بدنه فلزی سرفیس فون احتمالا به عنوان آنتن عمل خواهد کرد

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس پتنتی که اخیرا منتشر شده است، احتمالا بدنه‌ی تاشو و فلزی سرفیس فون، نقش آنتن را نیز ایفا خواهد کرد.
تبلیغات

در حال حاضر مشخص نیست که آیا مایکروسافت کماکان روی گوشی تاشوی سرفیس فون کار می‌کند یا خیر؛ اما با توجه به پتنت‌های متعددی که اخیرا در حال فاش‌ شدن هستند، به‌ نظر می‌رسد که ردموندی‌ها در مقطعی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، با جدیت در حال توسعه‌ی این دستگاه بوده‌اند؛ به‌ لطف این پتنت‌های فاش‌شده، اکنون ذهنیت نسبتا خوبی از نوع طراحی و قابلیت‌های این گوشی اسرار‌آمیز داریم.

آخرین پتنتی که روز گذشته منتشر شد، اطلاعات بیشتری در خصوص سازوکار سرفیس فون ارائه می‌دهد؛ این پتنت که فوریه‌ی سال ۲۰۱۶ ثبت و با نام «ایفای نقش کاور دستگاه به‌عنوان آنتن» منتشر شده است، نشان می‌دهد که احتمالا قرار است بخش‌های زیادی از سرفیس فون از جنس فلز باشد و از نوارهای آنتن آشنای به‌کاررفته در آیفون و سایر دستگاه‌های فلزی نیز بهره ببرد؛ نوارهایی که امکان قراردادن آنتن‌ها در داخل بدنه‌ی فلزی گوشی را فراهم می‌کنند.

بر اساس پتنت منتشرشده، ظاهرا مایکروسافت قصد دارد با بهره‌گیری از ماهیت دوطرفه‌‌‌ی گوشی، از مشکلاتی مانند تداخل الکتریکی و «از تنظیم‌ خارج‌ شدن» جلوگیری کند که هنگام لمس نوارهای آنتن رخ می‌دهند. بیانیه‌ی مایکروسافت در این رابطه بدین شرح است:

به‌موجب این پتنت، گوشی شامل دو بدنه است؛ این بدنه‌ها به‌گونه‌ای ساخته‌ شده‌اند که حین استفاده از گوشی، قابلیت جابه‌جایی نسبت به یکدیگر داشته باشند. هر بدنه از این بخش‌ها تشکیل شده‌ است: بخش رسانای اول از کاور گوشی که نقش آنتن را ایفا می‌کند؛ بخش رسانای دوم از کاور گوشی که نقش زمینه را برای آنتن ایفا می‌کند؛ یک اسلات دی‌الکتریک در داخل کاور که بین دو بخش رسانای یادشده قرار گرفته است، ضمن اینکه طراحی بخش رسانای اول و دوم موجود در بدنه‌ی اول و اسلات دی‌الکتریک بین آن‌ها با طراحی بخش رسانای اول و دوم موجود در بدنه‌ی دوم و اسلات دی‌الکتریک بین آن‌ها، با وضعیتی که دو بدنه روی هم قرار می‌گیرند، مطابقت دارد.

پتنت یادشده توسط انتی کاریلاینن، متخصص آنتن و فرکانس رادیویی، ثبت شده است. کاریلاینن هنگامی که در مایکروسافت روی این پروژه کار می‌کرد، در این خصوص چنین اظهار نظر کرده بود:

آنتن‌ها از سیستم‌های رادیویی متفاوتی بهره می‌برند.گوشی از فرم‌فکتوری با طراحی فلزی متفاوتی بهره می‌برد.آنتن‌های گوشی برای فرم‌فکتورهای آینده طراحی شده‌اند.

متأسفانه کاریلاینن که از نوکیا به مایکروسافت آمده بود، در آگوست سال ۲۰۱۶ از جمع‌ ردموندی‌ها خارج شد و در حال حاضر مشخص نیست که با توجه رو به افول گذاشتن جاه‌طلبی‌های مایکروسافت در خصوص گوشی‌های هوشمند، آیا کماکان در این شرکت جایی برای چنین مهندسانی وجود دارد یا خیر. مارکو اروماکی نمونه‌ی دیگری از چنین مهندسانی است؛ یکی از اپتومکانیک‌های سابق نوکیا و از متخصصان دوربین که در زمان حضورش در مایکروسافت، پتنتی در خصوص سیستم لنز الکترومغناطیسی با قابلیت جمع‌شدن ثبت کرد که اجازه‌ می‌داد دوربین در حالت غیر فعال، داخل گوشی جمع شود. اروماکی اکنون در هواوی مشغول به‌ کار است و احتمالا مایکروسافت هیچ‌گاه چنین دوربین نوآورانه‌ای در محصولات خود استفاده نخواهد کرد.

البته هنوز هم شایعاتی مبنی بر ادامه‌ی فعالیت مهندسان برای ساخت سرفیس فون به گوش می‌رسد؛ اما واضح است که چنانچه مایکروسافت قصد عرضه‌ی گوشی هوشمند نوآورانه‌ای دارد، باید در خصوص متخصصان نرم‌افزار و سخت‌افزار خود تجدید نظر کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آینده‌ی مایکروسافت در حوزه‌ی موبایل را چگونه می‌بینید؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات