بررسی ۱۵ رویداد خوشایندی که هم‌اکنون در دنیای ما در جریانند؛ زندگی همیشه زیباست

سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 9 دقیقه
دنیای اطراف ما مجموعه‌ای از اتفاق‌ها و دستاوردهای خوب و بد است. در این مقاله به بررسی بهترین رویدادهای علمی دلگرم‌کننده زمان خودمان می‌پردازیم.
تبلیغات

نیازی به یادآوری نیست که بخش عمده‌ای از اخبار دنیای امروز ما چندان آرامش‌بخش نیستند؛ این برداشت هنگامی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید بسیار مشهودتر هم می‌شود. در واقع محال است که شما از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و بتوانید به‌طور کامل خودتان را از مقالات مرتبط با تغییرات اقلیمی، برخی ویروس‌ها و بیماری‌های مقاوم در برابر داروها یا برخی درمان‌های کشنده‌ دور نگاه دارید. این در حالی است که موارد مثال ما تنها از تیترهای علمی بودند و اوضاع در سایر ستون‌های خبری بدتر از این نیز می‌شود.

اما با وجود تمام تاریکی‌ها و نقاط ضعفی که در این دنیا وجود دارد، واقعیت را نیز نباید نادیده بگیریم. واقعیت این است که در جای‌جای این دنیا و در زمینه‌های مختلف، افراد بسیار شگفت‌انگیز و جالبی وجود دارند که واقعا در حال انجام کارهای خوب و مفید برای جهان هستند. این افراد گاهی اوقات آن توجهی را که شایسته‌اش هستند، از سوی رسانه‌ها دریافت نمی‌کنند.

بنابراین ما در اینجا تصمیم گرفته‌ایم تا شما را هم متقاعد کنیم که جهان هنوز از بین نرفته و برخی اتفاق‌های بسیار امیدوارکننده و جالب نیز در همین دنیا در جریان هستند؛ رویدادهایی که شما می‌توانید در جمع دوستانتان به جای پرداختن به موضوعاتی متدوالی از قبیل بحران جهانی یا نبردهای اتمی، با آب‌وتاب از آنها صحبت کنید.

۱. پزشکان موفق به بازگرداندن مغز آسیب‌دیده‌ی یک کودک دو ساله شدند

برپایه‌ی گزارش پژوهشگرانی در ایالات متحده، آن‌ها موفق به انجام نخستین عمل بازگردانی آسیب مغزی در نوع خود شدند. این کار روی یک کودک دوساله انجام شد؛ کودکی که در استخر غرق شده بود و پژوهشگران پس از گذشت حدود دو ساعت از ایستادن قلبش، موفق به بازگردان او به زندگی شده بودند.

کمبود اکسیژن در مغز این کودک منجر به آسیب‌های جدی در ماده‌ی خاکستری مغز و همینطور تحلیل رفتن مغز شده بود و کودک توانایی تکلم و همینطور توانایی راه رفتن و پاسخ به اصوات را از دست داده بود. اما او قادر به انجام برخی حرکت‌های کنترل‌نشده و همینطور تکان دادن سرش بود.

در نهایت به‌لطف یک روش درمانی جدید موسوم به HBOT که روی این کودک اعمال شد، وی در نهایت توانست به‌طور قابل توجهی بهبود یابد و از یک ضایعه‌ی مغزی زودهنگام که در دوران کودکی گریبانش را گرفته بود، رهایی یابد. درمان فوق توسط گروهی از پژوهشگران و پزشکان در دانشگاه داکوتای شمالی و مرکز پزشکی LSU در نیو اورلئان صورت گرفته بود.

۲. ما در نهایت به همجوشی هسته‌ای پایدار نزدیک می‌شویم

همجوشی هسته‌ای می‌تواند به‌عنوان گام کلیدی در تولید انرژی‌های تقریبا نامحدود به همراه فرآورده‌های جانبی به جز آب شور باشد؛ اما پژوهشگران از مدت‌ها پیش برای ایجاد ماشینی در تلاش بوده‌اند که بتواند چنین واکنش قدرتمندی را به‌طور پایدار و قابل اتکایی کنترل کند.

اکنون به نظر می‌رسد که اوضاع در حال تغییر است. در پایان سال ۲۰۱۵ بود که کشور آلمان موفق به راه‌اندازی یک راکتور همجوشی هسته‌ای شد و این راکتور از آن زمان تا به امروز با موفقیت کار کرده و قادر به حفط مقداری کوچک از پلاسمای هیدروژنی بوده است.

آلمان تنها مورد از این نیروگاه نیست و کره‌ی جنوبی و چین نیز در حال رسیدن به برخی واکنش‌های بی‌سابقه و ثبت رکوردهای جدید در دستگاه‌های همجوشی خودشان هستند.

انگلستان نیز همچنین به این نوع دگرگون‌کننده از راکتورها روی آورده است و راکتورهای آنها نیز قادر به تولید پلاسمای پایدار و قابل حفط در هسته‌های خود بوده‌اند.

در واقع دانشمندان MIT پیش‌بینی می‌کنند که به‌لطف همه‌ی این پیشرفت‌های جدید، ما باید بتوانیم احتمالا تا سال ۲۰۳۰، شبکه‌هایی از انرژی به‌دست آمده از همجوشی هسته‌ای را در دنیا ببینیم.

۳. ما اکنون قادر به شنیدن جهان هستی هستیم

امواج گرانشی

احتمالا تا کنون دیگر با پدیده‌ی امواج گرانشی که در سال ۲۰۱۵ سر و صدای زیادی به پا کرده بود، آشنا شده باشید. اما شاید ندانید که ما پس از آن رویداد اولیه نیز موفق شده‌ایم تا دو بار دیگر این امواج را آشکار کنیم.

از طرفی هم با استفاده از سری جدید آشکارسازهای موسوم به LISA که در سال ۲۰۳۴ به‌صورت آنلاین نیز در دسترس خواهند بود، ما احتمالا به‌زودی بتوانیم از آن امواج برای استخراج برخی فرضیه‌های جدید و دیوانه‌وار استفاده کنیم؛ فرضیه‌هایی از قبیل ابعاد چندگانه در جهان خودمان.

۴. ما به ریشه‌کن کردن دومین بیماری کشنده‌ و مسری در دنیا نیز نزدیک‌تر می‌شویم

شاید بپرسید که مورد اول در این عنوان چه بوده است. باید اشاره کنیم که انسان در وهله‌ی نخست موفق به ریشه‌کن کردن آبله شدند. اکنون نیز ما در آستانه‌ی ریشه‌کن کردن پیوک یا کرم گینه هستیم. پیوک در واقع کرمی است که به‌طور کابوس‌واری از پوست افراد به بیرون درز می‌کند.

خبر خوب این است که در سال ۲۰۱۵ ما تنها ۱۲۵ مورد از این بیماری را در کل کره‌ی زمین داشتیم و برای چنین کاهشی باید از فیلتر آب آشامیدنی مبتکرانه و ارزانی تشکر کنیم که از ابتلای افراد به این بیماری از طریق آب شرب جلوگیری می‌کند. همچنین از ماه مه سال جاری تا زمان نگارش این مقاله نیز تنها ۵ مورد از پیوک در کل دنیا گزارش شده است.

۵. شاید دیگر فلج اطفالی هم در کار نباشد

از زمان راه‌اندازی کارگروه آغازگرانه‌ی ریشه‌کن‌سازی فلج اطفال در سال ۱۹۸۸ تا به امروز، میزان ابتلا به این بیماری در مقیاس جهانی ۹۹.۹ درصد کاهش داشته و این دستاورد به‌لطف واکسن کارامدی بوده که برای این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سال ۲۰۱۶ ما تنها ۱۹ مورد از این بیماری در کل دنیا داشتیم و تا این مقطع از سال ۲۰۱۷ نیز تنها ۸ مورد از ویروس فلج اطفال گزارش شده است.

۶. ما به تولید دارویی کارامد و مناسب برای اوتیسم بسیار نزدیک‌تر از گذشته شده‌ایم

یک روش درمانی بالینی کوچک اما امیدبخش در ایالات متحده در سال جاری نشان داد که داروی صدساله‌ای موسوم به سورامین می‌تواند به‌طور چشمگیری علایم اوتیسم را در کودکان بهبود بخشد.

البته کار زیادی هنوز باید انجام شود؛ اما این نخستین باری است که ما تا این اندازه به تولید یا انتخاب دارویی کارامد و دارای پتانسیل لازم برای تولید اوتیسم نزدیک‌تر می‌شویم.

۷. دانشمندان در حال کار روی غربالی گرافنی هستند که می‌تواند آب دریا را به آب شرب تبدیل کند

گرافن

گرافن به‌خودی خود ماده‌ی بسیار جالبی است؛ موضوع وقتی جالب‌تر شد که در ماه آوریل سال جاری، گروهی از پژوهشگران به دستاوردی مهم در مسیر تلاش خود برای تصفیه‌ی کارامد آب دست یافتند. آنها اعلام کردند که یک غشای اکسید گرافنی ساخته‌اند که می‌تواند نمک موجود در آب دریا را از آن جدا کند.

روش فوق در مقطع فعلی هنوز محدود به محیط آزمایشگاه است؛ اما این روش مسلما نشان‌دهنده‌ی چگونگی روندی است که ما از طریق آن خواهیم توانست تا روزی در آینده، به‌طور سریع و ساده، فراوان‌ترین و گسترده‌ترین آب‌های روی زمین را که همان آب‌های دریا هستند، به آب آشامیدنی تبدیل کنیم.

۸. شما دیگر برای دسترسی به پژوهش‌های علمی بازبینی‌شده نیازی به پرداخت مبالغ زیاد ندارید

جامعه‌ی علمی طبیعتا در حال تلاش برای قوانین و سدهای پرداختی عجیب است. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که بیش از یک‌چهارم مقاله‌های علمی در حال حاضر به‌طور رایگان در دسترس هستند و همه‌ی اینها به‌لطف برنامه‌ی کاربردی Unpaywall میسر شده است.

۹. دانشمندان باور دارند که می‌توانند آسیب‌های آلزایمر را بازگردانند

آلزایمر / alzheimer

شاید روزی برسد که ما برای همیشه با مشکلات مربوط به از دست دادن حافظه خداحافظی کنیم. به‌لطف کشف پروتئینی که در پژوهشگران MIT شناسایی کرده‌اند، گفته می‌شود که آنزیم مرتبط به فرایند شکل‌گیری حافظه در مغز افراد و همینطور پدیده‌ی آلزایمر را می‌توانیم شناسایی کرده و هدف قرار دهیم.

۱۰. ما ویتامینی کشف کرده‌ایم که می‌تواند نقص‌های مادرزادی و همینطور مرگ جنین را در سطح گسترده کاهش دهد

دانشمندان از ویتامینی صحبت می‌کنند که به زعم خودشان آن را باید به‌عنوان دومین ماده‌ی مهم کشف‌شده از زمان شناسایی اسید فولیک تا به امروز به شمار آوریم. یک پژوهش دوازده ساله نشان می‌دهد، زن‌هایی که تجربه‌ی مرگ جنین را نداشته‌اند و همینطور نوزادانشان نیز در حین تولد از عارضه‌های شایع مادرزادی به‌دور بوده است، به‌طور معمول از ویتامین B3 در دوران بارداری استفاده می‌کرده‌اند.

۱۱. پژوهشگران در نهایت به طریقه‌ی درمان آسیب‌های نخاعی نزدیک می‌شوند

در زمینه‌ی درمان آسیب‌های نخاعی هیچ کار یا مرحله‌ی ساده‌ای وجود ندارد. اما پژوهش جدید روشن کرده که یک روش خاص و تعیین‌کننده در این زمینه وجود دارد که واقعا به‌خوبی کار می‌کند و با شماری از جراحی‌های به‌موقع در دسترس است.

دانشمندان با پی بردن به چگونگی التیام آسیب‌های نخاعی در نهایت قادر خواهند بود تا درمان‌های کارامدتری را نیز توسعه دهند؛ درمان‌هایی که در ادامه می‌تواند تا بازگرداندن افراد معلول و سایر آسیب‌های عصبی نیز مفید باشند.

۱۲. هایپرلوپ‌ها در حال ورود به دنیای ما هستند

هایپرلوپ

هایپرلوپ زاده‌ی ذهن ایلان ماسک بود؛ نوعی فناوری که می‌تواند افراد را در تونل‌های مخصوصی با سرعت‌های بالا منتقل کند و سرعت آن نیز تقریبا ۱۱۲۶ کیلومتربرساعت در نظر گرفته می‌شود. با چنین سرعتی طی مسافت نیویورک تا واشینگتن دی‌سی (ایالت‌هایی در دو سوی ایالات متحده) در حدود ۲۹ دقیقه طول خواهد کشید.

در اروپا و در کشورهای هلند، اسلواکی و چک نیز هایپرلوپ‌هایی ساخته شده است. هدف نهایی آن‌ها این است که تا سال ۲۰۲۱ بتوانند هایپرلوپی را از آمستردام تا پاریس احداث کنند.

۱۳. دانشمندان در حال مبارزه با مقاوم شدن ویروس‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها هستند

آنتی بیوتیک

سازمان ملل از مقاوم شدن ویروس‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به‌عنوان یک تهدید اساسی یاد می‌کند و برپایه‌ی پیش‌بینی برخی دانشمندان این اتفاق می‌تواند بیش از ۱۰ میلیون نفر را تا سال ۲۰۵۰ به کام مرگ بکشاند. اما انسان‌ها هنوز بازی را به‌طور کامل واگذار نکرده‌اند و جای امیدواری وجود دارد.

در آغاز سال جاری، دانشمندان خبر از توسعه‌ی مولکولی دادند که توانایی معکوس کردن مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها را در زنجیره‌هایی چندگانه‌ای از باکتری‌ها در یک زمان واحد دارد. این دستاورد به‌عنوان یکی از پیشرفت‌های امیدبخش در زمینه‌ی مبارزه‌ با ویروس‌ها تا به این زمان محسوب می‌شوند.

۱۴. ناسا تمامی پژوهش‌های خود را به‌طور رایگان برای عموم منتشر می‌کند

سال پیش بود که ناسا اعلام کرد، هر گونه پژوهش‌ و مقالات منتشرشده‌ای که بودجه‌ی آن از سوی این آژانس تامین شده باشد، از این پس بدون هیچ هزینه‌ای در دسترس همگان خواهد بود. آنها در این راستا پورتال جدیدی را راه‌اندازی کردند که امکان دسترسی به آن برای همه وجود دارد.

آرشیو آنلاین رایگان در راستای سیاست‌های جدید ناسا است؛ سیاست‌هایی که بر مبنای آن مقرر می‌شود، تمامی مقالات پژوهشی پشتیبانی شده توسط ناسا که در ژورنال‌های بازبینی‌شده قرار می‌گیرند، باید تا یک سال به‌طور رایگان در دسترس باشند. شاید همچنان عالی نباشد؛ اما به‌هر حال گام بسیار خوبی برداشته شده است.

۱۵. دانشمندان موفق به طبقه‌بندی نوع جدیدی از شفق قطبی شدند

دانشمندان نام استیو را برای این شفق قطبی انتخاب کردند و احتمالا یکی از داستان‌های پراحساس در دنیای علم در سال ۲۰۱۷ مربوط به همین کشف باشد. پدیده‌ی قطبی جدید به‌صورت نوار جدیدی از نورهای سوسوزننده به نظر می‌رسد و در ارتفاعات بالای نیمکره‌ی شمالی شناسایی شده است. بهتر است به تصویر این شفق قطبی نگاهی کنید:

شفق قطبی

احتمالا شما هم در این مورد با ما هم‌نظر باشید که زندگی چندان هم بد نیست. در واقع زندگی اصلا بد نیست و پدیده‌های زیبا و امیدبخش همواره در دنیای پیرامون ما وجود دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات