فیسبوک در مونترال آزمایشگاه واقعیت افزوده راه‌اندازی کرد

دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی فیسبوک با استخدام یکی از کارشناسان برجسته‌ی حوزه‌ی واقعیت افزوده، سکان هدایت آزمایشگاه جدید خود در مونترال را به وی سپرد.
تبلیغات

تکنولوژی‌ واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به‌سرعت در حال پیشرفت است و این پیشروی را باید مدیون علاقه‌ی کمپانی‌های مشهور به فناوری‌های جدید بدانیم. نه‌تنها شرکت‌های بزرگی چون مایکروسافت، اپل و سونی با سرعت به بهره‌گیری از تکنولوژی‌هایی چون واقعیت افزوده تمایل دارند؛ بلکه فیسبوک نیز با استخدام ژوئل پینو و سرمایه‌گذاری ۷ میلیون دلاری در این بخش، نشان داده است که علاقه دارد در آینده‌ی نزدیک از واقعیت افزوده استفاده کند.

فیسبوک بعد از سه آزمایشگاه خود در پالو آلتو، نیویورک و پاریس، چهارمین سایت خود را در مونترال کانادا راه‌‌اندازی کرده و سکان هدایت آن را در اختیار پینو گذاشته است. این کمپانی برای حمایت از تحقیقات آکادمیک در بخش واقعیت افزوده‌ در شهر مونترال نیز ۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

پینو یکی از محققانی است که در حوزه‌ی هوش مصنوعی فعالیت‌های زیادی داشته است و اکنون رهبری آزمایشگاه فیسبوک در مونترال را بر عهده خواهد داشت. با توجه به تحقیقات آکادمیک گسترده‌ای که در حوزه‌ی هوش مصنوعی انجام شده است، این موضوع توانسته توجه کمپانی‌های مختلف دنیا از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی سلامت گرفته تا ارائه‌دهندگان سرویس‌های مالی را به‌گونه‌ای جلب کند که برای تحقیقات خود در حل مشکلاتشان از الگوریتم‌های پیچیده‌ی هوش مصنوعی بهره بگیرند.

راه‌اندازی چهارمین آزمایشگاه فیسبوک در مونترال نشان می‌دهد این کمپانی نیز همچون اپل، مایکروسافت و گوگل علاقه‌ی زیادی به واقعیت افزوده دارد.

پینو به‌عنوان یکی از مدیران آزمایشگاه استدلال و آموزش دانشگاه مک‌گیل، تمرکز زیادی بر توسعه و به‌کارگیری مدل‌ها و الگوریتم‌هایی داشته است که در روباتیک، حوزه‌ی سلامت، حمل‌و‌نقل و پردازش زبان کاربرد دارند.

یکی از پروژه‌هایی که پینو در مک‌گیل روی آن کار کرده، مربوط به ویلچرهای رباتیک است. همراه با پینو افرادی چون پاسکال وینسنت، میشل رابات و نیکلاس بالات نیز به این آزمایشگاه پیوسته‌اند و فیسبوک انتظار دارد تعداد افراد تیم آن‌ها به ۳۰ نفر برسد.

در حال حاضر فیسبوک از واقعیت افزوده برای تشخیص تصاویر، تحلیل زبان و تبلیغات هدف استفاده می‌کنند. همچنین این تکنولوژی در شناسایی و حذف محتوای نامناسب فیسبوک کاربرد دارد.

پروژه‌ی فیسبوک با پروژه‌ی ماشین‌های هوشمند دانشگاه مک‌گیل و الگوریتم‌های یادگیری مؤسسه‌ی مونترال ارتباط خواهد داشت که توسط یوشوآ بنگیو، پروفسور دانشگاه مونترال و یکی از اساتید یادگیری ماشین راه‌اندازی شده است.

دانشگاه مونترال و مک‌گیل با همکاری یکدیگر بیش از ۲۰۰ تحقیق را به سرانجام رسانده‌اند که این موضوع به گفته‌ی بنگیو شامل تحقیقات دانشجویی روی پروژه‌های واقعیت افزوده نیز می‌شود.

تعداد تحقیقات این دو دانشگاه از ۱۵۰ تحقیقی که سال گذشته توسط گوگل انجام شده، بیشتر است و عنوان بیشترین تحقیقات متمرکز دنیا روی واقعیت افزوده را یدک می‌کشد.

دولت فدرال کانادا ۱۲۵ میلیون دلار برای ساخت مرکز تخصصی واقعیت افزوده در مونترال، تورنتو-واترلو و ادمونتون اختصاص داده است و دولت کبک نیز وعده داده که ۱۰۰ میلیون دلار به‌طور ویژه در این بخش هزینه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات