رفتاری که باعث می‌شود همه کارمندان از شما متنفر شوند

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیریت جزئی یا میکرو، در تمامی امور کارمندان دخالت می‌کند که این رفتار عموما باعث ناراحتی و حتی تنفر آن‌ها می‌شود.
تبلیغات

مدیرانی که قصد ورود به جزئی‌ترین مسائل کارمندان دارند و تلاش می‌کنند از تمامی اتفاقات ریز و درشت دفاتر کاری باخبر شوند، ضرر بزرگی به خود، کارمندان و شرکت وارد می‌کنند. این مدیران هر روز صبح تلاش می‌کنند که برنامه‌ی کامل کاری همه‌ی افراد را بدانند و از جزئیات هر ساعت و دقیقه‌ی آن‌ها باخبر باشند. آن‌ها مدام به کارمندان سرکشی می‌کنند و در اکثر مواقع باعث به هم خوردن تمرکز آن‌ها می‌شوند. شاید این نوع مدیریت و انتقادات دائمی، باعث شود که نیروهای این مدیران برای مدت کوتاه، عملکرد خود را بهبود ببخشند. همین مورد باعث می‌شود که آن‌ها رفتارهای اشتباه خود را ادامه دهند.

کارمندانی که با این نوع مدیران جزئی‌نگر (Micromanager) کار می‌کنند، عموما از کار خود ناراضی هستند؛ چه‌بسا از آن تنفر دارند و همیشه ساعت‌ها را برای پایان زمان کار می‌شمارند. اکثر این کارمندان، در نهایت به خاطر رفتارهای اشتباه مدیران، شغل خود را ترک می‌کنند.

مدیران جزئی‌نگر، عموما لحن انتقادی دارند و کمتر از کارمندان تقدیر می‌کنند. آن‌ها با کنایه صحبت می‌کنند و منظور خود را به‌نوعی می‌رسانند که انگار از نتیجه راضی نیستند. لحن، نگاه، نوشتار و تمامی رفتارهای این مدیران، انرژی منفی متصاعد می‌کند و اجازه نمی‌دهد کارمندان به‌خوبی کار کنند. مشکل اصلی این است که این مدیران نمی‌دانند رفتارشان باعث ناراحتی کارمندان می‌شود.

نکته‌ی مهم این است که انسان‌ها، صرف نظر از موقعیت شغلی و اجتماعی، همه به قدردانی نیاز دارند. همه‌ی ما از این‌که فردی ارزش کارمان را بداند خوشحال می‌شویم. همه‌ی ما آخرین خاطره‌ای را که مدیرمان از موفقیت ما قدردانی کرده است به یاد داریم و به آن افتخار می‌کنیم. وقتی مدیر به موفقیت ما ارزش بدهد، دوست داریم آن را به همه اعلام کنیم.

انتقاد بی‌دلیل و بیش از حد، چرخه‌ای از تفکرات منفی در ذهن افراد به وجود می‌آورد. وقتی بدون دلیل به شما ایراد گرفته شود، مدام به این فکر می‌کنید که کجای کار اشتباه بوده است و چرا این اشتباه را مرتکب شده‌اید. در نتیجه تمرکز کافی برای انجام کارهای دیگر نیز نخواهید داشت.

در مقابل، قدردانی و پاداش دادن، افراد را تشویق به پیشرفت می‌کند. به آن‌ها یادآوری می‌کند که تلاششان دیده می‌شود و در مقابل، آن‌ها هم تلاش می‌کنند این موفقیت و روش‌های رسیدن به‌ آن را به دیگران انتقال دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات