اپلیکیشن اسکایپ یونیورسال به توجه بیشتر مایکروسافت نیاز دارد

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اپلیکیشن اسکایپ ویندوز ۱۰، در حال حاضر یکی از بدترین اپلیکیشن‌های موجود در ویندوز استور محسوب می‌شود و به‌شدت نیازمند توجه بیشتر مایکروسافت است.
تبلیغات

اگر کاربر اپلیکیشن اسکایپ ویندوز ۱۰ باشید، تعجب خواهید کرد اگر بدانید که مایکروسافت اخیرا بیلد پیش‌نمایش جدیدی برای نسخه‌ی دسکتاپ اسکایپ منتشر کرده است. در این بیلدها، ویژگی‌های جدیدی به همراه یک رابط کاربری بهینه‌ و یکدست معرفی شده است. این به‌روزرسانی‌ جدید در حالی اتفاق می‌افتد که نسخهی یونیورسال اسکایپ هنوز یک اپلیکیشن کند و پر از باگ است و ظاهر آن به‌هیچ‌وجه راضی‌کننده محسوب نمی‌شود. مایکروسافت از توسعه‌دهندگان می‌خواهد به پلتفرم یونیورسال ویندوز عادت کنند؛ اما آن‌ها چرا باید به این پلتفرم روی بیاورند، درحالی‌که خود مایکروسافت چندان آن را جدی نمی‌گیرد؟

به‌روزرسانی‌ پیش‌نمایش اخیر مخصوص اپلیکیشن ویندوز ۱۰ اسکایپ نیست. این بیلد جدید برای نرم‌افزار قدیمی دسکتاپ (Win32) این سرویس است که برای اجرا در نسخه‌های پیشین ویندوز نظیر ویندوز ۷ و ویندوز ۸ توسعه داده شده است.

پیام‌رسانی در هر مکان

اسکایپ بنا به دلایلی، مورد توجه اکثر کاربران ویندوزفون نیست. اصلی‌ترین علت آن، حذف قابلیت محبوب پیام‌رسانی در هر مکان (Messaging Everywhere) از نرم‌افزار اسکایپ کامپیوتر و موبایل و انتقال این ویژگی به اپلیکیشن اسکایپ ویندوز ۱۰ است.

مشکل اصلی این جابجایی این است که اسکایپ ویندوز ۱۰ از هر لحاظ یک اپلیکیشن بی‌مصرف محسوب می‌شود. این اپ، ایده‌ی امکان ارسال پیام کوتاه از دسکتاپ را از بین برده است. از زمانی که نام قابلیت پیام‌رسانی در هر مکان، به SMS Relay تغییر یافت و به اپلیکیشن اسکایپ منتقل شد، کاربرد خود را کاملا از دست داد و استفاده‌ی اکثر کاربران از آن متوقف شد.

پیام‌رسانی در هر مکان، برای کاربران ویندوزفون، یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌ها در استفاده از ویندوزفون و ویندوز کامپیوتر به‌حساب می‌آمد. این قابلیت موجب اتصال دو دستگاه دسکتاپ و موبایل به یکدیگر می‌شد و حس بی‌نظیری برای کاربران ویندوزفون به ارمغان می‌آورد. اما اسکایپ این قابلیت را به‌کلی از کار انداخت. اگر اسکایپ ویندوز ۱۰ یک اپلیکیشن مناسب محسوب می‌شد، این جابجایی مشکل‌ساز نبود؛ اما این اپلیکیشن به‌هیچ‌وجه کارایی مناسبی ندارد؛ رابط کاربری آن هنوز به‌شدت ضعیف و خام است و حسی نظیر یک اپلیکیشن آزمایشی را القا می‌کند.

رابط کاربری ضعیف

یکی از دلایلی که می‌شد در توجیه این رابط کاربری ضعیف در نظر گرفت، پیش‌نمایش بودن آن بود؛ اما زمانی که مایکروسافت برچسب پیش‌نمایش را از نام این اپلیکیشن حذف کرد، رابط کاربری آن هنوز بهبود لازم را نیافته بود و با طراحی ابتدایی‌اش، تجربه‌ی کاربری تکامل‌یافته‌ای در اختیار کاربر قرار نمی‌داد و هنوز به نظر می‌رسد که در مراحل اولیه‌ی آزمایشی به سر می‌برد. برای مثال علت وجود یک فاصله‌ی بزرگ در قسمت پایین پنجره‌ی چت و بالای فیلد ورود پیام چیست؟

علاوه بر این، به‌روزرسانی‌ اخیر نیز این اپلیکیشن را بدتر کرده است. اکنون منوی همبرگری از رابط کاربری حذف شده که با توجه به بی‌علاقگی کاربران به آن تا حدودی قابل توجیه است؛ اما حالا گزینه‌های ستون سمت چپ اپلیکیشن به‌کلی ناپدید و به مکان دیگری منتقل شده‌اند. همچنین برخی از قسمت‌های برنامه در پنجره‌های کوچک فرعی نمایان می‌شوند و امکان جابجایی آن‌ها وجود ندارد. واقعا دلیل این تغییرات عجیب چیست؟

اگر منصفانه نگاه کنیم، نسخه‌ی روشن اسکایپ ویندوز ۱۰ تا حدودی ظاهر بهتری از نسخه‌ی تاریک آن دارد؛ اما در مجموع هیچ‌کدام ظاهر خوبی ندارند. این اپلیکیشن، از آنجایی که یک اپلیکیشن مخصوص ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود، بدون درنگ نیازمند برخی بهبودهای واقعی است. این اپلیکیشن به‌صورت پیش‌فرض، روی دستگاه‌های تمام ۵۰۰ میلیون کاربر ویندوز ۱۰ نصب شده است و به‌هیچ‌وجه برای مایکروسافت وجهه‌ی خوبی ندارد که یکی از اپلیکیشن‌های اصلی آن‌ها، این‌چنین ناپایدار و پر از نقص است.

Skype Concept

تصویر بالا یکی از طراحی‌های مفهومی این اپلیکیشن را نشان می‌دهد که نسبت به نسخه‌‌ی اصلی، ظاهر بسیار بهتری دارد و انتظار اغلب کاربران نیز چنین ظاهری است. طراحی فعلی اسکایپ ویندوز ۱۰ بسیار ابتدایی است و اجرای آن در موبایل به‌کندی صورت می‌گیرد و قابلیت SMS Relay ناپایدار و کند است. مجموع این‌ها باعث می‌شود که اکثر کاربران استفاده از نسخه‌ی Win32 اسکایپ و اپلیکیشن پیام‌رسان ویندوزفون را ترجیح بدهند.

در حال حاضر، اپلیکیشن اسکایپ ویندوز ۱۰، نیازمند توجه بیشتری از سوی مایکروسافت است. این اپلیکیشن از همه‌ی جنبه‌ها فاجعه است و طبیعی است که کاربران تمایلی به استفاده از آن نداشته باشند. مایکروسافت باید هرچه زودتر از تمرکز بر نرم‌افزار Win32 اسکایپ دست بردارد و توجه خود را به اپلیکیشن یونیورسال آن معطوف کند و همان رابط کاربری ارائه‌شده در نسخه‌ی دسکتاپ را به همراه تمام ویژگی‌های دیگر به نسخه‌ی یونیورسال انتقال دهد و پایداری آن را نیز بهبود ببخشد.

شما از کدام نسخه‌ی اسکایپ استفاده می‌کنید و نظرتان در مورد آن چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات