شناسایی چک بی‌ محل با ارسال پیامک

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس گزارش مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی، گیرنده چک از این پس می‌تواند از طریق پیامک از مشخصات و سابقه چک برگشتی دارنده دسته‌چک آگاه شود.
تبلیغات

مسعود رحیمی درباره‌ی اقدام جدید بانک مرکزی برای ساماندهی صدور چک‌های بی‌محل و یکپارچه‌سازی ظاهر چک‌های بانکی گفت:

بانک مرکزی به‌منظور افزایش امنیت چک و جلوگیری از صدور چک‌های بی‌محل، طرحی را به شورای پول و اعتبار ارائه داده که مصوب هم شده است و در مرحله اول شش بانک کشور آن را اجرایی می‌کنند.

بر اساس گزارش مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی، در این طرح، مشخصات ظاهری چک، ابعاد، محتوا و موارد نوشتاری یکپارچه می‌شوند و وجه تمایز تمامی چک‌های موجود در نظام بانکی، تنها لوگوی بانک‌ها است که آن‌هم با ابعاد مشخص و استاندارد، متمایز می‌شود.

رحیمی گفت: «نکته مهم، بررسی صلاحیت و اهلیت متقاضی دسته‌ چک به‌صورت کامل و جامع است؛ به‌خصوص اینکه بررسی صلاحیت به‌صورت متناوب و متمرکز انجام‌ می‌شود و سابقه عملکردی افراد نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. در این میان، فرآیند صدور دسته‌ چک به نحوی است که برخلاف گذشته که امکان شخصی‌سازی و صدور دسته چک از سوی بانک‌ها به‌صورت مجزا وجود داشت، اکنون در شرایطی چک صادر می‌شود که صلاحیت فرد احراز شود و هر چک، بارکد منحصر به‌فرد خود را خواهد داشت که در هر لحظه از زمان صدور تا وصول، قابلیت پیگیری دارد.»

به گفته‌ی وی، حتی گیرنده چک قبل از پذیرش آن، می‌تواند با ارسال شماره منحصر به فرد (شماره شناسه استعلام) به سامانه استعلامات بانک مرکزی که روی هر برگ چک درج شده است، مشخصات فرد دارنده دسته چک را مشاهده کند؛ به این معنا که با ارسال این شماره از طریق ارسال پیامک، تماس تلفنی گویا یا پرتال بانک مرکزی، می‌توان مشخصات دارنده دسته چک را دید و شائبه چک سرقتی، مفقودی یا دارای امضای جعلی را از بین برد. حتی پذیرنده چک می‌تواند پیش از پذیرش نهایی، با ارسال این شماره، سابقه مختصری از عملکرد فرد در خصوص چک برگشتی را مشاهده کند و عملاً با این کار، فروشنده کالا و خدمات، از مشخصات فرد مطلع شود و مدارک احراز هویت فرد را مشاهده کند تا مطمئن شود که چک متعلق به فرد ارائه‌دهنده است و بنابراین ریسک مبادله کاهش یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات