انویدیا OptiX 5.0 را با سیستم کاهش نویز مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌‌کند

یک‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی انویدیا در همایش SIGGRAPH ۲۰۱۷، از آخرین نسخه‌ی ای‌پی‌آی رهگیری نور خود که مبتنی بر پردازنده‌ی گرافیکی است با نام OptiX 5.0 رونمایی کرد.
تبلیغات

انویدیا در حال تحقیق روی الگوریتم‌های هوش مصنوعی و ماشین‌های یادگیری و اضافه کردن آن به محصولات گرافیکی خود است. این کمپانی در تحقیقات خود، در مورد نحوه‌ی استفاده از هوش مصنوعی در انیمیشن چهره، Anti-Aliasing، کاهش نویز و انتقال نور کار کرده است. OptiX 5.0 بر کاهش نویز تصویر با استفاده از هوش مصنوعی تمرکز دارد.

nvidia optix

هنگام استفاده از اکثر مدل‌ها برای روشنایی بخشیدن به محیط سه‌بعدی، از ده‌ها، صدها یا حتی هزاران پرتو نور در هر پیکسل برای تولید تصویر استفاده می‌شود. هر چقدر تعداد پرتوهای نور استفاده‌شده کمتر باشد، تصویر (بخصوص عکس) دارای نویز بیشتری خواهد بود. معمولا در انیمیشن، استفاده از تکنیک موشن بلور باعث مخفی شدن نویز‌ها می‌شود؛ زیرا بیننده توانایی تمرکز بر تک‌تک فریم‌ها ندارد. ولی استفاده از این روش حتی عکس را نیز بهتر جلوه می‌دهد.

روش‌های زیادی برای پراکنده کردن و نفوذ پرتوها وجود دارد (مثل روش نمونه‌گیری مونت‌کارلو)، ولی ممکن است نتایج این روش‌ها بهینه نباشد و معایبی مانند سوسو زدن نور (Flickering) یا محوشدگی نامحسوس در عکس مشاهده شود. شما می‌توانید این نمونه‌ها را در بسیاری از بازی‌هایی که از نوع خاصی از روشنایی محیطی در موتور استفاده می‌کنند مشاهده کنید.

انویدیا از ده‌ها هزار جفت تصویر که یک تصویر دارای یک نمونه در هر پیکسل و یک تصویر همراه با ۴۰۰۰ پرتو در هر پیکسل است، برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌کند. پس از این مرحله، به‌جای رندرهای سنگین و زمان‌بر برای تولید تصاویری با کیفیت بالا، هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌کند که تصویر بدون نویز چگونه است.

nvidia optix

فریم‌ورک OptiX 5.0 شامل ویژگی‌هایی برای موشن بلور با استفاده از شتاب‌دهنده‌ی گرافیکی است که احتمالا از تکنیک‌هایی غیر از رندر چندباره‌ی تصویر استفاده می‌کند.

انویدیا در مورد زمان انتشار برخی از تحقیقات دیگرش صحبتی نکرده است؛ با این حال Optix 5.0 در ماه نوامبر عرضه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات