سؤال‌هایی که هوش هیجانی را آشکار می‌کنند

یک‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کارشناسان و مدیران منابع انسانی معتقدند سؤال‌های جلسه‌ی مصاحبه استخدام باید به‌گونه‌ای باشند که میزان هوش هیجانی متقاضیان را آشکار کنند.
تبلیغات

این روزها بسیاری از شرکت‌ها به دنبال استخدام افرادی با هوش هیجانی (EQ) بالا هستند. طبق نظرسنجی که از ۶۰۰ مدیر منابع انسانی و ۸۰۰ کارمند به عمل آمد، مشخص شد که هوش هیجانی اهمیت بالایی در محیط کار دارد. در این نظرسنجی تقریبا تمام شرکت‌کننده‌ها معتقد بودند که وجود هوش هیجانی در کارمندان بسیار مهم است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر نتایج این نظرسنجی می‌پردازیم:

  • ۲۱ درصد آن‌ها معتقد بودند که EQ در محیط کار بسیار مهم‌تر از IQ است و ۶۵ درصد آن‌ها معتقد بودند که هر دوی این موارد از اهمیت یکسانی برخوردار هستند.
  • ۹۲ درصد کارمندان در این نظرسنجی عقیده داشتند که هوش هیجانی بالایی دارند. تنها ۷۴ درصد آن‌ها گفتند که رئیسشان نیز از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند.
  • از هر ۱۰ کارمند منابع انسانی، ۳ نفر (۳۰ درصد) معتقد بودند که کارفرماها به بالا بودن میزان هوش هیجانی اهمیت می‌دهند.
  • ۴۳ درصد مدیران منابع انسانی، دلیل افزایش انگیزه و روحیه‌ی کارمندان را بالا بودن میزان هوش هیجانی می‌دانند.
  • ۸۶ درصد کارمندان گفتند زمانی که همکارشان احساسات خودش را کنترل نمی‌کند، این موضوع بر عملکرد حرفه‌ای آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

استخدام هوش هیجانی

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم بسیاری از مدیران منابع انسانی احساس می‌کنند همکارانشان هنگام استخدام، تأکید کافی بر EQ افراد ندارند. آن‌ها معتقدند کارمندانی که هوش هیجانی بالایی دارند، بهتر می‌توانند خودشان را با تغییرات محیط کار تطبیق دهند. آن‌ها چالش‌ها و همکاران خود را بهتر مدیریت می‌کنند و به رهبران موفقی تبدیل می‌شوند.

در جلسه‌ی مصاحبه به دنبال چه چیزهایی باید بود؟

اگر شما هم مدیر شرکت یا عضو منابع انسانی هستید باید در مصاحبه‌های استخدام دقیق‌تر عمل کنید. شاخص‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند میزان EQ افراد را بهتر اندازه‌گیری کنید.

به‌عنوان مثال زمانی که یک فرد متقاضی اهداف و دستاوردهای خود را برای شما توصیف می‌کند، سرنخ‌هایی از میزان هوش هیجانی خود را نیز بروز می‌دهد. در طی یک جلسه با دقت به این سرنخ‌ها گوش کنید. به‌عنوان مثال:

  • زمانی که متقاضی در مورد شکست‌های محیط کار قبلی خود صحبت می‌کند، دقت کنید که آیا خودش را مسئول می‌داند یا دیگران را؟
  • زمانی که صحبت از انتقاد به میان می‌آید، آیا متقاضی این موضوع را می‌پذیرد یا حالت دفاعی به خودش می‌گیرد و دنبال بهانه آوردن است؟
  • کار گروهی یکی دیگر از مواردی است که حتما باید به آن دقت کنید. آیا فرد متقاضی سابقه‌ی همکاری با اعضای تیمی برای حل مشکل داشته است؟ یا اینکه اغلب کارهای خود را تک نفره انجام انجام داده است؟ همچنین دقت کنید زمانی که صحبت از موفقیت به میان می‌آید، آیا این فرد تمام اعتبار موفقیت را به خودش می‌دهد؟ یا پیروزی را حاصل همکاری تمام اعضای تیم می‌داند؟
  • آیا شخص مورد نظر هم از شما سؤال می‌پرسد یا اینکه تمام مدت جلسه تنها به صحبت‌های شما گوش می‌دهد؟
  • آیا فرد متقاضی از کار کردن در شرکت شما و با همکاران شما خوشحال است؟ یا اینکه نوعی حالت بی‌تفاوتی در او دیده می‌شود؟
  • به نحوه‌ی پاسخ دادن این افراد دقت کنید. آیا در طول جلسه از کلمات ساده برای پاسخ‌دهی استفاده می‌کنند؟ یا اینکه نمی‌توان احساساتشان را به‌خوبی تشخیص داد؟
  • زبان بدن آن‌ها به چه شکل است؟ آیا به نوعی است که مشتاق شنیدن حرف‌های شما هستند یا اینکه حواس‌پرت به نظر می‌رسند؟

بعد از اتمام جلسه این سؤال‌ها را پاسخ دهید. اگر جواب همه‌ی آن‌ها به گزینه‌ی دوم نزدیک‌تر بود یعنی فرد متقاضی از هوش هیجانی پایینی برخوردار است.

eq

این ۷ سؤال را در مصاحبه‌ی استخدام مطرح کنید

این ۷ سؤال به شما کمک می‌کنند میزان هوش هیجانی افراد متقاضی را راحت‌تر اندازه‌گیری کنید:

۱- تصور کنید شما در محیط کار قبلی خود مجبور بودید گزارش کار خود را به چند مدیر ارائه دهید. در چنین شرایطی چگونه اولویت‌بندی‌های هر مدیر را تشخیص می‌دهید؟

۲- در مورد یکی از برخوردهای که با دیگران در محیط کار قبلی داشتی برایم توضیح بده. این افراد کارمندان شرکت یا اشخاص خارجی بودند؟ شرایط را چگونه مدیریت کردی؟ آیا توانستی مشکل را از بین ببری؟

۳- پرچالش‌ترین مدیری را که تا به حال با او همکاری داشته‌ای توصیف کن. چه چیزی سخت‌ترین بخش رابطه‌ی میان شما بود؟ چگونه این موضوع را مدیریت کردی؟

۴- رئیس شرکت قبلی روی کدام نقطه‌ی ضعفی که داشتی تأکید می‌کرد؟ معتقد بود که روی چه چیزی باید بیشتر زمان بگذاری؟ آیا اقدامی برای بهبود این موضوع کرده‌ای؟ چه چیزی را در راستای رسیدن به این هدف تغییر داده‌ای؟

۵- احتمالا تا به حال برایت پیش آمده است که در محیط کار هیچ چیز مطابق انتظار پیش نرود. یا اینکه احساس کنی همه چیز به هم ریخته است. در چنین شرایطی اوضاع را چگونه مدیریت کرده‌ای؟

۶- کدام محیط کاری باعث افزایش بهره‌وری و کدام محیط کاری باعث کاهش آن می‌شود؟

۷- اگر اولویت‌بندی‌های یک پروژه عوض شود، این موضوع را چگونه برای اعضای تیم خود توضیح می‌دهی؟ چگونه اهدافت را به سمت این اولویت‌بندی‌ها تغییر می‌دهی؟

eq

پرس‌و‌جو کردن از محیط کار قبلی را فراموش نکنید

صحبت کردن با مدیران قبلی فرد متقاضی، بهترین راه برای ارزیابی یک مصاحبه‌ است. بنابراین بعد از اتمام جلسه با مدیر قبلی او تماس بگیرید و همین سؤال‌‌ها را از او نیز بپرسید. این کار کمک می‌کند به درک بهتری از میزان هوش هیجانی یک فرد برسید. سؤال‌هایی خود را به گونه‌ای مطرح کنید که موارد زیر را بهتر متوجه شوید:

  • مدیریت انتقادها
  • حل اختلاف‌ها
  • گوش دادن به دیگران
  • انگیزه دادن به سایر اعضای تیم

مراحل گفته‌شده در این مقاله به شما کمک می‌کنند شناخت بهتری از میزان هوش هیجانی یک فرد داشته باشید. روی قدرت یادگیری این افراد بیشتر تمرکز کنید. بسیاری از شرکت‌ها به دنبال استخدام فردی با هوش هیجانی بالا هستند تا بتوانند مهارت‌های مورد نظر خود را به او آموزش دهند. افراد دارای EQ بالا عملکرد بالای و همکاری خوبی با دیگر اعضای تیم خواهند داشت. آن‌ها همچنین می‌توانند در آینده رهبران خوبی برای شرکت شما باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات