چرا مرگ ویندوز 10 موبایل می‌تواند اتفاق خوبی باشد

پنج‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
بر اساس گزارش ویندوزسنترال، اکنون می‌دانیم مایکروسافت توسعه‌ی ویندوز ۱۰ موبایل را متوقف کرده است. اما چرا باید از شنیدن این خبر خوشحال باشیم؟
تبلیغات

جیسون ال وارد، یکی از ستون‌نویس‌های توانا و صاحب‌قلم در وب‌سایت ویندوز سنترال محسوب می‌شود که تاکنون مقالات منحصربه‌فردی درباره‌ی دنیای پیچیده‌ی مایکروسافت به رشته‌ی تحریر درآورده است. پس از قطعی شدن کنار رفتن ویندوز ۱۰ موبایل و جایگزینی آن با سیستم‌عامل درحال‌توسعه‌ی اندرومدا، بسیاری از کاربران سرسخت ویندوزفون، از این اقدام مایکروسافت در توقف چندباره‌ی توسعه‌ی پلتفرم‌های موبایلش برآشفته شدند. اما ال وارد معتقد است که این اقدام از جنبه‌های گوناگون می‌تواند یک اتفاق خوب به شمار آید.

تمام چیزهای خوب یک روز به پایان می‌رسند و ویندوز ۱۰ موبایل نیز از این قاعده مستثنا نیست.

مرگ قریب‌الوقوع ویندوز ۱۰ موبایل برای تحلیلگران و ناظران خوش‌بین و بدبین مایکروسافت، اتفاق غیر منتظره‌ای محسوب نمی‌شود. هر دوی این گروه‌ها در پیش‌بینی‌های خود، مرگ این پلتفرم را حتمی می‌دانستند. تحلیلگران بدبین به این جمع‌بندی رسیدند که وزن مخالفت‌های انباشته‌شده علیه مایکروسافت، در نهایت باعث شد این شرکت، ویندوز ۱۰ موبایل و جاه‌طلبی‌های موبایلی‌اش را کنار بگذارد.

در طرف مقابل، تحلیلگران خوش‌بین به این نتیجه رسیدند که ویندوز ۱۰ موبایل همانند نسل‌های پیشین خود یعنی پاکت پی‌سی، ویندوز موبایل و ویندوزفون، توسط یک جانشین دیگر از رده خارج خواهد شد. بر اساس گمانه‌زنی‌ها، انتظار می‌رود این جانشین جدید، ویندوز کامل روی پردازنده‌ی آرم یا فرم دیگری از ویندوز با استفاده از رابط کاربری سی‌شل (CShell) باشد. این موضوع منجر به ارائه‌ی قدرت کامل ویندوز روی دستگاه‌‌های کوچک موبایل و سازگاری این سیستم‌عامل با تمام فرم فکتورهای موجود خواهد شد. با وجود اشاراتی به نزدیک بودن رونمایی از سیستم‌عامل اندرومدا، به نظر می‌رسد که تحلیل گروه دوم همخوانی بیشتری با واقعیت داشته باشد.

با این حال، مرگ ویندوز ۱۰ موبایل، همانند پیشینیان خود، بدین معنی است که امکان به‌روزرسانی برای دستگاه‌های فعلی ویندوزفون وجود نخواهد داشت. این موضوع بدون تردید طرفداران سرسخت این پلتفرم را آزرده کرده و عصبانیت آن‌ها را در پی داشته است. علاوه بر این، کنار گذاشتن ویندوز ۱۰ موبایل، یک شکست دیگر در پرونده‌ی مایکروسافت در بخش موبایل به‌حساب می‌آید. اما این موضوع آن‌چنان هم بد نیست و مرگ ویندوز ۱۰ موبایل می‌تواند اتفاق خوبی قلمداد شود.

قدرت پلتفرم

رؤیای مایکروسافت در قرار دادن ویندوز در تمام فرم فکتورها با هسته‌ی واحد (OneCore) سرانجام محقق شد. اما مشکل اینجا است که با این وجود، توسعه‌ی ویندوز ۱۰ موبایل، سیستم‌عاملی که مخصوص تبلت‌های کوچک و گوشی‌ها طراحی شده بود، هرگز به تکامل نرسید و همگام‌سازی نامناسب آن با ویندوز ۱۰، شعار «یک ویندوز» را تحقق نبخشید.

Windows Platform

علاوه بر این، با وجود اینکه این سیستم‌عامل نام ویندوز را یدک می‌کشد، اما در واقع یک ویندوز محسوب نمی‌شود. ویندوز ۱۰ موبایل، از قابلیت‌های کامل ویندوز ۱۰ کامپیوتر نظیر پشتیبانی از قلم و دیگر ویژگی‌های کاربردی بهره‌ای نمی‌برد بنابراین با وجود بهره‌گیری از هسته‌ی یکسان با ویندوز ۱۰، یک نسخه‌ی محدود و ضعیف به شمار می‌آید.

با اجرای ویندوز کامل روی پردازنده‌های آرم یا سیستم‌عامل اندرومدا روی دستگاه‌های غیر موبایلی جدید، احتمالا کامپیوترهای فوق همراه (Ultramobile) مایکروسافت، سرانجام می‌توانند قدرت کامل ویندوز را در دستگاه‌های کوچک قابل حمل در جیب ما ارائه کنند. بخش وسیعی از قابلیت‌های کامپیوترهای بزرگ‌تر که از طریق کانتینیوم و حالت دستی به فرم فکتور موبایل آورده خواهد شد، با حفظ رابط کاربری موبایل، قابل استفاده خواهند بود.

سرانجام رؤیای «یک ویندوز» محقق خواهد شد

مرگ ویندوز ۱۰ موبایل، کاربران پلتفرم ویندوز و توسعه‌دهندگان را نیز از آشفتگی و سردرگمی نجات خواهد داد.

Windows Platform

زمانی که مایکروسافت اعلام می‌کن ویندوز ۱۰ موبایل «یک ویندوز» است، مصرف‌کنندگان و برخی از توسعه‌دهندگان، احتمالا این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کنند که تفاوت بین ویندوز کامپیوتر و ویندوز گوشی، بسیار جزئی و اندک است. درک محدودیت‌های ویندوز ۱۰ موبایل در مقایسه با ویندوز ممکن است برای برخی دلسردکننده باشد. همچنین، تشخیص این دو نیز می‌تواند باعث سردرگمی مصرف‌کنندگان شود.

در طرف مقابل، کاربران و توسعه‌دهندگان می‌دانند که آی‌اواس و اندروید، سیستم‌عامل‌های مخصوص گوشی هستند؛ درحالی‌که مک‌اواس و کروم برای محیط دسکتاپ طراحی شده‌اند. زمانی که مایکروسافت می‌گوید «ویندوز، ویندوز است؛ اما ویندوز ۱۰ موبایل کاملا ویندوز نیست» این شرکت پیام خودش را مخدوش و گمراه‌کننده می‌کند.

ویندوز کامل روی تمام فرم فکتورهای کامپیوتر شخصی، شامل کامپیوترهای فوق همراه مبتنی بر پردازنده‌ی آرم، این پیام را روشن می‌کند و سرانجام با کنار رفتن ویندوز ۱۰ موبایل و گوشی‌های هوشمند، ویندوز به‌تنهایی به ویندوز تمام فرم فکتورها تبدیل خواهد شد.

داشتن یک گوشی که در واقع گوشی نباشد

تقریبا هر گوشی هوشمندی که توسط مایکروسافت یا شرکای سخت‌افزاری‌اش عرضه شد، به‌سختی شکست خورد یا توسط گروه اندکی از کاربران مورد استقبال قرار گرفت.

اگر مایکروسافت اقدام به عرضه‌ی گوشی دیگری کند، به احتمال زیاد همان سرنوشت پیشین در انتظار آن خواهد بود. خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در آرم، امکان توسعه‌ی راهبرد کامپیوتر فوق همراه مجهز به امکانات گوشی موبایل را در عین کنار گذاشتن گوشی‌های هوشمند و ویندوز ۱۰ موبایل، به‌آسانی فراهم می‌کند.

Surface Phone Patent

این سرمایه‌گذاری‌ها به مایکروسافت امکان می‌دهد تا یک دستگاه فوق همراه مجهز به امکانات گوشی موبایل تولید کند و در عین حال، آن را در رقابت مستقیم با آیفون و گوشی‌های اندروید قرار ندهد. مصرف‌کنندگان نیز برای داشتن چنین وسیله‌ای، نیاز به رها کردن گوشی‌های فعلی خود نخواهند داشت. با در پیش گرفتن این راهبرد، مایکروسافت همچنان در عرصه‌ی موبایل باقی خواهد ماند.

یک دسته‌بندی جدید با تمرکز بر آینده‌ی کامپیوتر

کنار گذاشتن ویندوز ۱۰ موبایل، به مایکروسافت امکان می‌دهد تا تمرکز خود را بر کامپیوترهای قدرتمندش قرار دهد. یک دسته‌بندی جدید با محصولی که یک کامپیوتر قابل حمل و مجهز به امکانات گوشی موبایل به همراه تمرکز بر کاربردهای قلم است، به‌خوبی در خانواده‌ی محصولات ردموندی‌ها جای خواهد گرفت. توسعه‌ی یک پلتفرم واحد برای تمام فرم فکتورهای کامپیوتر، شامل یک سرفیس فوق همراه، دسته‌ی جدیدی به وجود خواهد آورد که ویندوز ۱۰ موبایل و گوشی‌های هوشمند قادر به ایجاد آن نخواهند بود.

علاوه بر این، بدون ویندوز ۱۰ موبایل یا به‌طور کلی یک گوشی، پیام مایکروسافت برای شرکای سخت‌افزاری روشن و قاطعانه خواهد بود و تلاش‌های مایکروسافت در حوزه‌ی سخت‌افزار بر ایجاد استانداردهای مورد نیاز برای شاخه‌های ویندوز ۱۰ کامپیوتر متمرکز خواهد شد. سرفیس فوق همراه مورد انتظار، در جایگاه یک الگو و نمونه برای شرکای سخت‌افزاری در خلق کامپیوترهای مجهز به امکانات گوشی موبایل قرار خواهد گرفت. پتنت اخیر مایکروسافت برای یک دستگاه تاشو، نشان می‌دهد که این شرکت، طرح مفهومی سال‌های گذشته‌ی خود را با نام کوریر (Courier) که شامل دستگاهی مجهز به دو نمایشگر هفت اینچی می‌شود، به‌طور کامل رها نکرده است.

این دسته‌بندی، ممکن است در بخش سازمانی، در برخی از مشاغل و بین مشتریان حرفه‌ای فراگیر شود. با پشتیبانی و حمایت تولیدکنندگان، این دسته‌بندی می‌تواند توسط مصرف‌کننده‌ی عادی نیز مورد استفاده قرار گیرد. به‌عنوان یک کامپیوتر منحصربه‌فرد که در زمان باز شدن نمایشگر می‌تواند به تبلت و توسط کانتینیوم به یک کامپیوتر دسکتاپ یا لپ‌تاپ تبدیل شود؛ برخی از کاربران آیفون و اندروید ممکن است این دستگاه را با ترجیح قابلیت‌های کامپیوتری به امکانات موبایلی آن خریداری کنند.

اگر کامپیوترهای فوق همراه به‌عنوان کامپیوترهای شخصی دسته‌بندی شوند، این دستاورد مایکروسافت می‌تواند راهبرد اسب تروای این شرکت قلمداد شود. مشتریانی که این کامپیوترهای شخصی را خریداری می‌کنند، صاحب یک گوشی موبایل نیز می‌شوند.

بازتعریف پردازش شخصی

گوشی‌های هوشمند امروزی بیش از آنکه یک گوشی تلفن باشند، به یک کامپیوتر همیشه همراه شبیه هستند و تماس‌های تلفنی، تنها به یکی از کاربردهای این کامپیوتر تبدیل شده است.

Windows

اسکایپ، یک مثال از آینده‌ی احتمالی تماس‌های مبتنی بر اینترنت و توسط یک اپلیکیشن است. پروژه‌ی Fi گوگل نیز تلاش می‌کند با دور زدن اپراتورها، چنین آینده‌ای را رقم بزند.

کمپانی‌های فناوری دریافته‌اند که اینترنت، پردازش ابری هوشمند و هوش مصنوعی، هسته‌ی تجربه‌ی کاربری گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند و ارتباطات تلفنی تنها یکی از کاربردهایی است که توسط آن‌ها پشتیبانی می‌شود و کاربران آن را به‌عنوان یک ضرورت می‌بینند. هرچند رقبا، قدرت کامل کامپیوترها را همانند مایکروسافت در فضای موبایل ارائه نمی‌دهند؛ اما آن‌ها در حال نزدیک کردن بیش از پیش پردازش موبایل و دسکتاپ به یکدیگر هستند.

راهبرد «یک ویندوز» مایکروسافت در پی تلاش‌های شکست‌خورده‌ی این شرکت در عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند، در حال شکل‌گیری است. این راهبرد ردموندی‌ها در ادغام پردازش موبایل و دسکتاپ، مسیری است که دیگر شرکت‌های فناوری نیز با درجات مختلف در حال حرکت در آن هستند.

مرگ ویندوز ۱۰ موبایل، برای پیشرفت و توسعه‌ی راهبرد یک ویندوز مایکروسافت ضروری به نظر می‌آید و این موضوع از هر جنبه‌ای یک اتفاق خوب قلمداد می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات