بررسی فنی بی‌ ام‌ و 530e نسخه‌ی پلاگین هیبرید iPerformance

یک‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
مدل 530e iPerformance، به‌روزترین فناوری پلاگین هیبرید بی‌ام‌و ارائه می‌دهد. با بررسی این سدان لوکس هیبرید همراه زومیت باشید.
تبلیغات

از لحاظ تئوری، سیستم پلاگین هیبرید با داشتن موتور برقی و آلایندگی کم برای شهرها و داشتن پیشرانه‌ی احتراق داخلی، بهترین سیستم موجود برای دنیای قدیم و جدید است. به نظر می‌رسد که بی‌ام‌و 530e، با داشتن پیشرانه‌ی چهار سیلندر بنزینی و موتور برقی، انتخاب خوبی برای یک خودروی پلاگین هیبرید باشد؛ ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که مشخصات روی کاغذ، در جاده نیز بدون تغییر باقی بماند. تیم وب‌سایت New Atlas، به مدت یک هفته مدل 530e iPerdormance بی‌ام‌و را مورد تست قرار داد تا مصرف سوخت و دیگر موارد سدان لوکس این شرکت آلمانی را بررسی کند.

530e iPerformance

پیشرانه و قوای فنی

در زیر کاپوت 530e iPerformance، پیشرانه‌ی احتراق داخلی چهار سیلندر توربوشارژ با قدرت ۱۸۰ اسب بخار قرار دارد و در جایگاه مخزن سوخت، یک موتور برقی ۹.۲ کیلووات ساعتی با قدرت ۹۵ اسب بخار کار گذاشته شده است که در مجموع، ۲۵۰ اسب بخار در اختیار سدان بی‌ام‌و قرار می‌دهند. قبل از اینکه از محاسبه مجموع قدرت ایراد بگیرید، باید بگوییم که در دنیای خودرو و قوای فنی، اعداد از ریاضیات محض پیروی نمی‌کنند و به دلیل روش به‌کارگیری این قدرت، حداکثر توان ۲۷۵ اسب بخار نخواهد بود.

530e iPerformance
530e iPerformance
530e iPerformance
530e iPerformance
530e iPerformance

مخزن سوخت، به پشت اکسل عقب تغییر مکان داده است و حالا به‌جای ۶۸ لیتر (در مدل‌های تماماً بنزینی و دیزلی)، ۴۶ لیتر سوخت ذخیره می‌کند. در مدل هیبرید، فضای صندوق‌عقب از ۵۳۰ لیتر (مدل بنزینی 530i)، به ۴۱۰ لیتر کاهش پیدا کرده است. فناوری هیبرید هنوز در حال تکامل است و بنابراین برخی مشکلات، اجتناب‌ناپذیر هستند. برخی افراد نمی‌توانند فضای صندوق‌عقب و مخزن سوخت کوچک‌تر و وزن ۲۴۲۰ کیلوگرمی را تحمل کنند؛ ولی اگر این موارد را کنار بگذاریم، یکی از جالب‌ترین قوای فنی‌ بازار را در اختیار خواهیم داشت.

530e iPerformance

سیستم پلاگین هیبرید

در بی‌ام‌و 530e، سه حالت رانندگی وجود دارد: Max eDrive ،Auto eDrive  و حالت ذخیره باتری. در حالت Max eDrive، رانندگی تماماً با استفاده از نیروی الکتریکی و آلایندگی صفر است. در حالت برقی، حداکثر سرعت به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است و بی‌ام‌و 530e نمونه‌ی بارز شتاب پایین یک خودروی تماماً برقی را ارائه می‌دهد. به‌هرحال ترکیب وزن بالا و موتور برقی کوچک، با محصولات شرکت تسلا برابری نمی‌کند.

در حالت Auto eDrive، خودرو بر اساس شارژ باتری و مقدار نیروی مورد نیاز، مدیریت منابع نیرو را انجام می‌دهد. با فشار کم یا متوسط بر پدال گاز، خودرو به‌طور پیش‌فرض با حالت برقی حرکت می‌کند، با گاز دادن و درخواست نیروی بیشتر و نمایان شدن علامت eBoost در پنل فرمان، موتور برقی فشار اضافه را وارد می‌کند. در حالت ذخیره باتری (Battery Control)، خودرو فقط از پیشرانه‌ی بنزینی استفاده می‌کند و باتری‌ را تا درصد مشخصی شارژ می‌کند.

530e iPerformance

با اینکه سیستم هیبرید بی‌ام‌و هوشمند است، ولی همیشه شیوه‌ی کار آن مشخص شده است. پیشرانه صدای کمی دارد و تغییر حالت بین منابع انرژی، بی‌وقفه انجام می‌شود؛ ولی پیچیدگی کلی این سیستم واقعا بی‌نظیر است.

در صورت استفاده‌ی درست، سیستم هیبرید بی‌ام‌و 530e، مانند یک سوپر مینی سوخت مصرف می‌کند که برای یک سدان بزرگ و لوکس، عالی به نظر می‌رسد. باتری این خودرو با شارژ کامل، طی کردن مسافتی حدود ۳۰ کیلومتر را ممکن می‌کند. تیم وب‌سایت نیو اطلس، به مدت چند روز در مسافتی ۵۰ کیلومتری و با شارژ باتری ۹.۶ کیلووات ساعتی 530e، مصرف سوختی معادل ۲.۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به دست آوردند. بی‌ام‌و مصرف سوخت کلی این سدان هیبرید را معادل ۶.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده است.

530e iPerformance
530e iPerformance
530e iPerformance
530e iPerformance
530e iPerformance

طراحی داخلی و بدنه

فضای داخلی 530e بسیار زیبا کار شده است. نمایشگر ۱۲.۲ اینچی با وضوح و حساسیت بالا در جلوی داشبورد خودنمایی می‌کند. تیم وب‌سایت نیو اطلس معتقد است که سیستم کنترل مرکزی iDrive بی‌ام‌و، از سیستم‎های مرسدس و آئودی بسیار بهتر است؛ البته مشکلات خاصی هم دارد. سیستم نمایش اطلاعات فنی روی شیشه (HUD) بی‌ام‌و جزو بهترین‌های بازار است؛ اما نیو اطلس آن را نمی‌پسندد. صندلی‌های جلو که قابلیت خم شدن تا کف خودرو دارند به یک آرم‌رست راحت ختم می‌شوند. تیم طراحی بی‌ام‌و، استاد طراحی کابین و مدل 530e، مصداق دیگری از این ادعا است. با اینکه به‌اندازه‌ی کابین مرسدس E کلاس یا آئودی A6، لوکس نیست ولی در سری ۵ بی‌ام‌و هر چیزی سر جای خودش قرار دارد.

طراحی بدنه‌ی 530e بدون شک نمایانگر طرح بی‌ام‌و است و هر کسی به‌راحتی می‌توان تشخیص دهد که این خودرو جزو سری ۵ بی‌ام‌و است. ظاهر 530e به خودی خود زیبا است ولی با وجود آپشن M و تزئینات کروم و رینگ‌های بزرگ‌تر، بهتر هم می‌شود.

530e iPerformance

اما سؤال مهم: آیا بی‌ام‌و 530E هیبرید، خودروی قابل قبولی است؟

جواب این سؤال، بستگی به صبر و حوصله‌ی افراد دارد. اگر جزو افرادی هستید که می‌توانید هر شب، خودروی خود را به شارژ بزنید و در روز با انواع مختلف حالت‌های رانندگی سروکله بزنید تا در کم‌مصرف‌ترین حالت رانندگی کنید، 530e و مصرف سوختش شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

ولی اگر جزو افرادی هستید که فقط خواهان یک خودرو با پیشرانه‌ی احتراق داخلی هستند و طرفدار حالت‌های مختلف رانندگی و شارژ کردن خودرو نیستید، 530e گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود. مدل بنزینی 530i خودرویی بی‌نظیر و هم قیمت iPerformance 530e است. اگر هنوز آمادگی استفاده از خودروی هیبریدی را ندارید، 530i مناسب حال و هوای رانندگی شما است.

بی‌ام‌و 530e iPerformace، در بازار آمریکا قیمتی معادل ۵۱ هزار و ۴۰۰ دلار دارد که با احتساب کاهش مالیات فدرال، این قیمت به ۴۶ هزار دلار کاهش پیدا می‌کند و این خودرو را به ارزان‌ترین مدل در سری ۵ بی‌ام‌و مبدل می‌سازد.

530e iPerformance
530e iPerformance
530e iPerformance
530e iPerformance
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات