هوشمندانه کارآفرینی کنید

پنج‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کارآفرینی و موفقیت در کسب‌وکار به یادگیری مهارت‌‌ و بهبود عادات زندگی نیازمند است. با بررسی سبک زندگی برخی کارآفرینان موفق همراه ما باشید.
تبلیغات

برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق و پیشرفت روزافزون لازم است انتخاب‌های هوشمندانه‌ای در زندگی و مسیر شغلی‌تان داشته باشید. آینده‌نگری را تمرین کنید و با تصمیم‌گیری‌های نابجا شرایط‌‌‌تان را به خطر نیندازید. رعایت موارد زیر می‌تواند در این راه به شما کمک کند:

بدون فکر متعهد نشوید

برخی از کارآفرینان تازه‌کار به دلیل انرژی و انگیزه‌ی بالایی که برای کار کردن دارند، به هر پیشنهاد همکاری جواب مساعد و مثبت می‌دهند؛ اما وقتی در کار پیش می‌روند متوجه اشتباه خود شده و در شرایطی گرفتار می‌شوند که چندان مساعد نیست. پس لطفا هیجانات‌ خود را کنترل کنید و قبل از پذیرفتن مسئولیت و عقد قرارداد، تمامی جوانب را بسنجید و این سوالات را از خودتان بپرسید: (آیا انجام دادن این کار در الویت قرار دارد؟ با توانایی‌های من و تیم من مطابقت دارد؟ بخاطر مصلحت و یا خجالت این وظیفه را به عهده می‌گیرم؟) قطعا با بررسی و ارزیابی شرایط از تصمیمات هیجانی و «بله» گفتن دردسرساز در امان می‌مانید.

بلافاصله جواب منفی ندهید

برعکس مورد بالا هم صادق است. یعنی همانطور که لازم است از گفتن «بله‌ هیجانی» اجتناب کنید، باید مراقب جواب‌های منفی‌تان هم باشید. بسیاری از کارآفرینان از وقت گذاشتن برای تفکر می‌ترسند و نگران هستند که طرف مقابل آن‌‌ها را فردی بی‌تجربه و مردد بداند. در حالی که اگر تقاضای زمان کرده و روی پیشنهاد همکاری فکر کنید، این رفتار پختگی و آینده‌نگری شما را نشان می‌دهد.

بهتر است فهرستی از مواردی که جواب شما را منفی می‌کند تهیه کنید، تا بهتر مدیریت رفتار و عکس‌العمل‌هایتان را داشته باشید. برای مثال شاید شخصی پیشنهاد یک سخنرانی را به دلیل اضطراب یا کمبود زمان رد کند، درحالی که می‌توان با کمی تفکر و برنامه‌ریزی از این فرصت بسیار عالی برای رشد کسب‌وکار بهره‌ برد. پس برای مواردی که به رشد شخصی و حرفه‌ای‌تان کمک می‌کند، زمان صرف کنید و همه چیز را بسنجید. این اولین درس پیروزی است.

درب اتاق‌تان را ببندید، تلفن‌تان را روی حالت پیغام‌گیر بگذارید، شبکه‌های مجازی‌تان را بی‌صدا کنید و آنگاه به مدت چند ساعت روی یک پروژه تمرکز کنید.

بر یک کار تمرکز کنید

به عنوان یک کارآفرین کارهای زیادی برای انجام دادن دارید اما همیشه زمان‌ محدود است. پرش افکار از یک کار به کار دیگر، پاسخ دادن به تلفن‌های خارج از موعد و چک کردن بی‌برنامه‌ی پیام‌های فضای مجازی، همه و همه می‌توانند در مسیر کاری شما فاجعه به بار بیاورند.

کارمندان منفی را حذف کنید

این یک واقعیت است که داشتن کارکنان سمی در شرکت‌، موفقیت‌تان را به خطر می‌اندازد و تمامی زحمات شما و دیگر کارکنان‌ را به باد می‌دهد. هدف یک کارآفرین ایجاد یک فرهنگ سالم است، پس این سالم‌سازی را از محیط کار خود شروع کنید. کم‌ترین تاثیر وجود افراد منفی ایجاد استرس و تنش در کار و در بدترین حالت از دست دادن کارکنان خوب و همچنین مشتری است.

از سیاست «درب باز» بهره ببرید

سیاست «درب باز» در دنیای تجارت و کسب‌وکار یک اصطلاح است و به این معنا است که مدیر، مدیرعامل و سرپرست در هر شغل، فضایی را فراهم کند تا کارکنان و کارمندان بتوانند به راحتی با کارفرمای خود ارتباط شفاف و صادقانه‌ای داشته باشند و نظرات خود را مطرح کنند. اما عده‌ای از کارفرمایان در این سیاست افراط می‌کنند و هر روز و هر زمانی دسترسی و مراجعه به دفترشان امکان ‌پذیر است. چنین رویه‌ای در مدیریت زمان و هزینه‌ها اختلال ایجاد می‌کند و کارآفرین را در معرض تنش کاری قرار می‌دهد. چه یک کارمند دارید چه ۵۰ نفر، روزها و ساعت‌هایی معین در هفته برای مراجعه آن‌ها اختصاص دهید تا هم از لحاظ ذهنی آمادگی داشته باشید و هم در طول هفته به دلیل سیل نظرات و مشکلات، تمرکز و آرامش‌تان را از دست ندهید.

وسواس نداشته باشید

باور غلطی درباره‌ی افراد متخصص وجود دارد و آن این است که انتظار می‌رود یک کارآفرین کاربلد و متخصص، در تمامی زمینه‌ها اطلاعات و تجربه و مهارت داشته باشد؛ در صورتی که این توقع نابجا و اشتباه است. متخصص بودن یعنی اینکه شما در حوزه‌ی خاص کاری‌تان اطلاعاتی بیشتر از افراد معمولی دارید. پس برای جلسات و کنفرانس‌های معمولی بیش از حد تحقیق و مطالعه نکنید و از وسواس زیاد دست بردارید. زیرا ارائه‌ی جزئیات بسیار در کنفرانس‌ شنوندگان را خسته و زمان شما را به هدر می‌دهد. همچنین در مواقعی که پاسخ سوالی را نمی‌دانید می‌توانید به مخاطب قول دهید که در زمانی مناسب مفصل درباره آن موضوع صحبت می‌کنید.

مدیر

انعطاف‌پذیر باشید

کارآفرینی و برپایی کسب‌وکار شخصی آزادی عمل به شما و برنامه‌های‌تان می‌دهد اما گاهی‌اوقات اوضاع از کنترل خارج می‌شود و وظایف و اتفاقاتی خارج از موعد رخ می‌دهد. در چنین مواقعی خیلی سرسختی نشان ندهید و اجازه دهید گاهی زندگی مسیر طبیعی‌اش را طی کند و انتظار تعادل وکنترل همیشگی نداشته باشید.

روابط‌تان را مدیریت کنید

بارها و بارها شنیده‌اید که هر شخصی شبیه دوستانش خواهد شد و راه آن‌ها را دنبال خواهد کرد، پس برای موفقیت روزافزون سعی کنید با افرادی در ارتباط باشید که کارآفرینان و رهبران موفقی هستند. از همنشینی و مصاحبت با آن‌ها درس بگیرید و تجربیات‌، ایده‌های خلاقانه و نظرات‌شان را در مسیر خود به کار ببرید.

کارآفرینان موفق ریسک‌پذیران خوبی نیز هستند. یعنی در هر تصمیمی جوانب مثبت و منفی را خوب می‌سنجند و بعد دست به عمل می‌زنند. پس عواقب هر کاری را در نظر بگیرید و از خود بپرسید آیا ارزش خطر کردن دارد؟ علاوه بر تمامی مواردی که ذکر شد، واضح است که در مسیر کارآفرینی بسیار مورد قضاوت قرار خواهید گرفت؛ اما شما کماکان به اهداف و برنامه‌ریزی خود پایبند باشید، زیرا تعریف موفقیت در افراد مختلف با‌هم متفاوت است. آن زمان که موعدش برسد تمامی اطرافیان به قضاوت‌ها و پیش‌بینی‌های اشتباه خود پی خواهند برد. با قدرت پرواز کنید، رنگین کمان نزدیک است!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات