۱۹ شهریور: معرفی اولین موتور جستجوی اینترنتی و آیفون 5 اس

یک‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۷ سال پیش در چنین روزی، اولین موتور جستجوی اینترنتی معرفی شد. شرکت اپل نیز در همین روز و در سال ۲۰۱۳، آیفون ۵ اس را معرفی کرد.
تبلیغات

۲۷ سال پیش در چنین روزی (۱۰ سپتامبر سال ۱۹۹۰)، اولین موتور جستجوی اینترنتی جهان معرفی شد. این موتور جستجو که Archie نام داشت، برای ایندکس کردن آرشیوهای FTP استفاده می‌شود تا پیدا کردن اسناد را راحت کند. در زمان معرفی این موتور جستجو، هنوز تکنولوژی وب رونمایی نشده بود و نمی‌توان Archie را یک موتور جستجوی وب نامید.

توسعه‌دهنده‌های اصلی این موتور جستجوی اینترنتی، پیتر داچ، آلن امتاژ و بیل هیلان بودند. آن‌ها موتور جستجوی خود را با نام سرور آرشیو اینترنتی معرفی کردند.

در تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۲۰۰۸، اتفاق بزرگ و مهم دیگری در تاریخ علم روی داد. برخورددهنده‌ی بزرگ هادرون در مرکز تحقیقاتی سرن کشور سوئیس شروع به کار کرد. این برخورددهنده برای مطالعه‌ی ذرات فیزیکی و به‌خصوص هیگز بوزون ساخته شده است.

از دیگر اتفاقات مهم دنیای فناوری در تاریخ ۱۰ سپتامبر، می‌توان به معرفی محصول پرطرفدار شرکت اپل یعنی آیفون 5 اس اشاره کرد. آیفون ۵ اس نسخه‌ی بهبودیافته‌ی آیفون ۵ با همان طراحی و شکل ظاهری و بهبودهای سخت‌افزاری بود. این گوشی هوشمند اولین گوشی اپل مجهز به سنسور اثر انگشت بود که با استقبال بالای طرفداران این برند روبرو شد. اپل در این روز، نسخه‌ی رنگی آیفون ۵ با نام آیفون ۵ سی را نیز معرفی کرد. آیفون ۵ سی مشخصات سخت‌افزاری دقیقا مشابه آیفون ۵ داشت و تنها تفاوت آن، پوشش پلی‌کربناتی بود که جای پوشش آلومینیم نسل قبلی را گرفته بود. این پوشش به اپل اجازه می‌داد که محصول خود را با رنگ‌های متنوع تولید کند. البته آیفون ۵ سی هیچ‌گاه نتوانست به موفقیتی در حد و اندازه‌های گوشی‌های آیفون دست یابد.

دیگر رویدادهای مهم ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر)

۱۸۹۶ - اولین عمل جراحی ماهیچه‌ی قلب در جهان توسط لودویگ رِن

۱۹۸۵ - ثبت پتنت صندلی کودک برای خودرو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات