کشف فسیلی ۲۵۰ میلیون ساله از یک ماهی بزرگ

پنج‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان اخیرا موفق به کشف فسیل یک موجود دریایی جدید شده‌اند که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
تبلیغات

امروزه، اغلب از کوسه‌ها به‌عنوان ترسناک‌ترین موجودات شناخته شده‌ای که در اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، یاد می‌‌شود؛ اما کوسه‌هایی که امروزه ما آن‌ها را می‌شناسیم، عمری بیش از ۱۰۰ میلیون سال ندارند. اگر به عقب‌تر بازگردیم و به ۲۵۰ میلیون سال قبل برویم، اقیانوس‌ها همچنان یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها بودند و اخیرا فسیلی از یک شکارچی آبی با ظاهری رعب‌آور کشف شده است که این نکته را تایید می‌کند.

این فسیل که توسط گروهی از دیرینه‌‌شناسان آمریکایی و سوئیسی کشف شده، یک ماهی شکارچی جدید به‌نام بیرگریا آمریکانا است و مکان اکتشاف آن نیز در نوادای آمریکا قرار دارد؛ ناحیه‌ای که زمانی کاملا زیر آب قرار داشته و توسط اقیانوس پوشیده شده بود و محققان اکنون در حال مطرح کردن فرضیه‌ای هستند که براساس آن، این منطقه در آن زمان محل تردد ترسناک‌ترین گوشتخواران آبی بوده است.

طول این ماهی ۱۸۳ سانتی‌متر تخمین زده شده که با داشتن بدنی عریض و شفاف این امکان را داشته است تا به سرعت درون آب حرکت کند. تصور می‌شود که نحوه‌ی شکار بیرگریا آمریکانا، تا حد بسیار زیادی به کوسه‌های سفید امروزی شباهت داشته؛ بدین صورت که پیش از بلعیدن طعمه‌ی خود، آن را با ردیفی از دندا‌ن‌های تیغ‌مانند خود زخمی می‌کرده است.

Birgeria americana fossil

کشف یک شکارچی همچون این ماهی، به دلایل چندی حائز اهمیت است. کشف گونه‌های جدید، همیشه برای دیرینه‌شناسان لحظه‌های هیجان‌انگیزی محسوب می‌شود. اما این مورد به‌خصوص به ما کمک می‌کند تا از چگونگی بازگشت حیات پس از انقراض بزرگی که تنها یک میلیون سال پیش از جولان دادن این گوشتخواران مهیب در دریاها رخ داده است، تصویر واضح‌تری ترسیم کنیم. اگر زنجیره‌ی غذایی به قدری تنومند بوده که قدرت حمایت از موجوداتی نظیر بیرگریا آمریکانا را داشته، نشان‌دهنده‌ی این است که قلمرو حیوانی، بازسازی خود را پس از نابودی بزرگی که اخیرا رخ داده بود، با سرعت بسیار بیشتری از آنچه قبلا تصور می‌شد انجام داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات