مزدا: پایان ساخت پیشرانه‌های بنزینی، مبالغه است

یک‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
با اینکه مزدا روی خودروهای الکتریکی و هیبریدی سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده است؛ اما این خودروساز قصد ندارد تولید پیشرانه‌های احتراق داخلی را به پایان برساند.
تبلیغات

مزدا به دنبال تولید خودروهای الکتریکی است؛ اما پیشرانه‌های سنتی همچنان بخشی از برنامه این شرکت باقی می‌مانند. مزدا مثل تویوتا، هوندا و بیشتر خودروسازان بزرگ، برای معرفی خودروهای الکتریکی برنامه‌ریزی می‌کند؛ اما به گفته مدیر اجرایی این شرکت، در حال حاضر قصد ندارد از تیراژ تولید پیشرانه‌های احتراق داخلی کم کند. در یک سمینار که به‌تازگی برگزار شد، معاون ارشد مزدا و مسئول مأموریت‌های ویژه این شرکت در آمریکای شمالی، نگرانی‌های بسیاری در ارتباط با برخی مسائل مربوط به خودروهای الکتریکی امروزی، از جمله باتری‌های لیتیوم-یون را تأیید کرد.

مزدا
مزدا
مزدا
مزدا

به‌جای خودروهای الکتریکی، مزدا با پیشرانه‌های اسکای اکتیو (Skyactive) و دیزل‌های مدرن، صرفه‌جویی در مصرف سوخت را بهبود بخشیده است. اما درحالی‌که خودروهای الکتریکی در طی چند سال اخیر رشد خوبی داشته‌اند، فضای زیادی هم برای بهبود آن‌ها وجود دارد. به‌طور خاص، دیویس ابراز نگرانی کرد که باتری‌های لیتیوم-یون به‌راحتی قابل بازیافت نیستند. این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود.

ولوو اخیرا اعلام کرد تمام خودروهای جدید خود را از سال ۲۰۱۹ به‌صورت الکتریکی تولید می‌کند و تعدادی از دیگر خودروسازان نیز اهداف بلندپروازانه‌ای برای خودروهای الکتریکی در دهه آینده تعیین کرده‌اند. بعضی از این اعلامیه‌ها به‌عنوان پایان کار خودروهای بنزینی و دیزل در نظر گرفته می‌شود. اما رابرت دیویس می‌گوید مرگ پیشرانه‌های احتراق داخلی مبالغه است:

ما می‌توانیم در زمینه‌ی تولید پیشرانه‌های بنزینی بهتر از این عمل کنیم. باید در نظر داشته باشیم که تولید خودروی الکتریکی به معنی آلایندگی صفر نیست؛ بلکه آلایندگی کنترل‌شده یا آلایندگی با تولید گازهای جایگزین است. ما باید برای سلامت مشتریان و حفظ محیط زیست به‌صورت گروهی و به بهترین شکل ممکن کار کنیم، نه با چاپ راهنمای آموزشی در مورد چگونگی رسیدن به آلایندگی صفر.
مزدا
مزدا
مزدا
مزدا

دیویس همچنین پیشنهاد کرد از اعتبارات مالیاتی خودروهای الکتریکی، به‌عنوان روشی برای موافقت با ترویج کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده شود:

پیشنهاد می‌کنم دولت ۷۵۰۰ دلار را نگه دارد ولی اجازه دهد صنعت بهترین راه برای برآورده کردن استاندارد هوا را پیدا کند. اگر می‌خواهند استاندارد CO2 یا قانون حداقل آلودگی، توصیه‌های صرفه‌جویی در مصرف سوخت یا هر چیزی که احساس می‌کنند خوب است تصویب کنند؛ اما خودروسازان را مجبور نکنند که از سیستم محرکه خاصی استفاده کنند.

دیویس از خودروهای با سوخت‌های جدید انتقاد کرد. او معتقد است ساختن خودرویی کارآمد که بتواند به‌جای چند خودروی سبز کار کند، بهتر از خودروهایی است که با فناوری انرژی سبز تولید شوند و کارایی کمی داشته باشند. این کار باعث افزایش آلایندگی و مصرف سوخت می‌شود و هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. با این حال، واضح است که مزدا به‌طور جدی به سیستم‌های محرکه‌ی جایگزین نگاه می‌کند.

دیویس می‌گوید مزدا، پیشرفت فناوری‌های باتری، خودروهای الکتریکی و پلاگین‌های هیبریدی را در برنامه‌های آینده خود در نظر گرفته است. برای اثبات این ادعا، مزدا و تویوتا امروز اعلام کردند که فناوری خودروهای الکتریکی را با همکاری یکدیگر توسعه خواهند داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات