غیر قانونی بودن پیش فروش محصولات اوپل، تکذیب شد

یک‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
چند روز قبل، خبرگزاری‌های رسمی به نقل از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، پیش‌فروش محصولات اوپل در ایران را غیر قانونی اعلام کردند. روز گذشته رئیس هیئت مدیره‌ی ساپرا موتور، این موضوع را تکذیب کرد.
تبلیغات

در فاصله یک هفته از اعلام خبر ورود محصولات اوپل به ایران و آغاز پیش‌فروش این خودروها، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

پیش‌فروش خودروهای شرکت آلمانی اوپل در ایران توسط شرکت ساپرا موتور به علت نداشتن مجوز رسمی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت غیر قانونی است

در ادامه این اطلاعیه، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام کرده است که این سازمان جهت جلوگیری از تضییع حقوق هم‌وطنان و همچنین در راستای وظایف نظارتی، افزایش سطح آگاهی و پیشگیری از بحران‌ها در بازار خودروی کشور، بر غیر قانونی بودن پیش‌فروش خودروهای اوپل در ایران توسط شرکت‌های فاقد نمایندگی رسمی تأکید می‌کند.

در این اطلاعیه آمده است:

پیرو اطلاع‌رسانی‌های قبلی، مجددا تأکید می‌شود که شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو به استناد ماده ۵ آئین‌نامه اجرائی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو که در تاریخ ۹۵/۱۰/۲۸ توسط هیئت محترم وزیران به تصویب رسیده‌ است؛ مکلف به اخذ مجوز پیش‌فروش خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند. لذا از هم‌وطنان گرامی تقاضا می‌شود در صورت تمایل به خرید خودرو در قالب طرح‌های «پیش‌فروش»، فقط شرکت‌هایی که دارای نماینده رسمی بوده و مشخصات آن‌ها در سایت مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران درج شده و نسبت به اخذ مجوز پیش‌فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کرده‌اند و در آگهی پیش‌فروش به آن اشاره شده است را انتخاب کرده و از ثبت‌نام در شرکت‌هایی که فاقد نمایندگی هستند؛ هر چند تبلیغات گسترده‌ای از طریق چاپ آگهی در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های عمومی داشته باشند به دلیل جلوگیری از مشکلات آتی اکیداً خودداری کنند.
opel mokka

این سازمان به همه هم‌وطنان توصیه می‌کند در زمان مراجعه به شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو جهت خرید محصولات آن‌ها، مجوز پیش‌فروش و شماره مجوز مربوطه را که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است، جهت اطمینان خاطر، از شرکت مربوطه مطالبه کنند.

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به این نکته نیز اشاره کرده است که با توجه به عدم امکان ثبت سفارش جدید خودرو با توجه به بسته شدن این سامانه توسط وزارت صنعت، و از سوی دیگر پایان اعتبار ثبت سفارش‌های قبلی، تعهدات شرکت‌های غیر رسمی واردکننده خودرو به خریداران قطعا بدون پاسخ خواهد ماند. در همین راستا فروش محصولات اوپل در ایران توسط ساپرا موتور به دلیل نداشتن مجوز رسمی از وزارت صنعت و معدن غیر قانونی است و این شرکت قادر به ورود خودروهای اوپل به ایران نخواهد بود.

روابط عمومی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از متقاضیان درخواست کرده است تا هرگونه شکایت و گزارش در خصوص پیش‌فروش غیرقانونی خودرو یا دیگر تخلفات اقتصادی را از طریق سامانه ۱۲۴ با این سازمان در میان بگذارند.

جوابیه‌ی شرکت ساپرا موتور

کیا حسین‌شاهی، رئیس هیئت مدیره‌ی ساپرا موتور به‌عنوان نماینده‌ی رسمی اوپل، با ارسال جوابیه‌ای که متن آن در ادامه‌ی مطلب آمده است؛ غیر قانونی بودن پیش‌فروش محصولات این برند در ایران را تکذیب می‌کند:

نظر به رعایت اخلاق در انتشار اخبار و شفاف‌سازی افکار عمومی که از رسالت‌های رسانه است؛ پیرو انتشار خبری از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر اینکه شرکت ساپرا موتور بدون کسب نمایندگی رسمی و بدون اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به پیش‌فروش محصولات شرکت OPEL (اوپل) در ایران کرده است، شرکت ساپرا موتور اعلام می‌کند که دارای مجوز فعالیت در عرضه‌ی برند اوپل آلمان (گواهی فعالیت نمایندگی شرکت خارجی) به شماره‌ی ۹۰۱۲۱۱۳۵۳ از وزارت صنعت معدن و تجارت است. مطابق مستندات این مجوز از تاریخ ۲/۲/۱۳۹۶ الی ۱۰/۱۲/۱۴۰۰ دارای اعتبار است.  همچنین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از متقاضیان خرید درخواست کرده است که در زمان مراجعه به شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی خودرو، مجوز پیش‌فروش و شماره‌ی مجوز مربوطه جهت پیش‌فروش خودرو که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر گردیده است را از فروشنده مطالبه کنند؛ شرکت ساپرا موتور نیز اقدامی خلاف این موضوع انجام نداده است و تا امروز ۲۱ مردادماه ۱۳۹۶ اقدامی برای پیش‌فروش محصولات اوپل ننموده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات