۲۷ شهریور: تولد سیستم عامل NeXTSTEP

دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۸ سال پیش در چنین روزی، شرکت نکست اولین نسخه از سیستم‌عامل اختصاصی خود با نام NeXTSTEP را به‌صورت رسمی عرضه کرد.
تبلیغات

۲۸ سال پیش در چنین روزی (۱۸ سپتامبر سال ۱۹۸۹)، شرکت NeXT اولین نسخه از سیستم‌عامل اختصاصی خود را عرضه کرد. این سیستم‌عامل که NeXTSTEP نام داشت، تنها برای اجرا روی کامپیوترهای برند NeXT طراحی شده بود. بعد از مدتی، نسخه‌هایی از این سیستم‌عامل برای اجرا روی پردازنده‌های x86 اینتل، پورت شدند.

این سیستم‌عامل اولین نوع از سیستم‌عامل‌های شیءگرا و چندوظیفه‌ی تاریخ بود. اغلب کاربران، سیستم‌عامل انحصاری نکست را بسیار جلوتر از زمان خود می‌دانستند که ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی در کنار یکدیگر داشت. چنین قابلیت‌هایی تا ۱۰ سال بعد در هیچ سیستم‌عاملی دیده نشد. محیط توسعه‌ای شیءگرای این سیستم‌عامل، پایه و اساس شکل‌گیری دنیای وب بوده است.

در سال ۱۹۹۷، شرکت اپل، نکست را خریداری کرد تا از قابلیت‌های سیستم‌عامل بی‌نقص آن‌ در توسعه‌ی سیستم‌عامل اختصاصی خود یعنی Mac OS X استفاده کند. لازم به ذکر است که سیستم‌عامل گوشی‌های شرکت اپل یعنی iOS هنوز از همان نسخه‌های ابتدایی محصول نکست و اپل الهام می‌گیرد.

از دیگر اتفاقات مهم دنیای فناوری در این روز، تأسیس آیکان (شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته) در سال ۱۹۹۸ است. آیکان یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۹۸ برای انجام نظارت بر وظایف مدیریتی فضای اینترنت تشکیل شد. هدف از تأسیس این شرکت، از بین بردن کنترل دولت آمریکا برمدیریت اینترنت بوده است. یکی از وظایف مهم این انجمن، نظارت بر ثبت و نگهداری مدیریت دامنه‌های سطح بالا مانند Com ،Net ،Org ،Edu و ... است.

دیگر رویدادهای مهم ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر)

۱۸۵۱ -انتشار اولین نسخه از نشریه‌ی نیویورک دیلی تایمز که بعدا به نیویورک تایمز تغییر نام داد.

۱۹۲۷ - تأسیس شبکه‌ی رادیویی CBS که بعدها به یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های رسانه‌ای تبدیل شد.

۱۹۴۵ - زادروز جان مک‌آفی، مؤسس شرکت McAfee

۱۹۷۷ - ثبت اولین تصویر فضایی که زمین و ماه را در یک نما نشان می‌داد. این تصویر توسط فضاپیمای وویِجر ۱ ثبت شد.

۱۹۸۰ - پرواز آرنالدو تامایو مندز، اولین فضانورد آمریکای لاتین با اصالت آفریقایی به فضا

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات