic نیز یک موتور عصبی دارد که در پردازش اطلاعات مربوط به یادگیری ماشینی به گوشی‌های مورد بحث کمک می‌کند. یکی از منابع نزدیک به سامسونگ در گفتگو با The Korea Herald اعلام کرد:

    هم‌اکنون سامسونگ در حال توسعه‌ی چندین نوع تراشه‌‌ی جدید است که همگی امکان پردازش داده‌های حجیم مربوط به اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی موجود روی دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کنند؛ بدین ترتیب برای پردازش این اطلاعات نیاز به ارتباط سرورهای ابری از میان خواهد رفت.

    در حال حاضر اطلاعات اپلیکیشن‌های مرتبط با هوش مصنوعی از جمله اپ‌های تشخیص صدا و یادگیری ماشینی در فضای ابری ذخیره و در صورت نیاز فراخوانی می‌شوند. چیپ‌ست‌هایی که یک واحد مخصوص پردازش داده‌های هوش مصنوعی داشته باشند، این داده‌ها را به‌صورت محلی روی دستگاه‌ کاربر نگهداری و پردازش خواهند کرد و در نتیجه عملکرد و قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی تا ۵۰ درصد نسبت به نسل فعلی پردازنده‌ها، بهبود پیدا خواهد کرد. در حال حاضر بسیاری از استارتاپ‌ها و نیز کمپانی‌های فناوری بزرگ، تمرکز زیادی بر بهبود عملکرد دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی خود معطوف کرده‌اند. کمپانی تحقیقات بازار ترندفورس اعلام کرده است هوش مصنوعی در آینده به یکی از فاکتورهای اصلی رشد شرکت‌ها مبدل خواهد شد.

    سامسونگ به‌طور رسمی در یکی از انجمن‌های مرتبط با فناوری اشاره کرده است که چیپ‌ست‌های جدید این کمپانی به قابلیت‌های هوش مصنوعی مجهز خواهند بود. کیم‌ کی-نام، رئیس بخش کسب و کارهای نیمه‌هادی سامسونگ، می‌گوید:

    وجود واحد پردازش مرکزی و واحد پردازش گرافیکی در تراشه‌های فعلی، نمی‌تواند راندمان پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی را بهبود بخشد. واحد پردازش عصبی (NPU) مسلما به رفع این مشکل کمک خواهد کرد. در هرحال NPU‌-ها قادر به انجام محاسباتی هستند که با قدرت ذهن هزاران انسان برابری می‌کند.

    شرکت سامسونگ مبلغ قابل توجه ۳۰۰ میلیون دلار در استارتاپی به‌نام گراف‌کور (Graphcore) سرمایه‌گذاری کرده است تا محدودیت‌های این استارتاپ بریتانیایی فعال در حوزه‌ی چیپ‌ست‌های هوش مصنوعی را از میان بردارد.

    نظر شما در این رابطه چیست؟ 

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات