بررسی کیت پردازنده‌ی گرافیکی اپل توسط اپل اینسایدر

سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل کیت پردازنده‌ی گرافیکی جدیدی مخصوص توسعه دهندگان معرفی کرده است. در ادامه با بررسی نزدیک‌تر این کیت با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کیت جدید مخصوص توسعه‌دهندگان اپل با نام eGPU، اگرچه بسیار امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد، اما آنچه که در آینده تحویل مشتری‌ داده می‌شود هنوز مشخص نیست.

وب‌سایت اپل اینسایدر، پس از انجام بررسی‌های متعدد‌ روی این کیت توسعه دهنده‌ی GPU جانبی اپل، سخت افزار، تکنولوژی و آنچه در آینده باید برای تثبیت این مفهوم (کیت گرافیکی خارجی) برای کاربران مک انجام بگیرد را مورد بررسی قرار داده است.

در این بررسی چند نکته‌ی کلیدی وجود دارد که بهتر است در ابتدا مشخص شوند. هسته‌ی موجود در کیت توسعه دهنده‌ی Sonnet eGFX Breakaway Box 350 روی سیستم‌عامل مک‌او‌اس نسخه‌ی Sierra  با چند هک نسبتا ساده اجرا می‌شود. کارت گرافیکی مدل AMD RX 580 در این کیت وجود ندارد.

استفاده از تاندربولت 3 حدود ۱۰ درصد از کارایی این کیت را هدر می‌دهد. این در حالی است که استفاده از سیم اتصال دو طرفه‌ی ۵۹ دلاری تاندربولت ۳ به ۲‌ی اپل حدود ۲۰ درصد و تاندربولت نسخه‌ی ۱ تقریبا ۵۰ درصد از کارایی این کیت کم‌ خواهد کرد.

با استفاده از هک‌های موجود در اینترنت، خروجی ویدیو‌ی کیت‌ را دوباره به خود مک متصل نکنید؛ زیرا علاوه بر کاهش کارایی‌های ذکر شده در بالا، ۵۰ درصد دیگر نیز توسط این روش به این کاهش کارایی‌ها اضافه می‌شود. این بدان معنی است که اگر شما از یک اتصال تاندربولت نسخه‌ی 1 استفاده کنید، ۱۰۰ درصد کارایی اضافه شده توسط این کیت تلف می‌شود.

به علاوه، در حال حاضر هیچ راه مناسبی برای مقایسه‌‌ی رابط‌های برنامه‌نویسی Metal  با  Metal 2 در مک‌او‌اس نسخه‌ی High Sierra وجود ندارد. کارت گرافیک AMD موجود در کیت توسعه‌دهنده هم در Sierra کار نمی‌کند و کارت‌های انویدیایی که ما در سیستم‌عامل Sierra استفاده می‌کنیم در حال حاضر در High Sierra قابل استفاده نیستند.

با وجود همه‌ی این مسائل، در ادامه نگاهی به کارت گرافیکی AMD RX 580، محفظه شامل آن، و نحوه کارکرد آن در مک‌او‌اس خواهیم داشت.

مزایا

 کارت آر ایکس ۵۸۰ موجود در کیت توسعه دهنده همانطور که انتظار می رفت، یک کارت گرافیک مرجع از طراحی‌های شرکت Sapphire است. به طور کلی، در خارج از محفظه، این کارت گرافیکی توان پردازشی معادل ۶ ترا فلاپس دارد. در حالی که پردازنده‌های سری راد‌ئون پرو ۴۶۰ و ۵۶۰ موجود در مک‌بوک پرو‌های مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در حدود ۱/۹ ترا فلاپس توان پردازشی دارند. بنابراین، آر ایکس ۵۸۰ حدود سه برابر قدرت پردازش بیشتری دارد .

eGPU

محفظه در واقع یک Sonnet eGFX Breakaway Box 350 دست نخورده با قیمت ۲۹۹ دلار است که تا اواخر ماه ژوئن به صورت جداگانه در خارج از این کیت توسعه‌دهنده عرضه نمی‌شود. نسخه های ۳۴۹ دلاری برای کارت گرافیک‌هایی که به قدرت بیشتری نیاز دارند در ماه جولای در دسترس خواهد بود.

جعبه‌ی Sonnet در مقایسه با کارت گرافیک‌های مشابه تمام محفظه های دیگر در آزمایش تست صدا، کم صدا‌تر بود. تحت بیشترین بار پردازشی، در فاصله‌ی سه فوتی محفظه صدایی معادل ۵۱ دسی بل تولید می‌کرد، این مقدار در مقابل عدد ۷۱ دسی بل در جعبه‌ی Razer Core و 64 دسی بل در جعبه‌ی PowerColor Devil Box قرار می‌گیرد. در حالت عادی، مقدار صدا در Sonnet  معادل ۴۰ دسی بل است، و در Devil Box تا حدود ۴۴ دسی بل بالا می رود و در Razer Core حداکثر تا ۴۹ دسی بل می‌رسد.

برخلاف حجم هوای خروجی از Razer Core که توانایی جابجایی یک جعبه‌ی دستمال کاغذی را هم داشت؛ یک ویژگی مثبت در محفظه‌ی Sonnet حجم هوای خروجی کم از محفظه است.

برای مقایسه، صدای تولید شده توسط مک‌بوک پرو مدل A سال ۲۰۱۶ تحت بیشترین بار پردازشی حدود ۳۶ دسی‌بل و درحالت عادی ۳۱ دسی‌بل است.

در طی آزمایش‌های انجام شده، دستگاه Sonnet به یک صفحه نمایش Acer مدل  CB281HK با کیفیت  4K متصل شد و هیچ مشکلی از لحاظ عملکرد و محدودیت پهنای باند در آن وجود نداشت.

در تست عملکرد با یک نمایشگر دیگر Acer مدل  B286HK  با کیفیت 4K عملکرد آن کمی کاهش پیدا کرد. اگر قصد دارید صفحه نمایش 4K را به طور مستقیم به یک پورت کامپیوتر موازی با eGPU وصل کنید، در نظر داشته باشید که بیشتر کارایی آن در یک مک بوک پرو ۱۵ اینچی ۲۰۱۶ از بین می‌رود.

معایب

محفظه‌ی Sonnet قدرت شارژی معادل ۶۰ وات ارائه می‌دهد که این مقدار برای مک بوک ۱۵ اینچی کافی نیست، زیرا فعلا امکان استفاده از مک‌بوک با در بسته وجود ندارد. 

کاستی‌ها

 مانند دیگر کابل‌های تاندربولت همراه وسایل جانبی که تا به حال تست شده است، کابل همراه هم ۱۸ اینچ طول دارد و عملا به علت کوتاه بودن، غیر قابل استفاده است. با توجه به این که پورت ورودی در پشت دستگاه قرار دارد، برای خرید یک کابل قابل استفاده‌ی قادر به انتقال با سرعت کامل داده باید حدود ۵۰ دلار بیشتر به علاوه‌ی قیمت کیت بپردازید.

eGPU

مصرف برق این کیت کم نیست. اگر عادت داشتید لپ تاپ خود را سر کار شارژ کنید ممکن است ۳۰۰ وات اضافی که برای شارژ این کیت نیاز دارید برایتان دردسر ساز شود.

علاوه بر این، مسائل تهویه را هم در نظر بگیرید. در حالی که پبشتر اشاره شده است که این کیت حجم زیادی از هوا را جابجا نمی‌کند، لازم است که حواستان به خروج هوا‌ی بسیار گرم از آن باشد.

نتیجه گیری

پیاده سازی eGPU اپل در High Sierra، بدون تکیه بر هک‌های موجود، بسیار نابالغ به نظر می‌رسد و راه درازی در پیش‌ رو دارد. هنوز تعداد زیادی محدودیت وجود دارد. از جمله این محدودیت‌ها که پیشتر هم به آن‌ها اشاره شد، عدم پشتیبانی فعلی از انتقال صوت از طریق HDMI، عدم پشتیبانی از حالت خواب مک، عدم پشتیبانی از حالت استفاده با در بسته و ... است. این‌‌ها ممکن است برای کاربران مشکلاتی بزرگ به شمار بیایند یا اصلا برای ‌آنها مهم نباشند.

eGPU

این محدودیت ها هم از طرف تکنولوژی‌های شخص ثالث و هم از طرف تکنولوژی‌های اپل وجود دارند. بسیار مشتاقیم ببینیم که اپل برخی از آنها را در عرضه‌ی عمومی بهار ۲۰۱۸ برطرف کرده است؛ اما هنوز مطمئن نیستیم که برنامه‌های اپل برای پشتیبانی از کاربران و فن‌آوری های پشتیبانی شده چیست.

اتفاقی که خوشایند به نظر نمی‌رسد ترکیب کارت گرافیک‌های مختلف در قالب یک محفظه است. یک کیس باز که از پروتکل تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کند و انتخاب گسترده‌ای از کارت های ویدئویی سازگار برای انتخاب کاربران را در اختیار می‌گذارد.

به این ترتیب، کاربران Final Cut Pro می‌توانند از کارت‌های بهینه شده‌ی AMD استفاده کنند و کاربران طرفدار ادوبی می‌توانند از Nvidia استفاده کنند.در واقع همه می‌توانند با خوشحالی از محیطی بهینه شده برای آنچه که نیاز دارند، استفاده کنند. اما یک کارت گرافیک معمولی بدون در نظر گرفتن سازنده هنوز سریع‌تر از تراشه‌ی Radeon Pro‌ است که در مک‌بوک پرو موجود است، حتی اگر بهینه نشده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات