رهایی از استرس محیط کار به کمک موسیقی های خاص

جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
استرس، تمام افراد از کارمند تا مدیران بالارده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با گوش دادن به نوعی موسیقی خاص می‌توان استرس را برای مدتی ساکت کرد.
تبلیغات

در یک محیط کار پر از استرس، شما با کارها و وظایف همزمان متعددی روبرو هستید. به بیان دیگر شما تلاش می‌کنید که هر توپی به سمتتان می‌آید را دفع کنید و عملکردی واکنشی نسبت به محیط دارید. با این رفتار، توانایی تحلیل اتفاقات را نداشته و تنها به آنها پاسخ می‌دهید. در این شرایط مهارت‌های شما هیچ کمکی نمی‌کنند و در نهایت از لحاظ روحی خسته می‌شوید.

به طور قطع همیشه نمی‌توان با ترک محیط کار به دنبال آرامش از استرس‌ها بود. برخی اوقات باید بسیار سریع شرایط را تغییر داده و برای تصمیم‌گیری‌های بدون استرس آماده شوید. در این مواقع گوش دادن به موسیقی یا محتوای صوتی آرامش‌بخش می‌تواند مفید باشد. نتایج یک تحقیق،‌ نوعی موسیقی خاص و تقریبا مذهبی را برای رهایی از استرس پیشنهاد می‌دهد.

موسیقی اختصاصی شمن‌ها

شمن‌ها افرادی با عقاید خاص هستند که اعتقاد دارند توانایی ارتباط با دنیای ارواح و درمان بیماری‌ها از این طریق را دارند. آنها برای رفتن به حالت خلصه که خودشان از آن به عنوان راهی ارتباطی با دنیای ارواح نام می‌برند، به نوعی موسیقی شامل نواختن سازهای کوبه‌ای با نظم زیاد گوش می‌دهند.

صرف‌نظر از صحیح یا غلط بودن اعتقادات و رفتارهای این افراد، نتایج یک تحقیق در کشور آلمان نشان می‌دهد که موسیقی آنها (Shamanic Drum) توانایی آرام کردن ذهن و ساکت کردن استرس‌ها و صداهای محیط را دارد.

شمن‌ها برای رفتن به‌حالت خلصه ریتمی منظم از صداهای درام گوش می‌دهند که برخی اوقات به فرکانس ۲۴۰ ضربه در دقیقه می‌رسد. این موسیقی حواس آنها را از دنیای اطراف می‌گیرد. پس از مدت زمان کوتاهی، مغز این افراد موسیقی درام را نیز نمی‌شوند. به بیان دیگر آن را نادیده می‌گیرد. نتایج نشان می‌دهد که قابل پیش‌بینی بودن ضربات درام، مغز را مجبور می‌کند که آن را نشنود و در نهایت هیچ صدا و عامل مزاحمی وارد ذهن فرد مورد نظر نمی‌شود. پس از این مدت می‌توان گفت تمام دنیای اطراف به حالت بی‌صدا (Mute) رفته‌اند.

موسیقی

یک شغل پراسترس، حجم زیادی از عوامل محرک مغزی مانند جر و بحث‌ها، پیام‌های متعدد، نواسانات بازار و غیره را به سمت شما پرتاب می‌کند. آرام شدن به مدت ۱۵ دقیقه به کمک موسیقی شمنی، شما را از این دنیا آزاد کرده و ذهن را برای تصمیمات عاقلانه‌تر آماده‌ می‌کند. نتایج تحقیات یک تیم اتریشی نشان می‌دهد گوش دادن به موسیقی شمنی برای ۱۵ دقیقه، سطح کورتیزول را در بزاق گروه مورد تحقیق کاهش داده در نتیجه و آنها را آرام‌تر کرده است. کورتیزول هورمونی استروئیدی است که وظیفه‌ی نظم دادن به بسیاری از عملکردهای بدن از جمله واکنش به استرس را برعهده دارد.

برای درک تاثیر واقعی موسیقی شمنی روی ذهن، تحقیقات بیشتری باید انجام شود. آن‌چه که مهم است، این حقیقت است که گوش دادن به ریتمی منظم از موسیقی درام، می‌تواند ذهن شما را آرام کرده و به نوعی دکمه‌ی ریست ذهن را فشار دهد. پس از ۱۵ دقیقه گوش دادن به این نوع موسیقی، برای چالش‌های جدید آماده‌تر خواهید شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات